صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۳۱۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دلایل بی‌نظمی در ترافیک پایتخت را تشریح کرد و عدم سازماندهی تردد در شهر تهران، برگزاری نمایشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه خودروها، اشباع حجم ترافیک و ... را از جمله دلایل آن شمرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا مهماندار  در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تبیین اهداف و برنامه‌های کاری خود با اشاره به اینکه نکته اساسی که امروز در تهران اهمیت دارد موضوع نظم است گفت: آنچه امروز تهران را آزار می‌دهد بی نظمی در ترافیک است که ابعاد مختلفی دارد. عدم احترام به قوانین و مقررات در حوزه ترافیک توسط برخی افراد اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد مشکلات برای بقیه شهروندان می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، پلیس وظیفه دارد که با این ناهنجاری‌ها برخورد کند اظهار کرد: اولویت کاری ما برخورد با همین ناهنجاری‌ها است که برای نیل به این مقصود نیازمند برنامه و حوصله، همچنین همکاری همه دستگاه‌ها نیازمند هستیم. حتما باید کارهای اطلاع رسانی و فرهنگی در اولویت قرار گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه باید تعداد ناهنجاری‌ها را با کار فرهنگی کاهش دهیم و در آخر پلیس با حداقل‌هایی که قوانین را رعایت نمی‌کنند برخورد کند گفت: دومین موضوع که باعث بی نظمی تهران می‌شود آن است که هر کس با هر مدل و به هر طریق و در هر زمان و مکانی که تمایل دارد می‌تواند در تهران رانندگی کند. غیر از محدودیت‌های نادر مثل تردد کامیون در روز، محدودیت‌های دیگری در حوزه تردد خودروها وجود ندارد بنابراین عدم سازماندهی تردد در شهر تهران از جمله موارد بی نظمی است؛ برای مثال در بخش توزیع مواد غذایی هیچ ساماندهی وجود ندارد به طوریکه در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی توزیع مواد غذایی که در این ساعات انجام می‌شود بار مضاعفی را بر ترافیک تهران تحمیل می‌کند.

مهماندار با اشاره به اینکه نبود نگاه ترافیکی به برخی موضوعات از جمله برگزاری نمایشگاه نیز از دیگر مشکلاتی است که بر بی نظمی تهران می‌افزاید، گفت: این مشکلات و بی نظمی‌ها که نیاز به ساماندهی دارد از لحاظ زمانی و مکانی مربوط به امروز نیست بلکه از سال‌های گذشته شروع شده و در سالیان متمادی با این مشکلات مواجه بوده‌ایم ولی متاسفانه هر روز وضعیت شهر را بغرنج‌تر می‌کند چون هر روز تعداد وسایل نقلیه در تهران افزوده می‌شود، این در حالیست که خروجی خودرو نداریم و تقاضای سفر به دلیل ایجاد مراکز اقامتی و تجاری بالا می‌رود. به طور طبیعی به جایی رسیده‌ایم که در ساعات اولیه صبح و بعد از ظهر ظرفیت تهران به اشباع رسیده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مناطق بزرگ تهران شامل مناطق 1، 2، 3، 6 و 12 در صبح و بعد از ظهر حجم ترافیک 25 درصد بیشتر از ظرفیت معابر دیگر مناطق است.

معابر تهران صبح‌ها و بعد از ظهرها در تسخیر خودروهاست

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی یک مسیر یک ربعی را شهروندان در مدت 45 دقیقه تا یک ساعت طی می‌کنند گفت: شهروندان مجبورند در ترافیک منتظر باشند چون تقاضای سفر بالاست. در حقیقت صبح‌ها و بعد از ظهرها معابر تهران در تسخیر خودروها قرار دارد. وقتی حجم ترافیک تهران اشباع شده است، زمانبندی یکی از مهمترین راهکارهاست.

ترافیک تهران با تلنگری به کما می‌رود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه ترافیک تهران مشابه یک بیمار که حال وخیمی دارد، است اظهار کرد: کوچکترین تلنگر به این بیمار باعث می‌شود که به کما برود، بنابراین کوچکترین مداخله ترافیک تهران را دچار اختلال می‌کند چه بسا که با کمترین بارش باران یا برف یا برگزاری نمایشگاه در تهران وضعیت ترافیک تهران وخیم‌تر می‌شود و تهران به طور کلی قفل می‌شود؛ در چنین شرایطی است که شهروندان مسیر 1.5 ساعته را 3.5 ساعت طی می‌کنند.

