پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رییس پلیس راهور ناجا از حذف ستادهای ترخیص خودرو در آینده نزدیک خبر داد.
سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری صبح امروز خود که در شهرک آزمایش برگزارشد با تشریح اولویتهای پلیس در سال۹۹ گفت: یکی از اولویتهای پلیس راهور هوشمندسازی است که در همین راستا تلاش شده تا بزودی امکان شمارهگذاری، رسیدگی به اعتراضات و ترخیص خودرو در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شود.
وی اضافه کرد: به این ترتیب رفته رفته ستادهای ترخیص جمع خواهد شد.
توقف تولید ۴۰۵ از اواخر خرداد
هادیانفر در مورد توقف تولید سواری پژو ۴۰۵ نیز گفت: با توجه به تعهدات خودروساز، تولید پژو ۴۰۵ نیز از اواخر خرداد ماه متوقف خواهد شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به چهار برنامه اصلی پلیس راهور برای سال ۹۹ اظهار کرد: ما امسال چهار مأموریت را در راستای برنامههای کلان پلیس راهنمایی و رانندگی پیشبینی کردیم که این موارد با ستاد کل نیروهای مسلح و دیگر بخشها هماهنگ شده است. علاوه بر آن تمامی مأموریتهای ساری و جاری خود را نیز انجام خواهیم داد. بر همین اساس جدیترین برنامه ما کاهش سوانح و تصادفات با رویکرد کاهش جانباختگان است.
وی ادامه داد: دومین برنامه توسعه نظم و انضباط و عبور و مرور ترافیک با تأکید بر موضوعات اولویتدار نظیر رعایت حق تقدم عابران پیاده، ساماندهی موتورسیکلتسواران در حوزه تردد، گواهینامه، آموزش و... است که این موارد نیز بناست در راستای طرح غدیر اجرا شود.
سردار هادیان فر افزود: توسعه، بهبود و ارتقای رفتار ترافیکی شهروندان اولویت دیگری است که امیدواریم بتوانیم با همکاری مردم آن را اجرا کنیم و چه عابر، چه مسافر و چه راننده باید در این زمینه با ما همکاری کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا چهارمین اولویت مهم پلیس در سال جاری را توسعه و تحول سیستمی و هوشمندسازی پلیس راهور اعلام کرد و گفت: بر این اساس در نظر داریم تا شمارهگذاری، رسیدگی به اعتراضات و ترخیص خودروها در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شود و به این ترتیب رفته رفته ستادهای ترخیص نیز جمعآوری خواهد شد.
وی ادامه داد: در راستای هوشمندسازی نیز قصد داریم تا سامانه پایش همواره مأموران را از ۴۰۰۰ دستگاه به ۱۲ هزار دستگاه توسعه دهیم. همچنین بحث توسعه کروکی الکترونیک نیز در دستور کار قرار دارد. مرحله اول مربوط به کروکیهای سازشی و در مرحله دوم کروکیهای غیرسازشی را نیز شامل خواهد بود.
تردد بیش از ۳۵ میلیون و ۱۸۰ هزار وسیله نقلیه در کشور
سردار هادیان فر در ادامه به ارائه آمارهایی از عملکرد مربوط به پلیس پرداخت و گفت: طبق آخرین آمارها ۲۲ میلیون و ۱۳۱ هزار خودرو با پلاک ایران و حدود ۹۴۷ هزار خودرو با پلاک دیگر در کشور داریم. همچنین ۱۲ میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز در حال تردد در کشور است که میتوان گفت در مجموع بیش از ۳۵ میلیون و ۱۸۰ هزار وسیله نقلیه اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت در کشور تردد میکند.
رئیس پلیس راهور ناجا از روند اسقاط خودروهای فرسوده نیز انتقاد کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح خودروهای فرسوده تا کنون بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده که این آمار اصلا مناسب نیست به ویژه آنکه در سال گذشته این روند کاهش چشمگیری هم داشت.
افزایش ۴ درصدی شمارهگذاری خودروی نو
وی به آمار شماره گذاری خودروها در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۹۹۱ هزار دستگاه خودروی نو شمارهگذاری شده است که این تعداد در مقایسه با سال قبل ۴.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین جمع نقل و انتقال خودرو در سال گذشته چهار میلیون و ۹۱ هزار دستگاه بوده که افزایش ۶.۵ درصدی را نشان میدهد.
