صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۴۵۲۵۳
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷
کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار یک گزارش سیاستی تحت عنوان «تخصیص سهمیه بنزین به هر نفر بر بستر کد ملّی خانوار» پیشنهادی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین ارائه کرد که براساس آن سهمیه بنزین یارانه‌ای باید به صورت «ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به ازای هر فرد» در نظر گرفته شود و نرخ مصارف مازاد بر سهمیه نیز (نرخ آزاد) در بازاری که بین مردم برای خرید و فروش سهمیه شکل می‌گیرد یا توسط دولت، تعیین شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار یک گزارش سیاستی تحت عنوان «تخصیص سهمیه بنزین به هر نفر بر بستر کد ملّی خانوار» پیشنهادی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین ارائه کرد که براساس آن سهمیه بنزین یارانه‌ای باید به صورت «ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به ازای هر فرد» در نظر گرفته شود و نرخ مصارف مازاد بر سهمیه نیز (نرخ آزاد) در بازاری که بین مردم برای خرید و فروش سهمیه شکل می‌گیرد یا توسط دولت، تعیین شود.

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی در یک گزارش سیاستی تحت عنوان «تخصیص سهمیه بنزین به هر نفر بر بستر کد ملّی خانوار» پیشنهادی در خصوص سهمیه بندی بنزین ارائه کرد.

بر اساس این گزارش الگوی تخصیص سهمیه بنزین به هر خودرو که طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ بر بستر کارت سوخت اجرایی شد، آثار مثبتی در مدیریت مصرف و کنترل قاچاق داشت. با این وجود، افرادی که خودرو نداشتند یا کم‌مصرف بودند، در این الگو مدنظر قرار نگرفته و حقوقشان از منابع عمومی کشور اعطا نگردید؛ چرا که عملاً بنزین یارانه‌ای تنها به افراد دارای خودرو و موتور سیکلت تعلق می‌گرفت و این مصداق تخصیص ناعادلانه و غیربهینه منابع بود.

الگوی تخصیص ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به هر فرد

طبق این گزارش حال که دولت بنا دارد مجددا کارت سوخت را فعال نماید و از مزایای آن بهره ببرد، ضروری است در الگوی اجرای آن بازنگری صورت گیرد. الگوی پیشنهادی جایگزین، «تخصیص سهمیه به هر فرد بر بستر کد ملّی سرپرست خانوار» است. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود سهمیه بنزین یارانه‌ای به صورت «ماهانه ۳۰ لیتر بنزین۱۰۰۰ تومانی به ازای هر فرد» در نظر گرفته شود و این سهمیه بر بستر کد ملّی، به سرپرست خانوار تخصیص یابد. نرخ مصارف مازاد بر سهمیه نیز (نرخ آزاد) در بازاری که بین مردم برای خرید و فروش سهمیه شکل می‌گیرد، تعیین شود.

در این الگو، افرادی که مصرف بنزین ندارند یا کم‌مصرف هستند، می توانند با فروش سهمیه خود در بازاری متشکّل از طریق سازوکارهای نرم افزاری، از مابه‌التفاوت نرخ آزاد و نرخ یارانه‌ای بنزین به صورت مستقیم منتفع شوند؛ لذا مسئله پرداخت یارانه نقدی دیگر برای دولت وجود نخواهد داشت و به صورت خودکار این یارانه تخصیص می یابد. همچنین از آنجا که در این سازوکار، نرخ آزاد یارانه چندانی ندارد، مشکل قاچاق و تخصیص یارانه پنهان انرژی به پرمصرف‌ها نیز مرتفع می شود.

در قالب این الگو در صورت لزوم، امکان مدیریت بازار و تعیین نرخ آزاد به صورت تکلیفی نیز توسط دولت وجود دارد. در واقع دولت می‌تواند به‌صورت گام‌به‌گام و با اتخاذ سیاست های هوشمندانه، نرخ دوم را تدریجاً به سمت قیمت فوب خلیج فارس سوق دهد و از آزادسازی ناگهانی آن بپرهیزد.

لزوم کنترل نرخ حمل و نقل عمومی پس از سهمیه بندی

طبق گزارش کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی همزمان با اجرای این طرح، به منظور جلوگیری از اثرگذاری نرخ آزاد بنزین بر هزینه‌های عمومی، باید نرخ حمل و نقل عمومی کنترل شود. این مهم با رفع موانع توسعه سی.ان.جی در کشور امکان‌پذیر است چراکه تقریباً همه تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند.

