صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۹۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۲۰ مهر ۱۴۰۱
گزارش مرکز پژوهش بتا نشان می‌دهد از نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۱، بازدید ازپست‌های تلگرامی، رشدی بیش از ۲ برابر داشته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فیلترینگ از اواخر شهریور گسترده‌تر شده و به سختی می‌توان از ابزار‌های تغییر آی‌پی استفاده کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیجیااو: گزارش مرکز پژوهش بتا نشان می‌دهد از نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۱، بازدید ازپست‌های تلگرامی، رشدی بیش از ۲ برابر داشته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فیلترینگ از اواخر شهریور گسترده‌تر شده و به سختی می‌توان از ابزار‌های تغییر آی‌پی استفاده کرد.

از ۳۰ ام شهریور ماه، اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران فیلتر شدند و برای ساعات بسیاری اینترنت اپراتور‌ها ملی شد؛ علاوه بر فیلترینگ یک سری از پلتفرم‌ها، امکان استفاده از ابزار‌های تغییر IP نیز سخت‌تر از گذشته شده است. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که عملا فیلترینگ شکست خورده و بازدید محتوا‌ها در تلگرام نسبت به گذشته حتی بیشتر هم شده است.

تایج جدیدترین بررسی انجام شده توسط مرکز پژوهشی بتا که در زمینه داده‌کاوی فعالیت می‌کند، نشان می‌دهد که با وجود فیلتر بودن تلگرام، میزان بازدید از پیام‌ها و پست‌های این پیام رسان از حدود ۱.۲ میلیارد بازدید در بازه زمانی ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور، به حدود ۲.۸ میلیارد بازدید در فاصله ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه افزایش یافته و بیش از دو برابر شده است.
این آمار و ارقام به خوبی نشان می‌دهد فیلترینگ شکست خورده و تنها آحاد مردم را وارد چالش‌هایی می‌کند که عواقبی جبران‌ناپذیر دارد و همچنین کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ سنتی و آنلاین را با چالش رو به رو می‌کند. در این میان باید به گزارش شرکت ابر دراک نیز اشاره کرد که در آن آمده فیلترینگ اخیر به سرویس‌ها و سایت‌های دیگر نیز آسیب زده و آن‌ها را با اختلال مواجه کرده است.

گزارش بتا همچنین نشان از محبوبیت تلگرام دارد و زمانی که رقیب آن یعنی واتس‌اپ هم در ایران فیلتر شد، مردم استفاده از تلگرام با قابلیت‌های متنوعش را به پیام‌رسان شرکت متا ترجیح دادند.

تلگرام اگرچه از سال ۹۷ فیلتر شده است، اما با این وجود براساس آخرین آمار‌ها بیش از ۴۰ درصد ایرانی‌ها از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. واتس‌اپ نیز به واسطه فیلتر نبودن و همچنین تعداد بسیار کاربران بین‌المللی توانسته بود جای خود را در میان مردم ایران پیدا کند تا جایی که بر اساس آخرین آمار‌های اعلام شده، ۷۱ درصد ایرانی‌ها از آن بهره می‌بردند.