سردار مهماندار با بیان اینکه تهران توان هیچ شوک جدیدی را ندارد گفت: این شهر نه تنها توان شوک جدید ندارد بلکه برای شرایط عادی آن نیز باید فکری بکنیم. این وضعیت تهران حاصل سال‌ها بی توجهی بوده که به چنین شرایطی رسیده است و باید چاره‌ای اندیشید. این چاره در اختیار مدیریت کلان کشور است. در حال حاضر تقریبا همه دستگاه‌های مرتبط شهروندان و پلیس در این زمینه که وضعیت ترافیک تهران آزار دهنده و ناراحت کننده است، همصدا هستند بنابراین با وجود این همصدایی بهترین فرصت است که برای ساماندهی وضعیت تهران اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه پلیس مسئول اجرای قوانین است گفت: پلیس سیاستگذار نیست بلکه مراجع بالادستی مثل شورای عالی ترافیک مسئول سیاستگذاری در حوزه ترافیک هستند. پلیس غیر از اجرای مقررات نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. هر چند که پلیس جزو مراجع پیشنهاد دهنده در زمینه مدیریت ترافیک است ولی مجلس شورای اسلامی، دولت و شهرداری همگی باید به این موضوع ورود کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه اعمال ممنوعیت تردد خودروها کار ساده‌ای نیست و بایستی همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن در نظر گرفته شود اظهار کرد: هر محدودیتی باعث می‌شود عده‌ای از فعالیت خود محروم شوند، بنابراین باید حقوق این افراد در قانون لحاظ شود به همین خاطر حوزه سیاستگذاری یک حوزه جمعی است و به همین علت است که بسیاری از نهادها عضو شورای عالی ترافیک هستند. باید تصمیمی گرفته شود تا به نفع تهران باشد که در این تصمیمات پلیس نیز وظایف خود را انجام خواهد داد.

وضعیت ترافیک غیر قابل تحمل است

وی با اشاره به اینکه هیچ نهادی نمی‌تواند فکر کند به تنهایی قادر است مشکل ترافیک تهران را حل کند افزود: باید از سال‌های گذشته به این موضوع فکر می‌کردیم که ترافیک تهران نیازمند ساماندهی است. در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که وضعیت ترافیک غیر قابل تحمل است و دیگر فرصت اغماض وجود ندارد، بنابراین باید به سراغ تغییرات برویم. ‌

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه سیاستگذاری‌ها باید در برنامه میان مدت و حتی کوتاه مدت به مشکل ترافیک تهران بپردازد گفت: در چنین شرایطی نمی‌توان منتظر برنامه بلندمدت بود. پلیس در وضعیت فعلی به منظور تسهیل ترافیک اقداماتی کوتاه مدت شامل برخورد با تخلفات ساکن، سرعت در رسیدگی به تصادفات، کنترل در حوزه زوج و فرد، اصلاحات هندسی زودبازده در برخی نقاط شهر تهران با همکاری شهرداری انجام می‌دهد.

اجرای طرح زوج و فرد ترافیک را به دیگر نقاط تهران برد

وی با بیان اینکه در طرح زوج و فرد یک نگاه محیط زیستی وجود داشته و بحث آلودگی مطرح بوده است اظهار کرد: اگرچه این طرح تا حدی در کاهش ترافیک تاثیرگذار بوده ولی تنها مربوط به بخشی بوده که طرح در آن منطقه انجام می‌شده است. در حقیقت ترافیک از نقطه‌ای به نقطه دیگر تهران انتقال یافته است ولی به طور کامل حل نشده است؛ چه بسا که در طرح زوج و فرد بیشتر نگاه محیط زیستی و کاهش آلودگی حاکم بود و بحث کاهش ترافیک مطرح نبوده است. ترافیک تهران از لحاظ زمانی و مکانی انطباق پیدا می‌کند ولی حذف نمی‌شود.

سهم 67 درصدی خودروهای شخصی در ترافیک معابر

مهماندار با اشاره به اینکه همه این اقدامات تا حدی در کاهش ترافیک تاثیر دارند ولی تعداد خودروها باید کاهش یابد گفت: در ساعات اوج ترافیک، خودروهای شخصی 67 درصد ظرفیت معابر را به خود اختصاص می‌دهند این در حالیست که تنها 40 درصد جابجایی‌ها از طریق خودروهای شخصی صورت می‌گیرد. از جمله مشکلات مهم ترافیک تهران خودروهای شخصی و تک سرنشین است که باید برای آن فکری کرد.

وی با بیان اینکه 1100 دوربین نظارتی در سطح تهران وجود دارد افزود: استفاده از این دوربین‌های نظارتی تاکنون کمک زیادی کرده است که باعث می‌شود نگاه جامعی نسبت به ترافیک داشته باشیم؛ علاوه بر این به کارگیری نیروهای پلیس تا حداکثر زمان‌ها از دیگر اقدامات کوتاه مدتی است که پلیس برای مدیریت ترافیک تهران انجام داده است.

افزایش ترافیک با پایان ماه محرم و صفر

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه در ماه‌های محرم و صفر به خاطر اعتقادات مذهبی و باور داشت‌های دینی مراسم‌های جشن برگزار نمی‌شود و خرید صورت نمی‌گیرد گفت: هفته گذشته با پایان ماه صفر عده‌ زیادی که قصد خرید یا برگزاری مراسم داشتند تردد خود را در شهر شروع کردند بنابراین میزان ترددها در شهر بالا رفت. علاوه بر آن سرمای هوا، کمبود حمل و نقل عمومی و برگزاری نمایشگاه نیز در افزایش میزان ترافیک تاثیر گذاشت.

