arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۲

موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه چه می گویند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1393 در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که این لایحه در ابتدا با تذکرات نمایندگان روبرو شد و بعد از آن نوبت به نقد و بررسی نمایندگان رسید.

صبح امروز با اعلام محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه، بررسی کلیات بودجه 93 در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

پس آن محمد دهقان عضو  هیئت رئیسه مجلس از حسن سبحانی نیا، اسماعیل جلیلی، حسینعلی حاجی دلیگانی، هادی شوشتری، محمدباقر شریعتی، ضرغام صادقی، رمضان شجاعی کیاسری، منصور آرامی  و سلیمان عباسی به عنوان سخنرانان موافق کلیات بودجه نام برد و سپس شهروز افخمی، محمد علیپور، جواد کریمی قدوسی، مصطفی افضلی فرد، محمد آشوری، نوذر شفیعی و علی نعمت چاردولی را به عنوان سخنرانان مخالف کلیات بودجه معرفی کرد.

توکلی: چرا هیات رئیسه برخلاف قانون در بررسی بودجه عجله دارد
اما پیش از آنکه نوبت به سخنرانی موافقین و مخالفین برسد، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تذکری آئین نامه ای را درخصوص بررسی زود هنگام کلیات بودجه بیان کرد.

وی با بیان اینکه من نمی دانم چه عجله ای وجود دارد که هیأت رییسه بر خلاف قانون ماده 104 آئین نامه داخلی مجلس بررسی بودجه را امروز در دستور کار گذاشته، گفت: دستور هفتگی مجلس باید به ترتیب وصول طرح ها و لوایح از کمیسیون ها از سوی هیأت رئیسه مجلس تهیه و پس از چاپ و توزیع در تابلوی محفوظ نسب شود و رعایت این نکات الزامی است. اما روی جلد نوشته اند گزارش کمیسیون تلفیق درمورد لایحه بودجه سال 93 در حالی که گزارشی وصول نشده است و در ترتیب هفتگی مجلس جایش مشخص نیست.

توکلی گزارش کمیسیون تلفیق را ناقص خواند و گفت: امروز به ما یک برگه دادند که ارقام را پر کنیم. گزارش ناقصی که بر خلاف قانون تهیه شده و بی موقع در ردیف قرار گرفته است که قابل بررسی نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بر خلاف عرف متعارف کسی از دولت در این جلسه حضور نداشته است که از لایحه بودجه دفاع کند.

لاریجانی: بر اساس قانون فرصت بررسی در کمیسیون تلفیق تمام شده بود
در ادامه لاریجانی با بیان اینکه این تذکر را وارد نمی دانیم گفت: دیروز موضوع گزارش کمیسیون تلفیق را به ما منعکس کردند بنابراین نمی توانیم از آحاد کمیسیون تلفیق امضا بگیریم و همیشه روال این بود که وقتی رئیس کمیسیون گزارش داد ما این را در دستور قرار می دهیم.

وی تصریح کرد: تاریخ رسمی کار کمیسیون تلفیق 9 دی بوده است وکلای ملت 15روز برای رسیدگی وقت داشتند و 23 دی زمانشان به پایان رسید. تقاضا کردند و مهلت جدید خواستند که حداکثر طبق آئین نامه دو هفته می توانیم وقت دهیم.

وی ادامه داد: این دو هفته را وقت دادیم بنابراین دوشنبه 7 بهمن زمان دو هفته ای تمام شد و اگر آقای مصباحی مقدم هم گزارشی نمی دادند طبق آئین نامه ما باید همان لایحه را در دستور کار قرار می دادیم  ما آئین نامه را دقیق بررسی کردیم و آقای مصباحی مقدم هم گزارش داده اند و از نظر آئین نامه ای هیچ اشکالی وارد نیست.

