پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس موسسه امام خمینی (ره) گفت: تا پیش از مشاهده داعش متوجه نمیشدم چگونه یک انسان میتواند « شر الدواب» یعنی پستتر از هر حیوانی شود، هرگز فکر نمیکردم آدمیزادی باشد که بتواند یک بچه را در برابر دیدگان پدر و مادرش سر ببرد.
به گزارش «انتخاب»، آیتالله محمدتقی مصباحیزدی رئیس موسسه امام خمینی (ره) با حضور در مراسم تجلیل از اساتید و دانش آموختگان برادران برگزیده بیست و یکمین دوره طرح ولایت با اشاره به اختلافات میان انسانها و جوامع اظهار داشت: همواره یکی از مباحثی که مورد توجه اندیشمندان علوم انسانی جهان بوده است بررسی دلایل و عوامل اختلافات در جوامع انسانی است، که برخی اختلافات همانند رنگ پوست، نژاد و جنسیت از محدوده اراده انسان خارج است و برخی دیگر کاملا ارادی است.
رئیس موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به آیات و روایات تصریح داشت: اختلاف اصلی که قرآن بر آن تاکید و ارزشگذاری میکند هدایت و گمراهی و اهل حق و اهل باطل بودن است.
مصباحیزدی گفت: انسان قادر است تا بالاترین درجات متعالی بالا رفته و پیشرفت کند و همچنین قادر است تا پایین ترین درجات سقوط کرده و به تعبیر قرآن کریم از کمتری حیوانات و حشرات هم پستتر شود.
وی ادامه داد: برای من تا نزدیک هفتاد سالگی به خوبی معنای این آیه قران که «ان شر الدواب عندالله الذین کفروا فهم لایومنون» به خوبی قابل فهم نبود که چگونه میشود انسانی از هر جنبندهای پستتر شود تا آنجا که داعشیها و رفتار آنها را کودکان شاهد بودیم و با تمام وجود تصدیق کردم که انسان میتواند از هر جنبندهای پستتر باشد. البته پیشتر از آن هم صدام تاحدودی معنای این آیه را برای ما روشن ساخت.
مصباحیزدی تصریح کرد: هرگز فکر نمی کردم آدمیزادی باشد که بتواند یک بچه چهار، پنج ساله را در برابر دیدگان پدر و مادرش سر ببرد و به آن افتخار کند، اما شد و حتی حاضر میشود اندام بدن این کودک را خارج کند و بخورد.
وی افزود: با دقت در روند انقلاب نیز شاهدیم برخی چه شکنجهها و سختیهای در راه انقلاب کشیدند که اثر برخی از این شکنجهها همچنان بر بدن آنها پیداست ولی بعدها خیانتهایی به این انقلاب کردند که سطح و اندازه اثرات این خیانتها مشخص نیست.
مصباحیزدی تأکید داشت: در سالهای ابتدای انقلاب امام راحل (ره) یک ستاد شش نفره به ریاست آیتالله مهدویکنی با هدف انقلابی فرهنگی و برنامه ریزی برای اسلامی کردن دانشگاهها تشکیل دادند.
مصباحیزدی افزود: یکی از مصوبات این ستاد اضافه کردن یک درس معارف دینی برای تمامی رشتهها و دانشجویان بود که باید بگذراند و بنا شد یکی از این اعضا این کتاب را برای این درس بنویسد که نوشته شد و تا مدتی هم تدریس شد.
وی ادامه داد: در این کتاب که توسط یکی از اعضای ستاد شش نفره انقلاب فرهنگی نوشته شد وقتی میخواهد در مورد خداشناسی بحث بکند مینویسد نگرشها در مورد پیدایش انسان به دو گونه است، برخی معتقدند ؛ یک توده ماده فشرده ابتدا وجود داشت و با انفجار آن به صورت اتفاقی سیارات و کرات ایجاد شدند که یکی از آنها کره زمین شد.
وی تصریح کرد: در ادامه کتاب آمده است که زمین بعد از گذشت میلیونها سال شرایطش تغییر کرد و به صورت اتفاقی تک سلولی در دریاها پدیدی آمد و این تک سلولی با گذشت سالیان به دیگر موجودات و بالاخره میمون و از آن به انسان تبدیل شد. لذا مجموع عالم بی دلیل و تنها یک سلسله اتفاقات بوده است.
وی افزود: کتاب در بیان دیدگاه دوم مینویسد برخی معتقدند یک قدرت نامتناهی اینها را براساس طرح و نقشهای آفریده است. نویسنده کتاب تصریح میکند این نگرش و دیدگاه دوم از اولی «قابل قبولتر» است و بهتر میتوان درک کرد.
رئیس موسسه امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: روش استدلالی کتاب معارف اسلامی تدوین شده توسط یک چنین شخصی برای دین، تنها قابل فهمتر بودن این مسئله است که خدایی وجود دارد و دلیل ذکر شده در این کتاب برای اثبات وجود خداوند این است که اینگونه بگوید که اتفاقی بودن این جهان دور از ذهن است!
وی در ادامه افزود: با چنین روشی نمیشود عقاید انسانها را در عصری که این همه انحراف آنه را تهدید میکند، شکل داد.