صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۳۸۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۶
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۹ دی معیار سنجش انقلابی‌گری از انقلابی‌نمایی است، گفت: ۹ دی، مدل ملی و بومی برای مقاومت در برابر زیاده‌خواهی دشمن بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۹ دی معیار سنجش انقلابی‌گری از انقلابی‌نمایی است، گفت: ۹ دی، مدل ملی و بومی برای مقاومت در برابر زیاده‌خواهی دشمن بود.

به گزارش ایسنا، حجت ‌الاسلام علی سعیدی، در مراسم راهپیمایی بزرگداشت سالروز ۹ دی در جمع مردم اهواز، اظهار کرد: نهم دی یادآور حماسه بزرگی است که ملت ایران در جهت مقابله با فتنه‌ای که برای تضعیف و مقابله با حاکمیت الهی پیش‌بینی شده بود، خلق و این فتنه را خنثی کردند. فتنه سال ۸۸ نه آخرین فتنه بود و نه آخرین فتنه است. آنچه برای ملت ما حائز اهمیت است توجه به ویژگی‌ها، ریشه‌ها و پیامدها و تکلیف مردم ما در این شرایط حساس است.

سعیدی در ادامه به بیان عبرت‌های فتنه ۸۸ پرداخت و گفت: اولین عبرتی که از فتنه ۸۸ برای ما قابل دریافت است این است که فتنه ۸۸ مدل حرکت نرمی برای مقابله با انقلاب جمهوری اسلامی ایران بود. اصولاً شیوه آمریکا برای براندازی انقلاب‌ها گاهی سخت‌افزاری و گاهی نرم‌افزاری است؛ آنچه در افغانستان و عراق و مشابه آن در طول نیمه دوم قرن بیستم در ۲۲ کشور توسط آمریکا انجام گرفت،‌ حملات سخت‌افزاری بود؛ اما شیوه‌ای که آمریکا در شوروی، اوکراین و برخی دیگر از کشورها به کار گرفت،‌ شیوه نرم‌افزاری بود.

وی توضیح داد: آمریکا نمی‌توانست به شیوه نظامی امپراطوری شوروی را ساقط کند اما با شیوه نرم‌افزاری این امپراطوری را به استحاله کشاند و زمینه سقوط آن را فراهم کرد. آنچه درباره ایران به کار گرفت در ابتدا جنگ نیابتی بود که توسط صدام شروع شد و مراحل بعدی آن تا بحث تحریم و تعامل و مذاکره ادامه یافت. ملت ما باید توجه کند فرقی بین تعامل و مذاکره با تحریم و محاصره و جنگ سخت نیست. هدف براندازی است؛ شیوه‌ها و راهبردها تغییر می‌کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه این اولین عبرتی است که از فتنه ۸۸ می‌توانیم استفاده کنیم، افزود: این فتنه یک کودتای مخملی بود و در سال ۸۸ جریانی که از دیرباز دنبال حاکمیت تفکر خودشان بودند احساس کردند جریان‌های انقلابی و اصول‌گرا جلوی آن را گرفته‌اند و با ایجاد یک فتنه درصدد انداختن آن مسیر در جاده خود بودند. آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد مدل جنگ نرم برای براندازی و استحاله انقلاب بود.

سعیدی با بیان اینکه دومین عبرت فتنه ۸۸ تلاقی منافع جریان تجدیدنظرطلب با منافع آمریکا بود، توضیح داد: آنچه زمینه‌ساز سقوط شوروی بود تلاقی منافع عناصر غرب‌گرای آن‌ها با منافع آمریکا بود. در کشور ما نیز سیاستمدارانی هستند که طرفدار تفکر لیبرال مسلمانی هستند و منافع آن‌ها با غرب یکجا تلاقی می‌کند. آن‌ها در فتنه ۸۸ توانستند همدیگر را پیدا کنند و ما همه شاهد بودیم خانم کلینتون و دیگران با چه اهتمامی از این جریان حمایت کردند.