وی در خصوص عدم اطلاع توکلی که در تذکرش به آن اشاره کرده بود گفت: حتما آقای توکلی خبر داشتند چون عضو کمیسیون بودجه هستند اما درگزارش آمده است که بودجه سرجمع چقدر تغییر کرده است، تغییرات جزئی مهم نیست و مهم ترین مفاد تبصره ها است که آمده است. این سرجمع بودجه کلان، بودجه عمومی و بودجه شرکت ها است و لذا درمورد کلیات آن می توان صحبت کرد و راهی غیر از این نداریم و به محض اینکه کمیسیون تلفیق گزارش داد باید کارمان را شروع کنیم و تذکری وارد نیست

انتقاد افخمی از تبعیض جریان شبه رانتی در بودجه
پس از پاسخ لاریجانی نوبت به سخنرانی اولین مخالف رسید. شهروز افخمی نماینده مردم ملکان به عنوان مخالف کلیات بودجه به تبعیض موجود در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: در ماده 180قانون برنامه پنجم توسعه نیز آمده در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی و رسیدن به اهداف چشم انداز توسعه و نیز توزیع عادلانه، رفع تبعیض و ارتقای سطح معیشتی مناطق کمتر توسعه یافته دولت مکلف است در توزیع یارانه به نوعی عمل کند که شاخص برخورداری شهرستانهای در سطح پائین امکانات در بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در پایان برنامه پنج سال حداقل ده درصد به سطح یاد شده افزایش یابد.

این نماینده مجلس ادامه داد: تعداد زیادی از نمایندگان از تبعیض جریان شبه رانتی در بودجه، عدم رعایت شاخص ها و عدم توجه دولت به مناطق کمتر توسعه یافته و به تبع آن عدم توجه به این مناطق در کمیسیون ها اعتراض کرده و در این زمینه مصادقی را عنوان کردند.

وی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه امانت مجلس به عهده شما است، خاطرنشان کرد: دوستان ما ایراد می گیرند که امکاناتی که برای یک استان قائل شدند متناسب با اعتباراتی که برای یک شهرستان کوچک قائل شدند نیست .

رئیس سابق کمیسون تلفیق: از بررسی لایحه بودجه جلوگیری کنید
پس از افخمی نوبت به عبداللهی رسید تا به انتقاد از لایجه بودجه بپردازد. رضا عبداللهی عضو کمیسیون تلفیق که ریاست این کمیسیون را در هفت سال گذشته بر عهده داشته است با اعلام تذکری نسبت به بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس پیش از نهایی شدن گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص این لایحه اعتراض کرد.

عبداللهی دوباره بر تذکر احمدی توکلی تاکید کرد و افزود: در جلسه دیشب اعضای کمیسیون تلفیق تعدادی از نمایندگان پیشنهادات خود را ارایه دادند اما جلسه از نصاب افتاد و تعطیل شد.

عبداللهی تصریح کرد: هنوز نمایندگان در تبصره های الحاقی در حال ارایه پیشنهاد هستند بنابراین گزارش چاپ شده که در صحن علنی در حال بررسی است گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه نیست.

عبداللهی اظهار داشت: هنوز ردیف ها و جداول لایحه بوجه در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسیده است، قبل از توزیع گزارش کمیسیون تلفیق باید این گزارش به رای اعضای کمیسیون گذاشته می شد.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: شما باید از آقای مصباحی مقدم گزارش بگیرید که اگر گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه نهایی شده دیگر نباید جلسه تلفیق ادامه داشته باشد و اگر نهایی نشده بررسی لایحه بودجه در صحن علنی باید متوقف شود.

لاریجانی: در زمان شما هم این اتفاقات افتاده است
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: مسایل و مشکلاتتان را در کمیسیون تلفیق مطرح و حل کنید. ما در صحن علنی نمی توانیم مشکلات کمیسیون تلفیق را حل کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گاهی در زمان ریاست شما در کمیسیون تلفیق نیز برخی مواد می ماند و تلفیق مجدداً ارایه می داد شما هم گاهی روزهای آخر بررسی لایحه بودجه در صحن علنی بند یا ماده ای را می آوردید و ما بررسی می کردیم.

وی ادامه داد: در زمان های مختلف وقتی با ضیق وقت روبرو بودیم لایحه بودجه را همزمان در کمیسیون تلفیق و صحن علنی بررسی می کردیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق: رشد اقتصادی کشور با اجرای بودجه 93 به 3 درصد خواهد رسید
در ادامه غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق در دفاع از گزارش این کمیسیون گفت: اهداف برنامه پنجم توسعه در لایحه بودجه سال 93 رعایت شده است. بر این اساس کاهش شکاف پس انداز و سرمایه گذاری، قطع وابستگی هزینه های جاری دولت به نفت، کاهش نرخ بیکاری، کاهش ضریب جینی، توسعه و تقویت نظام استاندارد ملی، رشد اقتصادی مد نظر دولت بوده است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از آثار اقتصادی اجرای لایحه بودجه 93 گفت: با اجرای این لایحه پیش بینی می شود که رشد اقتصادی کشور به 3 درصد افزایش یابد. علاوه بر این رشد سرمایه گذاری سال 93، 2 درصد پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: نرخ تورم در سال 93 نیز 21 تا 25 درصد پیش بینی می شود.

