arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

رقابت چینی ها و اروپایی ها در بازار خودرو ایران

خودروسازان غربی که خود را برای حضور مجدد در بازار ایران به عنوان پرجمعیت ترین بازار خاورمیانه آماده می کنند اکنون با شرایط متفاوتی نسبت به قبل از تحریم ها مواجه اند زیرا رقبای چینی، حضور خود را در این بازار توسعه داده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خودروسازان غربی که خود را برای حضور مجدد در بازار ایران به عنوان پرجمعیت ترین بازار خاورمیانه آماده می کنند اکنون با شرایط متفاوتی نسبت به قبل از تحریم ها مواجه اند زیرا رقبای چینی، حضور خود را در این بازار توسعه داده اند.

به گزارش تسنیم، گالف تایمز اعلام کرد: در حالی که خودروسازان غربی خود را برای حضور مجدد در پرجمعیت ترین بازار خاورمیانه آماده می کنند، آنها با چشم انداز متفاوتی مواجه خواهند شد که حضور رقبای چینی در آن محسوس است. ۳ شرکت چینی چری،گروه صنعتی لیفان و جیانگوای از خلا ناشی از عدم حضور شرکت هایی نظیر پژو سیتروئن نهایت بهره برداری را نموده اند.

بر اساس ارزیابی موسسه تحقیقاتی آی اچ اس اتوموتیو، چینی ها که در سال ۲۰۱۱، حدود یک درصد سهم بازار خودروی ایران را در اختیار داشتند، تا سال ۲۰۱۶ سهم خود را به حدود ۹ درصد از ۱.۱۷ میلیون دستگاه خودروی فروشی در ایران افزایش خواهند داد.

شرکت های چری، لیفان و جیانگوای همگی دارای شرکای داخلی هستند که با استفاده از قطعات ارسالی از چین، این خودروها را مونتاژ می کنند. استفانی ویگیر، تحلیلگر موسسه آی اچ اس گفت، چینی ها «تهاجمی» به بازار آمده اند. «بله آنها از تحریم ها منتفع شده اند. بله آنها در حال افزایش سرمایه گذاری های مشترک و شراکت خود با تولید کنندگان داخلی هستند. و بله آنها جایگزین دیگر شرکت های خارجی نظیر فیات کرایسلر و مزدا موتور شده اند.»

اروپایی ها اکنون باید با شرکت های چینی در بازار ایران رقابت کنند. خودروهایی نظیر ام وی ام ۱۱۰، که ورژن ایرانی خودروی کیو کیوی چری است، در کنار خودروهای پراید و پژو ۲۰۶ در ترافیک خیابان های تهران زیاد به چشم می خورد.

پیش از تحریم ها، فرانسوی ها بیش از هر رقیب اروپایی دیگری به ایران قطعات خودرو صادر می کردند. در سال ۲۰۱۲، پژو اعلام کرد ۴۷۳ هزار دستگه خودرو در ایران فروخته است.

بر اساس گزارش آی اچ اس، این شرکت فرانسوی هنوز ۲۹ درصد از بازار ایران را در اختیار دارد، زیرا شرکت های خودروساز داخلی همچنان برخی از قطعات تولیدی این شرکت را در انبارهای خود دارند و تامین کنندگان قطعات در خارج از فرانسه احتمالا به صدور قطعات به ایران ادامه می دهند.

اگر تحریم ها پابرجا باقی بماند و پژو به تولید خودروهای مدل قدیمی ای که اکنون در ایران موجود است ادامه ندهد، بر اساس برآوردهای آی اچ اس سهم پژو از بازار ایران در سال آینده به ۱۱ درصد کاهش می یابد.
نظرات بینندگان