پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از اجرای طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران از قالیباف خواست تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگیرد.
به گزارش «انتخاب»، در این نامه آمده است:
«جناب آقای قالیباف
شهردار محترم تهران
با اهداء سلام، اجرای طرح جلوگیری از اختلاط کارمندان مرد و زن در ادارات مختلف شهرداری تهران، اقدامی پسندیده و ملهم از دین مقدس اسلام است که باید از سالها پیش در سراسر کشور اجرا میشد ولی متأسفانه دولتها معمولا نگاهی به انتخابات آینده دارند و کمتر حاضر میشوند زیر بار اینگونه دستورات اسلام بروند. همه میدانیم که مسائل مربوط به عفاف در قرآن بسیار با اهمیت تلقی شده است تا آنجا که سوره نور که بیشتر آیات آن درباره عفاف و روابط زن و مرد و مجازات زنا و غیره است با این آیه شروع میشود: «سورة انزلناها و فرضناها» یعنی سورهای است که ما نازل کردیم و آن را فرض و حتم و واجب قرار دادیم. درست برخلاف دنیای غرب که میخواهد مسائل مربوط به عفاف را کوچک و ناچیز و حل شده جلوه دهد و میبینیم که با مشکلات فراوانی مانند تزلزل خانوادهها و گاهی بیمعنی شدن نهاد خانواده و نیز همجنسگرایی و پایین آمدن ارزش و احترام زن مواجه هستند.
این یک مسئله اجماعی میان همه فقهاست که جدایی محیط کار آقایان و بانوان بر اختلاط آنها ترجیح دارد و حتیالمقدور و در مواردی که امکان آن وجود دارد محیط کار آنها باید جدا باشد. فلسفه این حکم این است که اسلام میخواهد ارتباط زن و مرد بیگانه در حداقل باشد تا بدینوسیله پیوند زن و شوهر هرچه محکمتر و پیوند زن و مرد بیگانه هرچه سستتر باشد و در نتیجه نهاد خانواده هرچه استوارتر گردد. زمانی که مسجد مدینه ساخته شد، پس از مدتی جمعیتی که وارد مسجد میشد افزایش یافت. پیغمبر اکرم دستور دادند که درب دیگری برای مسجد ساخته شود تا بانوان از آن درب رفت و آمد کنند و اختلاط میان زنان و مردان ایجاد نشود.
عجیب است که در انتقاداتی که به این طرح شده تنها چیزی که مورد توجه واقع نشده است حکم و نظر اسلام است. معلوم نیست مخالفان این طرح از چه چیزی ناراحتاند. گاهی از خدشهدار شدن کرامت انسانی و توهین به زنان سخن میگویند و گاهی از تنافی این طرح با کنوانسیونها و معاهدات بینالمللی. آیا کرامت انسانی زن و مرد فقط در صورت اختلاط حفظ میشود و اگر محیط کار آنها را جدا کردیم به آنها توهین شده است؟ چه منطق و استدلالی پشت این سخن قرار دارد و اساسا چه ارتباطی میان اختلاط از یک طرف و حفظ کرامت انسانی و احترام زنان و مردان از طرف دیگر وجود دارد؟! ممکن است بگویند با جداسازی، ما به شعور و عقل و اراده آنها توهین کردهایم، خود مردان و بانوان ما احکام شرعی و اصول اخلاقی و مصالح خود را رعایت میکنند و نیازی به این کار نیست.
سخن، درست در همین جاست. خالق ما انسانها که به سرکشی غریزه جنسی خوب توجه دارد و خواهان نیل انسانها به سعادت خودشان است و ما را از خودمان بهتر میشناسد، دستور داده است که حتیالمقدور از اختلاط بپرهیزید، و اگر به زعم مخالفان، با این حکم کرامت انسانی ما انسانها مخدوش و به ما توهین شده است، ریشه این امر را باید در خلقت خود و حکمت خالق جستجو کرد.
اما مطلب دیگری نیز هست که شهید آیتالله مطهری در کتاب «مسئله حجاب» خوب به آن پرداختهاند. ایشان میگوید (نقل به مضمون) وقتی دقت میکنیم میبینیم بیشتر، این مردان شکارچی هستند که از آزادی زن به معنی اختلاط و بیبند و باری او دفاع میکنند، چون میبینند اگر اصول عفاف رعایت شود دیگر نمیتوانند از زنان مختلف با هزینه ناچیز کام برگیرند. روشن است که ما نمیخواهیم مخالفان این طرح را به چنین نیتی متهم کنیم بلکه آنها نیت خیر دارند ولی چون دچار تجددگرایی افراطی شده و میخواهند اسلام را باب طبع زمان کنند و فکر میکنند زمان برخی از احکام اسلام گذشته است چنین سخنانی میگویند و این مشکل اساسی اکثر اصلاحطلبان است که توجه کافی به این گونه احکام اسلام ندارند، همان طور که اکثر اصولگرایان توجه کافی به حقوق ملت و آزادیها ندارند.
