پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دبير شوراي عالي ترافيك ضمن اظهار نارضايتي از نحوه برخورد شهرداري تهران با كمكهاي پرداخت شده به مترو از سوي دولت، تصريح كرد: رقم تعيين شده براي قيمت بليط مترو در سال 90 حتي اگر دولت سهم خود را پرداخت نكند، 975 تومان نخواهد بود.
سيد مجتبي شفيعي دبير شوراي عالي ترافيك در گفتوگو با ايسنا) با اشاره به ميزان كمكهاي دولت در پرداخت يارانه و اعتبارات توسعهاي متروي تهران، تصريح كرد: دولت در چند ساله اخير كمكهاي قابل توجهي به مترو تهران داشته است، اما مسئولان شهرداري بدون اشاره و توجه به اين كمكها در اظهاراتشان طوري صحبت ميكنند كه گويا شهرداري به تنهايي بار مسئوليت مترو را بر دوش ميكشد و حتي در جريان موفقيتهاي اخير شهرداري تهران در انتخاب بين 5 شهر برتر حوزه حمل و نقل، هيچ اشارهاي به ميزان كمكهاي دولتي براي توسعه مترو و اتوبوسراني نشده است.
وي افزود: حجم اعتبارات كمك شده از سوي دولت براي مترو در پنج ساله گذشته 3/5 برابر شده است و به عبارتي از 176 ميليارد توماني كه قبل از دولت نهم براي يارانه مترو پرداخت شده بود 936 ميليارد تومان تنها در پنج ساله دولت نهم و دهم براي يارانه مترو پرداخت شده، بر اين اساس سهم اعتبارات توسعهاي مترو در پنج ساله دولت نهم و دهم نسبت به سالهاي قبل از آن 9 برابر شده است.
شفيعي اضافه كرد: سهم اعتبارات مترو كشور در بخش يارانه و توسعه 5/7 برابر نسبت به سالهاي قبل از دولت نهم افزايش يافته است.
دبير شوراي عالي ترافيك به ايسنا گفت: طبق قانون حمايت از سامانههاي ريلي كه در سال 85 تصويب شده است، دولت بايد حداكثر 50 درصد از سهم اعتبارات حمل و نقلي را تامين كند. اما مبالغي كه شهرداريها در پنج ساله اخير طبق اظهارات خودشان پرداخت كردهاند و عموما غيرنقدي نيز بوده است تنها 30 درصد از اعتبارات توسعهاي مترو را تشكيل ميدهد و در واقع دولت از سهم تكليف خود جلوتر رفته است، اما متاسفانه فضا طوري جلوه داده ميشود كه دولت هيچ كمكي نداشته و افزايش قيمت مترو يك دليل جز كمك نكردن از سوي دولت ندارد.
شفيعي اضافه كرد: در واقع قطار شهري تهران در پنج ساله اخير 32 درصد اعتبارات كل قطار شهريهاي كشور را به خود اختصاص داده است و اين اختصاص به دليل اهميت ويژه شهر تهران و جمعيت 8/10 درصدي آن نسبت به كل كشور است.
60 درصد اتوبوسهاي فعال تهران متعلق به دولت نهم و دهم است
وي اضافه كرد: همچنين در پنج ساله اخير ناوگان اتوبوسراني شهر تهران به 12 هزار دستگاه اتوبوس شهري مجهز شده است و در واقع 4 هزار و 200 دستگاه اتوبوس فقط در طول دوره دولت نهم و دهم به شهر تهران اضافه شده و در حال حاضر 60 درصد اتوبوسهاي فعال تهران متعلق به پنج ساله دولت نهم و دهم است.
در موفقيت تهران به عنوان پنج شهر برتر جهان، سهم دولت ناديده گرفته شد
وي با بيان اينكه دولت در چند ماهه اخير در پاسخگويي به فضاي سياسي موجود نسبت به عملكرد حمل و نقلي خود بسيار ملاحظه داشته تا از تنشها جلوگيري كند، اظهار كرد: صحبتهاي مسئولان شهرداري به گونهاي است كه اذهان عمومي را نسبت به عملكرد دولت به سمت منفي جهت ميدهند.
وي اضافه كرد: توقع ما از شوراي شهر تهران اين است كه رفتارهاي سياسي برخي افراد انگشت شمار در شهرداري را كنترل كند تا زحمات ساير دوستان در شهرداري به هدر نرود.
وي به موفقيت شهر تهران در انتخاب به عنوان يكي از پنج شهر برتر در حوزه حمل و نقل اشاره كرد و به ايسنا گفت: متاسفانه در اين موفقيت سهم دولت در نظر گرفته نشد و كوچكترين اشارهاي به حمايتهاي دولت براي احداث تونلها و ايستگاهها صورت نگرفت و همه اين موارد از مظلوميت دولت در اطلاع رساني مناسب حكايت ميكند.