وی با بیان اینکه در تابستان دو بار ترافیکی وجود دارد که یکی تعطیلی ادارات و شرکت‌ها بین ساعات 2 تا 4 بعد از ظهر است و دیگری ترافیک شبانگاهی است، افزود: چون در تابستان طول روز بلند است و با دو بار ترافیکی بعد از ظهر و شبانگاهی با هم تداخل نمی‌کنند وضعیت ترافیک کشور بهتر است اما در پاییز به خاطر کوتاهی طول روز و تداخلی که بین بار ترافیکی بعد از ظهر و شبانگاهی اتفاق می‌افتد حجم ترافیک بالا می‌رود که کاهش دما و بارش نیز در این مسئله تاثیرگذار است. از روز شنبه کاهش ترافیک شبانگاهی را داشتیم و شرایط در حال بازگشت به حالت عادی است.

برخورد شدید با افرادی که پلاک‌ خودروهایشان را مخدوش و پنهان می‌کنند

مهماندار در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد مجازات پلاک‌های مخدوش شده با اشاره به اینکه به شدت با کسانی که پلاک‌های خود را مخدوش کرده، پوشانده یا دستکاری می‌کنند برخورد می‌کنیم، گفت: این تخلف 6 ماه تا 1 سال مجازات دارد. همچنین متخلفان باید بابت جرمشان به دادسرا فرستاده شده و پرونده تشکیل دهند تا قاضی حکم آنها را صادر کند. از ابتدای تابستان با 6000 دستگاه برخورد کرده‌ایم. طی یک ماه گذشته نیز با 1600 دستگاه برخورد شده است. پلیس در این زمینه مصمم است که این ناهنجاری را ریشه کن کند.

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی با استفاده از دوربین‌ها

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه معاینه فنی یکی از مقدماتی ترین اقدامات برای مقابله با آلودگی هواست گفت: طی یک ماه گذشته با جدیت با این مسئله برخورد کرده‌ایم. دوربین‌های طرح زوج و فرد و دوربین‌های سطح شهر، معاینه فنی را به صورت سیستمی کنترل می‌کنند یعنی علاوه بر کنترل نیروهای پلیس، این دوربین‌ها نیز به طور سیستماتیک کنترل معاینه فنی را انجام می‌دهند که تا کنون با بیش از 600 هزار دستگاه برخورد و جریمه شده‌اند که تعدادی از این دستگاه‌ها تکراری هستند.

بهبود کیفیت سوخت از راه‌کارهای مقابله با آلودگی هوای تهران

وی با بیان اینکه طبق گفته کارشناسان بیش از 90 درصد خودروهای تهران دارای معاینه فنی هستند اظهار کرد: چاره آلودگی هوا تنها معاینه فنی نیست بلکه بهبود کیفیت سوخت و خودروها نیز اهمیت دارند. خودروی فاقد کیفیت حتی اگر معاینه فنی داشته باشد در سطح شهر تردد می‌کند و آلودگی ایجاد می‌کند. بنابراین باید زیرساخت‌های دیگر را علاوه بر معاینه فنی فراهم کرد.

مهماندار اظهار کرد: طبق آئین نامه مصوب دولت و برابر جرایم رانندگان، صاحبان خودروها موظفند در فصل زمستان تجهیزاتی چون زنجیر چرخ و لاستیک یخ شکن را حتی در سفرهای درون شهری به همراه داشته باشند. همچنین رانندگان باید از درست بودن سیستم گرمایشی خودرو و برف پاک ها اطمینان حاصل کنند. شهروندان در زمان وقوع برف و لغزندگی نبایست خودروی شخصی خود را بیرون بیاورند یا اگر آوردند باید تجهیزات کامل داشته باشند و ضروری است که در این زمینه احساس مسئولیت اجتماعی شهروندان تقویت شود.

LEZ ربطی به کاهش حجم ترافیک ندارد

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد اینکه در بدنه پلیس نسبت به ترافیک نگاه یکسان و همصدایی وجود ندارد،  با تاکید بر اینکه مجموعه نیروی انتظامی تهران برای آسایش مردم آماده است با هر نهادی همکاری کند گفت: دستمان را به سمت همه نهادها برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و وضعیت ترافیک تهران دراز می‌کنیم. در ترافیک دو نگاه وجود دارد که یکی بحث آلودگی هوا و دیگری بحث کاهش ترافیک است.

وی افزود: محدودیت‌هایی که تا کنون اعمال شده به منظور کاهش آلودگی هوا بوده است که LEZ نیز از جمله آنهاست. این طرح با نگاه مقابله با آلودگی هوا اجرایی شده است و با نگاه مربوط به کاهش ترافیک تفاوت دارد. LEZ به بحث حجم ترافیک ارتباطی ندارد و از ابتدا محل توجه آن کاهش آلودگی هوا بوده است.