arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۳۷۹
تعداد نظرات: ۹۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۲

نتایج بی سابقه سفر حسن روحانی به داووس/ دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر بهمن آرمان اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفتگو با پایگاه خبری «تیک» (Tik.ir) سفر رئیس جمهور ایران به اجلاس داووس را دارای دستاوردهای فوق العاده ای دانست که باعث بوجود آمدن بارقه ای از امید در بین مردم ایران شده است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان کرد: دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند، در واقع با بالانگه داشتن ارزش ریال در مقابل دلار، تولید هر کالایی در ایران، غیراقتصادی و واردات هر کالایی به کشور اقتصادی می شود.

متن گفتگوی پایگاه خبری تیک با دکتر آرمان در زیر می آید:

رئیس جمهور روز چهارشنبه به سوئیس سفر کرد تا در اجلاس داووس شرکت کند. روحانی در این سفر اقتصادی با غول های نفتی و صنعتی دیدار کرد و آنها را ترغیب به حضور و سرمایه گذاری در ایران کرد. ارزیابی جنابعالی از این سفر چیست؟‌ آیا این سفر نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت؟

سفر آقای روحانی نتایج فوق العاده ای را برای ایران به دنبال داشت. ایشان در داووس نشان داد که عزم ایران برای تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی کاملا جزم شده است و در نهایت نیز بیشتر پیرامون مسائل اقتصادی که موضوع این گردهمایی اقتصادی جهان است سخنرانی کرد.

سخنان آقای روحانی بارقه امیدی بین مردم ایران به وجود اورد. این اظهارات در عین حال یک نقطه ی امیدوارکننده برای مردم کشورهای اروپایی (که درگیر نرخ بالای بیکاری هستند) که انتظار قراردادهای جدید بویژه در صنعت پتروشیمی و خودرو و نفت  و گاز را دارند، بوجود اورد. از سوی دیگر، قرار است هیئت هایی از سوی توتال و کمپانی هایی در آلمان به منظور سرمایه گذاری در حوزه های پیش گفته وارد کشور شوند.

طبیعی است که این جهره جدیدی که از ایران در خارج از کشور ارائه شد، کاملا در تضاد و متفاوت با 8 سال گذشته است و انتظار می رود که باتوجه به کاهش تدریجی تحریم ها و اعلام زمان دور دوم مذاکرات در اواخر بهمن ماه، اقتصاد ایران بتواند یک نفسی بکشد.

لغو تحریم ها بر اقتصاد چه تاثیراتی دارد؟ آیا تغییری در مشکلات مربوط به کالای های ضروری مردم، نرخ تورم و نرخ ارز ایجاد می شود؟

موضوع مذاکرات اقای روحانی با شرکت های بزرگ  در داووس در مورد سرمایه گذاری در ایران و انجام پروژه های مشترک بود. طبیعی است که این مسئله بطور مستقیم بر روی رشد اقتصادی بسیار تاثیر می گذارد چراکه رشد اقتصادی متاثر از سرمایه گذاری است و با افزایش این شاخصه نرخ رشد اقتصادی در ایران روند صعودی پیدا می کند. از سوی دیگر باتوجه به سرمایه گذاری به دلیل تقویت طرف عرضه، نرم تورم تحت کنترل در می اید.

اقتصاد ایران در طول سالیان گذشته و بالاخص 8 سال گذشته دارای تورم دو رقمی بوده است، در نتیجه نرخ ارز نمی تواند بیشتر از انچه کاهش یافته، بازهم کاهش پیدا کند.

معتقدم،‌ نرخ برابری ریال در مقابل دلار و سایر ارزهای بین المللی بایستی بیشتر از انچه اکنون هست باشد. در واقع دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند. با افزایش نرخ دلار می توانیم کالاهای مورد نیاز خود را صادر کنیم، چراکه با بالا نگه داشتن ارزش ریال در مقابل دلار، تولید هر کالایی در ایران «غیراقتصادی» و واردات هر کالایی به کشور «اقتصادی» شده است. حتی به همین خاطر، کارخانه های بسیاری بودند که در سالیان گذشته توانایی رقابت با کالاهای وارداتی را نداشتند و نهایتا با واردات اقلامی چون خمیر دندان به کشور و حتی قاچاق لجام گسیخته محصولات خارجی مواجه شدیم. پس باتوجه به این مسائل، به صلاح و صرفه ما نیست که نرخ برابری ریال از رقم فعلی پایین تر بیاید. در واقع، متناسب با نرخ تورم موجود در کشور، باید شاهد افزایش قیمت ارزها در بازار داخلی باشیم که به نفع اقتصاد کشوراست.

در حقیقت،  پایین آمدن نرخ برابری ریال در مقابل دلار از 3 هزارتومان فعلی به نفع کشور نیست. نظر اقتصاددانان بر این است که این رقم حتی به سمت بالاتر رود و تا بتوانیم براساس عرضه و تفاضا نرخ برابری پول ملی را در بازار تعیین کنیم.

باتوجه به آنچه در رسانه های امریکایی از قول مقامات این کشور مبنی بر هشدار به دول اروپایی برای عدم ورود به ایران در جهت سرمایه گذاری منتشر شده، آیا امکان ورود کمپانی های اروپایی به ایران وجود دارد؟