اما مسئله کنوانسیونها و معاهدات بینالمللی، روشن است که ملاک ما اسلام است و باید این معاهدات را به سوی احکام اسلام هدایت کنیم.
امیدوارم جناب عالی تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگرفته و ثابت قدم بمانید.
فرصت را مغتنم شمرده از ایجاد پارکهای ویژه بانوان در تهران که در آنجا میتوانند بدون پوشش اسلامی به ورزش و تفریح و آفتاب گرفتن بپردازند تشکر میکنم و امیدوارم تعداد آنها افزایش یابد. از بلندمرتبهسازیها و فشردگی شهر تهران نیز همچنان گلهمندم و معتقدم در بسیاری مناطق ظرفیت بیش از مثلا دو طبقه وجود ندارد و پنج طبقه و شش طبقه میسازند. همچنین درخواست دارم از تعبیر «بیآرتی» برای اتوبوسهای تندرو استفاده نشود و تابلوهای مربوط تغییر کنند، گرچه از زحمات فراوان شما و آباد شدن محسوس تهران طی چند سال گذشته صمیمانه سپاسگزارم.
با تقدیم احترام
علی مطهری»
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از اجرای طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران از قالیباف خواست تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگیرد.
در این نامه آمده است:
«جناب آقای قالیباف
شهردار محترم تهران
با اهداء سلام، اجرای طرح جلوگیری از اختلاط کارمندان مرد و زن در ادارات مختلف شهرداری تهران، اقدامی پسندیده و ملهم از دین مقدس اسلام است که باید از سالها پیش در سراسر کشور اجرا میشد ولی متأسفانه دولتها معمولا نگاهی به انتخابات آینده دارند و کمتر حاضر میشوند زیر بار اینگونه دستورات اسلام بروند. همه میدانیم که مسائل مربوط به عفاف در قرآن بسیار با اهمیت تلقی شده است تا آنجا که سوره نور که بیشتر آیات آن درباره عفاف و روابط زن و مرد و مجازات زنا و غیره است با این آیه شروع میشود: «سورة انزلناها و فرضناها» یعنی سورهای است که ما نازل کردیم و آن را فرض و حتم و واجب قرار دادیم. درست برخلاف دنیای غرب که میخواهد مسائل مربوط به عفاف را کوچک و ناچیز و حل شده جلوه دهد و میبینیم که با مشکلات فراوانی مانند تزلزل خانوادهها و گاهی بیمعنی شدن نهاد خانواده و نیز همجنسگرایی و پایین آمدن ارزش و احترام زن مواجه هستند.
این یک مسئله اجماعی میان همه فقهاست که جدایی محیط کار آقایان و بانوان بر اختلاط آنها ترجیح دارد و حتیالمقدور و در مواردی که امکان آن وجود دارد محیط کار آنها باید جدا باشد. فلسفه این حکم این است که اسلام میخواهد ارتباط زن و مرد بیگانه در حداقل باشد تا بدینوسیله پیوند زن و شوهر هرچه محکمتر و پیوند زن و مرد بیگانه هرچه سستتر باشد و در نتیجه نهاد خانواده هرچه استوارتر گردد. زمانی که مسجد مدینه ساخته شد، پس از مدتی جمعیتی که وارد مسجد میشد افزایش یافت. پیغمبر اکرم دستور دادند که درب دیگری برای مسجد ساخته شود تا بانوان از آن درب رفت و آمد کنند و اختلاط میان زنان و مردان ایجاد نشود.
