صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۱ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۴۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید: وقتی بررسی سوء شهرت بر اساس گزارش برخی افراد ملاک ارزیابی صلاحیت‌ها قرار می‌گیرد در حقیقت به کاندیدای مربوطه ظلم می شود بنابراین چنانچه حکم قاضی در این خصوص ملاک عمل باشد این بخش نهادمند خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درجریان نشست علنی امروز مجلس وقتی نمایندگان به ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات رسید، امیرآبادی نماینده قم پیشنهاداتی مطرح کرد که حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در برگزاری انتخابات مختلف عدم شفافیت قانون در خصوص بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی گاه به تضییع حقوق برخی کاندیداهای انتخاباتی منتهی می‌شود ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم که موضوع مطرح شده در ماده ۴ در خصوص مباحثی پیرامون آبروی مردم سخن می‌گوید.

(در این لحظه علیرضا سلیمی نماینده اصولگرای محلات با فریاد سعی داشت صحبت کند که در واکنش به این حرکت فلاحت پیشه خطاب به او گفت: آقای سلیمی شما همیشه در حال حرف زدن هستید یک بار ما قرار است صحبت کنیم اجازه دهید حرفمان را مطرح کنیم)

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی بررسی سوء شهرت بر اساس گزارش برخی افراد ملاک ارزیابی صلاحیت‌ها قرار می‌گیرد در حقیقت به کاندیدای مربوطه ظلم می شود بنابراین چنانچه حکم قاضی در این خصوص ملاک عمل باشد این بخش نهادمند خواهد شد اما اگر تنها سخن افراد ملاک رد صلاحیت افراد باشد، ظلم به جامعه خواهد بود.

فلاحت پیشه گفت: در بخشی از جاها شورای نگهبان خوب عمل کرد و با آبروی مومن بازی نشد ولی در برخی از موارد هنوز بحث‌های آن باقی است. همکاران شما گفته‌اند که در هر کشوری یک نهادی در مقام داوری است. استعلامات چهارگانه مشخص می‌کند اگر نه حکم قاضی مشخص می کند. در اینجا به قوه قضاییه جایگاه داوری داده شده است. رای می دهد اگر رای وجود داشت که نشان بدهد یک کسی التزام علمی به اسلامی ندارد، خب رد صلاحیت بشود.

او با یادآوری اینکه تاکنون گزارش های رسیده در خصوص صلاحیت کاندیداها بدون استناد قانونی بوده است که همچنان نقدها و گلایه‌هایی در خصوص آن وجود دارد، با اشاره به یک مورد پیرامون وضعیت افرادی که به بررسی صلاحیت کاندیداها پرداخته‌اند، یادآور شد: دوستان این گریه دارد؛ بنده خود شاهد بودم که در یک حوزه انتخابیه که نفر اول آن برای ورود به مجلس ۵۵ هزار رأی کسب کرده بود، فردی که ۴ سال ریاست شعبه شورای نگهبان در آن حوزه را برعهده داشت و به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کرده بود تنها ۱۴۵ رأی کسب کرده بود و این در حالی است که این فرد تا آن لحظه در مورد صلاحیت افراد اظهارنظر می‌کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان با بیان اینکه نهادمند کردن بررسی صلاحیت کاندیداها به تمام مشکلات موجود در این بخش پایان می‌دهد و تحقق این مهم را بر اساس استناد قانون میسر می کند، از نمایندگان خواست برای حفظ آبروی افراد این ماده را با دقت بیشتری بررسی کرده و به آن رأی دهند.

براساس ماده ۴- بندهای ۱ الی ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و شماره بندهای بعدی این ماده به ترتیب تغییر می یابد:

۱.تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲.ابراز وفاداری به قانون اساسی واصل ولایت فقیه

۳.اعتماد والتزام عملی به اسلام

تبصره – عدم اعتقاد داوطلب به اسلام یا اقرار او و عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می رسد. منابع استعلام وزارت کشور و شورای نگهبان مطابق ماده ۴۸ این قانون شامل وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

۴- ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن به شرط داشتن هفت سال سابقه خدمت اجرایی در بخش های خصوصی یا دولتی یا فعالیت آموزشی یا پژوهش با تایید مراجع ذی ربط

۵. نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه

تبصره – سوء شهرت داوطلب صرفا با حکم قطعی دادگاه صالح اثبات می شود.