پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به خارج شدن نفتکشهای حادثهدیده از آبهای تحت نظارت ایران، گفت: بر اساس بررسیهای میدانی، هیچ آلودگی دریایی مشاهده نشد و ۲۳ دریانورد خارجی حاضر در بندرعباس، در مرحله طی شدن تشریفات بازگشت به کشورشان هستند.
اللهمراد عفیفیپور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتوگو با فارس ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: نفتکش «کوکوکا کوریجس» با پرچم پاناما و 21 نفر خدمه روز جمعه به سمت بندر خورفکان حرکت کرد.
وی ادامه داد: نفتکش «فرانت التیر» با پرچم جزایر مارشال هم اکنون (نیمروز شنبه، 25 خرداد) در فاصله 36 مایلی از بندر جاسک به سمت محدوده فجیره/خورفکان کشور امارات در حرکت است.
به گفته عفیفیپور، یک فروند شناور یدککش خارجی از طریق دو طناب مهار، در حال انجام عملیات یدککشی این شناور به سمت مقصد است و همزمان عملیات خنک سازی بدنه شناور، نیز در طول مسیر ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه «آب های سرزمینی» در محدوده تا 12 مایلی خط ساحل، «آب های همجوار یا تحت نظارت» در محدوده 12 تا 24 مایل و آب های «منطقه انحصاری اقتصادی» در فاصله بالای 24 مایلی تعریف میشود، گفت: نفتکش «فرانت التیر» از محدوده آبهای تحت نظارت ایران خارج شده است.
وی تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، 23نفر خدمه این شناور از بندر جاسک به بندرعباس انتقال یافتهاند تا پس از طی شدن تشریفات بازگشت به کشورشان، آنها بر اساس کنوانسیون MLC (قانون کار دریایی) امشب از فرودگاه بین المللی بندرعباس، عازم دوبی شوند.
عفیفی پور اظهار داشت: باوجود اینکه نوع کشتیهای حادثه دیده، تانکر نفتکش بوده و محمولههای آنها دارای ریسک بالای زیست محیطی است، با اقدام به موقع تیمهای امدادی در مهار آتش و نظارت های عملیاتی، خوشبختانه آلودگی دریایی ناشی از نشت فرآورده های نفتی مشاهده نشده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طی 48 ساعت اخیر(از زمان حادثه تاکنون)، شناور مجهز به تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی اعزامی از بندر شهید رجایی، جهت انجام اقدامات احتیاطی در محل سانحه حضور داشته است.
وی مدیریت زمان در بحث پایشهای زیست محیطی، امدادرسانی به نفتکش های حادثه دیده، ارتباط با مالکان شناورها، کشورهای صاحب پرچم و شرکت بیمه را به عنوان اقدامات صورت گرفته طی دو روز اخیر برشمرد و گفت: طی این مدت، پنج ساعت پایش هوایی در منطقه توسط بالگرد با همراهی کارشناسان بنادر و دریانوردی انجام شد.
عفیفیپور اضافه کرد: از سوی دیگر، مرکز کنترل ترافیک دریایی(VTS) بندر شهید رجایی نظارت مستمری بر خروج این دو نفتکش در مسیر دریانوردی آنها در محدوده آبهای تحت نظارت ایران به سوی منطقه انحصاری اقتصادی داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) و تیم معاونت دریایی این اداره کل به عنوان سکاندار اصلی مدیریت بحران سانحه، هماهنگیهای قابل توجهی با مراکز بین المللی همچون سازمان میمک (مرکز متقابل کمک های اضطراری در دریا) مستقر در بحرین، ورود به منطقه یک فروند بالگرد عمانی جهت پایش هوایی زیست محیطی منطقه و ارسال پیام EGC (سیستم ارسال پیام های ایمنی برد بلند) به کشور پاکستان داشته است.
وی بیان کرد: جلب همکاری شناورهای عبوری، نداجا و ندسا جهت مشارکت در عملیات، هماهنگی با مرکز ام آر سی سی چابهار، ارسال پیام ناوتکس جهت تعیین و اطلاع رسانی منطقه خطر و همچنین تعیین محدوده ایمن برای تردد شناورها از طریق ارسال اخطار دریایی توسط VHF از دیگر اقدامات این مرکز بوده است.
عفیفی پور در پایان از تلاش شبانه روزی همه دستگاههای مرتبط با دو این سانحه از جمله ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان، فرماندهی منطقه یکم نداجا و ندسا، فرمانداری جاسک، دستگاه های نظارتی، رسانه ملی، خبرگزاریها، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی که با اطلاعرسانی دقیق، سریع و به موقع در این موضوع مهم همراهی کردند، قدردانی کرد همچنین تلاش کارکنان بخشهای مختلف اداره کل بنادر و دریانوردی را شایسته تقدیر دانست.
به گزارش فارس، ساعت ۸:۰۵ روز پنجشنبه هفته گذشته بود که یک فروند نفتکش که از بندر الرویس امارات به سمت تایوان در ۲۸ مایلی جاسک در حال حرکت بود، دچار حریق شد و ۲۳ خدمه این کشتی خود را به آب انداختند و با هدایت مرکز جستوجو و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابتدا کشتی عبوری خدمهها را از آب گرفت و سپس تحویل شناورهای ناجی شدند.
دومین نفتکش نیز ساعت ۹:۵۰ همان روز در ۳۰ مایلی جاسک دچار حریق شد، این نفتکش با پرچم پاناما از بندر الجبیل عربستان راهی سنگاپور بود که هر ۲۱ خدمه این کشتی نیز با هماهنگی مرکز جست و جو نجات دریایی هرمزگان توسط یک یدک کش از خطر غرق شدن نجات یافتند.
یکی از این نفتکشها فلاگ مارشال آیلند و دیگری پاناما بود.