پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سازمان تامين اجتماعي ميگويد بدهي به داروخانهها ندارد، داروخانهها اما ميگويند هنوز چهارماه از طلبشان از بيمه مانده است.
تقي نوربخش، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي هفتم آبان ماه امسال خبر داد بدهي ما به داروخانهها به روز شده و سازمان هيچ گونه بدهي به داروخانهها ندارد. چندي بعد علي روح بخش، معاون اداري و مالي سازمان تامين اجتماعي هم اعلام كرد تامين اجتماعي معادل 218 ميليارد تومان از بدهيهاي خود را تا پايان مردادماه سال 92 به داروخانهها پرداخت كرده است. به گفته او 30 درصد از كل اعتبارات درمان غيرمستقيم براي پرداخت به داروخانهها در نظر گرفته شده است. نحوه پرداخت مطالبات داروخانهها هم به اين شكل بوده كه اين سازمان تمام اسناد داروخانهها كه تا پايان تير رسيدگي شده را به صورت كامل و اسناد مرداد را نيز به صورت عليالحساب پرداخت كرده است.
صحبتهاي مسوولان سازماني كه تا چندي پيش حجم بالاي بدهياش به مراكز درماني و داروخانهها، منجر به بياعتبار شدن دفترچههاي بيمه بيمهشدگان تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي در مراكز درماني و داروخانهها شده بود، ما را بر آن داشت تا سري به داروخانههاي پايتخت بزنيم و درباره طلبشان از بيمه تامين اجتماعي بپرسيم.
در مجموع داروخانهها در مقايسه با وضعيت چند ماه پيش و آنچه طي دوران مديريت مسوولان پيشين سازمان، بابت طلبهاي 9-8 ماههشان از تامين اجتماعي بر آنها رفته بود، راضي به نظر ميرسيدند. به گفته آنها وضعيت نسبت به قبل بهتر شده اما هنوز بدهي بيمهها به داروخانهها صفر نشده است. بر اساس بررسيهاي صورت گرفته آخرين پولي كه داروخانههاي پايتخت بابت طلبشان از بيمه تامين اجتماعي دريافت كردهاند به تيرماه بازميگردد ؛ يعني حدود سه ماه پيش. تعدادي از داروخانهها نيز مدعي بودند از چهار ماه پيش از تامين اجتماعي طلب دارند. به گفته اغلب داروخانهدارها بيمه تامين اجتماعي يكي از بدحسابترين بيمههاي طرف قرارداد آنها طي سالهاي گذشته بوده و بيشترين ضرر مراكز درماني از سوي اين بيمه بوده است.
بهتر شده اما به روز نيست
مدير يكي از داروخانههاي شرق تهران درباره اظهارات مسوولان سازمان تامين اجتماعي درباره صفر شدن بدهي ميلياردي بيمه تامين اجتماعي به داروخانهها به «اعتماد» ميگويد: هنوز طلبمان از تامين اجتماعي صفر نشده اما با توجه به تجربه تاخيرهاي چند ماههيي كه داشتيم، از وضعيت فعلي راضي هستيم. به گفته اين داروخانهدار پيش از اين طلب ما از تامين اجتماعي به هشت ماه هم ميرسيد اما از فروردينماه امسال وضعيت بهتري پيدا كرده است. اين داروخانهدار با سابقه ميگويد: آخرين پولي كه بابت نسخههاي دارويي از بيمه تامين اجتماعي دريافت كرده مربوط به تيرماه است.
مدير يكي از داروخانههاي غرب تهران نيز به «اعتماد» ميگويد: تامين اجتماعي همچنان به ما بدهكار است. به گفته اين داروخانهدار 60 درصد مبلغ كل نسخههاي بيمه تامين اجتماعي مرداد و شهريورماه را از داروخانه گرفتهايم اما هنوز 40 درصد اين دو ماه و صد درصد نسخههاي مهرماه را طلب داريم.