مصباحی مقدم: مطابق آئین نامه عمل کردیم و تخلف نشده است.

پس از اعتراضات متعدد نمایندگان به نحوه رسیدگی کلیات بودجه در صحن علنی مجلس، حجت الاسلام مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در واکنش به اعتراضات برخی نمایندگان در تذکر آئین نامه ای گفت: دولت به موقع لایحه را ارائه داد و ما هم به موقع مصوبه کمیسیون تلفیق را تقدیم مجلس کردیم، فرصتی که هیأت رئیسه به کمیسیون تلفیق داده، دو هفته بود و پس از آن یک هفته دیگر هم تمدید کرد و من از آقای ابوترابی فرد خواستم تا این فرصت را تا روز دو شنبه تمدید کند تا بتوانیم موضوع را جمع کنیم.

وی گفت: آنچه مطرح شد که رأی گیری در کمیسیون نسبت به درآمدها و هزینه ها صورت نگرفته است باید بگویم این اتفاق دوشنبه عصر رخ داد.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینک در سالهای گذشته وقتی لایحه بودجه به صحن می آمد فاقد اعداد و ارقام صفحه اول بود، بعد متوجه شدیم که این به یک کار فنی نیاز دارد، گفت: امسال برای اولین بار طی سال های اخیر صفحه اول با عدد و رقم خدمت نمایندگان ارائه می شود.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: طبق آئین نامه کار کمیسیون تمام نشده است و تا زمانی که رسیدگی به بودجه پایان یافته و از شورای نگهبان برگردد و شورا آن را تأیید کند کار کمیسیون ادامه دارد که در این فرصت ارجاعی از صحن به تلفیق خواهیم داشت از این رو ما مطابق آئین نامه عمل کردیم و تخلف نشده است.

تنظیم بودجه بر اساس واقعیت و شفافیت از ویژگی های مهم بودجه است
پس از توضیحات مصباحی مقدم ایرج ندیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه اظهار داشت: عمده مباحث لایحه بودجه از استحکام بالایی برخوردار است یا با دو سوم آراء رأی آورده و یا اینکه تنفیذ شده، یعنی در بودجه 92 آمده است.

وی با بیان اینکه ما چه انتظاری از بودجه سالیانه و سنواتی که سند مالی دولت است داریم گفت: آیا انتظار داریم همه مباحث و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را حل کنیم؟ اگر چنین انتظاری است مخالفت با آن با لایحه درست است، اما اگر قرار است بودجه از جهت پاسخگویی، اسناد فرا دستی مانند برنامه و سیاست را داشته باشد ما در این راستا خودمان را محدود کردیم.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس در بررسی لایحه بودجه هماهنگی های لازم را داشته اند گفت: تمام سعی ما این بود که بودجه را به صورت واقعی تنظیم کنیم و یکی از ویژگی های مهم لایحه بودجه 93 شفافیت آن است.

51 مورد كمك به اشخاص/ چرا 70 میلیارد تومان کمک به نهاد ریاست جمهوری قابل بررسی نیست؟
كمال عليپور نماينده مردم قائم شهر و سوادكو سخنران بعدی صحن علنی بود که در مخالفت باكليات بودجه گفت: متاسفانه در كشور ما سعي شده هر دولتي نشان دهد كه همه مسائل كشور حتي ذاتي و نهادي ناشي از عملكرد دولت قبلي است. و اين باعث مي شود مهم ترين مسائل كشور از رادار مقامات رسمي خارج شود؛ در بودجه امسال نيز برخي مسائل از رادار مقامات و دولت خارج شده است.

اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه هنوز كار كميسيون تلفيق تمام نشده است ادامه داد: امروز متوجه شديم هنور اعداد و ارقام ماده واحده نيامده است كه اين مسئله اشكال قانوني دارد.

