احمد توکلی در گفتوگو با فارس که پرسید آیا مجلس بررسی لایحه
بودجه سال 90 را در 27 روز باقیمانده سال به پایان خواهد برد، اظهار داشت:
وظیفه قانونی است که طبق ماده 213 آئیننامه داخلی کمیسیون تلفیق از روزی
که لایحه بودجه تقدیم مجلس میشود، تشکیل شود.
وی در عین حال با اشاره
به ماده 216 آییننامه داخلی مجلس افزود: کار تلفیق از روزی که کمیسیونهای
تخصصی گزارشهایشان را به تلفیق ارجاع میدهند، یعنی 15 روز پس از چاپ و
توزیع لایحه، شروع میشود و تشکیل کمیسیون تلفیق غیر از شروع به کار آن در
بررسی لایحه بودجه است.
توکلی گفت: با این اوصاف چون دولت امروز سهشنبه با ارائه الحاقات
بودجه تقدیم لایحه را تکمیل خواهد کرد، در واقع مانند این است که لایحه را
سهشنبه ارایه کرده است و تکثیر و توزیع لایحه چهارشنبه انجام میشود.
وی
ادامه داد: از روز چهارشنبه 10 روز نمایندگان برای بررسی لایحه فرصت دارند
که قابل کاهش نیست. 5 روز کمیسیون تخصصی فرصت بررسی دارد و کمیسیون تلفیق
نیز حداقل به 15 روز برای بررسی لایحه نیاز دارد که مجموعا 30 روز خواهد شد
و به عبارتی این دوره زمانی به پنجم و ششم فروردین میرسد.
توکلی در عین حال کاهش مدتهای قانونی بررسی لایحه بودجه را نیز مورد
اشاره قرار داد و گفت: اگر بگوییم کمیسیون تخصصی کار خود را 12روزه تمام
کند و تلفیق نیز به جای 15 روز کارش را 12روزه به پایان برساند، زمان بررسی
بودجه در صحن به 28 اسفندماه میرسد و تنها یک روز برای بررسی لایحه بودجه
در صحن باقی خواهد ماند، که این کار غیر ممکن است.
وی تاکید کرد:
کمیسیون تلفیق هیچگاه در طول 7 سال گذشته بررسی لایحه را 15 روزه به پایان
نرسانده و از وقت اضافی ماده 216 آئیننامه داخلی که دو هفته است و باید
هیأت رئیسه موافقت کند، استفاده کرده است.
وی با تأکید بر اینکه سرهمبندی کردن کار بررسی بودجه کشور بسیار به
زیان کشور خواهد بود، افزود: من معتقدم مجلس به هر ترتیب نمیتواند بررسی
بودجه را در مدت باقیمانده سال نهایی کند، مگر آنکه بخواهند قانون را اجرا
نکنند و به لایحه دولت مهر بزنند که برود.
توکلی این کار را خلاف
قانون و مصالح ملت عنوان کرد و در پاسخ به این سؤال که ممکن است در تعطیلات
نوروز مجلس برای بررسی بودجه تشکیل جلسه بدهد، گفت: خیر، در روزهای تعطیل
کار بر نمایندگان واجب نیست در عین حال حضور نمایندگان تاثیری نخواهد داشت
چرا که دولت از اول فروردین ماه نیاز به مجوز برای دخل و خرج کشور دارد.
خبرنگار فارس پرسید: با این وضعیت چه راهکاری باقی میماند؟
توکلی
پاسخ داد: تنها راهی که باقی میماند و قانون پیشبینی کرده، تصویب بودجه
چنددوازدهم است. تصویب 2 یا 3دوازدهم بودجه که من فکر میکنم تصویب
2دوازدهم بودجه کفایت میکند، هرچه این چنددوازدهمها را بیشتر بگیریم،
زیانش بیشتر است.
احمد توکلی درباره جزئیات بودجه ارایه شده توسط دولت
برای سال آینده نیز گفت: هنوز لایحه بودجه در اختیارش قرار نگرفته و لایحه
را ندیده است.
وی در عین حال گفت: رقم بودجه عمرانی حدود 48 هزار
میلیارد تومان است که حدود 69 درصد نسبت به مصوب سال 88 افزایش دارد، در
حالی که امسال در ده ماهه 48 درصد بودجه عمرانی تخصیص داده شد.
