پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران در چارچوب حوزه فرهنگی عمومی و در راستای سایر نهادهای فرهنگی تعریف می شود و نهاد جایگزین دولت نیست و رویکرد آن باید از دولت محوری به «رسالت محوری» تغییر یابد.
به گزارش «انتخاب»، سیدرضا صالحی امیری با بیان اینکه حوزه فرهنگی حوزه باورهاست نه بایدها، تصریح کرد: اساسا در نظام فرهنگی مفهوم باید، اجبار و تحمیل جایگاهی ندارد و ما را از رسیدن به مقصد بازخواهد داشت. اگر بناست در کلانشهر تهران اتفاق مثبتی در راستای اخلاق شهروندی، امنیت، اعتماد، مشارکت، رضایت، سلامت و نشاط اجتماعی رقم بخورد بدون شک در در بستر باورهای اجتماعی و فرهنگی شکل خواهد گرفت.
قائم مقام شهردار تهران با اشاره به گفتمان فرهنگی در کلانشهر تهران اظهارکرد: در نظام سیاسی کشور ما گفتمان غالب فرهنگی گفتمان مقام معظم رهبری است و تمام برنامهها و سیاستهای فرهنگی باید ذیل این گفتمان تعریف شود چرا که اداره یک کشور بر اساس چندین گفتمان امکان پذیر نیست بنابراین گفتمان حاکم و غالب در نظام فرهنگی منطبق با نظام ارزشی و قانونی ما همان گفتمان مقام معظم رهبری است و باقی گفتمانها در دل این گفتمان و ذیل آن است.
وی ادامه داد: سیاستگذاریهای فرهنگی از سوی مراجعی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... صورت می گیرد و ۳۰ نهاد فرهنگی نیز بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در اجرای برنامهها همکاری دارند که شهرداری تهران نیز یکی از این نهادهای فرهنگی به شمار میرود. از این منظر ما در دل یک پازل و مجموعه بزرگ سیاست فرهنگی در سطح ملی تعریف شدهایم و باید وظایف خاص خود را انجام دهیم.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: بر این اساس شهرداری تهران به مثابه یک دولت نیست بلکه یک نهاد است که رسالت های خاص خود را داراست و نباید به هر انگیزهای خود را جایگزین دولت، نظام تامین اجتماعی، بهزیستی، وزارت ورزش یا سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی کند بلکه خود، بخشی از مجموعه نظام به شمار میرود.
وی با اشاره به نقش شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی اظهارکرد: در پازل نظام فرهنگی، گفتمان و سیاستهایی حاکم است و نهادهای فرهنگی مختلف وظایف خاص خود را دارا هستند که شهرداری تهران نیز یکی از این نهادهاست و به عنوان بخشی از مجموعه این نظام به شمار میرود و باید در داخل این پازل ماموریتهای خود را انجام دهد و نقش خود را ایفا کند.
صالحی امیری با بیان اینکه شهرداری تهران دارای وظایف ذاتی تعریف شده در قالب ماموریت های ۱۴گانه است،گفت: این ماموریتها در راستای توسعه دانش و هویت، فرهنگ عمومی، مشارکت مردمی، خانواده، سبک زندگی، توانمندسازی، سلامت، آموزش شهروندی، ورزش همگانی، اقتصاد شهر و ... بهدرستی طراحی شده و میتوان موارد دیگری را به آن اضافه کرد.
وی با اشاره به دو نگاه موجود در خصوص شهرداری اظهارکرد: یک دیدگاه، شهرداری تهران را به مثابه یکی از ۳۰ نهاد مسئول فرهنگی کشور میداند که در چارچوب قانون وظایفی برای آن درنظر گرفته شده است و بر اساس دیدگاه دوم شهرداری، مسئول فرهنگ عمومی شهر تهران است که باید تمامی تحولات این کلانشهر را مدیریت کند. نوع دیدگاه به شهرداری از این رو دارای اهمیت است چون نظام برنامه ریزی، بودجه، سیاستگذاری و طراحی عملیات این دو دیدگاه کاملا متفاوت است.
قائم مقام شهردار تهران با اشاره به دیدگاهی که شهرداری تهران را در چارچوب حوزه فرهنگی عمومی و در کنار سایر نهادهای فرهنگی تعریف کرده است، تاکید کرد: بر اساس این دیدگاه قانونی ما باید رویکرد خود را از دولت محوری به رسالت محوری تغییر دهیم. در واقع ما رسالت فرهنگی داریم اما دولت فرهنگی نیستیم. مسئولیت حوزه فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تهران با شهرداری نیست و با کل مجموعه نظام است و شهرداری تهران به میزان رسالتپذیری و مسئولیتپذیری در چارچوب قانونی پاسخگوی فعالیتها وماموریتهای خود خواهد بود.
