صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۸۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مفهوم دیپلماسی در جهان امروز فقط به دیپلماسی متعارف و مرسوم گذشته که عمدتاً جنبه محرمانه داشت منحصر نمی گردد. امروز دیپلمات ها در عرصه رقابت دیپلماتیک برای حداکثرکردن منافع از همه ابزارهای موجود استفاده می کنند و جالب اینکه هر روز از میزان استفاده از ابزرهای سابق کمتر می شود، اگرچه هنوز بخشی از آنها اهمیت خود را از دست نداده اند.

به گزارش «انتخاب»؛ روزگاری دیپلمات ها برای انتقال پیام ها، سیاست ها و اهداف از تلکس و یا نامه نگاری های مکتوب محرمانه یا سایر روش ها بهره می بردند، ابزاری که هنوز نیز موارد استفاده خود را داراست. اما امروزه گسترش ابزار شبکه های اجتماعی به مدد دیپلماسی آمده است. ابزاری همچون تویتر، اینستاگرام، یوتیوب، حتی تلگرام و قس علی هذه!

شاید پیشرو استفاده از شبکه های اجتماعی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی با کمترین هزینه دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان بوده است. وی که از ابتدای تصدی سکان سیاست خارجی با استفاده از فیس بوک توانست ارتباط خوبی با مردم کشور برای همراهی از سیاست جدید خارجی خصوصاً در عرصه هسته ای بهره بجوید؛ به تدریج از سایر امکانات و ابزارهای جدید جهت تعمیق این ارتباط بهره جست. هنوز همگان به یاد دارند که چگونه صحبت چند دقیقه ای وی در یک ویدیو که در یوتیوب و سایر شبکه های اجتماعی منتشر گردید، چه نقش مثبتی برای ایجاد یک توافق برد- برد در افکار عمومی جهانی ایفا کرد.

این در حالی بود که وزیر امور خارجه کشورمان از همان ابتدا با توجه به شناخت از قدرت شبکه های مجازی ازسایر ابزارها از  جمله توییتر نیز جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی کشورمان بهره می برد. موضوعی که امروز مشخص می شود به چه میزان دارای تاثیر و بازتاب فروان است. برای مثال در اوج مذاکرات هسته ای بود که توییت معروف « شما نمی‌توانید اسب‌ها را وسط مسابقه عوض کنید» برنامه امریکایی ها برای منحرف کردن روند مذاکرات و تعهدات را ناکام گذاشت. (دقیقاً این توییت پیش از حضور جان کری در کنفرانس خبری برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات منتشر شد که به طور کلی برنامه وزیر امور خارجه امریکا را تحت الشعاع قرار داد.)

بنابراین مشخص است که در دنیای امروز اثر یک توییت 140 حرفی می تواند از چندین بیانیه، مصاحبه و سخنرانی بیشتر و سریعتر باشد. این میزان تاثیر در این پیام کوتاه نشان می دهد که  باید در تولید هر توئیت فکر و دقت فراوان باشد. بنابر شنیدها در بسیاری موارد نگارش یک توئیت وزیرخارجه کشومان بیش از یک بیانیه یک صفحه ای زمان بر است و معمولا جز در موارد فوری چندین نفر مورد مشورت قرار می گیرند.

در واقع وزیر خارجه کشورمان با استفاده از  ابزاری به عنوان توئیتر و از طریق به کارگیری کلماتی دقیق در خلال یک موضع گیری سریع روایت و موضع گیری رسمی ایران را پیش از همه به اطلاع افکار عمومی می رساند. سه نمونه اخیر توییت های دکتر ظریف در مورد تحولات در ترکیه و بریدن سر کودک 12 ساله سوری از جمله این موارد است که بازتاب وسیعی داشتند.