پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر پیشین علوم با اشاره به فرارسیدن 16 آذر روز دانشجو، اظهار کرد: شانزدهم آذر ماه روز اعتراض و انزجار جنبش دانشجویی و جامعه دانشگاهی و ملت ایران از دخالتهای آمریکاست.
کامران دانشجو در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اهمیت و جایگاه دانشگاه در جامعه، به برخی از بیانات امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: امام (ره) میفرمایند از دانشگاه، سرنوشت یک ملت باید تعیین شود و هر ملتی که میخواهد استقلال داشته باشد باید دانشگاهی داشته باشد که هیچ وابستگی به غرب ندارد.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه "در ارتباط با حکومتها دو نوع دانشگاه مختلف وجود دارد"، خاطرنشان کرد: در ارتباط با حکومتها با دو نوع دانشگاه مواجه میشویم که یکی از آنها در عرض نظام قرار میگیرد و در تقابل با حکومت حرکت میکند و دیگری دانشگاهی است که در طول نظام قرار گرفته و همواره در راستای قوام حکومت حرکت میکند.
دانشجو با اشاره به دوران پیش از انقلاب اظهار کرد: در حکومتهایی که برخواسته از اراده ملت نیستند، مثل حکومت پهلوی، اراده مردم زندگی در جامعه دینی بود ولی اراده عوامل حکومتی ترویج ضد دین در کشور بود. مردم در این حکومتها میخواستند مستقل باشند ولی حکومت میخواست که سرسپرده آمریکا شود.
وی با بیان اینکه "نظامهای برآمده از اراده ملتها همواره نشان دادهاند که نظام خود را میخواهند"، خاطرنشان کرد: ملت نظامهایی که از اراده آنها روی کار آمدهاند، همچون جمهوری اسلامی ایران، بارها نشان دادهاند که نظام خود را میخواهند. ملت ایران نیز بارها از جنگ گرفته تا قضایای سال 88 نشان دادند که حکومت خود را میخواهند و برای حراست از نظام خود در مقابل فتنهها یکپارچه به خیابانها آمدند. در نتیجه در چنین نظامی که برآمده از اراده ملت است، انتظار میرود که دانشگاهها در طول نظام قرار بگیرند و جنبش دانشجویی نیز در جهت قوام حکومت حرکت کند.
این استاد دانشگاه با بیان این عقیده که "در هشت سال دوره اصلاحات برخی مسئولان به دنبال نشان دادن تقابل میان دانشجویان و نظام بودند"، اظهار کرد: من امیدوارم که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و دیگر چنین اتفاقاتی در نظام ما رخ ندهد.
دانشجو همچنین با اشاره به صحبتهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره لزوم اسلامی کردن دانشگاهها گفت: توصیه من به همه مسئولان دانشگاهی و جامعه دانشگاهی این است که نه در یک مناسبت بلکه در همه مناسبتها اعلام کنند که خواستار دانشگاهی اسلامی هستند. با اعلام این مساله، فاصله ما با طاغوت و استکبار شفاف و روشن میشود و دیگر طاغوت و استکبار نمیتوانند به دانشگاههای ما طمع داشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم اسلامی شدن دانشگاههای کشور اظهار کرد: معنای اسلامی شدن دانشگاهها را امام خمینی(ره) با بیان این جمله که «معنای اسلامی شدن دانشگاهها این است که دانشگاه استقلال پیدا کند و خود را از غرب جدا کند»، مطرح میکنند. مشکل اساسی دانشگاه ما این است که دانشگاههای ما همواره مقلد غرب بودهاند. این بدان معناست که هنجارهای غرب، فرهنگ و علوم انسانی آنها تبدیل به هنجارها، فرهنگ و علوم انسانی ما میشود.
این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: وقتی که امام(ره) معنای اسلامی شدن دانشگاهها را استقلال و جدا شدن از غرب میداند، این به معنای جدا کردن دانشگاهها از نظر مکان و جغرافیا از غرب نیست بلکه به معنای این است که دانشگاهها باید هویتی اسلامی بگیرند. وقتی قرار است دانشگاهها چنین هویتی بگیرند، حتماً غرب به مخالفت با آن میپردازد و دستگاههای شایعپراکن آنها از جمله بیبیسی و VOA شروع به فعالیتهای تبلیغاتی میکنند و از کلماتی از جمله آزادی و استقلال و نشاط دانشجویی و دانشگاه که بار مثبت دارد استفاده میکنند اما زمانی که این واژهها را تعریف میکنند، در تعریف خود اساس کار را ریشهکن میکنند.
دانشجو اضافه کرد: آنها میگویند دانشگاه مستقل، دانشگاهی است که مستقل از نظام باشد. این در حالی است که معنای دانشگاه مستقل این است که از بعد اعتقادی و فرهنگی و بینش مستقل از غرب باشد، از بُعد سیاسی مستقل از احزاب باشد و از بعد فعالیت سیاسی مستقل از هرگونه نفاق و فتنه باشد.
وزیر پیشین علوم با بیان اینکه "فتنه خطرناکتر از نفاق است"، گفت: فتنه، نفاق را در درون خود به همراه دارد. فتنه استعداد بازسازی خود در درون دانشگاهها را دارد و استعداد دارد که دانشجویان بسیجی و حزباللهی و ملت 9 دی را افراطی عنوان کند و پای میز محاکمه بکشاند.
