پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دولت یازدهم از همان ابتدا نشان داد که تمایلی به ادامه تامین مسکن در قالب مسکن مهر ندارد .
دولت یازدهم از همان ابتدا نشان داد که تمایلی به ادامه تامین مسکن در قالب مسکن مهر ندارد و به جای آن طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرد که به طور مشخص دهک های کم درآمد را هدف می گیرد.
اکنون پیش مصوبه این طرح نهایی شده است. در صورت تصویب این طرح در هیات دولت، از سال ۹۶ تا پایان ۱۴۰۰، نیاز سکونتی سالانه ۱۰۰ هزار خانوار کمدرآمد با حمایتهای مستقیم دستگاهها و سازمان های مسوول تامین میشود.
یکی از مهمترین تغییرات این پیش مصوبه نسبت به آنچه قبلا عنوان شده بود این است که استعداد این طرح از ۲۰۰ هزار مسکن در سال به ۱۰۰ هزار مسکن کاهش یافته است. این طرح از امسال تا سال ۱۴۰۰ را در بر می گیرد. با این تفاوت که برنامه امسال در سطح ۷۰ هزار واحد پیش بینی شده است. آن هم در حالی که تنها سه ماه تا پایان سال باقی مانده است.
براساس این پیش مصوبه قرار است طرح مسکن اجتماعی از سوی بنیاد مسکن بهعنوان مجری اصلی طرح، به دو شکل خرید و ساخت مسکن ملکی و ساخت مسکن استیجار و پرداخت یارانه اجارهبها به اجرا دربیاید. گستره طرح نیز سه تا چهار دهک کم درآمد جامعه را در بر می گیرد.
یکی از ابهامات طرح مسکن اجتماعی مشخص نبودن محل تامین مالی آن بود. اعتبار مالی مورد نیاز طرح، از طریق منابع قانون هدفمندی یارانهها و همچنین وام نوسازی بافت فرسوده مصوب سال ۹۳، تامین خواهد شد. اعتبار اولیه برای آغاز طرح مسکن اجتماعی در سال اول-سال ۹۵ –رقمی در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد و تامین شده که قرار است بابت هزینههای مربوط به اجرای این طرح در اختیار بنیاد مسکن بهعنوان متولی اجرای فاز اول مسکن اجتماعی قرار بگیرد.
مطابق با نیازسنجیهای صورت گرفته در طرح جامع مسکن،هم اکنون حداقل ۳۰ درصد خانوارهای کشور-دهکهای یک تا ۳ درآمدی– به تنهایی و بدون حمایتهای دولت قادر به تامین مسکن حداقلی نیستند؛ طوری که از این میزان حداقل ۲۰ درصد خانوارها-دهکهای ۱ و۲-در شرایط بدمسکنی یا سطح بسیار نامناسب سکونتی قرار دارند.
جزئیات پیش مصوبه «مسکن اجتماعی» نشان میدهد وزارت راه و شهرسازی از مسیر «تامین و واگذاری زمین» و چهار دستگاه دیگر شامل بنیاد مسکن، وزارت تعاون، کمیته امداد و سازمان بهزیستی در قالب مجری طرح و همچنین شناسایی، ساماندهی و پالایش خانوارهای واجد شرایط، پلان تدوین شده برای طرح «مسکن اجتماعی» را اجرایی میکنند. در قالب شکل اول طرح «مسکن اجتماعی»، به شرکتهای ساختمانی علاقهمند به ساخت و ساز برای خانوارهای فقیر و کمدرآمد فاقد مسکن و همچنین نهادها و سازمانهای حمایتی متولی معیشت کمدرآمدها که دارای زمین هستند، برای خرید یا ساخت واحد مسکونی، تسهیلات بانکی کمبهره از محل اعتبارات مصوب وام بافت فرسوده، پرداخت میشود. این تسهیلات در کلانشهرها معادل ۵۰ میلیون تومان، در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، معادل ۴۰ میلیون و در سایر شهرها معادل ۳۰ میلیون تومان به هر خانوار قابل ارائه است. سازندهها در این قالب، باید دارای زمین باشند.
با توجه به اینکه تعداد کمدرآمدهای دارای زمین در شهرهای کشور، در حدی نخواهد بود که این گروه بتواند صرفا با استفاده از وام ساخت، اقدام به ساخت مسکن اجتماعی ملکی کند، احتمالا عمده اعتبار این بخش از طرح، به شکل وام خرید مورد نیاز متقاضیان، به مصرف خواهد رسید. در مصوبه سال ۹۳ نظام بانکی درباره وام نوسازی بافت فرسوده، ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات برای پرداخت در هر سال و حداکثر تا پایان برنامه ششم، پیشبینی شده است که از این بابت، محدودیتی برای پرداخت وجود ندارد. هر چند در صورت استفاده کامل از اعتبارات این مصوبه برای مسکن اجتماعی، پروژههای نوسازی بافت فرسوده، به نوعی با کمبود اعتبار روبهرو خواهد شد. البته با توجه به ظرفیت ۱۰۰ هزار واحدی طرح مسکن اجتماعی، پروژههای نوسازی میتواند سالی ۲۰۰هزار فقره تسهیلات دریافت کند که با توجه به روند سالهای گذشته نوسازی بافت فرسوده، بعید است نیاز به وام، از این سطح، فراتر رود.