صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۷۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از تدوین راهنمای برنامه درسی در شرایط کرونایی توسط این سازمان خبر داد. وی با اشاره به شرایط ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ گفت: این سازمان به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌ها و کاستی‌های نظام ‌آموزشی و با توجه به رسالت و مأموریت ذاتی خود، در جهت تأمین بستر لازم برای تحقق اهداف برنامه‌های درسی و تربیتی و با رویکرد عدالت آموزشی، راهبرد «آموزش ترکیبی» که از آن با عنوان «تلفیق حضوری و مجازی» یا «آموزش انعطاف‌پذیر» نیز تعبیر می‌شود را برای سال تحصیلی ۴۰۰-۱۳۹۹ در قالب جداول و راهنمای تدریس ویژه شرایط زرد و قرمز تبیین و ترسیم کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از تدوین راهنمای برنامه درسی در شرایط کرونایی توسط این سازمان خبر داد.

به گزارش شب دوشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حسن ملکی اظهارکرد: تدوین این راهنمای عمل نهایی شده و در سی‌وچهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در روزهای یازدهم و دوازدهم شهریور ماه برگزار می‌شود، رونمایی و توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ گفت: این سازمان به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌ها و کاستی‌های نظام ‌آموزشی و با توجه به رسالت و مأموریت ذاتی خود، در جهت تأمین بستر لازم برای تحقق اهداف برنامه‌های درسی و تربیتی و با رویکرد عدالت آموزشی، راهبرد «آموزش ترکیبی» که از آن با عنوان «تلفیق حضوری و مجازی» یا «آموزش انعطاف‌پذیر» نیز تعبیر می‌شود را برای سال تحصیلی ۴۰۰-۱۳۹۹ در قالب جداول و راهنمای تدریس ویژه شرایط زرد و قرمز تبیین و ترسیم کرده است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: این راهنمای عمل با توجه به عناصر و مؤلفه‌های برنامه‌ درسی از جمله محتوا، روش تدریس، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، رسانه‌های مکمل و پشتیبان و مخاطبان (شامل دانش آموز، معلم، مدیر و خانواده) تهیه و تدوین شده است.

ملکی در ادامه قواعد، نکات و مصادیق ضروری که باید در ذیل پنج عنصر و مولفه یاد شده برنامه درسی، مبنای عمل قرار بگیرند را تبیین کرد وگفت: عنصر اول محتوا است. الگوی آموزشی سازمان‌دهی محتوای هر یک از کتاب‌های درسی در هر دوره تحصیلی، متناسب با شرایط در سه بخش «حضوری»، «غیر حضوری» و «خودخوان» تعیین شده است.

وی افزود: آموزش محتوا در وضعیت زرد به صورت حضوری و غیرحضوری ارائه می‌شود. در وضعیت قرمز که آموزش کاملاً غیرحضوری یا مجازی است، بخشی ‌از محتوای کتاب به صورت مجازی ارائه می‌شود و بخشی به صورت خودخوان برای دانش‌آموزانِ مشخص شده است.

وی با اشاره به مولفه روش تدریس گفت: نقشِ محوریِ معلم، تسهیل یادگیری دانش آموز است. روش‌هایی مانند بارش مغزی، پروژه محور، فعالیت‌های گروهی (گروه‌های دانش‌آموزی مجازی با هدایت و نظارت معلمان و اولیای دانش‌آموزان) و «آموزش معکوس» که در این روش با معکوس کردن جای تدریس و تمرین (تدریس در خانه و تمرین در مدرسه) آموزش دنبال می‌شود را در این وضعیت می‌توان به کار گرفت.

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در وضعیت زرد و قرمز، به صورت مجازی و نیمه حضوری انجام می‌شود

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیز اظهار کرد: تأکید به معلمان برای فراهم‌کردن زمینه خود ارزیابی توسط دانش‌آموزان مهم است. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در هر دو وضعیت زرد و قرمز، مطابق بارم‌بندی کتاب‌های‌ ‌درسی و به صورت برخط (On line) و یا غیر برخط (off line) در نوبت‌های دی و خرداد و شهریور و ... به صورت مجازی(غیرحضوری) و نیمه حضوری انجام می‌شود.