دبير شوراي عالي ترافيك يادآور شد: شهرداري تهران مدتي است موضوع پرداخت نشدن يك هزار ميليارد دلار تعهد قانوني پرداخت از حساب ذخيره ارزي را در رسانهها به شكلي فراگير دنبال ميكند در حالي كه دولت در اين مدت اقدام بي سابقهاي براي تامين سه هزار و 700 ميليارد تومان فاينانس خارجي كرده است. اما شهرداري تهران در جريان اظهارات مسئولانش هيچ اشارهاي به اين اقدام بزرگ نميكند.
وي توضيح داد: دولت اين فاينانس قابل توجه را از چند ماه پيش پيگيري كرده و در حال حاضر مجوز شوراي اقتصاد و كميسيون ماده 62 و ساير هماهنگيهاي آن را انجام داده و قرار است با اولويت شهر تهران اين اعتبارات در آينده نزديك براي خط 3، 6 و 7 مترو اختصاص يابد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا دولت براي تامين واگنهاي مورد نياز مترو كمك موثري نداشته و آيا اين شرايط در جهت ضعيف نشان دادن شهرداري در تامين واگن نيست؟ توضيح داد: دولت هيچ گاه نخواسته تا به صورت مستقيم وارد مسئوليت خريد واگن شود و همواره تلاش شده تا با تامين منابع و با مديريت شهرداري واگنها تامين شوند و در اين راستا هيچگاه نسبت به تلاشهاي مترو براي تامين واگن اعتراضي نداشته است.
وي يادآور شد: البته شهرداري تهران هنوز از بابت فاينانس و خريدهاي قبلي به سيستم بانكي بدهكار است و يكي از دلايل باقي ماندن واگنها در گمرك جنوب پرداخت نشدن همين بدهيهاست.
شفيعي در گفتوگو با ايسنا اضافه كرد: البته اخيرا با دستور رييس جمهور و هماهنگي صورت گرفته بين شهرداري و بانكها قرار شده با استفاده از تهاتر بدهيهاي مترو به بانكها به شكل غير نقدي، تراكم و كاربردي انجام شود و وزارت كشور مكاتباتي را با بانك مركزي در اين راستا انجام داده است.
وي تصريح كرد: شهرداري بايد توجه داشته باشد كه توسعه تونل آن هم تونلهاي خالي از واگن افتخار نيست و اين شرايط ضعف مديريت شهرداري را در هماهنگي بين توسعه تونلها و تامين واگن نشان ميدهد.
رقم افزايش قيمت بليط مترو تنها شش درصد است
هر طور كه حساب كنند باز هم قيمت بليط مترو 975 تومان نميشود
دبير شوراي عالي ترافيك با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد قيمت بليط مترو پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها و افزايش قيمتهاي مربوط به سال90 كه سوالاتي را در اذهان عمومي ايجاد كرده بود،به ايسنا تصريح كرد: بر اساس كار كارشناسي و جلسات متعددي كه هر سال براي تعيين قيمت بليط مترو و ساير سيستمهاي حمل و نقل تشكيل ميشود، سهم يك سومي دولت، شهرداري و مردم را مورد توافق قرار ميدهيم و عددي كه هر ساله از سوي مترو به عنوان قيمت تمام شده بليط مترو اعلام ميشود رقمي بين 400 تا 500 تومان بود كه در سال 88 اين رقم 370 تومان به تاييد نهايي رسيد و در اين ميان سهم پرداختي شهروندان به 120 تومان ميرسيد.
وي اضافه كرد: اما عدد 975 تومان براي بليط تك سفره مسبوق به سابقه نيست و اين عدد با توجه به افزايش قيمت برق به عنوان تنها سوخت مصرفي مترو بسيار زياد است.
شفيعي اضافه كرد: با وجود افزايش قيمت برق و ساير هزينهها، افزايش قيمت بليط مترو تا شش درصد قابل قبول است و اين عدد در مقايسه با افزايش چندين برابري اعلام شده از سوي شهرداري به هيچ وجه متناسب نيست.
وي اضافه كرد: علي رغم آنكه در رسانهها و به نقل از مسئولان شهرداري در مورد پرداخت نشدن اعتبارات دولتي گفته ميشود، دولت در سال جاري تا كنون 16 ميليارد تومان تنها براي يارانه بليط مترو پرداخت كرده و قرار است تا پايان سال كمكهاي ديگري نيز در اين راستا صورت گيرد.
دبير شوراي عالي ترافيك در خاتمه اضافه كرد: حتي با وجود افزايش هزينهها پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها باز هم قيمت 975 تومان براي قيمت بليط مترو با قيمت تمام شده حدود 400 تومان مورد انتظار ما به هيچ وجه قابل مقايسه نيست و حتي با وجود پرداخت نشدن سهم يارانه دولت براي بليط مترو بازهم اين رقم بسيار زياد خواهد بود.