پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آسانسورهای کششی جزء قدیمی ترین و پرکابردترین آسانسورها محسوب می شوند. این آسانسورها عموما شامل یک اتاقک و یک اهرم هستند که برای جداسازی دو سر کابلی که از یک چرخ قرقره بلند عبور می کند و در بالای چاه آسانسور قرار دارد، به کار برده می شوند. اهرم و آسانسور نسبت به یکدیگر به تعادل می رسند که این بدین معناست که تنها مقدار کمی نیرو برای جابجایی آسانسور به بالا و پایین لازم است. هنگامی که اتاقک آسانسور به بالا می رود، اهرم به پایین می رود و برعکس.
اتاقک آسانسور و اهرم معمولا بر روی گیره هایی که شبیه ریل هستند و به طور عمودی در چاه آسانسور قرار گرفته اند نصب می شوند تا اطمینان حاصل شود که از مسیر خود منحرف خواهند شد. اگرغیر از این باشد، مسافران بازیگوش ممکن است به دیواره های پشتی اتاقک برخورد کنند و باعث شوند اتاقک به سمتی که نباید، بچرخد. هدف دیگر از ساخت این ریل ها این است که در صورت وقوع حادثه، ترمز کشیده شود و دستگاه متوقف گردد.
فیلم های سینمایی زیادی وجود دارد که در آن کابل آسانسور پاره شده و حادثه ای ناگوار رخ می دهد، ولی در واقع، امکان پیش آمدن چنین حادثه ای بسیار کم است چرا که کابل های آسانسور از فولادی که قابلیت کشش فراوانی دارد ساخته شده اند و در واقع 10 برابر بیشتر از آنچه که نیاز است مستحکم ساخته و طراحی شده اند. تا زمانی که آسانسورها به طور مداوم بازرسی شوند، هر گونه آسیبی به کابل ها می تواند شناسایی و رفع شود. حتی اگر کابل ها نیز پاره شوند، یک دستگاه گاورنر پرسرعت و یک بافر در بالای چاه آسانسور قرار دارد که مانع از سقوط آزاد آسانسور می شود.
آسانسور با استفاده از یک موتور برقی بزرگ که به چرخ قرقره متصل شده، حرکت می کند. طراحی سازه چنین چیدمانی بسته به تجهیزات آسانسور، متفاوت است. در روش های سنتی از یک موتور جریان مستقیم که به یک دنده حلزونی شکل وصل شده استفاده می شود. این موتور سرعت بسیار زیادی دارد تا بتواند آسانسور را به حرکت دربیاورد و در نتیجه دنده حلزونی به مقدار قابل ملاحظه ای سرعت را کاهش داده و بعد از آن این حرکت را به چرخ قرقره منتقل می کند. یک دیسک ترمز برقی نیز به میله چرخ قرقره متصل است که عموما از این میله برای ثابت نگه داشتن اتاقک آسانسور در هنگام توقف استفاده می شود و از طرفی اهرم نیز بار داخل اتاقک را به تعادل می رساند. تعادل حقیقی تحت تاثیر و کنترل بار اتاقک می باشد ( عموما اهرم کمی از اتاقک آسانسور سنگین تر است که جبران بار داخل اتاقک در هنگام حرکتش بشود). در صورتی که جریان برق نتواند آسانسور را متوقف کند، اهرم ترمز وارد عمل می شود و آسانسور را همان جا که هست نگه می دارد.
در این وضعیت، موتور DC (جریان مستقیم) توسط یک ژنراتور که از موتور جریان سه فاز متناوب ACاستفاده می کند تغذیه میشود. سپس این جریان سه فازه استاندارد که در اکثر موتورهای آسانسور وجود دارد به جریان مستقیم که مورد نیاز موتور است، تبدیل میشود.
استفاده از تجهیزات بدون دنده ، روز به روز محبوبیت بیشتری نسبت به تجهیزاتی که در آن دنده وجود دارد، پیدا میکند. در وضعیت بدون دنده، جریان داخلی به موتورهای AC کاهش یا افزایش داده می شود تا سرعت خروجی موتورهای DC تنظیم شود. موتور با سرعتی که لازم است، می چرخد و هیچ چرخ دنده حلزونی لازم نیست، البته این چیدمان باز هم اهرم ترمز را دارا می باشد.
جایگزین سوم که اخیرا به نسبت بیشتر استفاده شده است، یک موتور AC است که معمولا در چیدمان همراه با دنده، از این موتور استفاده می شود. این خود باعث می شود که دیگر به ژنراتور و یا هر گونه موتور DC دیگری نیاز نباشد. موتور و ترمز توسط یک سیستم کنترل گر پیچیده که در واقع "مغز" آسانسور است، کنترل می شوند.
آسانسورهای کششی معمولا نیازمند به فضایی برای قرار دادن تجهیزات در بالای چاه آسانسور می باشند. این فضا عموما از فضای استاندارد باید بالاتر قرار گیرد چرا که بالای آسانسور کمی وارد فضای تهجیزات و موتور می شود، اتاقک حدود 1 متر بالاتر از اتاقک موتور، دنده ها، چرخ قرقره، گاورنر امنیتی و تفکیک کننده طبقات، قرار می گیرد. اتاق های موتور آسانسور باید قفل شوند چرا که افراد عادی ممکن است به تجهیزات دست بزنند، آنها را تخریب کنند و یا به خود آسیب بزنند. موتور آسانسور دارای اجزایی است که به سرعت حرکت می کنند و به برق زیادی نیاز دارد. در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد که آب و هوای سرد باعث آسیب به اجزای موتور شود، باید هوای تازه وارد اتاق موتور گردد و فضایش گرم شود. همچنین بهتر است تیرآهنی بالابر به سقف نصب شده و یک دریچه در کف زمین ساخته شود که ماشین آلات سنگین از طریق آن به وسیله ی "وینچ" جابجا شوند. به نظر می رسد که از عمر ماشین آلات و تجهیزات بالابر به طور مدوام کاسته می شود، بنابراین باید شرایط تعویض آسان تجهیزات فراهم گردد. اتاق های ماشین بهتر است از طریق پلکان به آسانی قابل دسترس باشند البته بسیاری از اتاق های ماشین آسانسور از طریق نردبان در دسترس قرار می گیرند. این اتاق ها نباید با هدف دیگری جز قرار دادن ماشین آلات مورد نیاز برای آسانسور مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی که ماشین آلات آسانسور در قسمت خدمات عمومی یک پنت هاوس قرار گرفته باشند، باید درب اتاق قفل شود.
در بعضی موارد، اتاق ماشین به جای اینکه در بالایش قرار بگیرد در زیر محوطه آسانسور قرار است. در چنین حالتی، کابل آسانسور یک زنجیر کامل با چرخ قرقره ای بدون برق در بالای چاه آسانسور می باشد و یک چرخ قرقره حاوی برق در پایین و داخل اتاق ماشین تعبیه شده است.