مطالبی که در رسانه های  آمریکایی اعلام می شود و همچنین اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا تنها مصرف داخلی  دارد. چراکه انها معتقدند امتیازات زیادی به ایران ارائه شده و تهران در مقابل  حق عنی سازی را برای خود حفظ کرده است.بنابراین ناچارند که برای افکار عمومی که تا چندی پیش ایران را کشوری تروریست می دانستند، این مسائل را اصلاح کنند و بگویند این توافق منافع انها را هم در نظر گرفته است. البته ما هم در داخل کشور به چنین اقداماتی دست می زنیم اما باید متذکر شد که هر دو طرف در گفته های خود مقداری اغراق می کنند. 4 میلیارد دلاری پولی هم که قرار است به ایران منتقل شود، رقم قابل توجهی نیست. از ابتدا هم عنوان شد که این پول ها تحت نظارت سازمان های بین المللی به منظور خرید دارو، قطعات یدکی و هوایپما و همچنین پرداخت هزینه ی بیماران و دانشجویان ایرانی خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹۴
در انتظار بررسی: ۴۹
غیر قابل انتشار: ۴۳
بهزاد
|
GEORGIA
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
16
442
جناب آقای دکتر! به نظر شما دلار فقط برای ورود کالا به کشور کاربرد داره؟ بعد به نظر شما کالاهایی که امکان تولیدشون در داخل وجود نداره مانند داروهای خاص چی میشن؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
"و نهایتا با واردات اقلامی چون خمیر دندان به کشور و حتی قاچاق لجام گسیخته محصولات خارجی مواجه شدیم" واقعا" اين قاچاق خمير دندان بزرگترين ضربه را به اقتصاد كشور وارد كرده است!!!!!!!!!!!!!!!!بابك زنجاني كيلويي چند.
صابر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
باید ازاین حضرت اجل پرسید که آخرین باری که ایران تشریف آوردن کی بود.....
حضرت اجل اقتصاد دان ، 2 روز اون لندنتو ول کن بیا ایران ، مردم تو خیابون مفاهیم اقتصادو عملاً برات حالی می کنن....
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
بنظرم اقای دکتر درست فرمودند, قیمت دلار نباید پایین بیاد بلکه بالا هم بره به نفع اقتصاد هست , اما فرمایش بهزاد عزیز هم درست بنظر میاد , پس باید به راهکاری برسیم که با توجه به مولفه های اقتصادی موجود بتونه این مشکل رو حل کنه , که بنظر زیاد مشکل نمیاد, فقط باید یک عزم ملی ( دولتی و خصوصی ) باشه تا بشه از سد این مشکلات گذشت.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
تقویت بیمه های درمانی
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
اوشون...با زرنگی با زدن این تیتر می خواهند این طور القا کنند که بالا رفتن قیمت دلار ایده ی آقای روحانی است! در حالی که ...
اگر مشکل قیمت واردات است مثل خیلی کشورهای دیگر در غالب قراردادهای افتصادی مالیات لازم برای کالاهای وارداتی در نظر گرفته شود تا قیمت آن ارزان درنیاید! مشکل ما در ایران این است که گویا ... افراد جذب رشته های مهم اقتصاد و علوم انسانی می شوند و آن وقت حال و روز ما این می شود که الان هست یعنی وجود افرادی که مدرک دکترای یک رشته را یدک می کشند ولی درک درستی از اقتصاد و سازوکار ان ندارند
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
15
399
آقایون به دلار حقوق می گیرن و به ریال خرج می کنن ولی ما باید به ریال حقوق بگیریم و به دلار خرج کنیم و در سختی باشیم ! ضمنا" دلار هفت تومنی ظرف 34 سال شده 3000 تومن یعنی حدود 420 برابر گرون تر شده پس آیا صادرات ماهم 420 برابر شده است ؟؟! هرکس که اندکی علم آمار بدونه متوجه می شه که هیچ ارتباط معنادار و مستقیمی بین ارزش دلار و میزان صادرات در ایران وجود نداره. باتشکر
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
دوست گرامی
من متوجه فشارهای اقتصادی که بر همه ما از جمله شما و دیگرانی که مثبت داده اند و نظرتان را تایید کرده‌اند هستم، ولی آیا شما متخصص اقتصاد هستید؟ اگر نیستید لطفا به نظرات متخصصین این عرصه احترام بگذارید. برخلاف نظر شما، ارتباط کاملا مستقیم و معنا داری بین ارزش برابری ریال با دلار و میزان صادرات و واردات در ایران وجود دارد.
اگر از وضعیت صنایع جویا شوید، می‌بینید که طی دو سال گذشته، تنها صنایعی که وضعیت خوبی داشتند، صنایعی بودند که امکان صادرات محصولاتشان را یافتند و این تنها به دلیل افزایش قیمت دلار بود که موجب می‌شد هزینه تمام شده تولید محصول آنها به دلار پایین بیاید و در نتیجه بتوانند با نرخ رقابتی وارد بازارهای منطقه و حتی اروپا شوند. به عنوان نمونه می‌توان از صنعت کاشی و سرامیک نام برد که توانستند در این دو سال با تکیه بر صادرات به رشد خود بپردازند. در زمانی که کارخانه ایران خودرو با 20 درصد ظرفیت به تولید می‌پرداخت، کارخانه‌های کاشی و سرامیک با سه شیفت به تولید می‌پرداختند.
در همین بازه زمانی، میزان تولید و فروش برخی محصولات ایرانی مانند یخچال و ماشین لباسشویی و حتی لباس و کیف و کفش رشد چشمگیری یافت، چرا؟ چون افزایش قیمت دلار موجب بالا رفتن قیمت محصولات وارداتی شد و در نتیجه استفاده از محصول خارجی دیگر به صرفه نبود. در نتیجه گروه‌های کثیری از مردم به سمت مصرف محصولات داخلی سوق داده شدند. اگر در نزدیکان و اقوامتان هستند افرادی که در این صنایعی که نام بردم فعالیت می‌کنند، از ایشان بپرسید که وضعیت کارخانه شان چطور است تا متوجه واقعیت شوید.