عليپور با انتقاد از اینکه دولت چرا جداولي را به عنوان كمك به اشخاص پيش بيني كرده است، اين مسئله از نكات تاريك بودجه است ديوان محاسبات نمي تواند درباره مسئله كمك به اشخاص ورود پيداكند، ادامه داد: 160 مورد در جدول سال گذشته كمك به افراد داشتيم امسال اين عدد به 51 نفر رسيده است آيا فقط اين 51 مورد بايد كمك بگيرند؟ در حالي كه شركت ها و موسساتي هستند كه كارهاي فرهنگي مهمي انجام مي دهند بايد به آنها كمك كنيم اما هر سال به موسسه ياس كمك مي كنيد مگر خون اين موسسه از ساير موسسات رنگين تراست؟

عليپور با بيان اينكه دولت كمك يك ميليوني سازمان تامين اجتماعي به نمايندگان را تقبيح كرد، ادامه داد: چگونه است كه نهاد رياست جمهوري 70 ميليارد تومان كمك دريافت مي كند كه قابل بررسي و ورود هم نسيت يا معاونت امور مجلس رياست جمهوري 3 و نيم ميليارد تومان ومعاونت برنامه ريزي ونظارت راهبردي رياست جمهوري 3 ميليارد تومان كمك دريافت مي كند اما قابل بررسي نيست.

انتقاد از کاهش بودجه دفاعی/ افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان به معنای فقیرتر شدن دهک های پایین
شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز دیگر مخالفی بود که در مجلس نسبت به کلیات بودجه 93 واکنش نشان داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تنظیم بودجه انقباضی چه پیامی در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی داخل خواهد داشت، گفت: کاهش بودجه دفاعی کشور به چه معنایی است؟ وقتی مقامات رسمی شیطان بزرگ و اسرائیل غاصب پس از توافق ژنو از حمله نظامی به عنوان گزینه محتمل و روی میز سخن می گویند، تا چه میزان با ادعای حفظ استقلال و عزت کشور توسط دولت یازدهم تناسب دارد؟

وی با تاکید بر تورم 25 درصدی، افزایش 18 درصدی حقوق و مزایا برای کارمندان را به معنای فقیرتر شدن دهک های پایین جامعه دانست و افزود: آیا حفظ همین وضع موجود و قدرت خرید در سطح فعلی انتظار زیادی از دولت جدید و مدعی امید بود؟ آیا در برهه سیاسی و حساسی که همه می دانیم دولت جمهوری اسلامی در شرایط ناپایدار تحریم های ظالمانه قرار دارد و مصمم است در عرصه مذاکره و تعامل با دولت های زورگوی غربی حافظ استقلال و عزت ایران اسلامی باشد، ادامه وابستگی 40 درصدی به درآمدهای نفتی یعنی 77 هزار میلیارد تومان با در نظر گرفتن هر بشکه 100 دلار و فروش روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت، خالی کردن دست فرزندان انقلابی ما در فرایند فرسایشی مذاکرات و پیوند زدن سرنوشت اقتصاد کشور با موضوع تحریم ها نیست؟

درخواست توکلی برای رای منفی مجلس به کلیات بودجه 93/ لایحه 102 هزار میلیارد تومان کسری آشکار دارد
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس بار دیگر به مخالفت با کلیات لایحه بودجه پرداخت. توکلی این بار به عنوان سخنران مخالف کلیات بودجه سال 93 به کسری بودجه اشاره کرد و گفت: کسری بودجه ظاهرا صفر است. اما اگر درآمد مالیاتی را از کل منابع کم کنیم،  و مانده را با هزینه ها مقایسه  نمائیم کسری واقعی در لایحه آشکار میشود که 102 هزار میلیارد تومان است.

توکلی با تاکید بر اینکه دولت بایستی ابتدا راهبرد خود را برای کاهش شدت انرژی مشخص کند، گفت: اما پیشنهاد دولت درکمیسیون از نظر درآمدی عینا پذیرفته شد. یعنی قبول شد که52 هزار میلیارد تومان از افزایش قیمت حامل های انرژی دررآمد کسب شود که  به معنای حداقل دوبرابر شدن قیمت همه حامل هاست. این حد از افزایش تورم تولید کننده را لااقل 10 واحد درصد اضافه بر تورم معمول، بالا میبرد و قیمت مصرف کننده چند واحد درصد بیشتر. یعنی باید منتظر تورمی حدود 40 درصد و رکودی افزون بر وضع فعلی باشیم.

