پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر گفت: رانندگان باید براساس میزان کار خود از مزایای مراقبتهای بهداشتی برخوردار شوند و شرکت ما این مزایای بهداشتی را به رانندگان پرداخت خواهد کرد.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، اوبر را میتوان یکی از پرحاشیهترین شرکتها در زمینه فعالیت کاربران و کارمندان دانست. برای مثال اوبر این هفته با یک شکایت از سوی رانندگان مواجه شد، زیرا رانندگان معتقد بودند که تامین مزایا برای رانندگان به عنوان پیمانکاران ضعیف است.
دارا خسروشاهی در توجیه این شرایط گفت: «ما باید مراقبتهای بهداشتی را بر اساس ساعتهایی که رانندگان کار انجام میدهند مدیریت کنیم و اوبر برای تأمین هزینهها بودجهای را اختصاص میدهد.»
پیشنهاد خسروشاهی در حالی صورت میگیرد که این شرکت با فشار فزایندهای مواجه شده است تا مزایای گسترده تری برای رانندگان خود فراهم کند. قانونگذاران کالیفرنیا روز سه شنبه علیه اوبر و لیفت دادخواستهایی را مطرح کردند و شرکتهای متخلف را که متهم به تخلف رانندگان در نقض قانونی بودند که در پاییز گذشته توسط قانونگذاران ایالتی تصویب شده بود، متهم کردند.
اوبر در حال حاضر رانندگان خود را به عنوان پیمانکاران مستقل در نظر میگیرد، یعنی برخلاف کارمندان تمام وقت، مزایایی مانند مراقبتهای بهداشتی یا حقوق بیمار را به آنها پیشنهاد نمیکند، اما این موضوع به خصوص در دوران شیوع کرونا با اعتراضهای جدی همراه شده است.
الگوی استخدام پیمانکاری یا الگوی "گیگ" که صنعت فناوری به آن تکیه کرده است، در چند سال گذشته تحت فشار قرار گرفته است و همه گیری کرونا نشان داده است که کارگران و کارمندان حوزه فناوری تا چه حد آسیب پذیرند. اوبر از همه گیری کرونا آسیب زیادی را متحمل شده است که باعث سقوط قابل توجه سود مالی این شرکت شده و اوبر را وادار کرده است تا ۱۴ درصد از نیروی کار خود (از جمله رانندگان) را مرخص کند. در سه ماهه گذشته، این شرکت زیان ۲.۹ میلیارد دلاری را گزارش کرده است.