بله، بالا رفتن قیمت دلار در ظاهر فشارها را بر مردم افزایش می‌دهد. ولی اگر نرخ دلار متناسب با تورم رشد نکند موجب از بین رفتن صنایع داخلی خواهد شد. این همان اتفاقی است که در 6 سال اول دوره احمدی نژاد شاهد بودیم.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
دوست ناشناس ،پس اين دوسالي كه دلار از 1400 تومن به 4000 هزار تومن رسيد دوران رشد وشكوفايي اقتصاد بوده ومردم در بهترين شرايط اقتصادي بسر برده اند ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| FINLAND |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
آقای ناشناس این آمار رو از کجا آوردین؟! کی گفته تولید کفش افزایش پیدا کرده؟؟!!! پدرم کفش فروش هست و اتفاقا میگه در این 2 سال کلی از تولیدی های کفش کارخونشون تعطیل شده! شما فقط صادرات رو میبینین؟ با افزایش نرخ دلار، درسته که قیمت تمام شده ی محصول (به دلار) برای صادرات کم میشه، ولی قیمت ریالی اون برای مصرف داخلی افزایش پیدا می کنه که قدرت خرید داخل رو به شدت کاهش میده.
ضمنا، کی گفته باید نرخ ارز مرتب با تورم افزایش پیدا کنه؟! طی اون سال هایی که نرخ ارز ثابت بود و تورم وجود داشت، کدوم کارخونه داری به اون شرایط معترض بود؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
آقای ناشناس
تا دولت نتواند جلو رشد تورم را بگیرد این صادرات وابسته به گران شدن قیمت دلار است و تصنعی آقاجان این اقتصاد مریض است مثل ابکشئ است که بخواهید سوراخهای انرا با انگشتان دست ببندید
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
الان تولید کنندگان صتفی که ما توشیم 20 درصد افزایش قیمت داشته اند بدون تینکه چیزی تغییر کرده باشه چرا مردم باید تاوان خرج نمایشگاه 1 میلیلردی تولید کننده داخلی رو بدهند ؟؟؟؟؟؟
عمار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
دوست گرامی آقای ناشناس من یک دانشجوی کارشناس ارشد اقتصادم من هم مثل دوستمون آقا احمد و بسیاری از استادید دیگر اقتصاد با نظرات آقای دکتر آرمان مخالفم ، دلیل حرفهام هم فقط یک سوال است دلار 4هزار تومانی چه سودی به حال اقتصاد ایران داشت که حالا آقایان مدعی افزایش قیمت دلارند؟؟ دوست عزیز مطمئنا آقای دکتر آرمان هم این جمله را خواهد پذیرفت پول هر کشور نشان دهنده شخصیت اقتصاد یک کشور است و بازی با شخصیت هر نفر جز نابودی نخواهد داشت. و اما دوستمون احمد آقا به نکته کاملا درستی اشاره نموده است کشوری که عمده صادراتش را نفت و گازی تشکیل میدهند که جز کالاهای بی کشش محسوب میشود ، را چگونه میتوان با کاهش ارزش پول ملی افزایش داد فقط خدا میداند و اساتید محترم اقتصاد در ایران
بنده عاصی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
جناب ناشناس 17:21 سخنان شما قابل تامل است. اما اگه کمی گشترده تر نگاه کنیم خواهیم دید راست است که صنعت کاشی و سرامیک رشد داشته و باعث اشتغال شده اما آیا محصولات همین صنعت رشد یافته باعث شده که مردم با قیمت مناسبی اون رو تهیه کنند؟ من از اقتصاد اطلاعی ندارم فقط برام جالبه اونجایی هم که رشد داشتیم نتایج عینی در سطح گسترده نداشته. فکر میکنم یه خورده اقتصاد ایران پیچیده است و تمامی قواعد آزمایش شده در جاهای دیگه اینجا جواب نمیده!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
آقای ناشناس یعنی چه داشتن علم اقتصادی خود را به رخ همه می کشی؟ البته جهت اطلاع حضرتعالی بنده نیز مانند شما تحصیلات تکمیلی مالی دارم و برای آگاهی و یادآوری شمای تحصیل کرده کافیست تنها به اطلاعات آکادامی اکتفا نکرد باید خاطر نشان نمایم که حدودا" 80% تولید ملی ما با ماشین آلات و کالای واسطه ای وارداتی مانند اتومبیل شامل می گردد. با در نظر گرفتن این واقعیت مبرهن کاهش ارزش دلار در کشوری با این پیش فرض بسیار کار سازتر از افزایش ارزش دلار است. بزرگترین اشتباه کشورهای جهان سوم کپی کردن روش های توسعه ای کشورهای توسعه یافته صنعتی بدون در نظر گرفتن واقعیت های ملی خود و عدم بومی سازی این روش های توسعه ای بکار گرفته شده در کشورهای صنعتی و توسعه یافته است.
amir
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
در پاسخ ناشناس17:21
اين توجيه براي كشورهايي قابل قبوله كه صنعتي هستند يعني از راه توليد محصولات و صادرات آنها بودجه خود را تامين ميكنند نه براي كشوري كه توليد محصولات صادراتي اش قابل ذكر هم نيست. بنا براين افزايش نرخ برابري دلار شايد موجب رونق اين بخش اندك از توليد شود اما در عين حال فشار مضاعفي بر ساير مصرف كنندگاني كه محصولات خارجي مي خرند (كه اكثريت مردم ايران در اين دسته هستند) وارد مي سازد.
تحليلگر بازار سرمايه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
جالبه به خدا... مملكت پر از اقتصاد دان و دكتر و مهندس ... پس چرا انقد عقبيم ؟؟؟ بابا جان چرا وقتي هيچي از اقتصاد نميدونيد الكي نظر ميدين ؟؟؟ كلا همه ما اينجوري هستيم ! هم دكتريم هم مهندس هم اقتصاد دان هم كارشناس تصادف هم ... سياست تضعيف يا تقويت پول ملي مثل يه شمشير دولبه ست... هر دوش مزايا و معايبي داره ... نميشه گفت چون اون كلمه ي تضعيف توش داره پس اشتباهه ! الان تو كشور ما تضغيف پول ملي مزاياش بيشتر از معايبشه ... بريد 4 تا كتاب بخونيد ... انقد به فكر راحتي خودتون نباشيد ... ديدتون كلي باشه ... بفكر كشور باشيد نه راحتي خودتون
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
خوب توجه نکردی در 34 سال دلار 420 برابر شده
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
من بعنوان یک مصرف کننده با " احمد " موافقم , اما بعنوان یک تولیدکننده با گفتار دوست " ناشناس " هم موافقم و حس کردم این مورد رو در کارم. خوبغ پس باید بین خواسته های مصرف کننده ها و نیز تولید کننده ها تعادل برقرار کنیم , و این مقدور نیست جز با همکاری تمامی گروههای دولتی که دستی در اقتصاد ( اعم از تولید , خدمات , واردات , بازار و... ) دارند با گروههای اقتصادی خصوصی ( و درنهایت کنار رفتن دولتی ها به نفع بازار خصوصی) ؛ که سخت هست ولی غیر ممکن نیست !
کارگر اقتصادندان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
پاسخ آقای ناشناس:
آقای ناشناس که به نظرات اقتصاددانها احترام میگذاری، اگه شما یه اقتصاددان دیدی که این نظر رو داده و تاییدش میکنی، ما صد تا اقتصاددان داخلی و خارجی رو دیدیم که میگن این فرضیه در مورد این مملکت جوابگو نیست. در مورد مثال های بسیار سطحی تون هم اگه بحث صادرات هست دستمزد این مشاغل هم باید به دلار باشه و دستمزد باقی اقشار هم باید به دلار باشه تا همه در یک سطح بمونند. اتفاقا دولت قبل بزرگترین خدمت رو به همین سرمایه دارایی کرد که سرمایه هایی به دلار داشتن و اونایی هم که از فرصت استفاده کردن و یا توی کار صادرات بودن و شما دارید مثال میزنید رو آوردند به صادرات بیشتر که سود بیشتری هم کردن، البته فقط خود صاحب سرمایه ها. اگه شما 5 تا صنعت رو مثال میزنید که از بالا رفتن دلار سود کردن یکیشون رو هم مثال بزنید که کارمندا و کارگراش از بالارفتن دلار سود کردن و قدرت خریدشون بیشتر شد؛ دقت کنید گفتم کارگر و کارمند و نه صاحب سرمایه و صنعت. هر وقت قشر متوسط و ضعیف جامعه درآمدش به دلار بود، اون وقت امثال این آقای اقتصاددان بیاد نظر بده راجع به پایین بودن ارزش دلار و شما هم بهش تا تونستی احترام بذار.
اوروم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
در مورد احمد اقا و امثال احمد اقا (دکتررر ارمان) باید بگم :کشور ما بر ای تولید به شدت به واردات مواد اولیه وابسته هست مانند کارخانجات خودرو سازی ، که به بهانه تحریم فولاد و ... قیمت خوردرو هاشون رو دو برابر کردن
در جواب تحلیلگر بازار سرمایه باید بگم متاسفانه امثال دکتررر ارمان در کشور ما زیاد هستن که فقط کارشان پاس کردن تعدادی کتب و نوشتن چند تا مقاله بوده و در نهایت یه مدرکی گرفتن و چنان خودشان را والا مقام میدونن که به هیچ وجه در میان مردم عادی یا تولید کننده نبودن و با توجه به مطالبی که از بر کردن یه حرف هایی میزنند بدون این که از نزدیک مشکلات رو لمس کنند پس نباید کسی که صرفا دارای مدرک هست حرفش رو بدون تجزیه و تحلیل قبول کرد.
در مورد کسی که امشو گذاشته تحلیلگر بازار سرمایه باید بگم:
خودت که از همه انتقاد میکینی و میگی چرا مردم در همه امور صاحب نظرن؟ چرا اسم خودتو گذاشتی تحلیییگر بازار سرمایه و واسه خودت یه پا صاحب نظر شدی
رضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
جناب آقای عقل کل 17:21 دقیقه در فرمایشات و نطق پیش از دستورتان یک اصل کلی را در نظر نگرفتید : قدرت خرید و معیشت مردم (بیش از 70 درصد مردم) در کجای معادله ی شما قرار دارد ؟ ایا شما نمیدانید که قیمت دلار روی اب خوردن مردم هم تاثیر مستقیم دارد؟ به فرض محال که با بالا رفتن قیمت دلار (بخوانید بی ارزش شدن پول ملی) چند قلم کالا هم صادر شد ایا این میتواند عمده مشکلات مردم را حل کند؟ شدیدا شک دارم! اقتصاد ما بیمار است و یکی از نشانه های این بیماری از دست رفتن ارزش پول کشور است به جای استفاده از جملات کلیشه ای و تقلب از روی بغل دستی هنگام نسخه پیچی ! باید به فکر درمان باشیم بیماری باشیم نه تسکین درد آنهم هنگام تشخیص اشتباه...
جعفر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
دوست ناشناس 17:21
اگه تو این مملکت زندگی میکنی باید بدونی که افزایش دلار در ایران بیشتر بنفع دلال هاست و اونهایی که میتونند از رانت استفاده کنند نه تولید کننده
تو کشوری که صنایع کشاورزی مثل کشت پنبه و گندم و صدجور مواد خام دیگه ازبین رفته و واردات میکنند چطور افزایش دلار بنفع تولیده لطفا از این آمار های احمدی نژادی نده برادر که ما تولیدمون افزایش پیدا کرده و...
بنده خودم چندین نفر از دوستانم کارخانه هاشون رو با 300-400 کارمند و کارگر تعطیل کردندو دستگاهاشون رو فروختند گذاشتند توی بانک سودش رو میگیرند و زمینهای کارخونه رو هم آپارتمان سازی دارند میکنند
آرمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
10
231
افزایش؟

بدختی اینجاس افزایش پیدا کنه واسه یه عده ای فقط خوبه!!!

