صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۷۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۲ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خسروپناه درباره گردشگری حلال بیان کرد: نقش و مشارکت مردم در حکمرانی گردشگری حلال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در این زمینه باید نظریه گردشگری حلال مشخص شود، اگر حکمرانی و نظریه گردشگری حلال با هم پیوند داشته باشد، خروجی آن حکمت گردشگری است، حکمت یعنی نظر و عمل، متقن و اثربخش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: می‌توانیم الگوی حکمرانی حکیمانه گردشگری حلال را با سامانه هوش مصنوعی طراحی کنیم و نتایج مورد نظر را به وجود آوریم.

 به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شصت و یکمین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و فرارسیدن سال نو شمسی اظهار کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در استان‌های مختلف با ستاد سفر همکاری دارند، این میزان همکاری نشان‌دهنده وسعت فعالیت این نهاد است که جای تقدیر دارد.

وی با تأکید بر اهمیت سفر بیان کرد: سفر و بهره‌وری حکمی از آن جز آداب و رسوم حکیمان و دانشمندان بوده است، خیلی از کشور‌هایی که امروز دین اسلام دارند از طریق همین گردش‌ها و سفر‌هایی بوده که بزرگان داشتند، این سفر‌ها عموماً به بهانه حکمی، معرفتی، فرهنگی و اقتصادی صورت می‌گرفت و در کنار آن اسلام را نشر می‌دادند، در گسترش دین اسلام، اسلحه و شمشیر مدنظر نبوده بلکه بر مبنای فرهنگی و گردشگری گرایش اسلامی ایجاد شده است.

خسروپناه با تأکید بر نگاه حکمرانانه در حوزه‌های مختلف گفت: نسبت به حوزه‌های مختلف باید نگاه حکمرانی داشته باشیم، حکومت‌داری از حکمرانی متفاوت است. باید الگوی حکمرانی در حوزه‌های مختلف را مشخص کنیم و یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در این زمینه امانتداری است چراکه خداوند بهترین موعظه را امانتداری می‌داند؛ بنابراین الگوی حکمرانی باید به گونه‌ای باشد که اگر کسی خلاف امانتداری عمل کرد، با او برخورد شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر الگوی حکمرانی ولاییِ مردمی، ادامه داد: در این مدل ولیّ در بالای هرم نیست بلکه در قطب است، این حکمرانی، حکمرانی شبکه‌ای در ساحت مدیریتِ تصدی‌گری است.

خسروپناه گفت: وجود بیش از دو میلیون عضو داوطلب در جمعیت هلال‌احمر نشان‌دهنده وجود الگوی حکمرانی شبکه‌ای است، روزی که این نهاد از مردمی بودن فاصله گیرد، دیگر حکمرانی در آن جریان ندارد بلکه حکومت‌داری در آن دنبال می‌شود. مثلاً راهپیمایی اربعین به صورت مردمی برگزار می‌شود البته نهاد‌های مختلفی از این مراسم پشتیبانی می‌کنند، اما کار اصلی را مردم انجام می‌دهند و اکثر موکب‌ها با حضور فعالان مردمی دنبال می‌شود.

وی درباره مراحل حکمرانی عنوان کرد: حکمرانی شامل سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری است، در حوزه گردشگری به سند گردشگری نیاز داریم، اخیرا در وزارت میراث فرهنگی با همت معاونان آن، سند گردشگری در حال تدوین است. در نوشتن این اسناد باید از مردم و ذینفعان مشارکت بگیریم، سند گردشگری با همین رویکرد دنبال می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تدوین سند موسیقی اضافه کرد: سند موسیقی با مشارکت خانه موسیقی نوشته شده است، بسیاری از ذی‌نفعان درباره این سند نظر داده‌اند و سند خوبی ارائه شده است، با وجود تصویب باز هم در معرض نقد ذینفعان قرار داده‌ایم تا ذینفعان نظرات تکمیلی خود را بیان کنند.

خسروپناه درباره گردشگری حلال بیان کرد: نقش و مشارکت مردم در حکمرانی گردشگری حلال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در این زمینه باید نظریه گردشگری حلال مشخص شود، اگر حکمرانی و نظریه گردشگری حلال با هم پیوند داشته باشد، خروجی آن حکمت گردشگری است، حکمت یعنی نظر و عمل، متقن و اثربخش است.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرای دقیق اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد شود، ادامه داد: اگر سامانه‌های نظارت بر حسن اجرای مصوبات مبتنی بر هوش مصنوعی باشند، می‌توان انتظار داشت که نتایج مورد نظر ایجاد شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: سند هوش مصنوعی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال نهایی شدن است، مرکز ملی هوش مصنوعی نیز تشکیل شده است، در حوزه نخبگانی نیز ضعفی در علم و فناوری هوش مصنوعی نداریم، بنابراین می‌توانیم الگوی حکمرانی حکیمانه گردشگری حلال را با سامانه هوش مصنوعی طراحی کنیم و نتایج مورد نظر را به وجود آوریم.