پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایرنا- معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد گارد ساحلی برای حفاظت از محیط زیست دریایی جزو اولویت های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست است.
پروین فرشچی روز یکشنبه در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگارگروه علمی ایرنا اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست دریایی در شمال و جنوب کشور، متاسفانه تاکنون گارد ساحلی برای حفاظت از آن در کشور ایجاد نشده است.
وی افزود: پیش نویس تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی دریایی تهیه شده که اول اسفند ماه بین دو نهاد به امضا خواهد رسید، در این تفاهم نامه زمینه همکار ی های متعددی در راستای ایجاد گارد ساحلی حفاظت محیط زیست دریایی، ایجاد آزمایشگاه ها، مسایل علمی، پژوهشی و فنی ایجاد می شود.
به گفته وی این اقدامات باید با همکاری موسسات و نهاد های مختلف دریایی از جمله شیلات، دریانوردی و اقیانوس شناسی کشور انجام شود.
*** خروج کشتی های غرق شده نیازمند ارزیابی محیطی است
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط یست گفت: خروج کشتی های غرق شده در خلیج فارس، دریای عمان و خزر نیازمند ارزیابی های دقیق زیست محیطی است.
وی اظهار داشت: بسیاری از کشتی های غرق شده دارای محموله نفی و یا ادوات جنگی هستند که اگر بدون ارزیابی و مطالعه بیرون کشیده شوند ممکن است آسیب های زیست محیطی زیادی به دریا وارد کنند.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد کشتی های غرق شده وجود ندارد، گفت: آمار های غیر رسمی ارایه شده صحبت از صدها کشتی می کنند و با توجه به اهمیت موضوع این کار باید به صورت فرا مرزی انجام شود.
*** سازمان محیط زیست و نیروی دریایی برای مقابله با قاچاق نفت همکاری می کنند
فرشچی اظهار داشت: قاچاق نفت در جنوب کشور به ویژه از طریق خلیج فارس بسیار مرسوم است که این امر آسیب زیادی به محیط زیست دریایی وارد می کند.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از ورود آسیب بیشتر به این پهنه دریایی با نیروی دریایی وارد مذاکره شدیم و قرار است در این زمینه همکاری داشته باشیم.
*** جانمایی های دقیق برای اجرای پروژه های دریایی از اهمیت زیادی برخوردار است
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به خشک کردن دریا ها و ایجاد مناطق جدید با هدف توسعه اشاره کرد و گفت: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه داشتن ارزیابی زیست محیطی است.
وی اظهار داشت: این روند توسعه هم در شمال و هم در جنوب کشور دیده می شود که سازمان محیط زیست بر جانمایی دقیق این طرح ها تاکید دارد.
وی گفت: سازمان محیط زیست تنها متولی حفاظت از محیط زیست کشور نیست. بلکه تمام سازمان ها که در ایجاد توسعه نقش دارند باید محدودیت های زیست محیطی خود را بشناسند.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با توسعه مخالف نیست، اما اعتقاد دارد توسعه باید همگام با حفظ محیط زیست صورت گیرد.
فرشچی در ادامه به ساخت اسکله نخل ناخدا در جنوب کشور اشاره کرد و گفت: ابتدا اجرای این کار مطالعات ارزیابی نداشت و دارای 100 اسکله بود که بعد از تلاش محیط زیست و انجام ارزیابی زیست محیطی این اسکله ها حذف شد.
وی گفت: جریان آب در جنوب کشور از شرق به غرب است و اگر در ساخت پروژه ها به ظوابط اعلام شده از سوی محیط زیست در این زمینه توجه نشود در آینده نزدیک مشکلات رسوب گذاری خواهیم داشت.
به گفته وی اسکله خور خوران نیز به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی متوقف شده است.
*** جابه جایی مرجان ها در خلیج چابهار آخرین راه بود
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: برای توسعه بندر شهید رجایی در خلیج چابهار تعداد زیادی از مرجان ها جابه جا شدند. وی با بیان اینکه قرار نیست برای توسعه هر پروژه ای جابه جایی گونه ها انجام شود افزود: در آن زمان شرایط ایجاب می کرد برای نجات مرجان ها کار جابه جایی انجام گیرد.
*** سیاست سازمان محیط زیست جدا از سیاست دولت نیست
فرشچی گفت: خوشبختانه رویکرد دولت تدبیر و امید در راستای حفاظت از محیط زیست است که سازمان حفاظت محیط زیست می تواند با برنامه ریزی های علمی و به عبارت دقیق هماهنگی مناسبی بین توسعه و حفظ محیط زیست برقرار کند.
وی گفت: در زمینه محیط زیست دریایی فعالیت های زیادی انجام شده که تخصیص بخشی از اعتبار صندوق ملی توسعه صنایع دریایی به حفاظت از محیط زیست دریایی، ایجاد شورای عالی محیط زیست و کمیته های تخصصی و برنامه ریزی برخی از اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای حفظ محیط زیست است.
فرشچی اظهار داشت: همچنین وزارت نفت مکلف شده پیش از این که فعالیت های خود را در دریا ها آغاز کند، پایش زیست محیطی داشته باشد که این امر نشان دهنده اهمیت این مقوله است.
*** گونه های دریایی نیازمند سرشماری دقیق هستند
فرشچی گفت: متاسفانه آمار دقیقی از گونه های دریایی به غیر از لاک پشت ها در کشور وجود ندارد و برای این کار نیازمند محیط بانان آموزش دیده در بخش دریایی هستیم.
*** 20 مورد از 22 مورد نشت نفت خلیج فارس مربوط به ایران است
فرشچی درباره آلودگی نفتی خلیج فارس گفت: 20 مورد از 22 مورد نشت نفت در خلیج فارس در چند سال گذشته به ایران مربوط است.
وی افزود: نقش کشور های اطراف خلیج فارس در آلودگی آن متفاوت است. بنابراین نباید به دنبال اینکه چه کشوری نقش بیشتری دارد بگردیم. بلکه باید راهکارهای منطقه ای و بین المللی را افزایش دهیم.
*** انتقال آب از خزر به سمنان علمی نیست
فرشچی درباره انتقال آب از خزر به سمنان گفت: از نظر تخصصی کاملا مخالف این مساله هستیم زیرا پایه و اصول علمی ندارد.
وی تاکید کرد: اینکه از خزر به سمنان آب رسانی کنیم نه تنها اثرات زیست محیطی نامناسبی خواهد داشت در منطقه ناپایداری نیز ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: همچنین یک سری تعهدات منطقه ای و بین المللی از طریق کنوانسیون تهران داریم که یکی از پروتکل های آن تاکید دارد که هرگونه فعالیت از سوی کشورهای عضو باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه سو به همراه نداشته باشد.
وی تاکید کرد در مورد این انتقال هنوز مطالعات دقیق صورت نگرفته و ارزیابی های زیست محیطی آن ناقص است.