واسه من بدبخت دانشجو که میخوام لپ تاپ بخرم کجاش مناسبه؟
ح ع
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
5
109
ایشان تنها از یک زاویه به قضیه نگاه کرده اند ... بله حرف شما وقتی کاربرد دارد که زیربنای اقتصاد درست باشد و افزایش ارزش دلار بر جامعه و طبقه فرودست فشار نیاورد چون با توجه به شرایط 8 سال گذشته دیگر تحمل فشار برای آنها غیر ممکن است و جایز نیست .
در حال حاضر که اقتصاد از پای بست ویران است ؛ دولت باید سیاستهایی را به کار بندد که همزمان با کارهای زیربنایی فشار را کم کم از روی جامعه بردارد ... سخت است ولی غیر ممکن نیست .
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
11
106
لطفا دور انديش باشيد فقط به خاطر نور چشميها مثل سايرين كشور را به انزوا نبريد هرچه ارزش ريال بيشتر باشد به نفع مردم است لطفا به خاطر خدا هم كه شده .و.............
ناشناس
|
CANADA
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
5
47
نمیدانم برای جذب سرمایه خارجی وباالطبع سرمایه ایرانیان مقیم خارج برای سرمایه گذاری درایران ایااین مطالب تشویقی است یادافعی چون سرمایه خارجی ایران میایدکه کارتولید کندولی نهایتابه مبدابرگردداگرکسی مثلا هزاردلاربادلارسه هزار تومان سرمایه گذاری کند حتی پنجاه درصدهم سودببرد بخواهد سرمایه خودشرابادلار چهارهزاروپانصدتومانی به مبدابرگرداندسودی که نکرده هیچ فقط ریسکی رامتحمل شده که فکرنکنم عاقلانه باشد باهمین دلارسه هزار تومانی هم اگرکاردرست انجام شودوزدوبند نباشدتولید کننده وصادرکننده سودکلان میبرندالبته همگی به سودهای باداورده درایران علاقه ذارند ماهم برای علاقه انها روز بروزارزش پول ملی راکمترمیکنیم ومزد بگیررافقیر تر . بهتراست کارشناسی ها بیطرفانه باشدومنافع کل جامعه درنظرگرفته شود.والسلام توخواه ازسخنم پندگیروخواه ملال.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
7
150
من هم موافقم... دلار باید حداقل 30 هزار تومن بشود!! سطح رفاه مردم ایران با دلار 1000 تومانی 58 جهان بود ... با تحریم ها و دلار 3000 تومانی شدیم 112 جهان با افزایش قیمت دلار میریم در آخر جهان پشت سر اتیوپی قرار میگیریم ولی رفاه مردم ایران اهمیت ندارد!! در عوض حتی کالاهای ایرانی با نازلترین کیفیت نیز توان رقابت با بهترین کالاهای دنیا را خواهند داشت!.... و خودروهای ایرانی میتوانند حتی در فقیرترین ممالک دنیا که رنگ خودرو را ندیده اند با فروش بسیار بالایی مواجه شوند!... با این روش 1 درصد مردم ایران میتوانند بیلیاردر شوند و بقیه مردم از فقر به نان شبشان هم محتاج شوند ...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
احسنت
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
خیلی قشنگ گفتی واقعا افرین
یاسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
احسنت کم الله
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
به نان شبشان محتاج شوند؟؟؟ همین الان محتاج هستند!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
45
آقای دکتر شما یک اقتصاد دان هستید با سخنان دو پهلوی شما کسی جرات سرمایه گذاری چه ریالی و چه دلاری را ندارد به جای این اظهار نظرهای دو پهلو برای حرکت دادن چرخ اقتصادی باید تک نرخی شدن ارز را اگرچه به قیمت 10000 تومان برای مدتی محدود اعلام فرمایید سرمایه گذاران منتظر یک برنامه شفاف اقتصادی اند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
4
71
فکر کنم ایشون ... خبر از تولید در ایران ندارد همین حالا با دلار سه هزارتومانی 60 درصد خط تولید خوابیده است و ما بقی هم در حال نفسهای اخر هستند .
مهرداد
|
NETHERLANDS
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
72
من به عنوان یک شهروند عادی احساس میکنم دکتر آرمان فقط تئوری هایی که در کتابهای اقتصاد خواندن رو ذکر کردن بدون توجه به واقعات جامعه. درسته که کم کردن ارزش ریال در برابر دلار برای صادرات نعمته ولی برای کشوری مثل چین که صادراتش خیلی بیشتر از وارداتشه. برای ما چی که تولید خاصی نداریم. اگه دلار گرونتر بشه قیمت همه چیز بالا میره آقای دکتر اول تولید کشورو درست کنید بعد نظر بدبد که نرخ دلار بالا بره. اه از این دکترای ... که هیچی غیر از 4 تا تئوری که تو کتابا خوندن نمیدونن و قدرت تحلیل ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
برادر محترم دکتر آخه ما که ایده آل نیستم باید ببینیم در وضع موجود تأکید میکنم وضع موجود چه راهکاری برای کل ایران تأکید میکنم کل ایران در مجموع بهتر است.
نه این که بیاییم با تفکر ایده آل آب خشک شروع کنیم ولی باید در حرکت هدفمان رسیدن به آب معمولی و واقعی باشد
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