وی سومین نکته عبرت‌آموز فتنه ۸۸ را تقابل با حاکمیت دینی و نه تقابل دو کاندیدا عنوان کرد و افزود: برخی خواص اشتباه می‌کردند. خدمتشان می‌رفتیم و می‌گفتیم چرا وارد صحنه نمی‌شوید؟ می‌گفتند ما بین دو کاندیدا وارد نمی‌شویم. تا یک هفته ممکن است بگوییم تقابل بین دو کاندیدا بود؛ اما پس از آن تقابل بین یک جریان ماجراجو با حاکمیت دینی بود. اینجا هم مردم و هم خواص جامعه تکلیف‌شان متفاوت است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: چهارمین نکته عبرت آموز، قابلیت تکرار فتنه است. انسان عاقل و مردم انقلابی از گذشته عبرت می‌گیرند. این فتنه نه اولین است و نه آخرین خواهد بود. در جریان بنی‌صدر برخی حرکت‌ها را شاهد بودیم. قائله ۱۴ اسفند دانشگاه تهران را یادمان نرفته است و ۱۸ تیر ۷۸ نیز این قضایا را شاهد بودیم. فتنه ۸۸ در تداوم حرکت‌های قبلی بود و ممکن است در آینده به شکل‌های دیگر تکرار شود. حضور مردم در این مواقع لازم است.

سعیدی افزود: نکته دیگر عبرت‌آموز فتنه ۸۸ همبستگی بین مجموعه ضد انقلاب داخلی و خارجی است. در این فتنه شاهد بودیم که سلطنت‌طلب‌ها، بهایی‌ها، مجرمین و محکومین و همه کسانی که به نوعی با دین و دیانت و حاکمیت دینی مخالف بودند؛ چه در داخل و چه خارج در این ماجرا وارد شدند و کنار هم قرار گرفتند. شعارهایی که در تهران می‌دادند شعارهایی بود که با شعارهای انقلاب، سازگاری نداشت. بنابراین ما می‌بینیم در هر فتنه‌ای، چه کسانی، با چه شعارهایی در این قضایا وارد می‌شوند. ششمین نکته عبرت‌آموز این بود که فتنه ۸۸ اعتراض نبود بلکه تقابل با قانون بود.

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های حماسه ۹ دی پرداخت و گفت: در نگرش دینی، مردم جایگاه‌ ویژه‌ای دارند. انتخاب حاکم و رهبر با ذات باری تعالی است اما تحقق حاکمیت دینی منوط به حضور مردم در صحنه است. هر کجا مردم با هر یک از انبیا همراه شدند حاکمیت دینی شکل گرفت و هر جا همراه نشدند، زمینه آن فراهم نشد. در انقلاب حضرت نوح(ع) مردم همراهی نکردند، حاکمیت الهی شکل نگرفت. در عصر حضرت موسی(ع) انقلاب الهی شکل گرفت؛ اما چون مردم در ادامه همراهی نکردند انقلاب ساقط شد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مردم همچنان‌که در حدوث انقلاب نقش دارند، در بقای آن نیز نقش دارند، اظهار کرد: انقلاب صدر اسلام با رهبری پیامبر اکرم(ص) شکل گرفت. حاکمیت دینی استمرار یافت اما بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) مردم در صحنه نماندند و در بقای آن همراهی نکردند. امروز ۳۹ سال است که انقلاب اسلامی ثابت و استوار مانده است چون مردم در حدوث و بقای انقلاب حضور دارند. بقای انقلاب به حضور مردم بستگی دارد.

