صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۱ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۳۴۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به 29 اردیبهشت، شایعاتی پیرامون مفاد سند چارچوب اقدام آموزش 2030 یونسکو و امضای آن توسط دولت یازدهم از سوی مخالفان دولت در جامعه منتشر شد.

به گزارش انتخاب، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان این‌که نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اسناد بالادستی نظام تعریف می‌شود و متکی بر اصول دینی و فرهنگ بومی و ملی کشور است، گفت: همه فعالیت‌های آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و رهنمودهای مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی و اجرا می‌شود.

«سید علی قاسمی» با اشاره به ضرورت ارتباط با سایر کشورهای دنیا برای استفاده بهینه از دیپلماسی فرهنگی اظهار کرد: هیچ کشوری در دنیای امروز نمی‌تواند در خودش محصور باشد. معتقدیم حفظ استقلال سیاسی و اجتماعی نظام و ارائه ویژگی‌های فرهنگی و تصویری مثبت از نظام به جهانیان با تقویت دیپلماسی فرهنگی صورت می‌پذیرد. در همین راستا نیز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از یونسکر در کنفرانس‌های بین‌المللی این سازمان نقش‌آفرینی می‌کند.

وی افزود: در هفته معلم مقام معظم رهبری که فرمایشات ایشان برای همه ما لازم‌الاتباع است، نکاتی را در مورد سند 2030 عنوان کردند. اما عده‌ای با هدف اعتمادزدایی و خدشه وارد کردن به نظام آموزشی دولت ایران، سعی در نشان دادن چهره‌ای دیگر از این دولت کردند تا در شرایط حساس انتخابات دستاویزی برای تخریب چهره دولت و نظام آموزشی دولت یازدهم، به ویژه در اقشار متدین و عامه جامعه داشته باشند.

  مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: این افراد با نشر اکاذیبی مانند تعهد دولت ایران بر اجرای نکاتی مانند آموزش همجنسگرایی در دانش‌آموزان سعی کردند افکار عمومی را در انتخابات به سمت نامزد مد نظر خود بکشانند که این اوج بی‌‌خلاقی است.

قاسمی بیان کرد: برای تنویر افکار عمومی باید گفت که سند چارچوب اقدام آموزشی 2030 یک سند در راستای اقدام سند «آموزش برای همه» است که سال 2000 به عنوان شعار یونسکو برای تمام کشورهای عضو مطرح شد و از سال 2000 تا 2015 اجرا شد. آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در ایمن راستا توفیقات خوبی داشت و دستاوردهای خود را به کنفرانس بین‌المللی 2015 ارائه کرد.

این مسئول تصریح کرد: اسناد بین‌المللی معمولا دو شکل دارند. یک دسته الزام‌آور هستند و یک دسته هم الزامی برای اجرا ندارند. سند 2030 در دسته سندهای غیرالزام‌آور قرار می‌گیرد و به شکل بیانیه مطرح می‌شود.

وی یادآور شد: در هر دو سند، ممکن است مفادی باشد که با فرهنگ بومی و اعتقادات جوامع همخوانی نداشته باشد. در اسناد الزام‌آور، کشورهای عضو اگر مفادی را با شرایط فرهنگی و اعتقادی جامعه متناسب ندانند، به صورت حق شرط آن را امضا می‌کنند. به این معنا که تعهدی در اجرای آن نداریم. در اسناد غیرالزام‌آور نیز کشورها در چنین مواردی از حق تحفظ استفاده می‌کنند تا امضای این سند تعهدی بر اجرای همه مفاد آن نباشد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران افزود: زمانی که این سند در صحن کنفرانس ارائه شد، دکتر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در صحن علنی کنفرانس، تحفظ جمهوری اسلامی ایران را نسبت به کل سند اعلام کرد.

قاسمی گفت: پیش از آن هم کشورمان به صورت مکتوب حق تحفظ خود را به نماینده مالزی به عنوان نماینده کشورهای آسیایی در کنفرانس ارائه کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها در صورت اعمال تغییرات مد نظر، اعلام تحفظ نخواهد کرد. وقتی هم وزیر اعلام تحفظ کرد، این موضوع به عنوان سند اجلاس تصویب شد که جمهوری اسلامی ایران حق تحفظ را اعلام کرد و به صورت مکتوب به دبیرخانه ارسال شد. به این معنی که چنانچه مفادی از سند 2030 با هنجارهای جامعه ایران همخوانی نداشته باشد، تعهدی در اجرای آن نداریم.

وی تصریح کرد: در این اسناد آمده که جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش‌هایی از «چارچوب اقدام آموزش 2030» که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایران است نمی‌داند.

این مسئول با بیان این‌که تذکرهای رهبر معظم انقلاب به عنوان راهنما و دیدبان نظام به جا و درست بود، گفت: اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یک جریان در کشور سعی می‌کند آموزش و پرورش را از چشم‌ها بیندازد. این افراد و جریان‌ها حتی در مخالف نظر رهبری فعالیت می‌کنند. مباحث مطرح شده توسط شایعه‌سازان با هشدارهای رهبر معظم انقلاب ارتباطی ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تأکید کرد: با اطمینان می‌گوییم در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و دولت یازدهم هیچ کتاب درسی و کمک‌آموزشی با مفاهیم موهن وجود ندارد و نکته‌ای مغایر با ارزش‌های ملی و دینی نداریم.

قاسمی افزود: به شدت تکذیب می‌کنیم که فعالیت‌های قرآنی و مذهبی آموزش و پرورش کمرنگ است. آموزش و پرورش کشورمان بیشترین تلاش را در حیطه تحقق فرهنگ دینی و ارزش‌های اسلامی دارد. بنابراین آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید، به دنبال ایجاد فرصت برابر و متناسب آموزشی برای همه فرزندان این سرزمین است. همان دغدغه اصلی تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت که به عنوان عدالت آموزشی آن را می‌شناسیم.

وی خاطرنشان کرد: از مردم عزیز می‌خواهیم که به این شایعات توجهی نداشته باشند و کتاب‌های کمک آموزشی را از طریق فصلنامه رشد و سامانه مورد تایید آموزش و پرورش دنبال کنند. استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی که مورد تایید آموزش و پرورش نیستند و عمدتا نگاه تجاری را دنبال می‌کنند، می‌تواند سبب تقویت شایعات مخالفان رشد نظام آموزشی کشور شود.