ذکر این نکته ضروری است که توسعۀ سی.ان.جی (و حتی ال.پی.جی در نیمۀ شمالی کشور) نه فقط برای تاکسی‌ها بلکه برای همۀ افراد و شرکت‌های خدماتی که فعالیت آن‌ها وابسته به حمل‌ونقل است، مفید واقع خواهد شد. به این معنی که اگر موانع و معضلاتی که پیش روی سوخت‌های جایگزین است رفع شود، اقشار گوناگون بسته به میزان منفعتی که از جایگزینی بنزین با سی.ان.جی دارند، از این بازار استقبال خواهند کرد.

علاوه بر این، برای اطمینان بیشتر می‌توان تخصیص سهمیه ویژه به تاکسی‌ها را نیز مانند گذشته در دستور کار قرار داد. اگر نرخ حمل و نقل عمومی ثابت بماند، عمده تبعات روانی نرخ آزاد بنزین بر سایر هزینه های خانوار قابل کنترل خواهد بود.

۶ مزیت تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد برای مردم و دولت

طبق این گزارش تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد بر بستر کد ملّی خانوار، مزایای متعددی نسبت به الگوی تخصیص سهمیه به هر خودرو برای مردم و دولت دارد. این مزایا عبارتند از:

یک- به عدالت نزدیک‌تر است؛ چرا که خانوارهای بدون خودرو یا کم‌مصرف نیز از دریافت سهمیه بنزین خود منفعت کسب می‌کنند و لذا همه خانوارها، از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.

دو- مشکل قاچاق و یارانه پنهان بنزین پرمصرف‌ها را به صورت دائمی حل می‌کند. چرا که نرخ آزاد تعیین شده با هر سناریو، به نرخ کشورهای همسایه نزدیک بوده و لذا انتقال بنزین به کشورهای همسایه به صورت شفاف و با قیمت منصفانه صورت می‌گیرد. پرمصرف‌ها نیز یارانه اضافی دریافت نمی‌کنند.

سه- افزایش یارانه نقدی مازاد بر ۴۵ هزار تومان فعلی در کار نخواهد بود. در واقع منابع یارانه نقدی از اختیار دولت خارج شده و مستقیماً در اختیار خود مردم قرار خواهد گرفت و از اقشار پردرآمد و دهک‌های بالا به اقشارکم درآمد منتقل می‌شود.

چهار- یارانه نقدی به صورت مستقیم و کاملاً هدفمند به خانوارهای نیازمند منتقل می‌شود. درواقع دیگر ضرورت ندارد دولت در تشخیص خانوارهای نیازمند دخالت کند؛ بلکه یارانه بنزین به صورت خودکار از اقشار پردرآمد و پرمصرف به خانوارهای بدون خودرو یا کم‌مصرف منتقل می‌شود. مشخصا خانوارهای بدون وسیله نقلیه بیشترین منفعت نقدی را از اجرای این طرح خواهند داشت. به عنوان مثال در صورتی یک خانواده ۴ نفره سهمیه بنزین خود را به نرخ ۲۰۰۰ تومان بفروشد، ماهانه ۲۴۰ هزار تومان منفعت نقدی خواهد داشت.

پنج- نارضایتی عمومی از تغییر نرخ بنزین ایجاد نمی شود؛ چرا که اگر نرخ آزاد بنزین به هر دلیل کاهش یابد، بخشی از جامعه رضایت بیشتری خواهند داشت و بخشی دیگر درآمدشان کم می‌شود؛ اگر نرخ آزاد بنزین گران شود نیز درآمد دهک‌های پایین افزایش می یابد و در مقابل به هزینه بنزین پرمصرف ها افزوده می‌شود. درنتیجه همواره بخشی از جامعه منتفع هستند و نارضایتی عمومی شکل نخواهد گرفت.

