صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۱ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
یادداشت‌های اسدالله علم: باری شاهنشاه ساعت ۷ بعد از ظهر ورود فرمودند. معلوم بود حالشان نمی تواند خوب باشد، به خصوص که ده پانزده روز است... در هیچ نقطه کشور باران نباریده. بعد هم این پیش آمد اتوبوسها شده. بعد هم خبرهای مربوط به فروش نفت در آمریکا و بازاریابی آن جا به جایی نرسیده. بعد هم مهدی سمیعی از آمریکا برگشته و خبر آورده که اعتباراتی که قرار بود به ما داده شود، نصف شده. یعنی گفته اند نصف دیگر را باید از بانکهای خصوصی بگیریم، نه از منابع دولتی. دانشگاهها هم کم و بیش ناراحتی دارند و شلوغ پس حالت شاهنشاه خوب نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۴۸: امروز شاهنشاه از مسافرت ۴۵ روزه اروپا مراجعت فرمودند. بالاخره آن صدمه ای که نباید به کشور وارد شود، در اثر تشریف نداشتن شاه به کشور وارد آمد. یعنی همان تصمیم درباره افزایش قیمت بلیت اتوبوس و بعد هم برگشت از این تصمیم. حالا راه برای هزار جور آشوبهای دیگر در دانشگاهها باز شده است. البته اگر این تصمیم لغو نمی شدف خطرات بزرگتری پیش می آمد ولی حرف من در اینجاست که چرا باید چنین تصمیم غلطی اتخاذ شود. 
 
باری شاهنشاه ساعت ۷ بعد از ظهر ورود فرمودند. معلوم بود حالشان نمی تواند خوب باشد، به خصوص که ده پانزده روز است... در هیچ نقطه کشور باران نباریده. بعد هم این پیش آمد اتوبوسها شده. بعد هم خبرهای مربوط به فروش نفت در آمریکا و بازاریابی آن جا به جایی نرسیده. بعد هم مهدی سمیعی از آمریکا برگشته و خبر آورده که اعتباراتی که قرار بود به ما داده شود، نصف شده. یعنی گفته اند نصف دیگر را باید از بانکهای خصوصی بگیریم، نه از منابع دولتی. دانشگاهها هم کم و بیش ناراحتی دارند و شلوغ پس حالت شاهنشاه خوب نیست.
 
 نخست وزیر رفت در نیاوران شرفیاب بشود و به من فرمودند: "تو برو منزل مادرم و سر شام باش". 
 
بعد از شام حضور شاه یک ساعت صحبت کردم و اوضاع را تشریح نمودم.  حالشان از جهت انژکسیون ضد وبا که تزریق کرده بودند هم تعریفی نداشت کمی تب داشتند. اوامری دادند که با سفیر آمریکا صحبت بکنم...