صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۴۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
دانمارک اعلام کرد که عملیات احداث بزرگترین تونل زیرآبی جهان را که قرار است این کشور حوزه اسکاندیناوی را به آلمان متصل کند از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز خواهد کرد. این تونل که «فمهارن‌بلت» نام دارد و از آن به عنوان طویل‌ترین گذرگاه زیرآبی جهان نام برده می‌شود حدود ۱۸ کیلومتر طول دارد و بر روی کف دریا احداث خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، به نقل از یورونیوز، دانمارک اعلام کرد که عملیات احداث بزرگترین تونل زیرآبی جهان را که قرار است این کشور حوزه اسکاندیناوی را به آلمان متصل کند از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز خواهد کرد.

این تونل که «فمهارن‌بلت» Fehmarnbelt نام دارد و از آن به عنوان طویل‌ترین گذرگاه زیرآبی جهان نام برده می‌شود حدود ۱۸ کیلومتر طول دارد و بر روی کف دریا احداث خواهد شد.

تونل زیرآبی «فمهارن‌بلت» با گذر از عمق آب‌های دریای بالتیک جزایر دانمارکی لولاند فلاستر واقع در جنوب کپنهاگ را به منطقه ساحلی «شلسویگ-هولشتاین» در آلمان پیوند می‌دهد.

بنی انگلبرشت، وزیر حمل و نقل دانمارک با استقبال از به راه افتادن این پروژه عظیم در بیانیه‌ای اعلام کرد «گذرگاه فمهارن‌بلت دروازه جدیدی به اروپا و مکملی برای راه حل‌های حمل و نقل و سبز در قاره خواهد بود.»

مجوز ساخت این تونل طویل زیردریایی به تازگی از سوی نمایندگان مجلس دانمارک صادر شده و طبق برنامه تدوین شده قرار است سال ۲۰۲۹ به بهره‌برداری برسد.

احداث این تونل که مدت زمان تردد میان دانمارک و آلمان را تنها به چند دقیقه کاهش می‌دهد قرار بود زودتر از زمان اعلام شده آغاز شود که بنا به شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا شش ماه به تعویق افتاد.

این پروژه شامل یک بزرگراه چهار بانده برای تردد خودرو‌ها و دوخط ویژه برای عبور قطار سریع‌السیر برقی است که طبق ارزیابی‌های انجام شده ساخت آن حدود ۷ میلیارد یورو هزینه به همراه خواهد داشت.

با احداث این گذرگاه مدت زمان سفر زیر دریایی میان دانمارک و آلمان برای خودرو‌ها به ۷ و برای قطار به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد؛ این در حالیست که یک کشتی برای عبور از آب‌های میان دو کشور دست کم به یک ساعت زمان نیاز دارد.

«فمهارن‌بلت»، یک تونل زیرآبی بر روی کف دریا خواهد بود به این معنی که ابتدا کانالی به عرض ۶۰ و عمق ۱۶ متر در بستر دریا حفر می‌شود و سپس در این کانال بلوک‌های بزرگ بتونی پیش‌ساخته که همان دیواره‌های تونل هستند، جای می‌گیرند.