سعیدی اظهار کرد: اولین ویژگی حماسه ۹ دی، بازگرداندن ثبات قدرت حاکمیت نظام در برابر اقدامات ساختارشکنانه بود. دومین ویژگی این حماسه نیز حاکمیت قانون در برابر اهرم فشار و جنجال‌آفرینی بود؛ حضرات می‌خواستند با آشوب و جنجال‌آفرینی کارشان را پیش ببرند؛ آن گونه که در شوروی و اوکراین اتفاق افتاد؛ اما مردم برای پاسداری از قانون و انقلاب آمدند. ویژگی دیگر حماسه ۹ دی تبلور صلابت و نقش مؤثر ولایت فقیه در پاسداری از کیان اسلام بود. پاسداری از اسلام هم نقش مردم و تکلیفی بر دوش رهبری است. ایشان بعد از ۲۹ خرداد وقتی از اتمام حجت مأیوس شدند با صلابت رهبری به میدان آمدند و زیر بار ابطال انتخابات نرفتند و قائله با حضور مردم ختم شد.

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر حماسه ۹ دی تجلی تکلیف‌مداری مردم در پاسداری از امامت، رهبری الهی و شریعت بود، گفت: مردم هم پاسدار امامت هستند هم شریعت. امام باقر(ع) در پاسخ شخصی که پرسیده بود چرا حضرت فاطمه(س) بین در و دیوار قرار گرفت؟ فرمودند: اگر جعفر و حمزه آن روز بودند نمی‌گذاشتند این اتفاق بیفتد. امروز هم اگر در جامعه جعفرها و حمزه‌ها باشند و مردم هم جعفروار و حمزه‌وار از شجره طیبه ولایت حمایت کنند، دشمنان هیچ حرکت و غلطی نمی‌توانند انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: ۹ دی مدلی ملی و بومی برای مقاومت در برابر زیاده‌خواهی دشمن بود. شما به مردم لبنان، عراق و سوریه دست دادید و مقاومت را ملی و بومی کردید. ۹ دی معیار سنجش انقلابی‌گری از انقلابی‌نمایی است. افرادی تحت نام امام(ره) و خط امام(ره) در برابر جانشین امام، قانون و شورای نگهبان ایستادند. عده‌ای از مردم را به خیابان کشاندند و آشوب به پا کردند تا بتوانند خواسته‌شان را عملی کنند. اما مردم به صحنه آمدند و صف انقلابی‌گری از انقلابی‌نمایی جدا شد.

سعیدی اظهار کرد: شما مردم عزیز اهواز و خوزستان بیشترین هزینه را در دوران دفاع مقدس، به انقلاب و نظام دینی تقدیم کردید. امروز تکلیف سنگینی بر دوش ملت ما است. همه ملت‌های گذشته تاریخ و امروز منتظرند میزان استقامت،‌ صبر و مقاومت ملت ایران را بسنجند که آیا می‌توانند جام قهرمانی ملت‌های دنیا را بالای سر ببرند؟ این شدنی است مشروط به اینکه مردم مقاومت کنند و در برابر حرکت‌های ایذایی و موذیانه بایستند.

وی گفت: خداوند به پیامبر می‌فرماید: «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ»(هود، ۱۱۲) خداوند اول فرمان به استقامت می‌دهد، سپس می‌فرماید: «کما أمرت» این استقامت باید در چارچوب مأموریت و اعتلای کلمه اسلام و توحید باشد و پس از آن می‌فرماید استقامت تو به تنهایی کافی نیست، مردم هم باید کنار تو استقامت کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان‌کرد: آنچه امروز در صحنه عراق و لبنان و سوریه مشاهده می‌کنید ناشی از اراده باصلابت رهبری و پشتیبانی مردم انقلابی ایران است که بحمدالله فرهنگ بسیجی و تفکر بسیجی در منطقه صادر شده است. آمریکایی‌ها با همه تلاش می‌خواستند عراق و سوریه را تحت سلطه خود قرار دهند اما نتوانستند این کار را انجام دهند. راه ادامه دارد، مدل روشن است، جاده مشخص است و تنها راه استقامت، حرکت بر محوریت رهبری است.