صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۱ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳
سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به پیش‌بینی برداشت ۲.۷ میلیون تن برنج، واردات ۴۹۱ هزار تن از این محصول در ۵ ماهه نخست امسال و باقیمانده انبارهای کارخانه‌های شالی‌کوبی و کشاورزان از سال گذشته، نیازی به واردات نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به پیش‌بینی برداشت ۲.۷ میلیون تن برنج، واردات ۴۹۱ هزار تن از این محصول در ۵ ماهه نخست امسال و باقیمانده انبارهای کارخانه‌های شالی‌کوبی و کشاورزان از سال گذشته، نیازی به واردات نداریم.

وی تصریح کرد: انبار کارخانه‌های شالی‌کوبی و کشاورزان در سال جاری مملو از برنج بوده و دغدغه کشاورزان در زمینه فروش این محصول است.

وی ادامه داد: باقیمانده برنج انتقالی در انبار کشاورزان از سال ۱۴۰۲ به سال ۱۴۰۳ دست‌کم ۱۰۰ هزار تن است.

سهرابی نیاز سالانه برنج کشور را با احتساب جمعیت ۸۶ میلیون نفری و متوسط سرانه مصرف ۳۵ کیلو گرم، حدود ۳ میلیون تن برآورد کرد و گفت: اما بنا به دلایلی همچون همه‌گیری کرونا و تغییر رژیم غذایی روزانه، سرانه مصرف طبق گزارش مرکز آمار ایران و موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصادی کشاورزی و توسعه روستایی به ۲۷ کیلو گرم رسیده است.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر سرانه مصرف برنج بر اساس گزارش مرکز آمار این عدد باشد، تولید و تامین ۳ میلیون تن برنج، نیاز ۱۱۱ میلیون نفر را برآورده می‌کند.

وی بار دیگر بر عدم نیاز به واردات برنج به کشور تاکید نمود. او بیان کرد: بارش خوب فصل بهار و اقداماتی مانند توزیع به موقع کود، استفاده از بذور اصلاح شده، توسعه کشت‌های مکانیزه، استفاده از رتون و کشت مجدد در شالیزارها، اجرای پروژه خشکه‌کاری و آبیاری تناوبی به افزایش تولید و بهره‌وری در واحد سطح کمک کرده است.

سهرابی در همین حال گفت: در برنامه هفتم توسعه، خودکفایی ۹۰ درصدی برنج هدف‌گذاری شده است.