فردي ادعا ميکرد که من مهندس کشاورزي هستم و آمد درخت به که يک درخت نيمه سردسيري است را در يک منطقه کويري در قم را زده و اکنون که موقع بار دادن است اين محصل يک محصول بي آب و بي مزه و ضعيف ميباشد و روزي که عده اي کشاورز بيسواد آن منطقه به ايشان اعتراض ميکردند به آنها مي گفت شما که سواد نداريد و علمش را نداريد حرف نزنيد اکنون بعد از 15 سال زحمت حاصلش شده هيچ برادر بزرگوار آن علم اقتصادي که تو خواندي در اروپا شايد جواب دهد نه در ايران در کشوري که يک بنزين معمولي ساخت وطن دو برابر ميشود تمام اجناس گران ميشوند دنبال چه مي گردي شما جنس توليدي ايران را به قيمت دلار به مردم ميدهيد آنوقت چگونه ميخواهيد در دنيا رقابت کنيد با دستمزد ريالي دلار را به قيمت واقعي برسانيد به قيمت فوب خليج فارس و همه اجناس را هم همانطور و حقوق بگيران را هم در وسط خليج فارس تعيين کنيد نه آنکه قيمت دلار بالا رود و هيچ چيز براي واردات نباشد و شما همه اجناس ايراني را که با دلار صادر ميکنيد صادر کنيد ولي اين را هم بدانيد کشوري که يک پيچ مهره معمولي را نميتواند درست بسازد و بايد با همان دلار بالا وارد کند چگونه ميتواند چنس ارزان و خوب ايراني توليد کند که مردمش رنج نبرند تو اول سرمايه مردم را بالا ببر بعد از سرمايه مردم در خدمت توليد استفاده کن ملتي که اکثريتش به زنده بودن رضايت داده اند حداقل نفس آن را نگيريد بگذاريد نفس بکشند و اگر نمردند و به سطح زندگي رسيدن خودشان با سرمايه گذاري ميتوانند توليد را راه اندازي نمايند
حسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
...الان دانشجوی ترم اول چغندر شناسی هم می داند که برای حمایت از تولید می توان تعرفه واردات را دستکاری کرد نه ارزش پول ملی را به فنا داد. از کسانی که از این پروفسور مصاحبه کردند متعجبم!!!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
65
برادر من جناب دکتر این تولید کنند گان داخلی چه کسانی هستند که شما تام و تمام از انها حمایت میکنید که کالا ها را با بنجول ترین کیفیت به مردم بدهند که هم زندگی مردم را به نابودی بکشند و جیب این بزرگواران روزبه روز پر تر شود.قطعا من از اونها نیستم ولی شما را نمیدانم.
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
43
این اقای اقتصاد دان نمیدونند اگر قیمت دلار پایین بیاد یا ثابت بمونه هزینه مواد اولیه لازم برای تولید کاهش پیدا میکنه و همین باعث میشه کارخانه های ایرانی با قیمت کمتری محصول خود را تولید کنند و افراد بیشتری را جذب سرمایه گذاری کنند چیزی که چند ماه هست شاهدیم و ادامه همین روند به تدریج (2 تا 4 سال) باعث کاهش چشم گیر امار بیکاری خواهد شد
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
35
...و یک طرفه به قاضی رفتن توسط به اصطلاح متفکرین صاحب نظر در ایران موجب بروز مشکلات عدیده اقتصادی و رشد منفی اقتصاد بوده است. افزایش بهای دلار در برابر ریال ، برای تولید سمی مهلک است. مگر چند درصد از تولیدات داخل ، صادر می شود که تولید کننده با افزایش قیمت دلار سود بیشتر ببرد. بسیاری از تولیدات داخل مصرف داخلی دارد که با افزایش قیمت دلار و در نتیجه افزایش قیمت نهایی و به دلیل کاهش توان خرید مردم به علت کاهش ارزش ریال در برابر دلار ، در نهایت تولید کننده متضرر خواهد شد. همان چیزی که در طول چهار سال اخیر شاهد آن بودیم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
4
45
....تا دیروز می گفتید دولت احمدی نژاد دلار رو برده بالا ..... حالا اگه راست می گید بیاردیدش پایین
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
41
این نظر کاملا غلط اندر غلط است که
قیمت دلار در مقابل پول ملی زیاد باشه که صادرات بالا بره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هنگاهی که تولید بیشتر از تقاضا در کشور باشد و البته با کیفیت مطلوب جهانی مازاد آن صادر میشود تا بازار متعادل شود
مثلا اگر دلار 2000 تومان باشه و در بودجه هم همین مقدار لحاظ بشه چه ضرری به صادرات وارد میشه هنگامی که تولیدات ما زیادتر از مصرف داخلی باشه
این حرف آقای مثلا اقتصاد دان ...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
بگو چی چی داریم که صادر کنیم ؟؟
حتما می گویید فرش !!! پسته !!!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
46
... دلار 3000 تومانی آن کمر مردم را شکسته است .... چرا راه کار بهتری ندارند؟ دلار نباید از 2000 هزارتومان بیشتر باشد اگر دلار بیش از 3000 هزار تومان باشد بالا بردن حامل های انرژی یعنی کشک
کاوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
38
کسانی که در خصوص افزایش نرخ ارز نسبت به ریال نظر مثبتی ارائه می کنند و آن را باعث رونق اقتصاد و صادرات میشمارند لطفا به این پرسش پاسخ دهند که چگونه اقشار آسیب پذیر و کم درآمد باید خودشان را با افزایش قیمت مایحتاج خود که ناشی از افزایش قیمت ارز خواهد بود, تطبیق دهند؟ در شرایطی که تقریبا اکثر کارگران ساده و حتی نیمه ماهر و یا حتی کارشناسان تازه وارد بازار کار شده, مینیموم حقوق قانون کار را دریافت می کنند و این قشر, بالاترین درصد از نیروی کار ایران هستند, چه بلایی سرشان می اید؟ اگر این مطلب را نادیده بگیریم, فرمایش این اقایان فی ذاته درست است و منطق و توجیه آن را بسیار اسان است. اشکال در اینجا پیدا می شود که بخواهیم یک مشکل را بصورت یک جزیره مستقل از سایر مسائل, ببینیم و حل کنیم و به سایر تبعاتش فکر نکنیم!!! در شرایطی که بیش از 50% تورم داریم, جانمان در می رود که بخواهیم 15% افزایش حقوق را قانونی کنیم. بنازم نظام مالی و پولی و اقتدار اقتصادی کشورهایی را که تورم منفی دارند. مگر آنها آدم نیستند؟ ما هم سالها در مملکت, کبریت یک ریالی داشتیم و نرخ دلار در بازار ازادمان هم 69/5 ریال یعنی ده شاهی از نرخ بانکی کمتر بود. آن روز ها راستی چگونه این آرزو عملی شده بود؟ تازه , نفت هم که به 30 دلار رسید, جشن آن را گرفتیم
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
33
ضمن احترام به نظر دکتر آرمان، با توجه به اینکه انبوه ارز در ایران در اختیار دولت و نهاد های دولتی است، صحبت از تعیین نرخ ارز در بازار از طریق تعادل عرضه و تقاضا کاملا بی معنی است.

