صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۱۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۳۰ دی ۱۴۰۱
اتحادیه فرش دستباف:
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف خاطر نشان کرد: بازارهای ما محدود است و تحریم‌ها تجار فرش را در یک جنگ نابرابر قرار داده‌اند و امکان تبلیغ قالی و پرچم دوم کشور در بازارهای خارجی را نداریم و صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های اروپایی با مشکل مواجه‌اند و مجوز شرکت در نمایشگاه‌ اخیر در آلمان به ما داده نشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف خاطر نشان کرد: بازارهای ما محدود است و تحریم‌ها تجار فرش را در یک جنگ نابرابر قرار داده‌اند و امکان تبلیغ قالی و پرچم دوم کشور در بازارهای خارجی را نداریم و صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های اروپایی با مشکل مواجه‌اند و مجوز شرکت در نمایشگاه‌ اخیر در آلمان به ما داده نشد.

مسعود سپهرزاد با اشاره به نوسان نرخ ارز و تاثیر آن در بازار قالی دستباف گفت: بازار قالی دستباف آشفته است و تولیدکنندگان و فروشندگان تمایلی برای خرید و فروش ندارند چراکه نمی‌داند بعد از فروش محصول تولیدی باچه قیمتی می‌توانند مواد اولیه را تهیه کنند. قیمت ارز باید روی یک عدد ثابت شود که بتوان فروش٬ تولید و صادرات را بر مبنای آن تنظیم کرد.

وی افزود: اقدامات دستوری دولت برای کنترل نرخ ارز نیز نتوانست راهگشا باشد در این شرایط خرید فرش در اولویت مردم نیست اما این نگرانی وجود دارد که آیا مردم می‌توانند در این شرایط اقتصادی نیازها و کالاهای اساسی را تهیه کنند.

این فعال صنفی از حاکم شدن رکود ۸۰ درصدی بر بازار فرش دستباف خبر داد و افزود: بیش از ۸۵ درصد صادرات فرش دستباف ریزش کرده است و شاید هفته‌ای یک تا دو محموله فرش از کشور خارج ‌شود این در حالیست که در سال‌های گذشته صادرکنندگان نوبت می‌گرفتند که مجوز ورود فرش‌های صادراتی را به انبارها گمرک دریافت کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با بیان اینکه جامعه بافنده ایران حدود ۱۰ میلیون نفر است٬ گفت: رقبای ما هند٬ پاکستان٬ افغانستان و ترکیه یک مسیری در بازار فرش برای خود تعریف کردند و همان را ادامه می‌دهند و بازار تمام کشورهای دنیا روی این تولیدکنندگان باز است این در حالیست که بازارهای ما محدود است و تحریم‌ها تجار فرش را در یک جنگ نابرابر قرار داده‌اند و امکان تبلیغ قالی و پرچم دوم کشور در بازارهای خارجی را نداریم و صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های اروپایی با مشکل مواجه‌اند و مجوز شرکت در نمایشگاه‌ اخیر در آلمان به ما داده نشد.

وی با تاکید بر قرار گرفتن سیاست خارجی و سیاست اقتصادی یک کشور بر یک ریل مشخص٬ تصریح کرد: اگر سیاست خارجی یک کشور کارآمد عمل کند می‌تواند سیب‌زمینی تولیداش را در بازارهای خارجی نیز عرضه کند٬ مسئولان به صادرکنندگان فرش می‌گویند که روی بازار اوراسیا و ونزوئلا متمرکز شویم اما این بازارها کشش خرید قالی ایرانی را ندارند. خریدار فرش ایرانی بازار اروپا، آمریکا و کشورهای عربی است.

این فعال صنفی ادامه داد: تجار ایرانی تمایل دارند که برای نمایشگاه فرش که نوروز امسال در دبی برگزار می‌شود شرکت کنند اما نمی‌دانند که با چه ارزی باید قالی خریداری کنیم و در آنجا غرفه اجاره کنیم.

سپهرزاد با بیان اینکه بازار فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف رونق بیشتری دارد٬ خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران حمایت می‌شود و هر جای می‌رویم تبلیغات فرش ماشینی را می‌بینیم دولت از این تولیدکنندگان حمایت می‌کنند و به آنها ارز پایین‌تر از نیمایی دریافت می‌کنند. به نظر بنده از آنجایی‌که درهای بازارهای اروپا و آمریکا روی فرش ایرانی بسته است و ما نمی‌توانیم آنها را بفروشیم از ما حمایت نمی‌کنند.