عجیب است که در انتقاداتی که به این طرح شده تنها چیزی که مورد توجه واقع نشده است حکم و نظر اسلام است. معلوم نیست مخالفان این طرح از چه چیزی ناراحتاند. گاهی از خدشهدار شدن کرامت انسانی و توهین به زنان سخن میگویند و گاهی از تنافی این طرح با کنوانسیونها و معاهدات بینالمللی. آیا کرامت انسانی زن و مرد فقط در صورت اختلاط حفظ میشود و اگر محیط کار آنها را جدا کردیم به آنها توهین شده است؟ چه منطق و استدلالی پشت این سخن قرار دارد و اساسا چه ارتباطی میان اختلاط از یک طرف و حفظ کرامت انسانی و احترام زنان و مردان از طرف دیگر وجود دارد؟! ممکن است بگویند با جداسازی، ما به شعور و عقل و اراده آنها توهین کردهایم، خود مردان و بانوان ما احکام شرعی و اصول اخلاقی و مصالح خود را رعایت میکنند و نیازی به این کار نیست.
سخن، درست در همین جاست. خالق ما انسانها که به سرکشی غریزه جنسی خوب توجه دارد و خواهان نیل انسانها به سعادت خودشان است و ما را از خودمان بهتر میشناسد، دستور داده است که حتیالمقدور از اختلاط بپرهیزید، و اگر به زعم مخالفان، با این حکم کرامت انسانی ما انسانها مخدوش و به ما توهین شده است، ریشه این امر را باید در خلقت خود و حکمت خالق جستجو کرد.
اما مطلب دیگری نیز هست که شهید آیتالله مطهری در کتاب «مسئله حجاب» خوب به آن پرداختهاند. ایشان میگوید (نقل به مضمون) وقتی دقت میکنیم میبینیم بیشتر، این مردان شکارچی هستند که از آزادی زن به معنی اختلاط و بیبند و باری او دفاع میکنند، چون میبینند اگر اصول عفاف رعایت شود دیگر نمیتوانند از زنان مختلف با هزینه ناچیز کام برگیرند. روشن است که ما نمیخواهیم مخالفان این طرح را به چنین نیتی متهم کنیم بلکه آنها نیت خیر دارند ولی چون دچار تجددگرایی افراطی شده و میخواهند اسلام را باب طبع زمان کنند و فکر میکنند زمان برخی از احکام اسلام گذشته است چنین سخنانی میگویند و این مشکل اساسی اکثر اصلاحطلبان است که توجه کافی به این گونه احکام اسلام ندارند، همان طور که اکثر اصولگرایان توجه کافی به حقوق ملت و آزادیها ندارند.
اما مسئله کنوانسیونها و معاهدات بینالمللی، روشن است که ملاک ما اسلام است و باید این معاهدات را به سوی احکام اسلام هدایت کنیم.
امیدوارم جناب عالی تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگرفته و ثابت قدم بمانید.
فرصت را مغتنم شمرده از ایجاد پارکهای ویژه بانوان در تهران که در آنجا میتوانند بدون پوشش اسلامی به ورزش و تفریح و آفتاب گرفتن بپردازند تشکر میکنم و امیدوارم تعداد آنها افزایش یابد. از بلندمرتبهسازیها و فشردگی شهر تهران نیز همچنان گلهمندم و معتقدم در بسیاری مناطق ظرفیت بیش از مثلا دو طبقه وجود ندارد و پنج طبقه و شش طبقه میسازند. همچنین درخواست دارم از تعبیر «بیآرتی» برای اتوبوسهای تندرو استفاده نشود و تابلوهای مربوط تغییر کنند، گرچه از زحمات فراوان شما و آباد شدن محسوس تهران طی چند سال گذشته صمیمانه سپاسگزارم.
با تقدیم احترام
علی مطهری»
با تمام احترامي كه براي اقاي مطهري قائلم نيمه دوم حرف ايشان را درست نمي دانم
چون اصلاح طلبان کمتر حرف از اسلام می زنند ولی عملا مقیدترند
هر طرحی یه شروعی داره... در ضمن اگر ناراحتی هم باشه همه میدونن شهرداری از دولت جداست!!
ضررش هم اگر باشه به خود قالیباف برمیگرده.
اتفاقا برای من عزیزتر شد
نماز خواندن خیلی خوب است پس به زور همه نماز خوان شوند- خداوند با آن عظمت چنین کاری نمی کند
جدا از هم کار کردن کدوم حقوق رو از بین میبره؟!!
اما ایشان باید دقت کنند که آنها که از تفکیک جنسیتی حمایت نمیکنند، مخالف بی بند و باری نیستند و همین کنایه ایشان (هرچند بدون منظور بوده) درست نیست.
همیشه نزدیکترین راه بهترین راه نیست.
تفکیک جنسیتی شاید مسکن باشد ولی درمان نیست.
؟؟؟
یعنی موافق بی بند و باری هستند؟!