بیش از 90 درصد ارز وارداتی به ایران در اختیار دولت ، بانک مرکزی و شرکت های شبه دولتی است. مسلم است که در این شرایط نظام عرضه و تقاضا تابع دخالت بانک مرکزی در بازار است، و چنانچه این دخالت صورت نگیرد، به دلیل عدم پاسخ مناسب به تقاضای بازار ، ارز های معتبر افزایش قیمت خواهند داشت.

ضمن اینکه زمانی که ما همواره صحبت از آزاد کردن قیمت ها نظیر حامل های انرژی و خودرو می کنیم، بهتر است کیفیت زندگی مردم نیز با استاندارد های روز جهانی در کشور های توسعه یافته مقایسه شود. نه اینکه حقوق کارگزان در ایران با بنگلادش قابل قیاس باشد و قیمت بنزین و خودرو را با معیار های اروپایی بسنجیم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
39
آقای دکتر اقتصاد
شما فقط به این اهمیت می دید که دلار گرون بشه
شاید در نظریه شما کاهش ارزش پول کمک به صادرات کشور می کنه ولی مگه ما به جز نفت و مشتقاتش کالاهای صنعتی صادر می کنیم؟
شما ... دوست دارید دوباره گرفتار دور تسلسل فقر بشیم؟
لطفاً به جای اینکه فقط سرتون به کتاب باشه بیرون رو ببینید و کمی هم توسعه بخونید نه فقط اقتصاد محض
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
33
و البته شرمنده بیشتر حقوق بگیران!
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
45
گران کردن دلار برای اینکه صادرات انجام شود مثل دستبرد به سرمایه و جیب مردم است. آخر این چگونه اقتصاد دانی است که اینگونه حرف می زند دلار در سه سال گزشته سه برابر شد و صادرات کاهش یافت. آخر تا این آدم های ... هستند ما نیازی به دشمن نداریم.
کارمند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
58
جناب آقای اقتصاد دان....
حقوق ماهی 200 دلار هم منطقی نیست....
حالا همه چیز غیر منطقی شده فقط حقوق کارمندان منطقیه ... نه...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
15
تا انحصار باشه و آزادی اقتصادی عملی نشه و دولت با کم و زیاد کردن دلار و تعرفه بخواد مدیریت کنه هر روز بدتر از دیروز میشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
27
كسي هست بتواند به اين سوالات جواب دهد:
كارگر خارجي ماهيانه حدود 2000 دلار دستمزد مي گيرد و كارگر ايراني حدود 200 دلار، كارگر خارجي هفته اي 36 ساعت كار مي كند و كارگر داخلي هفته اي 44 ساعت نرخ سوخت در خارج از كشور با نرخ آن در داخل كشور را هم مقايسه كنيد چرا با در آمد كارگر داخلي هماهنگ نيست؟ (علي القاعده بايستي نرخ سوختمان يك دوازدهم آنها باشد تا برابري معيشتي داشته باشيم) با اين هزينه اندك در دستمزد كارگران و سوخت مصرفي چرا بايستي كالاي ساخت داخل به ضرب و زور تعرفه هاي بالاي گمركي قيمتي كمتر از كالاي خارجي داشته باشند؟ كيفيت كالاي داخلي كي برابر كالاي خارجي مي گردد؟ چرا در محصولات داخلي تقلب صورت مي پذيرد؟(در خودروهاي به اصطلاح نوي وطني قطعه دست دوم و گلگير رنگ شده و... وجود دارد) چرا شركتها وكارخانه هاي دولتي چند برابر مورد نيازشان نفرات غير فني دارند؟ چرا هيچ صداي مخالفي تا از دهان رهبران مملكت بيرون نيايد از جانب كس ديگري شنيده نمي شود؟ چرا حرفهائي زده مي شود كه به آن عمل نمي شود؟ چرا هر چيزي به بالاترين قيمت ممكن بايستي به دست ايراني برسد؟چرا ايران در فقر نگهداشته شده است؟
leila
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
30
تامياد درست بشه با يه سخنراني بي موقع و ... همه چي رو خراب مي كنند. اين مملكت درست بشو نيست
آیت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
17
پس این همه دعا برای کاهش قیمت دلار چی میشود ؟ یک نفر بیاد بگوید که واقعیت چیست.
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
14
بی زحمت از بالا بیا پایین واز پایین نرخ دلار را نگاه کن این اظهار نظر ها به مردم این دید را الغا میکند که هیچ گشایشی قرار نیست درزندگیشان ایجاد بشه.
عباس ایمانزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
27
جناب دکتر حتما در خارج از کشور فعاليت دارن و در امدشون به دلار است. گران بودن دلار به اين نوع افراد خوبه نه به اقتصاد مملکت
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
25
آقا قبول ولی در هوض باید حقوق و در آمد مردم هم به دلار بدهند . عملا دولت با گران کردن دلار دست تو جیب مردم کرده و سرمایه و دارو ندار مردمو 1/3 کرده حالا این آقایون دکترهای تحصیلکرده اونور براشون چه فرقی داره نون لواش بشه 5000 تومن ؟؟؟
انتلکتوئل
|
UNITED KINGDOM
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
26
7
معلومه اکثر کاربرا چندان اطلاعی از مسائل ساده اقتصادی ندارند.
ببینید دوستان وقتی دلار ارزون بشه پس واردات به صرفه میشه و واردات افزایش پیدا میکنه از طرفی جذابیت صادرات کم میشه در نتیجه تولید و اشتغال کاهش پیدا میکنه و بیکاری افزایش پیدا میکنه وکشور تبدیل به یک واردکننده ی صرف میشه...
تولید کننده ی داخلی هرساله تورم بالایی رو تحمل میکنه در نتیجه باید محصولاتش رو بالاتر بفروشه تا بتونه سطح تولید رو حفظ کنه ولی تولیدکننده ی خارجی چون تورم کمی داره در نتیجه نیازی به افزایش قیمت محصولش نداره و در این حالت وقتی قیمت ارز متناسب با تورم بالا نره و ثابت بمونه یا کاهش پیدا کنه باعث میشه تولید کننده داخلی هر ساله قیمت محصولش بالاتر بره و قیمت محصول تولید کننده ی خارجی ثابت بمونه و این در نهایت باعث میشه محصول تولیدکننده داخلی به فروش نره وتولید بخابه و بیکاری افزایش پیدا کنه...
وسلام
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
جناب روشنفکر بعد ازاین دوسال همه ما ادمهای عادی فهمیدیم در مملکت ما تقریبا در هیچ موردی چرخه تولید وجود ندارد یا مواد اولیه وارداتی است یا خام فروشی می کنیم پس بیخود این نظریات را بدون اشراف به شرایط تولید در ایران ارایه نفرمایید
سهیل
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
خودت از اقتصاد خبر نداری...
اصلاً تو میدونی خوندن دخل با خرج یعنی چی...
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
خودت فهمیدی چی گفتی؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
24
چرا زمان انتخابات از این حرفها نمیزدید که دلار باید گرون بشه وقیمت خودرو نباید پائین بیاد ومسکن مهر رو بی خیال شید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
17
آخه ما چه کالایی و بهتر بگویم چه زیر ساختی داریم که صادرات کالا داشته باشیم
شما بگو چی داریم ؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
22
من متاسفم درسته دکتری اقتصاد ندارم ولی .... اقای دکتر اینجا ژاپن.چین. ......
نیست کدوم صنعت کدوم تولید حتما ازتولیدات شگفت انگیزتون هم اسمش پرایده . وقتی شما زیر بنای اقتصادی درستی نداری هیچ برنامه ریزی هم جواب نمی ده . فقط اثرات مخرب داره . و ... وای بحال ما که اینا میخوان برامون تصمیم بگیرن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
28
2
جالب است که همه دوستان به خود اجازه می‌دهند نظرات متخصصان علم اقتصاد را مهمل و غیر واقعی بدانند و اتفاقا همه هم با این موضوع هم عقیده‌اند که مشکلات مملکت ناشی از بی توجهی به نظرات متخصصان و کارشناسان است!

یادتان نرود که احمدی نژاد حرفهایی می‌زد که مردم خوششان بیاید و کارهایی می‌کرد که مردم به به بگویند ولی نتیجه اش این شد که می‌بینید.