سردار هادیانفر از کاهش شماره گذاری موتورسیکلت در سال گذشته نیز خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۲۴ هزار دستگاه شماره گذاری شده بود که این آمار در سال ۹۷ به حدود ۱۶۳ هزار دستگاه بود.
رئیس پلیس راهور ناجا به آمار اسقاط خودروها نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷، ۶۷ هزار دستگاه و در سال ۹۸ تنها ۱۴ هزار دستگاه اسقاط شده که این آمار کاهش ۷۹ درصدی را نشان میدهد که آن را مقایسه کنید با تعداد خودروهایی که در همین سال شماره گذاری شدهاند که این نشان میدهد روند اسقاط چقدر کند است.
بیش از نیمی از خدمات ناجا مربوط به راهور بوده است
وی به آمار خدمات پلیس راهور در سال ۹۸ نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع پلیس بیش از ۳۵ میلیون و ۷۸۴ هزار خدمت به مردم ارائه کرده است و این در حالیست که کل خدمات ارائه شده از سوی ناجا به مردم حدود ۷۰ میلیون خدمت بوده است به عبارتی نزدیک به ۵۱ درصد از کل خدماتی که نیروی انتظامی به مردم ارائه کرده مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی بوده است.
سردار هادیانفر با اشاره به ریز خدمات پلیس، افزود: حدود ۵ میلیون و ۲۰۷ هزار خدمت پلیس تنها مربوط به حوزه شمارهگذاری بوده که در مقایسه با سال ۹۷ پنج درصد افزایش را نشان میدهد.
رئیس پلیس راهور ناجا به آمار رانندگان دارای نمره منفی گواهی نامه نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۶۹ هزار راننده برای بار اول گواهی نامهشان در آستانه ضبط سه ماه قرار گرفته است. ۵۷۰۰ راننده برای بار دوم در معرض توقیف گواهی نامه قرار گرفتهاند که این بار به مدت شش ماه خواهد بود و حدود ۱۲ هزار نفر نیز برای بار سوم در معرض توقیف گواهینامهشان قرار گرفتهاند که این افراد گواهینامهشان باطل شده و بعد از یک سال میتوانند گواهی نامه جدید دریافت کنند. البته توجه داشته باشید که این آمار از بین بیش از ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه در کشور است که این نشان میدهد اکثریت رانندگان ما قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت میکنند.
کاهشی شدن آمار جانباختگان تصادفات رانندگی پس از دو سال
وی به روند کاهشی آمار جانباختگان حوادث رانندگی که از دهه ۸۰ آغاز شده و تا سال ۹۶ ادامه داشت اشاره کرد و گفت: ما در سالهای ۹۶ و ۹۷ شاهد آن بودیم که در تعداد جانباختگان حوادث رانندگی درصد بسیار کمی افزایش داشتیم که در سال گذشته موفق به مهار این آمار شدیم به طوری که براساس آمار پزشکی قانونی تا بهمن ماه یعنی قبل از شیوع کرونا ۰.۲ آمار جانباختگان حوادث رانندگی کاهش داشت که با احتساب اسفندماه میتوان گفت آمار جانباختگان حوادث رانندگی در سال گذشته، ۱.۴ درصد کاهش داشته است.
به گفته سردار هادیانفر، در تمامی ماههای سال ۹۸ به جز مهرماه که تنها ۶.۶ میلیون تردد برای اربعین به ثبت رسید، آمار جانباختگان حوادث رانندگی کاهشی بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به شیوه سنجش آمار قربانیان حوادث رانندگی نیز اظهار کرد: در هیچ جای دنیا آمار به این شکل که ما آن را با تعداد کشتهشدگان در هر سال مقایسه میکنیم سنجیده نمیشود چرا که مولفههای بسیاری در وقوع حوادث رانندگی موثر است از جمله جمعیت، تعداد خودرو، میزان پیمایش، وضعیت راهها و... . بنابراین اگر با استانداردهای جهانی سنجش قربانیان حوادث رانندگی به موضوع نگاه کنیم علیرغم افزایش تعداد خودروها، افزایش رانندگان، افزایش پیمایشها و افزایش جمعیت آمار حوادث رانندگی در کشور ما کاهش چشمگیری داشته است.