وی در پایان از نمایندگان خواست تا به کلیات رای منفی بدهید تا بر اساس تبصره 3 ماده 186 آئین نامه داخلی گزارش به کمیسیون تلفیق برگردد.

مشکل بودجه شهرستان‌ها در کمیسیون تلفیق رفع شد/ درآمدهای بودجه 93 قابل تحقق است
پس از نطق توکلی نوبت به یکی دیگر از موافقین لایحه بودجه رسید. اسماعیل جلیلی با دفاع از لایحه گفت: رویکرد قانون‌مدارانه دولت در ارائه لایحه بودجه، شفافیت درآمدها و هزینه ها نسبت به سال های گذشته از امتیازات ویژه ای است که به ما کمک می کند تا کلیات لایحه بودجه را با توجه به وابستگی بودجه به قوانین بالادستی به تصویب برسانیم.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی به تشریح دو نگاه بدبینانه و خوشبینانه به لایحه بودجه پرداخت و گفت: مطالباتی که از دولت های قبل انباشته شده منابع محدود، شرایط بین المللی، وضعیت رشد تورم، کاهش رشد اقتصادی، شرایط نقدینگی، مشکلات تولید و مشکلات تامین منابع حوزه های اقتصادی  چالش هایی است که دولت در تحقق بودجه 93 و تدوین لایحه بودجه 93 داشته است.

جلیلی با اشاره به اعتراض برخی نمایندگان در مخالفت با لایحه بودجه به دلیل عدم توجه به بودجه برخی استان ها اعتقاد داشت که این مشکل با رویکرد کمیسیون تلفیق حل شده است.

نماینده موافق بودجه: 7500 میلیارد تومان به بودجه دفاعی اضافه شد
پس از جلیلی نوبت به حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر رسید تا از لایحه دولت دفاع کند.

وی با اشاره به توجه ویژه در این لایحه به بخش سلامت تصریح کرد: 22 میلیون نفر از جمعیت روستایی و شهری که تحت پوشش بیمه سلامت نبودند در بودجه سال بعد تحت پوشش قرار می گیرند.

حاجی‌دلیگانی با حمایت از بودجه فرهنگی و آموزشی در لایحه ارائه شده به انتقاد یکی از مخالفین در رابطه با بودجه دفاعی پاسخ داد و گفت: علاوه بر این چیزی که دولت در لایحه آورده است 7500 میلیارد تومان به بودجه دفاعی اضافه کردیم تا خودمان را در مقابل تهدیدهای توخالی استکبار و آمریکا آماده نگه داریم.

بودجه 93 سیاستی برای مهار تورم ندارد
مصطفی افضلی فرد دیگر نمیانیده ای بود که به ترتیب نوبت دهی هیات رئیسه به مخالفت با کلیات بودجه پرداخت و گفت: در خوش بینانه ترین حالت در صورتی که دستاوردهای اقتصادی مذاکرات بتواند درآمدهای نفتی را بهبود بخشد، بستر و امکان تداوم تولید افزایش یابد، امکان رشد اقتصادی صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه مسئولان دولتی معتقدند در بودجه 93 هدف شغل آفرینی پایدار است اما موارد بیان شده در این باره در عمل نمی تواند جوابگوی نیاز اشتغالزایی باشد، گفت: هیچ یک از این اقدامات سیاست های جدیدی برای کاهش بیکاری محسوب نمی شود و در حقیقت بودجه در کنترل بیکاری اقدامی نانجام نمی دهد.

نماینده مردم اردبیل با اشاره به اینکه یکی از بارزترین نماد بحران اقتصاد نرخ تورم است، گفت: کاهش ارزش پول ملی و فشارهای هزینه های ناشی از قانون هدفمندی دو عامل تورم بود اما بررسی لایحه بودجه 93 نشان می دهد سیاست ویژه ای برای مهار تورم وجود ندارد؛ پیش از مهار تورم باید عامل ایجاد آن مشخص شود.

 این جلسه کماکان ادامه دارد و هیات رئیسه مجلس تلاش دارد تا 22 بهمن بررسی این لایحه را در صحن علنی به پایان برساند.

دولت لایحه پیشنهادی خود برای بودجه 93 را با رقم 190 هزار میلیارد تومان ارائه کرده است.
نظرات بینندگان