صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۱۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
«عباس جعفری دولت آبادی» دادستان تهران با بیان اینکه تشدید نظارت بر شرکت های هواپیمایی لازم است، گفت: در مورد تاخیر پروازها دادستانی پیگیری مستمری دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«عباس جعفری دولت آبادی» دادستان تهران با بیان اینکه تشدید نظارت بر شرکت های هواپیمایی لازم است، گفت: در مورد تاخیر پروازها دادستانی پیگیری مستمری دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، جعفری دولت آبادی در جلسه ای با مسئوان هواپیمایی کشور اظهار داشت: به موجب ماده ٢٢ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عمومی و دادستان مکلف است برای حفظ حقوق عامه اقامه دعوی کند.
جلسه دادستان تهران با رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیر کل شرکت فرودگاه های کشور، مدیرعامل شرکت های هواپیمایی و تعدادی از معاونان دادستان تهران درباره بررسی علل تاخیر پروازها روز چهارشنبه گذشته به ریاست دادستان تهران برگزار شد.
دادستان تهران یکی از مصادیق مهم حقوق عامه را وضعی دانست که امروزه در برخی فرودگاه ها رخ می دهد وافزود: در اصل 156 قانون اساسی بر دو وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه تصریح شده است.
وی با بیان اینکه از مصادیق تضییع حقوق مردم سرگردانی ناشی از تاخیرهای بی مورد، ‌فروش بلیت هواپیما با قیمت های متفاوت، عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب با مسافرین در برخی فرودگاه هاست، به مفاد گزارش های معاونان دادستان تهران در مورد تأخیر پروازها و به برخی علل آن استناد کرد.
جعفری دولت آبادی افزود: طی دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونین داستان تهران برای بررسی تأخیر پروازها در فرودگاه مهر آباد حضور یافته اند که گزارش‌های تهیه شده متضمن اطلاعات مناسب و مفیدی است.
دادستان تهران اعلام کرد: به موجب این گزارش ها، روزانه تأخیر پروازها وجود دارد که برخی تأخیرها غیر قابل قبول است و به مسافرین نیز علت آن توضیح داده نمی شود و در برخی موارد نیز حقوق آنها رعایت نمی گردد. البته برخی تاخیرها به دلیل نقص فنی هواپیما، بدی آب و هوا و نظایر آن رخ می دهد که این موضوع قابل دفاع است.
وی با اشاره به مفاد گزارش های معاونان دادستان تهران در مورد تاخیر پروازها و نتایج آن گفت: معاونین در این بازدید ها با مردم، مدیران شرکت های هواپیمایی و مسئولان فرودگاه گفت وگو کرده و 20 علت برای تأخیرها احصاء شده است.
دادستان تهران با اشاره به اینکه برخی از تأخیرها به دلیل ساختارهای فرودگاهی است، افزود: حسب اعلام مسئولین در فرودگاه مهر آباد یک باند پرواز بیشتر وجود ندارد و در نتیجه ترافیک های پروازی رخ می دهد که این مشکلات به شرکت های هواپیمایی مربوط نمی شود.
وی اعلام کرد: برخی تاخیرها به خاطر تاخیر ورود هواپیما در مقصد است و پس از این تاخیر، در سلسله پروازها تاخیر رخ می دهد.
جعفری دولت آبادی با بیان اینکه برخی شرکت های هواپیمایی اعلام کرده اند که بخشی از تاخیرها به دلیل کمبود مسافر است، با رد این موضوع، اظهار داشت: اگر مسافر وجود ندارد نباید بلیت فروخته شود و شرکت هواپیمایی نمی تواند بلیت بفروشد و سپس اعلام نماید که تعداد مسافر کم است و پرواز را باطل کند.
دادستان تهران میزان اعتبار شرکت های هواپیمایی را به حفظ و رعایت حقوق مسافران دانست و اظهار داشت: اگر برای یک شرکت هواپیمایی فعالیت تجاری مقرون به صرفه نباشد، بهتر است فعالیت های دیگری انجام دهد.
جعفری دولت آبادی اعلام کرد: تمام شرکت ها باید به نصب منشور حقوق مسافران در فرودگاه ها مکلف شوند؛ چرا که مسافران باید بدانند که چه حقوقی و شرکت ها در صورت تاخیر چه وظیفه ای برعهده دارند.
دادستان تهران با اشاره به عدم پاسخگویی در فرودگاه در خصوص تأخیر پروازها خاطر نشان کرد: وقتی مسافران با تاخیر پرواز مواجه می‌شوند مدیران شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه حضور نمی یابند که نسبت به آن شفاف سازی کنند.
وی اظهار داشت: گاهی اوقات تاخیر پروازها طولانی می شود به عنوان مثال در ماه گذشته یکی از پروازها حدود 23 ساعت تاخیر داشت که این موضوع قابل دفاع نیست.
دادستان تهران با شرکت‌های هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی دراین بخش ورود جدی‌تر خواهد کرد و انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکت‌هایی که خود را با مقررات تطبیق نمی‌دهند، افزایش دهد.
وی با قدردانی از برخی شرکت‌ها که اقدامات مناسبی انجام داده اند، گفت: باید این شرکت ها به مردم معرفی شوند.
دادستان تهران با تاکید بر اینکه باید سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شرکت هایی که خود را با شرایط جدید تطبیق نمی دهند با دادستانی همکاری بیشتری داشته باشد، توصیه کرد: این گونه شرکت ها فعالیت خود را با برخی از شرکت ها تجمیع و یا فعالیت آن را متوقف کنند.
وی خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم مسافران در فرودگاه سرگردان و ناراضی و سایر مسئولین مجبور باشند مشکلات ناشی از عدم توجه شرکت ها به حقوق مسافرین را پیگیری کنند.