وام‌های بسیار و پایین نگه داشتن نرخ ارز و پایین آوردن دستوری نرخ بهره بانکی و صدور مجوز واردات همه نوع کالای لوکس و غیر ضروری و چاپ پول بدون پشتوانه و ... موجب این وضعیت شده است. ظاهرا برخی دوست دارند همچنان اوضاع بر منوال سابق باشد و برای نظرات کارشناسان اهمیتی قائل نیستند.
پاسخ ها
حسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
عزیزم به صرف این که طرف دکتره که نباید نظراتشو حلوا حلوا کنیم؟ مگه نظرات این عزیز از طرف کلیه اقتصاد دان هاست که شما اینطوری ازش حمایت می کنی؟ امان از افراط و تفریط
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
16
... یعنی ایشان نمیداننددرامدعامه مردم باریال است وبایدبراساس دلارهزینه کنند!ایاحقوق تولیدکنندگان واقعی یعنی کارگران براساس دلارپرداخت میشودیاریال؟به نطربنده ایران اقتصاددان واقعی نداردوالااقتصادمملکت ایطورنبود.هرکسی برای حفظ منافع خودحرف میزند!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
17
پس ... از احمدی نژاد تشکر کنید!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
21
دلار هر اندازه بالاتر باشد برای رشد تولید داخلی و جلوگیری از واردات بهتر است اما به شرطی که حقوق بگیران هم بر مبنای دلار حقوق بگیرند و گرنه با ریال حقوق بگیریم و با دلار خرج کنیم جوکی بیشتر نیست .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
17
قطعات خودرو که وارد میشه، لوازم دیگه ام که از الکتریکیش مثل تلویزیون و موبایل و... گرفته تا لوازم آشپزخونه و اسباب بازی بچه و حتی نوک مداد دانش آموزامونم تو کل بازار تولید چینه!!
حالا یه سوال: کلا ایران تولیدم داره که بخواد چیزیشو صادر کنه؟؟
اصلا وقتی با حمایت های بی دریغ میرن جنس وارد می کنن و با این نرخای وحشتناک ارز، شونصد برابر به مردم می فروشن مگه عقلشون کمه که خط تولید راه بندازن تازه اگرم یه کم عقل پیدا شد بهش اجازه تولید نمیدن!!!
تو این اوضاع زیبا فقط همین یه راه حل کم بود: افزایش نرخ ارز!!!!!!! دیگه خیال ملت راحت شد........
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
2
32
از این اقای دکتر میپرسیدین! چه طور زمان آقای خاتمی که دلاز یک هزار تومان بود هم نرخ رشد اقتصادی بهتری داشتیم هم چرخ کارخونه ها بهتر میچرخید؟ ولی الان با دلار سه هزار تومان نصف کارخونه ها تعطیله؟ اینجا چین نیست قربون شکلت بشم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
6
انکس که دهد گوش به حرف فقرا کو .. گوش شنوا کو
یاسین حکمت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
7
به جای دلار بازی فکری ریشه ای به حال تولید این کشور کنید نه این که با بالا بردن دلار صادرات رو به صرفه کنید!
با دلار ارزون تکنولوژی وارد کنید نه کالا تا پول براتون بمونه کالاشو تو کشور تواید کنین با مهندسی معکوس هم تکنولوژی رو طراحی و ارتقا بدین.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
9
آقای اقتصاد دان صحبت هایت درباره ارزش دلار را قبول ندارم
ملت دلار بالای 2500 تومان را با توجه به کاهش تحریم ها منطقی نمیدانند و منتظر اقدام دولت و واکنش بازار هستند.
شما دلار را ارزان کنید ما جنس ایرانی میخریم
اسکناس چاپ نکنید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
11
شما فقط اسکناس بدون پشتوانه چاپ نکنید اقتصاد اتوماتیک درست می شود.
چاپ اسکناس بدون پشتوانه یعنی دزدی از جیب مردم
8 ما است که اسکناس جدیدی افزون بر مقدار موجود چاپ نشده است می بینید که هم دلار سیر نزولی دارد هم تورم
اگر فقط همین یک کار را انجام دهید بسیاری از مسائل حل می شود.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
22
بنده استاد دانشگاه ودکترای ریاضی هستم.
1- نظرات یک متخصص در یک شاخه دلیل بر صحت آن نظر نیست و ممکن است بسیاری دیگر از متخصصان آن شاخه با آن بدلایل کاملا منطقی مخالف باشند.

2- طبق گفته تولید کنندگان و بسیاری از اقتصادیون دلار بین 2000 الی 2500 برای تولید مناسب تر است زیرا می توانند تکنولوژی و مواد اولیه را با هزینه پایین تر وارد کنند.

3- دلار بالای 3000 تومان مورد حمایت تجار است نه تولید کنندگان . وارد بحث ودلایل آن نمیشویم.

4- اکثر تولیدات به علت نیاز 75 میلیونی داخل فرصت صادرات ندارند و اساسا ما تا سالها یک وارد کننده خواهیم ماند بنابراین تئوری کاهش ارزش پول که کشورهایی مانند چین برای افزایش صادرات بکار میبرند در مورد ما کاربرد ندارند و ابتدا باید ساختارهای تولید اصلاح گردد

5- در صورت کاهش نرخ دلار در برابر ریال برای کنترل ورود لوازم خارجی میتوان با کنترل بیشتر مبادی ورود و افزایش نرخ گمرک آن را کنترل کرد و درامد حاصل که یک ثروت به حساب میاید را صرف تولید نمود و همچنین با راهکارهای مناسب امکان فروش لوازم بدون شناسنامه و مجوز قانونی را ممنوع و فروشندگان متخلف را با جریمه های سنگین وادار به رعایت کرد و ان را به حسابی که برای جبران صرف ضرر و زیانهای تولید کنندگان است واریز کرد

6- اساسا در بعضی از برهه ها که امیدهایی برای افزایش ارزش ریال بوجود میاید عده ای با بیان دیدگاههای خلاف واقع سعی در کنترل بازار دارند تا منافعشان را حفظ کنند و در این راستا باید رسانه های غیر وابسته هوشمندانه تر برخورد کنند.

