پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : كمتر از 48 ساعت از زمان رسمي تبلیغات انتخاباتی 7 اسفند باقی نمانده است. انتخاباتی که با توجه به حساسیت های کنونی کشور، برهه ای بسیار حساس و سرنوشت ساز در تاریخ ملت ایران قلمداد می شود.
به گزارش انتخاب، رخداد های سطوح جهانی، منطقه ای و بین المللی، لزوم دستیابی به ثبات اقتصادی و سیاسی بعد از توافق برجام، فرونشاندن بحران های اجتماعی و لزوم وضع قوانین پیشبرنده برای توسعه همه جانبه کشور و فاکتور های بسیار دیگری که بیان همه آنها در این مجال، خارج از طاقت بحث است، اهمیت انتخابات پیش رو را تا نقطه اوج بالا برده و اهمیت مضاعفی بر تارک انتخابات 7 اسفند نقش بسته است.
همه نظامهاي سياسي كه خاستگاه آنان مردم سالاري است، دغدغه مشاركت شهروندان در فرايندهاي سياسي بعنوان بازيگران موثر اين فضا را دارند. انتخابات بارزترین جلوه دموکراسی است و بنا به زمينههاي سياسي هر كشور، شاخصي از مقبولیت و مشروعيت آن كشور محسوب می شود. از زاویه ای دیگر، تغییر و جابه جایی مسالمت آمیز نمایندگان مجلس و سپردن امورجامعه به دست وکلای کارآمدتر برای ایجاد جامعه ای مرفه تر، در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران با به کارگیری مکانیزم انتخابات در پروسه دموکراسی صورت می گیرد.
در این بین تبلیغات نامزدها برای راه یافتن به کرسی نمایندگی یکی از مراحل این روند است لیکن تجربه گسترده جهانی و سوابق طولانی وطنی، همگی نشان از آن دارد که شعار محوری کاندیداها بر پایه شرایط و نیازهای روز جامعه و ارائه راه حل برای مهمترین مشکل و مساله مشترک عامه مردم، استوار بوده است. لیکن، همواره شعارهای قومی، منطقه ای، طبقه ای، ایدئولوژیک وآینده نگری و احساسی و تهییجی نیز برای جذب آراء در لیست شعار و برنامه های کاندیداها وجود داشته و دارد.
با نگاهی اجمالی به برخی شعارها و کلید واژه ها برای جذب رای اکثریت در دوران تبلیغات این روزهای نامزدها برای ورود به مجلس دهم، مهمترین مساله و مشکل ریشه دار و روبه گسترش مردم ایران، مشکلات اقتصادی (رشد و رونق اقتصادی، فقر، بیکاری، خروج از رکود و تورم و ...) عنوان شده است و البته با معیارهای منطبق با واقعیت در جامعه امروز صادق است. به همین دلیل بسیار مهم، شعارهای محوری کاندیداها بیشتر متمرکز بر ارائه کلید واژه هایی شده است که تداعی گر امید برای رفع مشکلات معیشتی مردم بوده و در نهایت به کاهش مشکلات و موانع تحرک آن انجامیده و به ایجاد بستری مناسب جهت دستیابی به شرایط بهتر زندگی روزمره مردم بینجامد.
براي بررسي شعارها و محتواي تبليغاتي نامزدها به جمع مردم رفتيم و نظرات آنها را درباره شعارها و كليدواژه هاي جذب راي جويا شديم؛
حل مشکلات اقتصادی و معیشتی اولویت نمایندگان باشد
به سراغ فرد می رویم که مرد جوان و خوش برخوردی است و از او درباره شعارهاي نامزدها میپرسيم که پاسخ میدهد: فكر نمي كنم كسي تو جامعه زندگي كند و نداند مشكل چيست.
درحال حاضر مهمترین و بزرگترین مشکل کشور مسائل اقتصادی و معيشتي است و من از نمایندگان آینده مردم میخواهم صرفا شعار ندهند و در مجلس دهم به حل مشكلات بپردازند نه اينكه بعد از نشستن بر صندلي وكالت ملت همه چيز يادشان برود.
آقاي نوروزي 38 ساله مي گويد؛ خدارو شكر ديگر تحريم ها هم لغو شده است لذا بهانه اي براي دور زدن مردم نبايد داشته باشند و بايد به فكر عملي كردن وعده ها باشند.
آقاي رحمتي در اين باره مي گويد: متاسفانه در کشور جوانان تحصیلکرده بیکار زیاد داریم و هر دولتی که برسرکار آمد گفت که حل مشکل اشتغال در اولویت برنامههایش قرار دارد اما متاسفانه این مشکل همچنان ادامه دارد. نمايندگان بايد براي حل مشكلات جوانان فكري اساسي و ريشه اي بكنند وگرنه به يكي از پاشنه آشيل كشور بدل مي شود.
خانم اعظمي كه يكي از كارمندان بخش خصوصي است درباره ارزيابي خود از شعارهاي نامزدها مي گويد: یکی از مهمترين مشكل تهران و مخصوصا كلانشهرهاي بزرگ آلودگي هواست كه متاسفانه حتي جاي آن در شعارهاي خيلي نامزدها خالي است و اين نشان مي دهد حتي در شعار هم به آن اهميت داده نشده است.
