صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از گذشت حدود سه سال از تعهد شرکت خودروسازي "پارس خودرو" براي احداث مجتمع بزرگ توليد خودرو با برند "بنز" در اردبيل، فرورفتگي‌هاي محل کلنگ زني در زمين اختصاص يافته به اين طرح تنها نشانه و يادگاريست که از مراسم پررنگ و لعاب کلنگ‌زني اين طرح در شهرک صنعتي شماره 2 اردبيل برجاي مانده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، کارخانه‌اي که قرار بود خودرو سواري با برند "بنز" توليد کند، در زميني به مساحت 72 هکتار با پيش‌بيني سرمايه‌گذاري اوليه به مبلغ 5 هزار ميليارد ريال و ظرفيت توليد سالانه 120 هزار خودرو سواري با فناوري هيبريد، با مشارکت استانداري اردبيل و شرکت خودروسازي پارس خودرو و با توافق اوليه صورت گرفته با شرکت بنز کشور آلمان در تيرماه سال 88 در محدوده منطقه ويژه اقتصادي اين استان کلنگ‌زني شد.

طرحي که مسئولان و نمايندگان استان از آن به عنوان موتور محرکه اقتصاد و صنعت استان ياد مي‌کردند و به طور مدام با يادآوري اشتغالزايي مستقيم 15 هزار نفري و غيرمستقيم 150 هزار نفري اين طرح، ترميم جراحات موجود در بدنه اقتصادي استان و رفع مشکل حاد بيکاري در استان اردبيل را به مردم نويد مي‌دادند، اما متأسفانه هم اکنون به دنبال توقف کامل عمليات احداث کارخانه خودروسازي، موضع‌گيري‌هاي ضد و نقيض همين مسئولان و نمايندگان استان در خصوص توضيح دلايل متوقف ماندن اين طرح، احتمال عدم اجراي اين طرح در استان اردبيل را بيش از گذشته تقويت کرده است.

رئيس سازمان صنايع و معادن استان اردبيل در حاشيه افتتاح چند طرح کوچک و نيمه فعال صنعتي در شهرک صنعتي شماره 2 اردبيل در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در خصوص علت توقف عمليات اجرايي پروژه بزرگ مشارکتي کارخانه توليد خودرو بنز در اردبيل، گفت: شرکت خودروسازي بنز با توجه به اعتبار بين‌المللي که دارد، احداث کارخانه توليد خودرو در هر کشوري را به فراهم كردن يک سري استانداردها از قبيل گستردگي شبکه خدمات پس از فروش در آن کشور مشروط كرده و متأسفانه مجري اين طرح يعني شرکت پارس خودرو نتوانسته است توافقات نهايي مطابق با اين استانداردها را با شرکت بنز آلمان بعمل آورد.

"محمد ملاطفي"، در خصوص احتمال انتقال اين طرح به منطقه آزاد تجاري ارس در استان آذربايجان شرقي با توجه به شروع عمليات احداث طرحي مشابه با فناوري خودروهاي هيبريدي در ماه‌هاي اخير در اين منطقه، ضمن رد اين احتمال و نيز با وجود اذعان به احتمال منتفي بودن اجراي پروژه کارخانه خودروسازي پارس خودرو در اردبيل، گفت: حتي اگر چنين طرحي در منطقه آزاد تجاري ارس در حال احداث باشد، مطمئنا جايگزين خودروسازي اردبيل نخواهد بود.

رئيس سازمان صنايع و معادن استان اردبيل در حالي عدم تطابق استانداردهاي شرکت پارس خودرو با استانداردهاي شرکت بنز را دليل اصلي توقف اين طرح معرفي مي‌کند و از احتمال منتفي بودن اجراي چنين طرحي در اردبيل خبر مي‌دهد که سه ماه پيش، "سيد کاظم موسوي"، نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگويي که در محل فرودگاه اردبيل با خبرنگار ايسنا داشت، ضمن اذعان به اجرايي شدن اين طرح در آينده‌اي نزديک با برندي جايگزين به جاي برند بنز، تحريم‌هاي بين‌المللي عليه کشورمان را دليل اصلي توقف اين طرح در اردبيل بيان کرد و گفت: در تلاش هستيم تا برند ديگري با همان فناوري خودروهاي هيبريدي و مطابق با استانداردهاي روز خودروسازي جهان در اردبيل توليد کنيم.

به گزارش ايسنا، اظهارات متناقض و اما و اگرهاي نماينده مجلس و رئيس سازمان صنايع و معادن استان اردبيل در خصوص اين طرح و نيز سکوت ساير مسئولان استان در پاسخگويي به افکار عمومي منطقه در رابطه با سرنوشت طرح صنعتي پارس خودرو در کنار مسکوت و بلاتکليف ماندن بسياري از پروژه‌هاي بزرگ صنعتي مشابه ديگر که براي استان اردبيل در نظر گرفته شده بود، از جمله مجتمع بزرگ پتروشيمي و تراکتورسازي اردبيل، همه و همه موجب شده تا امروز شهروندان استان اردبيل بيش از هر زمان ديگري نگاه نااميدوارتري نسبت به توسعه صنعتي و اقتصادي استان خود داشته باشند.