7- یکی از راهکارهایی که مردم میتوانند برای افزایش ارزش پول بکار برند صرفه جویی و ممانعت از خریدهای نابجا است که اخیرا توان این استراتژی کاملا در جامعه نمود داشته است.
پاسخ ها
امیر
| UNITED KINGDOM |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
فرمایش ایشان کاملا صحیح است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
15
من تعجب میکنم این کارشناس اقتصادی میگه نظر اکثر کارشناسان بر اینه که دلار بالای 3000 تومان منطقیه در صورتی که تمام نظرسنجیها بین اقتصاددانها و نظر سنجی از تولید کننده ها این نتیجه رو میده که دلار باید بین 2000 تا 2500 تومان باشه.......نمیدونم ما ایرانیها چه زمان یاد میگیریم که نظر خودمون رو به جمع تعمیم ندیم
کارمند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
22
هر موقع حقوق ها را به دلار دادن، راجع به تغییر قیمت دلار حرف بزنند.
امیر
|
UNITED KINGDOM
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
11
دلار گرون میشه اونوقت باید دولت دوباره یارانه بده واسه سوخت دلار گرون شه دولت باید یارانه بده واسه شیر. این آقا فکر می کنه تو چین داریم زندگی میکنیم که فقط واسه تولید نفت وارد می کنه. بابا جان اینجا ایرانه تولیدمون و زندگیمون بسته به دلاره. شما دلار رو گرون کند . یا بنزین باید بشه ۳۰۰۰ هزارتومان یا دولت باید سوبسید بده
....
جلیلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
16
آقای اقتصاددان لطفا ما را روشن کنید چگونه ژاپن با تورم صفر و ثبات در نرخ ارز توانسته جزو ۵ اقتصاد برتر جهان و یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان باشد ؟!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
19
متاسفیم از کسانی که بالا رفتن قیمت دلار مثل همین آقای دکتر به نفعشان است
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
9
احتمالا .... همه اقتصادانای مملکت در همین قدره که وضع اقتصادی کشور اینه
بیطرف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
9
نمی دونم ما چی صادر می کنیم که جناب ارمان از بالا بودن قیمت ارز دفاع می کنن!!!!!آیا گندم، خوراک دام و طیور، روعن خوراکی، شکر،دارو،قطعات خودرو،مشین الات صنعتی و بسیاری کالاهای اساسی از خارج وارد نمی شن، ایا باید ارز را به طور دستوری بالا نگه دارند تا به اشار آسیب پذیر بیشتر آسیب ببینند!!!!دو نرخی بودن ارز به جز اینکه عرصه ی مانور رانت خواران را بیشتر می کند چه مزایایی برای مردم دارند؟؟؟؟؟؟؟؟/
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
10
فرض نماییددلاربشه 10هزارتومان شما چی داری که صادرکنی؟
تولیدات داخلی وابستگی ارزی سنگینی دارند. یعنی افزایش قیمت دلار بشدت درقیمت تمام شده تولیدداخلی اثردارد.
رند
|
GERMANY
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
1
2
کامنت نویسهای گرامی! اگر یه خورده به گذشته برگردید عین این شبهه برهان ها را در تطهیر اقتصاد نئولیبرالی خواهید یافت. نگاه کنید بدوران آقای رفسنجانی و سیاست خصوصی سازیها که ...، . بعد امیدهای واهی به سیاست های اقتصادی آقای خاتمی همراه با ادامه آن سیاستها! پس از آن دوران اقتصاد "کوچه پس کوچه ای"و در عین حال نئولیبرالی البته از نوع شرقی آقای احمدی نژاد رسید و ادعاهای "اگر ما چنین و چنان کنیم نفت به 300 دلار میرسد"!! بعد از آن دوران "طلایی" حالا ...
در این راستا انصافاً باید همه مریدان، از اقتصاددان نئولیبرال ژاپنی، پروفسور تاناکا، قدردانی کنند!!
داووس مجمع جهانی سرمایه امپریالیستی است که در آن وضعیت این سیستم و بحرانهای سال گذشته اش را بررسی می کنند و خط و مشی سال جاری، بخصوص سرازیر کردن بخش زیادی از بار این بحران بر دوش اکثریت اهالی کشورهای حاشیه و کمتر از آن بر اکثریت اهالی در کشورهای مرکز با همکاری اقلیت حاکم بر این کشورها، را تعیین می کنند . بدین ترتیب صرف نظر از اینکه این اکثریت به کشورهای حاشیه سرمایه داری تعلق دارند و یا مرکز باید کم یا بیش بار بحران این سیستم را بدوش بکشد ولی اقلیت حاکم بر هر دو بخش مانند دست چپ و راست همدیگر را می شویند!
شرایط سرمایه گذاری این مؤسسات امپریالیستی گرچه کما بیش همانند گذشته است ولی رقابت بین کشورهای "سرمایه پذیر" در مقایسه با 3 دهه پیش شدید تر شده است. ثبات داخلی یک فاکتور مطلق است! آن اقلیت حاکم باید دستمزدها را پایین نگه دارد و جلوی هر نوع "زیاده خواهی" (!) آن اکثریت از جمله سازمانیابی مستقل برای احقاق حقوق و آزادی ها را با مشت آهنین بگیرد. این یعنی برگشت به همان جایی که بودیم! اگر شما جزو اقلیت هستید خوش بحالتان! ولی اگر از اکثریت هستید کلاتون پسه!
ادعای "ایران می تواند جزو ۱۰ قدرت بزرگ اقتصادی قرار گیرد" را جدی نگیرید.... راستی کی امروز آن جمله گهربار "ژاپن اسلامی" را به خاطر می آورد!؟ ..
با بحث اینکه قیمت دلار بره بالا یا پایین خودتون را به بیراهه نبرید. یوسف تان را خود به چاه نیندازید و بعد برای پیدا کردنش به بیابان رو آورید! ...
یاسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
9
...
میخوای دلار بشه 12 تومن که صادراتمون 400 برابر بشه؟
این یعنی قحطی در کشور و تزقی مالی سرمایه داران و نوچه هایشان.
لطفا شما تظهار نظرتونو واسه دانشجوهاتون بفرمایید
هوشنگ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
5
تا کنون صدها مقاله ومطلب در باره قیمت دلار نوشته شده ولی اینکار پشیزی ارزش ندارد چرا؟! چون قیمت واقعی ارز بر مبنای شاخص های اقتصادی هر کشوری در بازارهای دنیا و بر حسب عرضه وتقاضا معلوم می شود. در هیچ کشور پیشرفته و با اقتصاد غیر دولتی حتی یک مورد و یا یک مقاله در مورد اینکه ارز چه باید باشد نداریم ! ارز هم مثل هر کالایی مثل طلا و نقره .... فقط در بازارهای جهانی و مراکز دادو ستد بورس / روزانه و حتی لحظه ای در حال تغییر است . این دولت ها نیستند که با بخشنامه و مصوبه ارز را تعیین کنند.بعلاوه بجز کالاهای اساسی کدام کالا با دلار 3000تومان بدست مردم می رسد؟! تعرفه های گمرکی و مالیات وعوارض را اگر بحساب بیاوریم باید دلار را چند برابر حساب کنیم ؟! قیمت خودرو در همین کشور های فلاکت زده همسایه ما چند دلار است و در ایران چقدر ؟! دولت با تثبیت ارز و افزایش تعرفه ها کلاه گشادی سر مردم گذاشته ! وانگهی نرخ غیر واقعی ارز موجب رانت است وبه ضرر اقشار متوسط و پایین ! چرا اگر کمی فکر کنید متوجه خواهید شد. همه این بحث و گفتگوهای بی حاصل بخاطر فقدان تفکر علمی در جامعه ما است .
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
8
دلیل عمده پیشرفت چین و افزایش صادرات این کشور آن است که توانسته سرمایه گذار خارجی جذب کند. با نیروی کار فراوانی که دارد هم به سود سرمایه گذار خارجی بوده و هم به سود کارگر چینی.
فکر نمی کنم با سه برابر کردن یک شبه ارزش دلار در برابر پول ملی اش این کار را کرده باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
3
روحانی متشکریم
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
5
نامه ای وزیر صنعت به دولت زده و در ان به نیروهای بازرسی بازار طرح تشدید و بخشنامه اخیر دولت اشاره کرده و اعلام کرده با توجه به این بخشنامه فقط یک پنج این نیروها می توانند به صورت قراردادی باقی بمانند و مابقی باید شرکتی شوند که این به ضرر بازرسی خواهد بود. متاسفانه نورچشمی ها هر استان که حدود 10نفر را فرستادن برای گزینش در تهران بقیه هم که 5سال زحمت کشیدن بیرون بیاندازند ایا ظلم نیست در حق 4000 بازرس صنعت معدن وتجارت ایا این است دولت تدبیر امید خواهشمند است رسیدگی فرمایید
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
14
اين آقای اقتصاد دان! فکر ميکند توی سويس تشريف دارند!!!!!!!!
جعفر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
1
18
تازه آقای اقتصاد دان بفرض محال که این حرف شما درست باشه اگه به ضرب و زور تعرفه و قیمت بالای دلار و انحصار هم این تولید راه بیفته تازه میشه عین صنایع خودرو سازیمون که بخاطر انحصار و رانت هر آشغالی رو با هزار جور اجحاف بزور میفروشند به مردم
نظرات بینندگان