شش- در این مدل، روزانه تقریباً ۸۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای توزیع می‌شود. اگر تولید فعلی بنزین در داخل روزانه ۹۵ میلیون لیتر در نظر گرفته شود، دولت روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد در بازار داخل خواهد فروخت یا آن را با همین قیمت صادر خواهد کرد. درنتیجه با فرض اختلاف قیمت۲۰۰۰ تومانی نرخ فروش آزاد نسبت به نرخ سهمیه، دولت روزانه ۳۰ میلیارد تومان و سالانه حدود۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش درآمد نسبت به وضعیت فعلی خواهد داشت. این درآمد به‌طور کامل می‌تواند برای ارتقاء زیرساخت‌ها، تقویت حمل‌ونقل عمومی، حمایت از سوخت‌های جایگزین و بهسازی راه‌های روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
سعید
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
ماشین هیبریدی و کم مصرف رو سوبسید بدید هر خانواده بتونه یکی داشته باشه. بنزین رو هم آزاد کنید. اضافیش رو هم صادر کنید. هم مشکل قاچاق بنزین حل میشه هم آلودگی هوا. اما شما اینکاره نیستید متاسفانه ...
ناشناس
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
این چه پیشنهاد مسخرایه ؟شما تعرفه ها رو بردارید بنزین را هم ازاد کنید ماشین را 10برابر کردید در حالی که مثل همه جای دنیا انرژی تجدید ناپذیر باید آزاد باشد
سمیرا
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
ببینید, بیایید دست بکنید تو جیبمون و یهویی هر چی هست بردارید و ببرید و بعد یه مقدار صدقه بدید به ملت که کفاره کشور داریتون بشه
ناشناس
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
همه طرح ها روی کاغذکاملادرست است ولی درعمل اشتباه می شوندضمنا به این نکته توجه کنیدکشوردیگرظرفیت بارتورمی ندارد
ناشناس
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
کرایه ها چند برابر می شوند. پولدارها انرا از مغز سر فقرا بیرون خواهند اورد
ناشناس
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
نهایت نامردی در حق ملت ...یعنی دولت بنزین را گران نمیکند...این خود مردم هستند که بنزین را گران میکنند...ولی...مطمئن باشید دودش به چشم خود دولت میرود...هرکه گریزد زخراجات شاه بارکش غول بیابان شود
ناشناس
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
طرح عاقلانه ای است اگر بگذارند بدرستی انجام شود
ناشناس
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
چه هنگامه ای در ست خواهد شد!!!
ناشناس
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
اگر این شیوه درسته تمام سرمایه های مردم را مصادره کنند و بین همه مردم بطور مساوی تقسیم کنند .
بهار
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
به شرط اینکه کم کم حقوف بازنشستگان فرهنگی راهم به فوب حقوق بازنشستگان فرهنگی خلیج فارس برساندنه اینکه فقط قیمت بنزین را کم کم گران ویارانه ها را قطع کند
ناشناس
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
دستشون درد نکنه. خیلی لطف کردند . چرا از مردم مایه میزارید آخه؟ خانواده های بدون خودرو و کم مصرف سود کنند! الان بالاخره 90 درصد خانواده ها ماشین دارند. وقتی هم ماشین داری خب سوارم میشی. فقط جملات پوپولیستی استفاده میکنند. خسته شدیم بخدا
ناشناس
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
امیدوارم این پیشنهادها به نتیجه نرسد...پیشنهادهایی برای پسرفت بیشتر...آیا این آقایون سواد دارند؟ یا دنبال رانت جدید برای خود هستند. و یا مشاورهای بی سوادی دارند...همه دنیا به جای یارانه، خدمات اجتماعی، که با دریافت مالیات، تامین میشه، به مردم ارائه میدن..به جای اینکه توقعات مردم رو معقول کنند، هر روز بدترش میکنن..احتمالا این یک پیشنهاد پوپولیستی برای انتخابات بعدی مجلسه
ناشناس
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
هفت : قیمت ها کلیه کالاها چند برابر خواهد شد
هشت : قیمت کرایه ها تصاعدی خواهد شد.
نه : قشر زیر خط فقر ، بیشتر شده ، و ضریب جینی به شدت به صفر نزدیک شده ،و همه عزیزان در طبقه زیر خط فقر قرار خواهند گرفت
چرا همه چیزو آزاد نمی کنن ، حقوق ها رم آزاد کنن ، طبق قانون حقوق باید با تورم سال محاسبه بشه برای سال بعد ، ولی سال هایی که تورم محاسبه شده توسط خودشون زیر ده درصد میشه طبق تورمه سال های که تورم محاسبه شده توسط خودشون بالای 200 ، 500 درصده منت می زارن که 20 درصد اضافه می خواد بشه
