پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تکیه به افرادی که اصطلاحا اینفلوئنسر نامیده میشوند و دارای شهرت مجازی هستند از اصل، کاری غیرحرفهای است.
در دنیای امروزی، کلمه اینفلوئنسر بیشتر برای توصیف کسانی بهکار میرود که از طریق کانالهای دیجیتالی خود در ذهن مردم نفوذ میکنند و اجتماع رایج این روزها هستند. عموماً تعداد دنبالکنندههای این افراد بسیارزیاد است و معمولاً همه از او حرف شنوی دارند.
درآمد اینفلوئنسرهای فضای مجازی گاهی از دستمزد بازیگران سینمای ایران نیز بیشتر است. محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که هیچ معافیت مالیاتی برای فعالیتهای پردرآمد فضای مجازی وجود ندارد و قرار شده است که اینفلوئنسرها هم از امسال مالیات بدهند.
فروش هرچه بیشتر در گیشه و ارتباط تنگاتنگ با تبلیغات در فضای مجازی، کمکم تبدیل به یک ارزش و رسم در سینمای ایران شده است. خیلی از سریالهایی که ساخته میشود، چه برای پخش در رسانه ملی و چه شبکه نمایش خانگی یا حتی فیلمهای سینمایی، از شاخهای اینستاگرامی یا اینفلوئنسرها دعوت به همکاری کردهاند و این موضوع به نوعی خیانت به سینمای ایران و اهالی آن محسوب خواهد شد.
وجود برنامهای مانند «خندانندهشو» خیلی به جوانان و افرادی که توانایی استندآپ کمدی داشتهاند کمک کرده اما قرار نیست هرفردی که در چند برنامه مقابل دوربین برنامه پرمخاطب «خندوانه» قرار گرفت از آن به بعد جزو هنرمندان محسوب شود و بخواهد رشتههای گوناگونی مثل بازیگری و اجرا را تجربه کند!
ورود نابازیگران کمهنر اما پرفالوور به سینما
متاسفانه چند صباحی است افرادی دابسمش میسازند یا کلیپهای کوتاه هجوآمیز تولید میکنند که بهدلیل داشتن تعداد زیادی دنبالکننده (فالوور) به پروژههای سینمایی دعوت میشوند و باید منتظر نسل جدیدی از نابازیگران کمهنر اما پرفالوور در سینما باشیم.
انتخاب بازیگر از اینستاگرام پیامدهای بسیار بد و منفی را در پی دارد و باعث میشود سیل عظیمی از دوستداران سینما، به جای تلاش و پشتکار در این حرفه سعی کنند خود را با انتشار انواع کلیپهای هجو به شاخ اینستاگرامی تبدیل کنند تا شاید بتوانند از این راه پای خود را به سینمای ایران بازکنند.
در ادامه نگاهی انداختهایم به افرادی که شهرت در فضای مجازی مثل یک سکوی پرتاب، باعث شده به سینما،تلویزیون و تئاتر راه پیدا کنند و راه سختی را که عدهای در پیش دارند با مشهور شدن در فضای مجازی، خیلی آسانتر طی کنند.
مهسا ایرانیان
مهسا ایرانیان با استنداپ کمدی «خندوانه» دیده شد و بعد از آن اجرای «ویتامین خ» در شبکه نسیم را برعهده داشت و به تازگی هم بهعنوان راوی مسابقه «خانواده باحال» هم فعالیت میکند. او در کار دوبله و صداگذاری روی انیمیشن نیز تبحر دارد. بیشتر شهرت او به واسطه استندآپ در اینستاگرام و فضای مجازی است.
علی صبوری
علی صبوری با حضور و برنده شدن در برنامه «خندوانه» به شهرت رسید و طرفداران خاص خود را پیدا کرد. گفتنی است؛ صفحه او جزو پر طرفدارترین صفحات در اینستاگرام است. صبوری این شبها در سریال «آخر خط» به کارگردانی علی مسعودی که از شبکه سه سیما در حال پخش است نقشآفرینی میکند. البته علی صبوری با تعهد حقوقی به مدت ۱۰ سال به تلویزیون متعهد شده که خارج از عرف و شئونات کشور در فضای مجازی تولید محتوا نکند.
جواد خواجوی
جواد خواجوی، دوبلوری مشهدی زبان است که دابسمشهایش در شبکههای مجازی منتشر میشود. فعالیت جدی خواجوی با صداگذاری کلیپها و انتشار آن در صفحه شخصیاش، از آبان۹۶ آغاز شد و کمکم صفحه شخصی او هزاران طرفدار پیدا کرد. از آنجا که او در صداگذاری توانست موفق شود لذا از طرف خندوانه برای همکاری دعوت شد. او به واسطه شهرتش در اینستاگرام در دو سریال «محرمانه» و «سرباز» و تئاتر «عشق من حامد بهداد» نقشآفرینی کرده است و در حال حاضر در اتاق فکر برنامه اینترنتی «امشو» به کارگردانی مجید صالحی حضور دارد.
مجتبی شفیعی
مجتبی شفیعی هم جزو اینفلوئنسرهای اینستاگرام است که فعالیت خود را از رادیو با ساخت آیتمهای طنز برنامه «اینجا ایران است» آغاز کرد. اولین تجربه تصویری او ایپزود امانتدار سریال «قصههای تبیان» بود. او به مدت سه سال در رادیو اینترنتی «سرنا» بسیار مورد استقبال قرار گرفت تا اینکه سال۹۷ با انتشار ویدیوهای اخبار زود نیوز به شدت سر زبانها افتاد.
سهیل مستجابیان
سهیل مستجابیان از طریق برنامه دابسمش و لبخوانی کرد و در فضای مجازی به شهرت رسید. وی پس از این شهرت در نمایش «اتو پیای مشکوک»، «بگرد تا بگردم» و فیلم «بیحسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام نقشآفرینی کرده است.
روزنامه صبحنو