توکلی خاطرنشان کرد: یعنی از 32 هزار میلیارد تومان حدود 15 هزار میلیارد تومان در ده ماهه تخصیص داده شده است.
وی
با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه برای سال آینده 48 هزار میلیارد تومان
فعالیت عمرانی در نظر گرفته است، افزود: این غیرواقعبینانه است، ضمن اینکه
اتکا به درآمد مالیاتی امسال نیز کمتر از پیشبینی ما بوده است.
رئیس
مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه سال آینده قرار نیست اتفاق خاصی برای
افزایش درآمدهای مالیاتی رخ دهد، گفت: بر این اساس باید اتکا به ارز بیشتر
شود و عوارض تورمی آن نیز بر همه روشن است.
وی گفت: سقف بودجه عمومی نیز از 117 هزار میلیارد تومان به 175 هزار
میلیارد تومان رسیده و معنی آن حدود 50 درصد افزایش است. یعنی ما باید با
یک بودجه انبساطی غیر قابل دفاع شروع کنیم، ضمن اینکه آثار تورمی هدفمندی
با وقفه ظاهر خواهد شد. توکلی ادامه داد: دولت با اعمال فشار بر تولید
کنندگان در آغاز اجرای هدفمندی یارانه اجازه انتقال افزایش هزینهها را به
قیمت نهایی نداد، البته از جهت مهار انتظار تورمی خوب عمل کردند ولی به
لحاظ واقعی اجازه افزایش قیمت را در بازارها گرفتند و این قابل دوام نیست،
چرا که تولید با این نرخها قابل دوام نیست.
وی با بیان اینکه تورم طرف
هزینه طبیعتا کم یا زیاد اتفاق خواهد افتاد، گفت: نمیدانم دولت در بودجه
چه ترکیبی را پیشنهاد کرده که بتوان از چنین رشدهایی دفاع کرد.
خبرنگار فارس از توکلی دلیل افزایش 110 هزارمیلیارد تومانی بودجه
شرکتهای دولتی را پرسید که وی گفت: هنوز بودجه در اختیار ما قرار نگرفته
است. دولت تمام جداول بودجه را ارائه نکرده، به همین دلیل امکان تکثیر و
چاپ بودجه برای ارائه به نمایندگان مجلس وجود نداشت، بنابراین قرار شد
امروز جداول را ارائه کند تا تعیین تکلیف شود.
توکلی در پاسخ به این پرسش که هدفمندی یارانهها چقدر در افزایش
بودجهها تاثیر داشته است، اظهار داشت: نمیدانم، ولی اگر درآمدهای
هدفمندی را در طرف درآمدها و هزینههای آن را در سمت هزینهها لحاظ کرده
باشند، سقف بودجه افزایش خواهد یافت. این یک معنی دارد و اینکه ارز را
تبدیل به ریال کنند. یک معنی دیگر هم خواهد داشت، چون نمیدانیم نمیتوانیم
قضاوت کنیم.
خبرنگار فارس به توکلی گفت: با توجه به اینکه 20 درصد درآمد نفت
باید به صندوق توسعه ملی واریز شود، پیشبینی هر بشکه نفت در بودجه را با
قیمت 80 دلار چگونه ارزیابی میکنید، زیرا ظاهرا تحقق این امر مستلزم فروش
نفت با بهای 100 دلار است.
توکلی پاسخ داد: این برداشت صحیح نیست، زیرا
وقتی قیمت نفت را در بودجه 80 دلار پیشبینی میکنیم، قیمت فرضی است و از
آن قیمت 20 درصد وارد صندوق توسعه ملی میشود یعنی 20 درصد رقم 80 دلار
ضربدر کل صادرات نفت.
توکلی با بیان اینکه واقعبینانه بودن 80 دلار را با این شرایط باید
در نظر گرفت، اظهار داشت: با توجه به اینکه در سالهای 2009 و 2010 به
ترتیب 84 دلار و 61 دلار متوسط قیمت فروش سبد نفتی اوپک بود و اواخر 2010 و
اوائل 2011 قیمتها افزایش یافت، دولت نسبت به تحقق درآمد 80 دلاری نفت
خوشبین شده است.
وی افزود: به نظرم چنین پیشبینی کمی بیاحتیاطی است و ممکن است محقق نشود.