مخالفان از این ناراحتند که تفکیک جنسیتی به حذف جنسیتی بیانجامد.
مخالفان از این ناراحتند که تفیکیک جنسیتی از ادارات شهرداری شروع شود و به اماکن عمومی نظیر سالن های کنسرت و تئاتر و سینما و در نهایت پارک ها برسد.
اینقدر زنها را بی عرضه فرض کردید؟
کم نیستند تعداد حانمهایی که سرپرست خانواده هستند و خرج خانواده رو می دهند.
من به اصل اینکه فساد کار بدی هست کاری ندارم اما جناب مطهری آیا این نوعی توهین به آقایان و خانمهای شاغل تلقی نمیشه؟ غیر مستقیم به کارمندان محترم میگید اگه در کنار هم کار کنید فاسد میشید و ما جلوی فساد شما رو میگیریم.
دوما آقای مطهری احکام اسلام فقط تفکیک جنسیتی رو شامل میشه؟ مگه وظیفه حکومت و نظام نیست که مسیر دشوار ازدواج رو برای جوانان هموار کنه که فسادی صورت نگیره پس مجلسیان و دیگران که وامصیبتا سر میدهند که زن و مرد همکتر هستند کجایند؟
جناب مطهری مگه فساد فقط مربوط به زن و مرد میشه؟ چرا دست غرتگران بیت المال رو با حرکت مفیدی قطع نمیکنید؟
جناب مطهری عزیز مشکل با تفکیک جنسیتی حل نمیشه با وجود انسانیت حل میشه.
من برای شما احترام زیادی قائل هستم اما این صحبت شما به ظرمن البته درست نیست.
من جوان بیکار مجرد و بدون فسادی هستم من باب اطلاع.
اولا بیشتر کارمندان متاهل هستند و نه مجرد وقتی درباره افزایش فساد صحبت میشه منظور فقط مجردها نیستند.
دوم اینکه آیا عاقلانه هست که بگوییم اگر یک دستگاهی مثلا در برخورد با مفسدان وظایف خود را خوب انجام نمیدهد پس ایرادات قسمتهای دیگر را هم که از دستمان برمی آید را رها کنیم تا تکلیف آن مشخص شود؟
در اینجا نکته ای که مغفول مانده آن است که همراهی با دیگران تا زمانی است که فقط در جهت منافع ما باشد و منطق اصلی ما را تشکیل می دهد.
علی ایحال باید به جای اینکه یک نفر حرف بزند و بقیه مرده باد زنده باد بگویند احزاب نهادها و تشکل های مختلف مسایل را حلاجی کرده و بیانیه ای صادر کنند تا برایند همه نظرات باشد. به این صورت است که می توان برنامه های عملی را با اجماع اکثریت (بر اساس عقلانیت و تدبیر) پیش برد وگرنه درگیر این لفاظی های بیهوده خواهیم بود که نیمه عمر آن حداکثر دوهفته خواهد بود.
جالبه!
بسیاری از ما دیگران را وقتی قبول داریم که نظرما را تامین کنند اما توجه به ملاک حق و باطل و مصلحت جامعه و مردم نداریم
آقای مطهری نه معصوم هست و نه مرجع تقلید ما، که تمامی نظراتش برای ما قابل قبول باشه.
یک سری از موضع گیری هاش مورد قبوله یکسری هم نه...
لازم نیست تحت هر شرایطی از کسی حمایت کرد یا برعکس!
کدوم دو نفری رو تا حالا دیدی که تحت هر شرایطی نظراتشون کپی پیست همدیگه باشه؟
اگر ملاک های صحیحی داشته باشیم و دچار جناح زدگی نشویم هیچگاه دچارافراط و تفریط نخواهیم شد.
باتشکر
باید دید با ملاک عقل و دین آیا حرف درستی هست یا نه.
البته از این جهت که نشان میدهد شخص منافق نیست خوب است.