با اين وجود اين مدير داروخانه از وضعيت فعلي ابراز رضايت ميكند چرا كه او هم تجربه طلب هشت ماهه از بيمه تامين اجتماعي و نزديك شدن داروخانهاش به مرز ورشكستگي را داشته است: «پيش آمده بود كه 8-6 ماه 100 درصد پول نسخهها را از بيمه تامين اجتماعي طلب داشتيم.» به گفته اين داروخانهدار تنها در يك ماه گذشته بابت 1000 نسخه، 4 ميليون از تامين اجتماعي طلب دارد.
مسوول يكي از داروخانههاي جنوبي تهران هم ميگويد: داروخانهها به مراتب وضعيت بهتري نسبت به مراكز آزمايشگاهي و مراكز راديولوژي و عكس دارند، به گفته او اگرچه بيمهها 20 درصد هزينه اين مراكز را ميدهند اما اين پرداختها با تاخيرات بيشتري نسبت به بدهي داروخانهها همراه است.
اما توضيحات مسوولان تامين اجتماعي درباره تاخير دو تا چهار ماهه تامين اجتماعي در پرداخت بدهي به داروخانهها، به روال قانوني پول شدن نسخهها برميگردد. اگرچه پيگيري براي گفتوگو با معاون مالي اداري سازمان تامين اجتماعي و مديركل درمان غيرمستقيم اين سازمان نتيجهيي نداشت، اما امير عباس تقيپور، مديركل روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي در اين باره به «اعتماد» ميگويد: براساس قانون سازمان تامين اجتماعي دو هفته فرصت دارد تا بعد از اينكه اسناد پزشكي را دريافت كرد، 60 درصد پول داروخانهها را پرداخت كند. اما براي پرداخت 40 درصد باقيمانده سه ماه فرصت دارد. به گفته او علت اين تاخير به همين روال قانوني برميگردد.
تقي پور اين طور توضيح ميدهد: 60 درصد مطالبات داروخانهها را پرداخت كردهايم و براي 40 درصد باقيمانده سه ماه فرصت دارد. براين اساس تمام مطالبات داروخانهها، تا تيرماه پرداخت شده و 60 درصد مرداد و شهريورماه نيز پرداخت شده است. به گفته اين مسوول سازمان تامين اجتماعي اسناد مربوط به مهرماه نيز در حال دريافت است. تقيپور تاكيد دارد اين وظيفه قانوني ما است كه رضايت بيمهشدگان را جلب كنيم.
اما بدهي تامين اجتماعي طي سالهاي گذشته بسياري از داروخانهها را به مرز ورشكستگي كشانده بود. بدحسابي تامين اجتماعي عملا دفترچههاي بيمه تامين اجتماعي را در اين دوره بياعتبار كرده بود و باعث شده بود بسياري از داروخانهها نسخههاي بيمهشدگان تامين اجتماعي را نپذيرند و بسياري از مراكز درماني بيمهشدگان تامين اجتماعي را پذيرش نكنند.
با اين وجود مديران قبلي سازمان تامين اجتماعي همواره منكر اين بدهي بودند. مثل آقاي مرتضوي در مردادماه 92 مدعي شد تامين اجتماعي هيچگونه بدهي به مراكز حقيقي و حقوقي ندارد و مطالبات تمامي بيمارستانهاي خصوصي، دولتي، داروخانهها و پزشكان تا فروردينماه سال جاري تسويه شده است. مديرعامل تامين اجتماعي در آن زمان گفته بود مركزي بيش از سه ماه از سازمان تامين اجتماعي طلب ندارد.