وی با بیان اینکه در کشورمان ۴۵ هزار کیلومتر راه اصلی داریم، خاطر نشان کرد: اما باید به راههای روستایی و فرعی نیز توجه شود. ما در راههای کشور ۵۲۰۰ نقطه حادثهخیز داریم که ۳۲۰۰ مورد آن در جادهها و ۲۰۰۰ مورد آن در شهرها قرار دارد. همچنین ۱۲ درصد از تصادفات نیز در راههای روستایی رخ داده است.
تصادفات دومین عامل مرگ و میر ایرانیان
هادیان فر با تأکید بر ضرورت کاهش شمار قربانیان حوادث رانندگی گفت: هر مورد جانباخته حوادث رانندگی ۵.۲ میلیارد خسارت مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد میکند که اینها جزو مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و جزو اقتصاد ترافیک است. سالانه در جهان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهند و تصادفات در مجموع چهارمین عامل مرگ و میر مردم جهان است. این در حالی است که تصادفات در ایران دومین عامل مرگ و میر است.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: همچنین ۵۵ میلیون نفر نیز در تصادفات سالانه جهان مصدوم میشوند که از این تعداد حدود ۱۰ درصد دیگر قادر به حرکت نیز نخواهند بود.
وی از عدم حضور رئیس جمهور در جلسات کمیسیون ایمنی ترافیک انتقاد کرد و گفت: روزانه بین ۴۵ تا ۶۵ نفر در تصادفات رانندگی رخ داده در کشورمان جان خود را از دست میدهند و حدود ۲۵ تا ۲۷ نفر نیز به ازای هر جانباخته مجروح میشوند. در این زمینه لازم است جلساتی با حضور رئیس جمهور برگزار شود که متأسفانه تاکنون برگزار نشده است.
سردار هادیان فر به تشریح شیوه بررسی تصادفات براساس پیمایش پرداخت و گفت: هر چه پیمایش در جادهها افزایش پیدا کند ریسک تصادفات نیز افزایش مییابد. طبق آمارها و گزارشی که به نهادهای مسئول نیز ارسال کردهایم هر تعطیلی در کشور معادل ۱.۱۱ درصد میزان جانباختگان تصادفات را افزایش میدهد. در واقع هر تعطیلاتی که در کشور داریم چه تعطیلات تقویمی و چه تعطیلاتی که از سوی دولت اعلام میشود منجر به افزایش تصادفات رانندگی و افزایش جانباختگان میشود که اینها جزو موارد مطرح در اقتصاد ترافیک مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس پلیس راهور ناجا در مورد آمار جانباختگان تصادفات رانندگی به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه نیز گفت: در سالهای ۹۶ و ۹۷ این آمار ۵.۱ و در سال گذشته ۴.۸ بوده است که اینها نشان میدهد اگر با معیارهای جهانی روند تصادفات را بررسی کنیم آمارهای ما کاهش چشمگیری داشته است. اگر طبق آمارهای پزشکی قانونی نیز نگاه کنیم در سال ۹۶، ۱۶ هزار و ۹۸۷ نفر، در سال ۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر و در سال ۹۸ تا بهمنماه ۱۶ هزار و ۹۴۷ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند.
بیشترین تصادفات و ترددهای کشور در سه ماهه تابستان
وی به آمار ترددها و تصادفات رانندگی در فصول مختلف نیز اشاره کرد و گفت: بیشترین تصادفات و در عین حال ترددها در سه ماه تابستان است. از طرف دیگر ۳۴ درصد از کل تصادفات در جادهها رخ میدهد اما حدود ۷۰ درصد جانباختگان تصادفات نیز مربوط به جادهها است.
سردار هادیان فر شاخص تردد در سال ۹۶ را ۶، در سال ۹۷ را ۵ و در سال ۹۸ را ۱۰ اعلام کرد و گفت: این نشان میدهد که تردد در کشور ما رو به افزایش بوده است مخصوصا اینکه در نوروز ۹۸ به دلیل جاری شدن سیلاب یکسری از مسافرتهای نوروزی انجام نشده و به تابستان موکول شده بود.