من برای اقای مطهری ارزش زیادی قائل بوده و هستم گرچه اصلاح طلبم اما اما با طرح تفکیک جنسیتی موافقم چرا که یکی از دردهای جامعه ما همین روابط نا صحیح زن ومرد می باشد بیایید حقیقت بین باشیم از تمام مردان غیور و غیرتمند ایران عذر میخواهم اما بسیاری از مردان واقعا نمیتوانند جلو چشم چرانی و هوس بازی خود را بگیرند ما هم که نمیتوانیم همه انها را کور و کر کنیم حال که حریف این چنین افرادی نمیشویم بهتر است نوامیس مردم را جدا کنیم تا حد اقل کمتر اسیب ببینند
من متحجر نیستم و خود نیز یک مردم ( جانماز هم آب نمیکشم لات و بی غیرت هم نیستم)اما حقیقت امر اینه که بلای چشم چرانی و شهوت رانی جامعه ما را در بر گرفته و باید یا فرهنگ سازی بشه یا تفکیک جنسیتی (گاهی به کشته گشتن و گاهی به کشتن است ترویج دین هر چه زمان اقتضا کند )
مخالفان طرح تفكيك جنسيتي مشكل اعتقادي دارند...
اینگونه روشها موجب استحکام خانواده می شود، درصورت اجرای این طرح درگستره بیشتری،هیچ مشکلی هم برای خانمهابوجودنخواهدآورد.
عزیزانی که دارن نظر مخالف میدن اگه متن را دقیق بخونن متوجه میشن که آقای مطهری خیلی منطقی این بحث را تایید کرده
یادم هست مطلبی را در روزنامه از زبان اقای موسوی اردبیلی چند سال پیش خواندم که درباره جداسازی در دانشگاه ازاد بود
ایشان گفتند که ما این را پیش امام(ره) بردیم و ایشان فرمودند که" فقط این مانده که غرب را به ما بخندانید"
آقای مطهری در شهرداری طرحهای مهم تر از این را می توان اجرا کرد ؟
طبق فرمایش امامان معصومین ، اگر جامعه ای را گند بگیرد از رده های بالاست اگر شهرداری وضعیت مناسبی ندارد این از رده های بالای شهرداری است
بهتر است در شهرداری، برای جلوی رشوه خواری طرحی دهند
بهتر است در شهرداری، طرحی برای کاهش رانت خواری دهند
بهتر است در شهرداری، طرحی برای کاهش زمین خواری دهند
بهتر است در شهرداری، طرحی برای بهتر شدن اسفالت خیابانها دهند طوری که تمام نشده از بین می روند
و هزاران طرحی دیگر
من خودم خیلی ادارات رفتم می بینیم بجای اینکه کار مردم را راه بندازن کارمندان زن ومرد ایستادن دارن میگن ومیخندند
اصلا چرا خانوما وقتی میخوان برن سرکار این همه آرایش میکنن؟ چرا تو خونه برا همسرشون آرایش نمیکنن؟
احکام خصوصی را نمیشود بصورت اجباری درآورد . ضمنا احکام مربوط به متعهدین دینی شامل دیگر افراد جامعه نیز نمیشود . بعلاوه اصل عدم مداخله در حوزه خصوصی افراد هم اسلامی است هم جزو حقوق شهروندی است و ضمنا طرح اخیر آقای قالیباف ، عباتست از تصمیم گیری برای زنان شاغل در شهرداری ، بدون توجه به خواسته های موردی هریک از آنها . ایشان باید طرحی را برای صرفا زنانی که شکایتی از شرایط کار خود دارند اجرا میکرد .
در زمان پیامبر هم احکام براساس رشد جامعه اصلاح و تکامل می یافتند البته آنموقع چون مبنا و الگوی جامعه اخلاق نبی الرحمه بود همه چیز رو به رشد و تعالی بود .
وضع ما بدلایلی که همه می دانیم به لحاظ فرهنگی خصوصا رو به افول است و شاید ناچاریم روزگاری نه چندان دور بدلیل افزونی بی دینان همه جا را دیوار بکشیم و بهتر است از مجلس شروع کنیم.
شاید به لحاظ فقهی حرف ایشان صحیح باشد اما فقه به همراه اخلاق است که می تواند جامعه را بسازد . محدودیت موافق طبع بشری نیست و در آیین الهی هم جایی ندارد پیامبر ما با اخلاقش قلب ها را تسخیر کرد. فتوحات شمشیری در زمان عمر وابوبکر و عثمان بود و زمان علی متوقف شد او در پی عدالت بود.
1- در صداقت و دیانت و آزاد منشی و دلسوزی آقای مطهری تردید ندارم .
2- اصلاح طلبی یک معنی عام است که طیف گسترده ای را پوشش داده است . حرف آقای مطهری در مورد عدم توجه اصلاح طلبان به احکام اسلام دقیق نیست . بهتر بود می گفتند بخشی از کسانیکه منتسب به اصلاح طلبی و اصلاح طلبان هستند چنین رویکردی دارند .
