قرار بود شب آرامی باشد و خسته از یک سفر زمینی، شب را آسوده در منزل بگذرانند اما تنها 30 کیلومتر مانده به مقصد، تقدیر روی دیگرش را نشان داد و حادثهای بگونهای رخ داد که حتی مجال فرار پیدا نشد.
ساعت 22:45 شامگاه دوشنبه حادثهای رخ داد که به گفته رییس پلیس راهور ناجا بسیار دلخراش و نادر بود و در پی آن 44 تن در اتوبان تهران - قم کشته شدند. اجساد این زنان، مردان و کودکان هنوز در پزشکی قانونی شهر قم مانده و شدت سوختگی برخی از آنها در حدی بود که ساعتها شناسایی اجساد به طول انجامید و در گوشه دیگر شهر 39 مجروح روی تخت بیمارستانها خوابیدهاند و بارها و بارها، حادثه را جلوی چشمانشان مجسم میکنند و تنها دوز بالای مسکنهاست که میتواند آنها را برای مدتی هرچند کوتاه از فکر این کابوس دردناک رها کند.
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا ؛ حادثه شب گذشته برخورد دو دستگاه اتوبوس اسکانیا، که موجب داغدار شدن 44 خانواده شد با اینکه به علت شدت حادثه و مرگ متوفیان حالا در صدر اخبار قرار گرفته است اما به نظر میرسد علیرغم تمام تلاشهای انجام شده برای کاهش تصادفات رانندگی در کشور هنوز حساسیت لازم در میان برخی دستگاهها اجرایی و تولیدکنندگان خودروها برای نصب تجهیزات ایمنی و استانداردسازی آنها نیست.
بر اساس اعلام پلیسراه کشور نقص در سیستم برقرسانی اتوبوسهای اسکانیا این حادثه را تشدید کرده است و به همین دلیل شرکت تولیدکننده اتوبوس اسکانیا 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است. به همین بهانه مروری بر برخی حوادث دلخراش رانندگی طی ماههنای گذشته داریم:
12 اردیبهشت ماه امسال، یک دستگاه اتوبوس VIP اسکانیا در ساعت 9:45، از ترمینال سهراه تپه به مقصد اصفهان حرکت کرده بود که در کیلومتر 40 محوراهواز – هفتکل در لاین مخالف پس از برخورد با یک دستگاه کامیون باری به دلایل نامعلومی آتش گرفت و آتش آن به کامیون نیز سرایت کرد و در نتیجه 14 تن کشته و چهار تن دیگر نیز در بیمارستان بستری شدند.
پس از وقوع این حادثه بود که سردار مهماندار از تشکیل تیم ویژه بررسی علت حادثه آتشسوزی اتوبوس اهواز-اصفهان و تعطیلی شرکت مسافربری خبر داد وگفت: شرکت مسافربری «رویال سفر اهواز»، تا زمان رسیدگی به پرونده این حادثه و بررسی تخلف احتمالی با هماهنگی سازمان راهداری، این شرکت مسافربری تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
چندی پیش بود که اتوبوس اسکانیا حامل دانشآموز دختر بروجنی در بازگشت از سفر کاروان راهیان نور از مناطق جنگی در جاده دهدز دچار سانحه تصادف شد و به دره سقوط کرد و در این حادثه 26 تن جان باختند؛ که از این تعداد کشته 22 نفر دانشآموزان دختر و چهار نفر همراهان آنها در اتوبوس بودهاند که این همراهان همگی مرد بودهاند.
آن زمان اعلام شد که تعداد 14 نفر از مسافران زنده مانده این اتوبوس به شهر اهواز اعزام شدهاند و در بیمارستانهای این شهر در حال مداوا هستند و این در حالی بود که همه مسافران این اتوبوس دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر بروجن هستند که 26 نفر آنها در اثر شدت جراحات جان خود را از دست دادهاند.
در 24 خردادماه امسال نیز مرکز فرماندهی و کنترل پلیسراهور ناجا از مرگ دو تن در پی برخورد کامیونها با اتوبوس اسکانیا خبرداد که تصادف یک دستگاه اتوبوس اسکانیا، یک دستگاه کامیونماک و یک دستگاه کامیون ولوو در کیلومتر 45 آزادراه کرج- قزوین در استان البرز دو کشته و یک مجروح برجای گذاشت که علت این حادثه از سوی کارشناسان پلیس عدمتوانایی در کنترل وسیلهنقلیه ناشی از خستگی و خوابآلودگی از جانب راننده اتوبوس اسکانیا اعلام شد.
بامداد 18فروردین ماه امسال (یکشنبه) سه دستگاه اتوبوس مسافربری در اصفهان واژگون شد و 33 مجروح برجای گذاشت. براساس اطلاعات اتوبوس مسافربری اول از کرج - شیراز، بر اثر لغزندگی در شهر اصفهان واژگون شد و 13 مصدوم برجای گذاشت.
