پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : هرگز به صحبت افراد گیر ندهید. برای گیر انداختن گوینده، با تفسیرهای خودتان در صحبتهای او مداخله نکنید. هیچگاه چیزی مانند «میتونی این رو بفهمی؟» نگویید. این کارها باعث میشود گوینده بخواهد جواب شما را بدهد و آنگاه ممکن است رشته کلام از دستش خارج شود.
سعید حسینزاده: هر یک از ما در ارتباط با دیگران ممکن است عاداتی منفی داشته باشیم گرچه به چشم نمیآیند، اما در درازمدت تأثیرات مخرب بسیاری به دنبال خواهند داشت. این عادات ممکن است به بخشی از شخصیتمان تبدیل شده باشند، اغلب برای خودمان محسوس نیستند، اما مخاطبانمان به خوبی با آنها آشنا هستند و حتی شاید در مورد آنها به ما تذکر نیز داده باشند.
بارزترین این عادات که در دید و بازدید نوروز، خودش را نشان میدهد، کدامند؟
۱. پریدن توی حرف دیگران!
قطع مکالمه دیگران یا همان «پریدن توی حرف دیگران» میتواند خللی جدی در یک گفتگوی مؤثر ایجاد کند. بهتر است همیشه بعد از اتمام صحبت کسی، قبل از ارائه پاسخ خود، با سکوت کردن چند ثانیه به او فرصت دهید. این کار به شما این امکان را میدهد تا از اتمام صحبت گوینده مطمئن شوید. در مکالمه دیگران نپرید! مهم نیست که چقدر در مورد یک موضوع احساس شور و حرارت میکنید، تا زمانی که صحبت مخاطبتان به پایان نرسیده، شروع به صحبت کردن نکنید.
۲. نصیحت کردن!
تا زمانی که به صراحت از شما درخواست نظر و توصیه نشده، از توصیه کردن خودداری کنید. توصیه کردن یا همان نصیحت کردن بدون اینکه در مورد آن از شما درخواستی شده باشد، ممکن است این منظور را برساند که شما به خوبی به حرفهای گوینده گوش نمیدهید. وقتی شما شروع به نصیحت کردن میکنید، یعنی نه تنها تمام حرفهای طرف مقابل را شنیدهاید و دیگر نیاز نیست او صحبت را ادامه دهد، بلکه آنها را تجزیه و تحلیل نمودهاید و به راهحلی دست یافتهاید. بعضی اوقات مخاطب فقط میخواهد صحبت کند، لذا از پیشنهاد برای اینکه چه کاری انجام دهد، خودداری کنید و فقط شنونده باشید.
۳. عوض کردن نامناسب بحث!
قبل از اینکه گوینده صحبتش را تمام کند، موضوع را عوض نکنید. حتی اگر موضوعی شما را آزرده کند. این مهم است که به گوینده اجازه دهید صحبتش را ابراز کند. اگر در میان صحبتهای طرف مقابل، ماجرایی خانوادگی در مورد شما پیش آید، احتمالاً شما وسوسه میشوید که گوینده را از موضوع اصلی منحرف کنید. برای مثال، اگر اعضای خانواده در مورد این مسئله که شما چگونه هفته پیش با پدر خود صحبت کردهاید، حرف بزنند، احتمالاً شما شروع به صحبت کردن در مورد آن چیزی که آن شب در تلویزیون دیده بودید، میکنید! همچنین بخشی از صحبتهایی که در خانواده مطرح میشود، در مورد موضوعاتی است که ممکن است با ذائقه شما سازگار نباشد. در این مواقع بهتر است بگذارید جریان مکالمه آن جایی که آنها میخواهند برود، حتی اگر در این بین موضوعی باشد که شما را آزار میدهد.
۴. به عجله انداختن گوینده!
هرگز به صحبت افراد گیر ندهید. برای گیر انداختن گوینده، با تفسیرهای خودتان در صحبتهای او مداخله نکنید. هیچگاه چیزی مانند «میتونی این رو بفهمی؟» نگویید. این کارها باعث میشود گوینده بخواهد جواب شما را بدهد و آنگاه ممکن است رشته کلام از دستش خارج شود. همچنین با این کارها ممکن است او را به عجله بیندازید.
۵. قضاوت کردن!
حتی اگر شما از فردی ناامید و عصبانی هستید، سعی کنید در هنگام گوش دادن همدلی با او را در خود پرورش دهید. سعی کنید چرایی و چگونگی احساس فرد را درک کنید. اینکه با قضاوت گوش دهید، کار جالبی نیست. این کار بی شک توانایی شما را در برقراری ارتباط کامل کاهش میدهد. حتی اگر شما با نظر یا فعالیت کسی مخالف هستید، از قضاوت خودداری کنید. وقتی از پیش، تصوری منفی در ذهن شما در مورد مخاطبتان هست، بهتر است وقتی او صحبت میکند، از آن تصور تا حدودی چشمپوشی کنید.
شاید برایتان پیش آمده که دیگران در مورد شما چنین کاری کرده باشند. مثلاً خواستید یک حرف حسابی به پدرتان بزنید و او بدون شنیدن حرف شما، گفته «باز پول میخوای؟!». حتماً خیلی لجتان درآمده است! حالا خود را بگذارید جای فردی که دارد با شما صحبت میکند. پس بهتر است زود قضاوت نکنیم! اگر شما مشاهده کردید که گوینده به وضوح از صحبت در مورد موضوعی ناراحت است، به سادگی به آنها اجازه دهید که آنها این بحث را متوقف کنند.