3- شک ندارم هسته ی اصلی اصلاح طلبان که سید محمد خاتمی در مرکزیت آن قرار دارد تقید و تعهدشان به اسلام ،اگر از اصولگراترین اصولگراها بیشتر نباشد ، کمتر نیست . اختلاف در تفسیرها و برداشتها وچگونگی پیاده سازی احکام اسلام است به طوری که با نیازها و تحولات روز سازگار باشد و بهترین نتیجه هم گرفته شود .
4 -خدمت آقا ی مطهری عرض میکنم : همه ی ما قبول داریم که عفاف از اصول اخلاقی و احکام قطعی اسلام است اما به عنوان مثال ، آیا شما یقین دارید که در جهان امروز( با گسترش ارتباطات و تکنولوژیهای فوق پیشرفته ارتباطی ) جدا سازی محل کار زن و مرد منجر به نتایج بهتر در حفظ عفاف عمومی خواهد شد ؟
5- ضمن پافشاری بر حفظ اصول نباید گمان کنیم شیوه ها و را هایی که برای یک جامعه ی بسیط و ساده در صدر اسلام به کار گرفته شده است همیشه کاربرد خواهد داشت و اگر هماهنگ با تحولات زمان شیوه ها و راه های نو را به کار گیریم خلاف اصول عمل کرده ایم . حتی ممکن است اگر شیوه های نا متناسب با زمان به کار گرفته شود در مجموع نتیجه ی عکس بدهد . این نکته ایست که با همه ی ارادتی که به آقای مطهری دارم گمان میکنم چنانکه سید محمد خاتمی و امثال وی به عمق آن پی برده اند ایشان به آن توجه نکرده اند .
"برخی از اصولگرایان به آزادی و حقوق ملت توجه ندارند، یرخی از اصلاح طلبان به برخی احکام اسلامی "
به جرأت میگویم اگر در مجلس ده نفر نماینده وارسته چون مطهری داشتیم جایگاه مجلس در افکار عمومی ارتقاع می یافت
بهتری نیست رابطه فلان مسئول دانشگاه رو با دخترها کنترل کنیم یا مثلا فلان مسئول فرهنگی دانشگاه رو اخراج کنیم؟
بهتر نیست لباس های جذاب تری برای خانم ها بدوزیم که پوشیده تر باشن تا اینکه این ور اونور یه پارچه سیاهو به هم بدوزیم تو گرما بندازیم رو سرشون؟ بهتر نیست یکم حواسمون باشه که به سمت داعشی گری و طالبانی بودن نریم و زیبایی های اسلامو نشون بدیم تا چهارتا جوون به اسلام علاقه مند بشن؟ آقای مطهری، آقای قالیباف بهتر نیست از این حجم اسلام گریزی جوونا کم کنیم و علاقه مندشون کنیم به نماز؟ بهتر نیست اجازه بدیم خود نماز اونارو از کارهای بد بازبداره؟ جناب مطهری جناب قالیباف این همه سال تحت کنترل شدید بودیم ولی الان کجاییم؟ مردم همون مردم هستن باور کنید
همونایی که 22 بهمن حماسه می آفرینن
همونایی که تو انتخابات حق تعیین سرنوشت کشورشونو دارن
بهشون احترام بذاریم
باور کنید این مردم شغل می خوان نه کنترل!
به قول جنتی وزیر ارشاد: ما به فکر شغل جوانان هستیم اینا به فکر ساپورت شان!
آقای خاتمی یک مسلمان واقعی ست که در ظرف زمان و مکان گیر نیافتاده و خوبه که دیگران از ایشان الگو بگیرند .
از احزاب ، گروهها و شخصیتهای مختلف اجتماعی اعلام مواضع خود در مسایل مربوط به حقوق شهروندی را خواستاریم
به نظر میرسه با این متد میشه آرامش کاری بیشتر ایجاد کرد و راندمان فعالیت بره بالا
فقط یک سوال دیگه دارم. حالا جدا هم شدند. با واتس آپ چیکار می کنید. موبایل هاشونو هم می تونید توقیف کنید.
با تمام احترامی که به شما قائلم و خود را مدیون نوشته های پدر بزرگوار شما می دانم. از قسمت دوم صحبت شما پیش خدا نمی گذرم. چگونه اینقدر سادگی به خرج می دهید و در آنها که این بلاها را سر دین جوانان آوردند اسلام دید و در بقیه ندید. از نظر شما مردم ما در دوران احمدی نژاد هر چه خواستند ظلم کردند متدین تر بودند !؟