همچنین اتوبوسی دیگر با توجه عدم دیدکافی و لغزندگی جاده در همان صحنه واژگون شد که در این حادثه نیز پنج تن مصدوم و به بیمارستانهای الله صدوقی، دکتر شریعتی و الزهرا (س) منتقل شدند.
در همین راستا در تماسی دیگر با مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان اتوبوسی در نزدیکی پل خورزوق در مسیر تهران اصفهان دچار واژگونی شد که در این حادثه یک واحد امدادی از پایگاههای اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان و چهار واحد از پایگاههای شاهینشهر به محل اعزام شدند.
در این حادثه نیز 10 مصدوم به بیمارستانهای غرضی و پنج تن دیگر را به بیمارستان آیتالله کاشانی انتقال یافتند.
23اسفندماه سال گذشته بود که خبر حادثهدیدن 80 تن بر اثر برخورد دو دستگاه اتوبوس با تریلر در محور دامغان منتشر شد که در این تصادف، 79 تن دچار مصدومیت شده بودند که 35 تن از آنان توسط امدادگران هلالاحمر نجات یافتند.
همچنین اعلام شد که به نظر میرسد عدم رعایت فاصله طولی یکی از اتوبوسها، علت بروز این حادثه بود.
همچنین در 24 خردادماه سالجاری نیز یک دستگاه اتوبوس با کامیون در محور نظرآباد در جاده کرج – قزوین با یکدیگر برخورد میکنند که در این سانحه 36 تن دچار حادثه شدند که در این حادثه هفت تن از مصدومان برای درمان بیشتر به مراکز درمانی انتقال داده شده و 29 تن نیز به صورت سرپایی و در محل درمان شدند.
سوم خرداد ماه امسال نیز در پی واژگونی یک دستگاه اتوبوس ولووی 26 تن از مسافران دچار مصدومیت شدند.
این حادثه که در ساعت 16:13 روز پنجشنبه در محورنهبندان- بیرجند در سهراهی دشتک، رخ داد یک دستگاه اتوبوس ولوو B12 از جاده منحرف و واژگون میشود که 22 مصدوم این حادثه، به بیمارستان امیرالمومنین (ع) و خاتمالانبیاء زاهدان منتقل شد.
به نظر میرسد در صورتی که علت این حادثه دلخراش نقص فنی به هر شکلی بوده است مسوولان باید به طور جدی با مقصران برخورد کنند از سوی دیگر نباید توجه به مسایل ایمنی مابقی اتوبوسهای در حال تردد یا تولیدی را هم فراموش کرد. موضوعی که هر از چندگاهی با مطرح شدن از سوی پلیس با واکنش تولیدکنندگان خودرو در کشور مواجه میشود.
چرا راهنمایی رانندگی به هرکی پایه یک میده که با جون مردم بازی کنن؟
آیا جوابگویی هست؟
پراید که ناامن...
اتوبوس کا ناامن...
هوو که خطرناک...
آخرش این میشه که مردم یا با پای پیاده برن یا مثل قدیما با اسب و کالسکه
من سالهای سال راننده هستم.اگر لاستیک نو باشه و آجهای اون صاف نشده باشه به هیچ وجه نمی ترکه.
چرا راننده ها با لاستیکهای غیر استاندارد و صاف رانندگی میکنن و با جون مردم بازی میکنند؟چرا هیج نهادی یا اداره ای وجود نداره که اتوبوسها و ماشینهای سنگین رو که دایم توی جاده هستند ، از نظر فنی چک کنه ؟متاسفم.
برای بازماندگان این حادثه آرزوی صبر جلی دارم.
ما همه باهم برای شادی روحشان فاتحه ای میفرستیم...
از تمامی رانندگان عزیز استدعا دارم اگر در حین رانندگی در شب احساس خواب آلودگی کردند حرکت نکنند هر اتوبوس حداقل 2 راننده دارد به دیگری واگذار کنید
تو را به جان فرزندانتان اتوبوس های خود را قبل از حرکت چک کنید اگر مشکل کمی باد لاستیک ماشین و یا فرسودگی لاستیک بود تعویض کنید از لاستیک های نا مرغوب صرفا بخاطر هزینه کمتر استفاده نکنید شما حافظ جان 44 یا بیشتر یا کمتر هستید کسانی که عزیزانی منتظر دیدن دوبارشان هستند
من چند روز دیگه باید با اتوبوس از یزد برگردم قم این خبر رو که شنیدم وحشت کردم
واقعا متاثر شدم
آیا این همه تصادف نتیجه نصب موفقیت آمیز جی پی اس میباشد.چرا جی پی اس وسایل نقلیه عمومی کنترل نمی شود.