اين در حالي است كه تا مهرماه امسال آخرين دريافتي اكثر داروخانههاي بخش خصوصي از سازمان تامين اجتماعي به بهمنماه سال 91 بر ميگشت. اين يعني 9 ماه تاخير در پرداخت پول داروخانهها، از سوي بيمهها از جمله بيمه تامين اجتماعي. تا فروردين ماه سال 90 نيز تنها بيمه تامين اجتماعي ?? ميليارد تومان به داروخانهها بدهي داشت. شهريورماه امسال رسول ديناروند رييس سازمان غذا و دارو از بدهي 1500 ميليارد توماني بيمهها به داروخانهها و مراكز درماني خبر داد كه بخش عمده آن مربوط به بيمه تامين اجتماعي ميشد.
رييس انجمن داروسازان هم گفته بود در حال حاضر بيشترين مطالبات داروخانهها از سازمان تامين اجتماعي است كه حدود هفت ماه تاخير در پرداختها دارد. به گفته او در آن زمان، تامين اجتماعي در مجموع حدود 70 ميليارد تومان به 10 هزار داروخانه سراسر كشور بدهكار بود و همين باعث شده بود در برخي استانها، داروخانهها دفترچههاي بيمه را نميپذيرفتند و داروها را به صورت آزاد تحويل بيماران ميدادند كه اين امر منجر به سرگرداني و تحميل بار اضافه در هزينههاي درمان به بيماران شده بود. در آن زمان، بسياري از داروخانهها، در آستانه تعطيلي قرار داشتند و برخي از آنها در معرض فروش قرار داده شده بودند. با اين وجود مژدهي آذر در گفتوگو با «اعتماد» در حال حاضر از روند پرداختهاي بيمه تامين اجتماعي در دوره مديريت جديد نسبت به روند گذشته رضايت دارد و تاخير دو سه ماهه فعلي تامين اجتماعي در پرداخت بدهي را عادي ميداند.
سيستم مخدوش پول شدن نسخهها
اما در حال حاضر مشكل بسياري از داروخانهها به روند تاييد نسخ دارويي از سوي بيمه برميگردد. از نظر بسياري از داروخانهها اين سيستم وقتگير و مخدوش است و در بسياري موارد روند گرفتن طلبهاي داروخانهها با بيمه را با مشكل مواجه ميكند. علاوه بر اين آنچه بيش از همه نارضايتي داروخانهدارها از بيمهها و از جمله بيمه تامين اجتماعي را به دنبال دارد، كسوراتي است كه به بهانههاي مختلف از سوي بيمه از كل طلب داروخانهها كم ميشود. مدير يكي از داروخانهها بخشي از تاخير در پرداخت بدهيها را به سيستم عقبمانده وصول بدهيها مربوط ميداند كه همچنان قديمي است.
به گفته داروخانهدارها مخدوش بودن نسخه، كمرنگ بودن مهر پزشك و داروخانه، مشخص نبودن كد كلي بيمه شده از جمله بهانههاي بيمه براي كم كردن مجموع پرداختيها به داروخانههاست. يكي از داروخانهدارهاي در اين زمينه به «اعتماد» ميگويد: حتي اگر تمامي نسخهها بدون ايراد و واضح باشد، هرماه مراكز بيمهيي درصدي را بابت كسورات و به بهانه مخدوش بودن از طلبشان به داروخانهها كم ميكنند.
براساس آييننامههاي پذيرش نسخ دارويي هر گونه نسخه فاقد تاريخ، تاريخ گذشته، آينده يا تاريخ مخدوش و همچنين نسخ بدون مهر و امضاي پزشك فاقد اعتبار است. همچنين هرگونه مخدوشي يا اشتباه در متن نسخه يا تاريخ آن با قيد مورد صحيح در زير آن يا پشت نسخه به همراه مهر و امضاي پزشك قابل پرداخت است. همچنين پذيرش نسخ اينترها فقط در داروخانههايي مجاز امكانپذير است.
با اين وجود اين رويه دريافت نسخههاي داروخانهها و پرداخت پول به آنها سالهاست كه در بيمهها و از جمله تامين اجتماعي دنبال ميشود و تغييري پيدا نكرده است.
اعتماد