صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۱ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۴۹۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰
سلیمی بیان کرد: مدیران خودروساز بار‌ها اعلام کرده‌اند زیان ده هستند و ۲۴ هزار نیروی مازاد دارند که این نیروی مازاد با فشار افراد صاحب‌نفوذ جذب کارخانه‌های خودروساز شده و موجب افزایش هزینه‌ها شده که مردم باید پول آن را پرداخت کنند، سوال اینجا است چرا باید مدیرانی که یک شرکت را زیان‌ده می‌کنند، باید حقوق بگیرند، این مدیران زیان‌ده باید از سیستم مدیریتی حذف شوند، مدیرانی که توان نه گفتن به سفارش عمه‌ها و خاله‌ها را ندارد، همان بهتر که در خانه نشسته و با عمه‌ها و خاله‌ها چایی و قهوه بخورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی عدم مدیریت نقدینگی موجود در کشور را عامل گرانی خودرو برشمرد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در اراک اظهار کرد: قیمت خودرو یک پدیده‌ای متاثر از چند عامل است که از جمله این عوامل نقدینگی موجود در بازار است که گاهی به سمت خرید مسکن، گاهی طلا، گاهی ارز و گاهی هم خودرو گرایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان نقدینگی موجود در کشور بیش از 4 هزار هزار میلیارد تومان و میزان خلق نقدینگی روزانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان است که هیچ مدیریتی بر آن نیست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تقاضای زیاد و عرضه کم از دیگر دلایل گرانی خودرو است، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا موجود شده تا دلالان قدرت مانور پیدا کنند.

سلیمی عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها را یکی دیگر از دلایل گرانی خودرو برشمرد و ادامه داد: عدم ثبات درحوزه تصمیم‌گیری و عدم اطمینان جامعه به بازار باعث شکل‌گیری تورم انتزاعی در این بخش شده که می‌توان گفت عدم اعتماد به آینده عامل اصلی گرانی است.

باید تصمیم‌گیران تورم انتزاعی را مدیریت کنند

وی خاطرنشان کرد: برای بهبود وضعیت بازار خودرو باید تصمیم‌گیران از یک سو تورم انتزاعی را مدیریت کرده و از سوی دیگر در تصمیمات خود ثابت داشته باشند که در این صورت بخشی از تقاضا در بازار مدیریت خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرعه‌کشی خودرو گفت:‌ طبیعی است زمانی که تقاضا زیاد و عرضه کم باشد این شکل از فروش خودرو شکل می‌گیرد، این درحالی است که در بسیاری از کشورها ابتدا خودرو را در اختیار مشتری قرار می‌دهند و پس از آن طی چندین سال اقدام به اخذ پول آن می‌کنند، در ایران تا وضعیت عرضه و تقاضا به این شکل است راهی جز قرعه کشی نیست.

وی گفت: زمان ثبت نام قرعه‌کشی می‌بینیم که بیش از یک میلیون نفر برای خودرو ثبت نام می‌کنند که این نشان دهنده عطش مردم برای تهیه خودرو است و زمانی که توان خودروساز پاسخگوی نیازها نیست قیمت پلکانی و تفاوت قیمت کارخانه و بازار موجب سوءاستفاده می‌شود و افرادی با خرید خوردو اقدام به فروش آن می‌کنند که این تفاوت قیمت پلکانی موجب فساد می‌شود.

با سفارش خاله و عمه نمی‌توان مدیریت کرد

سلیمی بیان کرد: مدیران خودروساز بارها اعلام کرده‌اند زیان ده هستند و 24 هزار نیروی مازاد دارند که این نیروی مازاد با فشار افراد صاحب‌نفوذ جذب کارخانه‌های خودروساز شده و موجب افزایش هزینه‌ها شده که مردم باید پول آن را پرداخت کنند، سوال اینجا است چرا باید مدیرانی که یک شرکت را زیان‌ده می‌کنند، باید حقوق بگیرند، این مدیران زیان‌ده باید از سیستم مدیریتی حذف شوند، مدیرانی که توان نه گفتن به سفارش عمه‌ها و خاله‌ها را ندارد، همان بهتر که در خانه نشسته و با عمه‌ها و خاله‌ها چایی و قهوه بخورند.

وی اظهار کرد: اخیرا بازدیدی از یک شرکت در تبریز داشتیم، با جا به جایی یک مدیر که شرکت را زیان ده کرده بود، مدیری منسوب شد که شرکت را از زیان ده بودن به سوددهی رساند.می توان با جا به جایی یک مهره کلی تغییر مثبت ایجاد کرد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس اظهار کرد: باید به مباحث مدیریتی و نیروی انسانی در صنعت خودروسازی رسیدگی شود و حضور برخی افراد سیاسی در هیات مدیره خودروسازان حذف شود.

حاشیه سود 80 هزار میلیارد تومانی عده‌ای خاص از خرید خودروها صفر

سلیمی تاکید کرد: برای مشخص شدن قیمت خودرو باید تمام مولفه‌های اثرگذار در قیمت تمام شده از جمله بهای تولید قطعات و قیمت فروش آن، هزینه‌های نقل و انتقال و .... به صورت شفاف بیان شود.

وی با بیان اینکه مردم از قیمت بالا و کیفیت نه چندان مطلوب خودروها گله‌مند هستند، بیان کرد: 80 هزار میلیارد تومان حاشیه سود عده‌ای خاص از خرید خودروهای صفر است که به شدت نیازمند ساماندهی بازار خودرو هستیم.