پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشآموزان به نیازهای جدیدتری نیاز دارند که ما در سبد یادگیری جای کافی برای آن نگذاشتیم، گفت: بچهها در مدرسه عمدتاً چیزی میآموزند که در بیرون از مدرسه کمتر به آن نیاز دارند.
به گزارش فارس، مراسم تکریم حیدر تورانی سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس جدید این سازمان در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س)، خطاب به کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: اگر تنها مأموریت آموزش و پرورش را فراهم کردن شرایط یادگیری برای بچهها تلقی کنیم، شما معماران این یادگیری هستید که فرایند یادگیری، حجم و چگالی را تعریف میکنید و فرایند را مشخص میکنید.
وی ادامه داد: اینکه بچهها چه مفاهیمی و با چه چگالی را در دوره مدرسه تمرین کرده و یاد بگیرند و اینکه این مفاهیم را با چه روشی بیاموزند، توسط این سازمان مشخص میشود.
بطحایی اضافه کرد: آیا بچههای ما آنچه را که در قالب برنامه درسی باید بیاموزند، دستخوش تغییر نباید بشود؛ آیا باید حجم و چگالی همین باشد و روش باید همین باشد؟
وی ادامه داد: آیا نیاز دانشآموزان با ۱۵، ۲۰ سال پیش فرق نکرده است؟ معتقدم بخش عمده سبد یادگیری از محتوایی پر شده که باید جای خود را به محتوای دیگری بدهد و دانشآموزان به نیازهای جدیدتری نیاز دارند که ما در سبد یادگیری جای کافی برای آن نگذاشتیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آیا وقت آن نیست که بخشی محتوای دروس تغییر کرده و با نیازهای دانشآموزان منطبق شود؟ به نظر میرسد برنامه درسی باید با این نیازها خود را تطبیق دهد؛ فرایند برنامه درسی کند است و بچهها در مدرسه چیزی میآموزند که در بیرون از مدرسه کمتر به آن نیاز دارند البته این مطلق نیست.
اما متاسفانه تا کنون چندین بار محتوای کتب درسی بازنگری شده ولی هر بار نتیجه کتابی بدتر از قبل بوده است طوری که کتب نظام قدیم الان بازدهی بیشتری در آموزش دارند
بیشتر به نظر می رسد که این مساله تنها بهانه ای است برای یک عده که برای تالیف کتب جدید کارمزد دریافت کنند اما هیچ نظارت و تحقیقی بر محتوای این کتب و موثر بودن آن ها در آموزش بهتر نمی شود