صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۹۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۰۵ مهر ۱۴۰۱
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تاثیر سرعت بر کمیت جریمه صحبت با موبایل هنگام رانندگی گفت: گاهی اوقات سرعت خودرو می‌تواند منجر به صدور ۲ برگ جریمه برای خاطی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

برنا: رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور پایتخت گفت: وقتی تلفن همراه زنگ می‌خورد حواس راننده پرت شده و به سمت گوشی برای پاسخ می‌رود تا بررسی کند چه کسی زنگ زده است؛ در این بین راننده تلاش می‌کند قفل تلفن همراه را باز کند و تلفن را پاسخ دهد؛ همه این فرآیند چقدر زمان می‌برد؟ ۳ ثانیه؟ در این سه ثانیه اگر خودرو ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد خودرو به ازای هر ثانیه مسافتی حدود ۳۰ متر حرکت می‌کند که این ۳۰ متر در ۳ ثانیه می‌شود ۹۰ متر؛ عملا با پاسخ به یک زنگ تلفن همراه خودرو ۱۰۰ متر حرکت کرده و در این مدت خودرو از کنترل راننده خارج شده است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تاثیر سرعت بر کمیت جریمه صحبت با موبایل هنگام رانندگی گفت: گاهی اوقات سرعت خودرو می‌تواند منجر به صدور ۲ برگ جریمه برای خاطی شود.

سرهنگ علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ  اظهار داشت: ۲۰ نوع تخلف رانندگی در کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد که خاص است؛ نباید اینگونه باشد که اگر راننده‌ای تخلف کرد بعد از پرداخت جریمه، آن تخلف از کارنامه راننده پاک شود، زیرا یکسری تخلفات حادثه ساز است و نباید از کارنامه راننده پاک شود.

وی افزود: در ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جدولی با محتوای ۲۰ نوع تخلف وجود دارد که می‌توان به سرعت، سبقت، لایی کشی، حرکات نمایشی، ورود ممنوع، عدم رعایت حق تقدم و صحبت با تلفن همراه حین رانندگی اشاره کرد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور پایتخت تصریح کرد: وقتی که یک راننده با تلفن همراه صحبت می‌کند قطعا باید جریمه شود، ولی سرعت او می‌تواند در کمیت جریمه تاثیر گذار باشد.

سرهنگ شریفی گفت: اگر سرعت خودرو بالای ۶۰ کیلومتر باشد ۲ جریمه برای آن راننده صادر می‌شود؛ اولین جریمه برای رانندگی زیر ۶۰ کیلومتر حین صحبت با تلفن همراه است که نمره منفی به راننده تعلق نمی‌گیرد؛ جریمه صادره برای این راننده متخلف ۱۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه دارد: اگر سرعت خودرو بالای ۶۰ کیلومتر باشد که معمولا در بزرگراه‌ها چنین وضعیتی است فردی که حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کند علاوه بر دریافت برگه جریمه ۱۰۰ هزار تومانی، نمره منفی هم می‌گیرد که البته نمره منفی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی یا تاکسی و خودرو‌های سنگین بیشتر از خودرو‌های شخصی است، اما رقم جریمه ریالی برای همگان یکسان است چرا که صحبت با تلفن همراه حین رانندگی موجب حواس پرتی راننده می‌شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور پایتخت خاطرنشان کرد: اگر هوش و حواس راننده حین رانندگی ۶ دانگ باشد هنگام بروز تصادف، احتمالا می‌تواند از حادثه فرار کند، ولی در مجموع صحبت با تلفن همراه می‌تواند حواس راننده را پرت کند.

سرهنگ شریفی درباره استفاده برخی از رانندگان از بلوتوث برای مکالمه با تلفن همراه افزود: طبق قانون استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی مشمول جریمه است و بر همین اساس تفاوتی بین تلفن همراه، هندزفری و بلوتوث نیست.

وی توضیح داد: وقتی تلفن همراه زنگ می‌خورد حواس راننده پرت شده و به سمت گوشی برای پاسخ می‌رود تا بررسی کند چه کسی زنگ زده است؛ در این بین راننده تلاش می‌کند قفل تلفن همراه را باز کند و تلفن را پاسخ دهد؛ همه این فرآیند چقدر زمان می‌برد؟ ۳ ثانیه؟ در این سه ثانیه اگر خودرو ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد خودرو به ازای هر ثانیه مسافتی حدود ۳۰ متر حرکت می‌کند که این ۳۰ متر در ۳ ثانیه می‌شود ۹۰ متر؛ عملا با پاسخ به یک زنگ تلفن همراه خودرو ۱۰۰ متر حرکت کرده و در این مدت خودرو از کنترل راننده خارج شده است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور پایتخت گفت: اگر تلفن همراه را جواب دادیم و مشغول مکالمه هیجانی شدیم وضعیت کنترل خودرو بدتر است؛ هر چه مکالمه هیجانی‌تر باشد انگار راننده به خواب عمیق تری فرو رفته است؛ درست است که راننده جلوی خودرو و خیابان را می‌بیند و چراغ ترمز خودروی مقابل خود را می‌بیند، اما مسیر‌هایی که خودرو حرکت می‌کند بدون تمرکز راننده بود و به یکباره شاید تصادف کند و بعد از وقع تصادف به بکباره به هوش می‌آید و می‌گوید حواسم نبود.

سرهنگ شریفی تصریح کرد: تحقیقات بین المللی نشان می‌دهد راننده‌هایی که با تلفن همراه حین رانندگی مکالمه می‌کنند وقتی که گوشی را قطع می‌کنند تا چند ثانیه فکرشان درگیر آن صحبت است.

وی گفت: جریمه مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی در آلمان یا اتحادیه اروپا بالای ۴۰۰ یورو است؛ خیلی سریع اعداد و ارقام جرایم رانندگی را تغییر می‌دهند؛ مانند ایران نیست که جرایم تا سه سال بدون تغییر باقی بماند، زیرا پلیس و نظام قانون گذاری آن‌ها می‌گویند آسیب‌های ناشی از حواس پرتی رانندگان بالا رفته و ارقام جرایم را بالاتر می‌برند تا بازدارندگی بیشتر شود.