وی افزود: نباید اجازه داد که عوامل فتنه در درون دانشگاهها نفوذ کنند. به هیچ قیمتی نباید این اجازه را داد وگرنه پشیمان میشویم. آنها استقلال را اینگونه تعریف میکنند که هرکس را که خواستند در دانشگاهها بیاورند و دانش، ارزش مطلق برای دانشگاهها شود و با بینش هیچ کاری نداشته باشد. آنها هرج و مرج را به نام آزادی در دانشگاهها نهادینه میکنند و میگویند که اینها افراد فرهیخته هستند در حالیکه فرهیختگی دارای شئوناتی است. آنها جنبش دانشجویی را در عرض و در تقابل با نظام تعریف میکنند و این در حالی است که نتیجه این سیاستها این میشود که دانشگاهها از مأموریت اصلی خود که تولید علم مفید و تربیت علم اسلامی است، دور شده و تبدیل به دو قطبی شدن دانشجویان در مقابل هم و صفآرایی آنها میشود.
دانشجو با بیان این اعتقاد که "اوج نشاط سیاسی در دوره اصلاحات، 18 تیر و مصادره 16 آذری میشود که با نیت تقابل با آمریکا شکل گرفته است ولی به نفع آمریکا مصادره میشود"، گفت: این در حالی است که پس از اینکه در سالهای اخیر دانشگاهها به ماموریت اصلی خود بازگشتند، بنگاههای تبلیغاتی آنها و برخی از رسانههای داخلی اقدام به تبلیغات علیه دانشگاه میکنند و میگویند فضاهای دانشگاهها تبدیل به فضای امنیتی شده است.
وزیر علوم دولت دهم اضافه کرد: در انتخابات اخیر حدود سه هزار نشست انتخاباتی در دوره تبلیغات انتخاباتی در دانشگاههای ایران برگزار شد. در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم زمانی که من نزد آقای روحانی رفتم و گزارش دادم، ایشان گفتند که من چند بار به دانشگاهها رفتم و در همه آنها سخنرانی کردم و جو خیلی خوبی در آنها برقرار بود.
وی با بیان اینکه "در دوره گذشته شانزده برابر دوره اصلاحات سند علمی تولید شده است"، گفت: ما اکنون در منطقه به رتبه اول در تولید علم دست یافتهایم و این در حالی است که دستیابی به این رتبه در 1404 پیشبینی شده بود. ما در علم و فناوری، نانو، هوافضا، بیوتکنولوژی و اکثر علوم بین هشت الی بیست رتبه ارتقای جایگاه پیدا کردهایم. ما در علوم هستهای به عنوان یک کشور هستهای پذیرفته شدهایم و آمریکا به خاطر تواناییهای ما و تلاش بیوقفه دانشمندان ما مجبور شد که پای میز مذاکرات بیاید. این پای میز مذاکره آمدن به خاطر داشتههای ما بود نه به خاطر لبخندهای ما، چراکه اگر قرار بود این اقدام به دلیل لبخند صورت گیرد، اواخر دوره اصلاحات شاهد بودیم که این لبخندها به قهقهه تبدیل شد ولی در آخر آنچه را که مناسب حال آمریکا بود، به ما نسبت دادند و ما را محور شرارت دانستند.
دانشجو تصریح کرد: آمریکا به خاطر داشتههای ما پای میز مذاکره آمد، چراکه اکنون ما رآکتور آب سنگین اراک را داریم که در بر سر میز مذاکرات بگذاریم. ما اکنون 19 هزار سانتریفیوژ و توانایی غنیسازی پنج درصد و 20 درصد اورانیوم را داریم که بر سر میز مذاکرات بگذاریم. دانشمندان ما فناوری غنیسازی و دانش هستهای را بومی کردهاند و در حال پیشرفت آن هستند و آمریکا از ترس این پیشرفتها پای میز مذاکره آمد و به دنبال آن بود که آنچه در تحریمها به دست نیاورده بود پای میز مذاکرات به دست بیاورد ولی زهی خیال باطل. دانشمندان ما با تلاشهای بیوقفه و به برکت خون شهدای هستهای و صبر و مقاومت ملت ایران در هشت سال گذشته اسبی را زین کردند و همه داشتههای خود را در اختیار فرزندان انقلاب در قالب تیم مذاکرهکننده قرار دارند تا با این ابزارها سوار بر این اسب زین شده بشوند و به سمت ژنو بروند و حق مسلم ملت ایران را از حلقوم کثیف آمریکا بیرون بکشند.
وی با بیان اینکه "یک سوال ذهن انسان را آزار میدهد و آن سوال این است که این چه تفاهمی است که دو طرف اصلی یعنی ایران و آمریکا هرکدام فهم و تفسیر خود را دارند؟"، گفت: این که نشد تفاهم. تفاهم به این معناست که نسبت به یک واژه، موضوع، نامه یا توافق یک فهم مشترک داشته باشیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه "خوب است آمریکا از این شرارتهای خود دست بکشد و دیوار بیاعتمادی را بیش از این با ملت ایران بلند نکند"، اظهار کرد: این یک هشدار برای تیم مذاکرهکننده ماست که باید مواظب باشد دروغ، خیانتکاری و فریبکاری در ذات استکبار و به تبع آن در ذات آمریکا قرار دارد و اگر که با آمریکا دست میدهیم، حتماً پس از آن انگشتان دست خود را بشماریم.
وی در پایان با تاکید دوباره بر لزوم اسلامی شدن دانشگاهها بر اساس احکام اسلام، اظهار کرد: ما دانشگاهی میخواهیم که سرباز امام زمان(عج) تربیت کند؛ سربازی که هم مجهز به سلاح ایمان و هم مجهز به علم باشد. ما دانشگاهی میخواهیم که مدیرانی تربیت کند که شیفته خدمت باشند نه تشنه قدرت.