ملکی تأکید کرد که بدیهی است از بخش خودخوان ارزشیابی پایانی به صورت انتخابی به عمل خواهد آمد. شیوه ارزشیابی پایانی پایه نهم و دوازدهم نیز متفاوت با سایر پایه‌ها و طبق دستورالعمل‌های ابلاغی انجام ‌می‌شود.

استفاده از رسانه‌های مورد تایید سازمان پژوهش

وی درباره چگونگی استفاده از رسانه‌های مکمل و پشتیبان نیز گفت: رسانه‌های مورد تایید شامل شبکه رشد، سامانه شاد، شبکه های تلویزیونی رسانه‌ ملی و استانی و محتواهای تولید شده یا تأیید شده سازمان می‌باشد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به مولفه مخاطبان (کنشگران اصلی فرایند آموزش ترکیبی) گفت: یکی از مخاطبان، دانش‌آموزان هستند. فرایند یاددهی یادگیری، سرشار از لحظه‌های تصمیم‌گیری است و دانش‌آموز باید فعالانه، داوطلبانه و آگاهانه در آن ایفای نقش ‌کند.

ملکی ادامه داد: تعمیق و تثبیت یادگیری مستلزم درگیرکردن و فعال‌کردن مربیان است و معمولا دانش‌آموزان آنچه را که انجام می‌دهند، یاد می‌گیرند؛ زیرا خستگی و بی‌حوصلگی یادگیرنده دو تهدید جدی برای اثربخشی آموزش‌های غیرحضوری است.

حضور محسوس معلم در آموزش مجازی بسیار مهم است

وی به نقش محوری معلم نیز اشاره کرد و گفت: در آموزش مجازی، حضور محسوس و در دسترس بودنمعلم بسیار مهم است. در نخستین گفت ‌و شنود مجازی معلم با یادگیرندگان، باید با اعلام دقیق و شفاف ساعات مشخصی به صورت آنلاین و یا آفلاین به دانش‌آموزان و اولیای ایشان اطمینان دهد در دسترس آن‌ها است و خانواده و دانش‌آموز می‌توانند با او ارتباط و تعامل دوسویه داشته باشند و سپس با احترام به سؤالات آنها پاسخ دهد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه مدیر مدرسه نیز باید ضمن پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی، تدابیر و برنامه‌ریزی دقیق را برای برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌های حضوری اتخاذ کند اظهار کرد: مدیر باید به منظور ایجاد امنیت و جلب اعتماد و اطمینان خانواده‌ها، ضمن توضیح و تبیین دقیق برنامه‌های آموزشی تربیتی در جلسات توجیهیِ معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها، زمان، ساعت و شیوه ارتباط و تعامل دانش‌آموزان و خانواده آنان با معلمان و اولیای مدرسه را به موقع و مناسب تعیین و اعلام کند.

والدین، در آموزش‌های غیرحضوری نقش آفرین اصلی است

ملکی ادامه داد: در این میان نقش آفرین اصلی در آموزش بخش‌های غیرحضوری «والدین» هستند. دانش‌آموزان از بسترهای آموزشی موجود مانند محتوای قرار داده شده در پایگاه شبکه ملی رشد با مدیریت والدین بهره خواهند برد.

وی افزود: والدین از طریق دریافت توصیه‌ها و انتظارات آموزش و پرورش از آنها در شرایط غیرحضوری و ایجاد فضای امن و آرام برای دانش آموز در اوقات حضوردر کلاس مجازی و ارتباط مفید و مؤثر با معلمان دروس مختلف دانش آموز در غنی سازی و تسهیل یادگیری او ایفای نقش می‌کنند.