دوست ايشان(خانم اسماعيلي) در ادامه صحبت هاي ايشان را تكميل كرده و مي گويد؛ نمايندگان آتي بايد با تصويب قوانين قابل اجرا و ملزم كردن دولت به اجراي آن در حوزه محيط زيست و ساير حوزه هاي مرتبط اين مشكل را رفع كنند.
کاندیدا وعده های توخالی ندهندآنچه در کلام مردم به صورت مشترک مطرح شد، وعده هایی است که از سوی کاندیداها مطرح میشود، وعده هایی که عمدتا در حوزه وظایف نمايندگي نیست.
حسين 36 ساله فعال مطبوعاتي در اين زمينه به ما مي گويد؛ با توجه به تحليل محتوايي كه مجموعه ما در مورد شعارهاي كانديداها انجام داده است بايد بگويم حدود نيمي از وعده هاي داده شده در تبليغات نامزدها در حوزه اختيارات آنها نيست و به عبارتي وعده هاي تو خالي قسمت عمده محتواي تبليغاتي كانديداها را تشكيل مي دهد. البته اين موضوع هر چه از كلانشهرها دورتر مي شويم و به شهرهاي كوچك و حاشيه شهرها و روستا ها نزديك مي شويم درصد وعده هاي توخالي برخي نامزدها افزايش پيدا مي كند و در برخي مناطق به بالاي 70 درصد مي رسد!
البته ايشان دلايل شعارزدگي و توخالي بودن شعارها را در اين امر مي بيند كه در برخي شهرها نامزدهاي محترم و طرفداران آنها فكر مي كنند مردم همان مردم 10 يا 20 سال پيش هستند و فاقد آگاهي. اما بايد گفت الحمدلله حتي مردم روستاها و حاشيه شهرها به مدد تكنولوژيهاي ارتباطي و وجود نخبگان و تحصيلكرده هاي مختلف در بين آنها به راحتي به عملي يا غيراجرائي بودن شعارها و برنامه ها پي مي برند.
تجربه جهانی و البته تجربه یکصد ساله انتخابات در ایران و از جمله 37 ساله بعد از انقلاب نشان از آن دارد که اکثر کاندیداها در دوران تبلیغات هر انتخابات، برنامه های رویایی را مطرح می کنند که به نظر می رسد آنها در خلاء فکر می کنند!، روی ابرها راه می روند و به مردم وعده آرمانشهر می دهند. برخی نامزدهای محترم وانمود می کنند که توان ایجاد معجزه دارند و در انبان خود راه حل های جادویی کشف کرده اند و نهاده اند که همه مشکلات را اگر نه یک شبه، ولی در یک مدت کوتاه اگر به آنها فرصت دهند، حل می کنند، اما پس از پیروزی در انتخابات و گذشت ماه عسل شان، به ناچار قدم روی زمین می گذارند و وقتی طرح ها و برنامه های غیر علمی و کارشناسی نشده شان با مشکل مواجه می شود به دنبال مقصرین می گردند. در این زمان است که در لیست مجموعه مقصرین آنها، همه نوع تقصیرکار اعم از دلالان سودجو، فرصت طلبان، مرفهین بی درد، مخالفین و معاندین و بقال سرکوچه وابسته به اجانب و جهانخواران یافت می شوند.!
آیا به زعم برخی از نامزدهای محترم ، مردم تفاوت بین تبلیغات سیاسی به هدف جلب نظر مردم و سیاسی کاری و سیاه نمایی را تشخیص نمی دهند؟! آیا توسل به هر شیوه ای برای تبلیغ اذهان بیدار مردم را منزجر نمی کند؟ و آیا این روند سرمایه اجتماعی جامعه را که مهمترین دارایی است را فرو نخواهد کاست؟
پرواضح است که با این روند یعنی انتخابات را به معنای صرف، سیاسی دیدن و دور شدن از فضای واقعی جامعه، آسیبی است که به اعتماد جامعه وارد شده و موجب میشود باور بدنه اجتماعی به فعالین سیاسی کمتر شود. فعالینی که باید کنش سیاسی و اجتماعی داشته باشند ، صرفا فعال انتخاباتی میشوند و ستاد انتخاباتی را سخت افزاری میبینند، بدون توجه به داده های اجتماعی هدف خود را معطوف به پيروزي مي كنند.
بايد پذیرفت زمان وعده های بی پشتوانه اجتماعی واقعی و وعیدهای توخالی انتخاباتي گذشته است ديگر در عصر فناوری اطلاعات و به مدد تکنولوژی ارتباطات نميتوان راي مردم را با حواله دادن آنان به ناكجا آبادهاي رويايي خريد. در اين روند تنها خدمت گزاراني موفق هستند كه قادر باشند تصويري واقعي و قابل اعتماد از «برداشتي » كه قرار است از اين «كشت » حاصل گردد را در جلوي ديدگان مردم به نمايش بگذارند. برداشتی که منطبق بر واقعیت موجود جامعه بوده و تعالی فرد و جامعه را در پی داشته باشد.