بی نام
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
خودتون ماهی 20 میلیون حقوق می گیرین و دهها امتیاز دیگه
اونوقت برای ما که 2 یا 3 میلیون حقوقی می گیریم 30 لیتر بنزین در ماه در نظر میگیرید!!!! هیچ می دونید بااین طرح شما باید نصف حقوقمونو پول بنزین و کرایه ماشین بدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
هر وقت حقوق ايرانيها ازاد حساب شد بنزين هم ازاد بشه
سالار
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
با سلام. این نظر پیشنهاد خیلی خوبی هست و هر کس که ماشین داشته باشد یا نه به حق خودش می رسد. در افزایش حقوق ها هم بسیت درصد افزایش ظلم به یک عده ای که حقوق کمتری دریافت می کنند است و باید با عدالت افزایش ثابت برای همه باشد.
یونس
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
تاریخ نشان داده سوبسید و جیره بندی همواره به ضرر همان قشر متوسط و ضعیف جامعه است. البته در مملکتی که بنزین ارزانتر از آب معدنی است تولید خودرو آب سوز نیز به صرفه نخواهد بود و قطعا قاچاق سازمان یافته و خرده قاچاق وجود خواهد داشت. راهکار اصلی افزایش ارزش پول ملی است به طوری که قیمت بنزین همپای دلار شود در این حالت درآمد کارمندان و کارگزان نیز ارزش بیشتری خواهد داشت و جلوی تورم گرفته خواهد شد. البته جمع آوری پول از بازار کشور کار سختی است و رشد نقدینگی معکوس عواقب اشتغالی هم خواهد داشت و بهتر است واحد پولی جدیدی برای جمع آوری ریال جایگزین گردد.
ناشناس
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
کسی که ماشین نداره حتما بهش نیازی نداره و یا سرمایه شو روی کار دیگری گذاشته و سودشو میبره بنزین حق کسی است که روی خرید اتومبیل سرمایه گذاری کرده خب اونی که ماشین نداره بیاد از تولید مملکت حمایت کنه اتومبیل آشغال گرون قیمت بخره بنزین هم بخره دیگه
شهروند ایرانی
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
این یعنی تحمیل هزینه کمرشکن به خانوارهای شهری ،مخصوصا در کلان شهرها ، که مجبورند برای براورد کوچکترین مایحتاج خود هزینه کلانی را برای ایاب و ذهاب خرج کنند. در حالی که در روستاها اساسا چنین هزینه هایی بسیار اندک است.لذا بدور از عدالت است ، به افرادی که نیاز چندانی به بنزین ندارند بنزین مازاد بر نیاز بدهیم ، در حالیکبه افرادی که زندگی روزمره انها به بنزین وابسته است محروم از سوخت کنند.
ناشناس
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
جهت اطلالع مخالفان احمدی نژاد حداقل 60 لیتر میدادن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
اون به هر ماشین بود این به هر نفره
ناشناس
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
افراد بی مغز بزرگترین مشکل کشور ما هستند.
آشنا
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
ای بر ای شعورتان اگر چنین باشد باید برای تمام خداماتی که دولت در اختیار مردم قرار می دهد چنین عمل کند و آنهایی که کمتر مریض می شوند یارانه بخش بهداشت را دریافت کنند ای مرگ بر چنین نماینده ای که چنین پیشنهادی می دهد در کشوری که سرشار از منابع نفت و گاز است و مردم باید چنین در مضیقه باشند
حسن
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
خداییش یعنی یه عاقل و کاردانی تو مجلس پیدا نمیشود که جلوی این ابتکارات مضحک را بگیرد شما فقط دوران پس از اجرا شدن این طرح را تصور کنید که چگونه دنیا به ما خواهد خندید در کجای جهان چنین اتفاقاتی می افتد و یک سال بعد همین مجلس میگوید افراد دارا ولی بدون ماشین باید حذف شوند و داستان یارانه تکرار میشود
حسن
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
خداییش یعنی یه عاقل و کاردانی تو مجلس پیدا نمیشود که جلوی این ابتکارات مضحک را بگیرد شما فقط دوران پس از اجرا شدن این طرح را تصور کنید که چگونه دنیا به ما خواهد خندید در کجای جهان چنین اتفاقاتی می افتد و یک سال بعد همین مجلس میگوید افراد دارا ولی بدون ماشین باید حذف شوند و داستان یارانه تکرار میشود
ناشناس
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
این پیشنهاد از طرف کسانی است که یا نمی فهمند یا خود را به نفهمی زده‌اند..
نام بی نام
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
سلام
مردم رو چی فرض کردند
مزایا بنزین برای هر نفر ۳۰ لیتر یعنی چی ؟
از ماست که برماست
والسلام