وی تصریح کرد: شهرداری تهران در حوزه آسیبهای اجتماعی کلانشهر تهران مقصر نیست بلکه باید به اندازه مسئولیت خود پاسخگو باشد. یا مسئول آلودگی هوای پایتخت، شهرداری تهران نیست زیرا حل این معضل نیازمند تصمیمات در سطح ملی و کلان است که شهرداری تهران نیز در این حوزه همچون سایر نهادها مسئولیت دارد و باید مشارکت کند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اصلاح جامعه را مستلزم اصلاح فرهنگ دانست و تاکید کرد: این دیدگاه برگرفته از اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری است.
به گفته صالحی امیری، فرهنگ به مثابه یک اکسیژن است که اگر آن را دریغ کنیم جامعه به سمت میرایی حرکت خواهد کرد.
وی آلودگی فرهنگی را خطرناکتر از آلودگی هوا دانست و گفت: شهر در صورت آلودگی فرهنگی دچار بحران هویت می شود. شهر به مثابه یک کالبد نیست که فقط متشکل از برج و بارو و اماکن و فضاهای اقتصادی تعریف شود بلکه شهر را انسان میسازد و هویت انسانی بر هویت شهر حاکم می شود.
قائم مقام شهردار تهران با تاکید بر لزوم تغییر رویکردها اظهارکرد: ما نیازمند تغییر ریل هستیم. آسیب شناسیها و نظرسنجیهای میدانی نشان میدهد که باید ریلگذاری جدید متناسب با تحولات جدید جامعه انجام دهیم و مسیری را انتخاب کنیم که به رضایت مردمی منجر شود.
وی تاکید کرد: سیاست فرهنگی شهرداری تهران مبتنی بر شهر انسان محور و اخلاق مدار در چشم انداز ۱۴۰۰ تعریف میشود و ملاک آن رضایت شهروندان است نه برج سازها و صاحبان ثروت.
صالحی امیری ارتقای سرمایه اجتماعی و دینی، اعتماد، رضایت، مشارکت، اخلاق، امنیت، سلامت و نشاط اجتماعی را از محورهای سیاست جدید حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برشمرد و گفت: آیا سرمایه اجتماعی در تهران افزوده شده یا کاهش یافته است؟ وضعیت خشونت و سلامت اجتماعی جامعه چگونه است؟ با شهری خشن مواجه هستیم که روح اخلاقی در آن حاکم نیست و باید سیاستگذاریها و برنامهریزیها در این حوزه ها انجام شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران یادآور شد: نشاط اجتماعی الزاما به معنای شادی کردن نیست بلکه این شاخص میزان رضایتمندی از تحولات زیستی یک فرد را نشان میدهد. در جامعهای که همدلی، همنوایی و همگرایی وجود دارد نشاط اجتماعی نیز افزایش مییابد.
وی با تاکید بر رسالت تولیگری به جای تصدیگری گفت: در رسالت تولیگری سه مفهوم سیاستگذاری، حمایت و نظارت وجود دارد و بقیه امور باید به مردم واگذار شود. به عنوان نمونه اگر هدف ما از ایجاد سرای محله انتقال تکالیف نهادهای اجتماعی و دینی به سراهای محله باشد این رویکرد کاملا اشتباه است و باید اصلاح شود. در سرای محله باید بستری را ایجاد کنیم که نهادهای محلی بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران نباید متغیر مداخلهگر در زیست فرهنگی اجتماعی جامعه باشد بلکه باید حمایت و پشتیبانی کند. برنامههای سال ۹۷ ما باید بر اساس رسالت سیاستگذاری، حمایت و مشارکت تدوین شود و شهرداری تهران به مثابه یک پشتیبان فرهنگی عمل کند.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، صالحی امیری بر لزوم پشتیبانی و حمایت از نهادهای فرهنگی، اجتماعی و دینی، پرداختن به کار فرهنگی اثربخش و پرهیز از مراسمگرایی و مناسکگرایی و تبلیغات فاقد اثر، بهرهگیری از ظرفیتهای عمومی (مانند نهادهای مردمی، کانونها ،خیریه ها و موسسات اجتماعی)، بهکارگیری خلاقیت و نوآوری برای مشارکت مردمی، تغییر ریل در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای دستیابی به اهداف این حوزه تاکید کرد.