پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایرنا نوشت: هر روز که بیشتر از تبلیغات انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می گذرد، نامزدها و هواداران آنها در نقاط مختلف کشور برای جلب آرای مردم اقدام به استفاده از شیوههایی می کنند که جدید و در عین حال، عجیب است.
اگرچه تبلیغات رسمی نامزدها از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده اما دست کم، سه ماه است که مردم و مسئولان شاهد تبلیغات برخی از نامزدهای انتخابات مجلس هستند و این تبلیغات را در قالبهایی نظیر پیامک، نشستهای دوستانه، سخنرانی در آیینهای مختلف و حضور نامزدها در محافل گوناگون مشاهده می کنند.
آنها تا حالا به اینگونه اقدامات، تبلیغات غیر رسمی می گفتند و از روز پنجشنبه گذشته 29 بهمن 94 که تبلیغات، رسمی شده است با هیجان بسیار به استفاده از شیوههای تازه ای برای جلب آرای مردم روی آورده اند.
این در حالی است که شیوههای عادی نظیر و سنتی نظیر نصب بنر، توزیع بروشور، سخنرانیها و اخیرا استفاده از فضای مجازی هم با شدت از سوی آنها دنبال می شود.
برنج هندی وتبلت چینی
تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با شور و هیجان زیاد در نقاط مختلف کشور ادامه دارد اما در برخی شهرستانهای جنوب آذربایجان غربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.
تبلیغات در این شهرستانها این روزها آغشته به طعم و بوی برنج هندی و رنگ و لعاب تبلتهای چینی شده است به طوری که برخی نامزدها به توزیع کیسههای برنج هندی و تبلتهای چینی در میان طرفداران خود پرداخته اند.
با شروع زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس دهم، تنور تبلیغات و توسل به روشهای جدید و گاهی عجیب و غریب از سوی نامزدهای تصدی کرسی مجلس گرم و گرم تر می شود.
در حالی که تبلیغات علنی نامزدها شروع شده برخی از آنها علاوه بر تشکیل مجالس و میهمانیهای مختلف در منازل خود و گاهی در تالارهای پذیرایی به روشهای جدید و ابتکاری روی آورده اند.
در شهرستان بوکان یکی از نامزدها، با ترتیب دادن قرعه کشی در محل گردهماییهای شبانه طرفدارنش اقدام به برگزاری قرعه کشی در بین حضار می کند و برندگان خوش شانس هر شب صاحب یک تبلت چینی می شوند.
یکی دیگر از نامزدها مجلس دهم این شهرستان نیز از مدتی قبل کیسههای برنج هندی را در بین برخی از طرفداران خود توزیع می کند و این حاتم بخشیها مشخص نیست که تا کی تداوم خواهد داشت و تا چه اندازه ثمربخش خواهد بود.
برخی از نامزدها در مهاباد نیز در اقدامی جالب به منظور افتتاح ستاد مرکزی تبلیغات خود میهمانیهای اشرافی در تالارهای پذیرایی برگزار می کنند که حتی برای مراسم عروسی هم کمتر چنین مراسمی برگزار می شود و به جای پلو عروسی، پلو سیاسی به میهمانان تعارف می کنند.
نامزد دیگری در مهاباد تبلیغات در فضای مجازی را غنیمت شمرده و بانوان شهر را با ترفند توزیع بنهای استفاده از امکانات باشگاههای ورزشی به حضور در جلسههایش ترغیب می کند.
برخی از نامزدها که سابقه حضور در مجلس را در ادوار گذشته نیز دارند، در صدد هستند تا دوران نمایندگی خود را عصر طلایی شهر بنامند و در ستاد تبلیغاتی، نطقها و سخنرانیهای خود را بازپخش کرده و همان نطقها را به صورت لوح فشرده در میان رهگذاران نیز توزیع می کنند.
در این میان برخی از نامزدها نیز که کمی واقعگرا هستند و نمی خواهند با هر ترفند و حاتم بخشی، کرسی مجلس دهم را صاحب شوند، سعی می کنند با پخش پوستر، تراکت، مدارج علمی و مدیریتی قبلی و بیوگرافی شخصی، در بین مردم طرفدارانی برای خود پیدا کنند.
شماری از نامزدها نیز با چاپ تقویمهای سال جدید و توزیع آن در بین مردم در قطعههای مختلف قصد دارند به این شکل مردم را به این بهانه به خواندن سوابق و رزومه کاری خود ترغیب کنند.
در ایام انتخابات قولها و وعدههای فراوانی از تامین هزینه ازدواج، تحصیل، استخدام و بخشش پستهای مدیریتی از سوی نامزدهای انتخاباتی به جوانان داده می شود که همه و همه وعدههای سرخرمن و به دور از واقعیت هاست.
مغازهها هم وارد میدان شدند
اندکی پس از آغاز زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی برای مجلس دهم، یک پیامک روی نمایشگر گوشیهای یک حوزه انتخابیه در استان فارس نقش بست که در آن نوشته شده بود: ' فروشگاه ... فارس سیاسی نیست ولی قاطعانه از دکتر ... حمایت می کند'.
این فروشگاه در شیراز واقع شده و بنا به گزارشها، مشتریانش عمدتا اقشاری هستند که درآمدهای متوسط دارند و کارمند هستند.
علاوه بر آن، از حدود سه ماه پیش تاکنون مردم یک شهر بزرگ در استان فارس در هر مناسبتی که در تقویم درج شده، شاهد دریافت یک پیامک بوده اند که بویژه در باره مناسبتهای مذهبی، حاوی تبریک ولادت یا تسلیت شهادت بود.
حالا، با مشخص شدن فهرست افراد تایید صلاحیت شده برای مجلس دهم، مردم فهمیده اند که ارسال این پیامکها از طرف شخص موردنظر حکمتی داشته چون او خود را از آن شهر نامزد انتخابات مجلس کرده است.
نمازجمعه رونق بیشتری گرفت
صفوف نمازجمعه هفته گذشته در برخی شهرستانها نسبت به هفتههای مشابه رونق بیشتری داشت چون معلوم شده که برخی نامزدها و هواداران آنها برای جلب نظر مردم تصمیم گرفته اند حضور گسترده ای در این آیین مذهبی - سیاسی داشته باشند.
به عنوان نمونه، از آذربایجان شرقی گزارش داده شده عوامل و نزدیکان نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یکی از شهرهای معروف این استان حضور پررنگی در میان شرکت کنندگان آیین عبادی، سیاسی نماز جمعه داشته و علاوه بر آن، با توزیع عکس و کاغذ نوشته (بروشور) حاوی زندگی نامه و سوابق نامزدهای مورد نظر خود، برای جلب نظر نمازگزاران در پای صندوقهای رای تلاش می کنند.
برخی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس نیز در برخی نقاط از جمله تبریز و تهران در بین نمازگزاران حاضر شده و با آنان چاق سلامتی می کنند تا از شیوه تبلیغات چهره به چهره بخوبی بهره گرفته باشند. همچنین تعدادی از آنان در ردیفهای نخست نماز جمعه حضور یافته اند تا هم مردم آنها را بهتر ببینند و هم، شاید بخت با آنها یاری کند و در قاب دوربینهای تلویزیون جای بگیرند.
از یکی از شهرهای استان سمنان هم خبر رسیده که طرفداران تعدادی از نامزدها، علاوه بر توزیع بروشورهایی در معرفی نامزد موردنظر خود، نشریههای حاوی عکس، تقویم، کتاب دعا و مطالب حاوی زندگینامه و برنامههای انتخاباتی نامزدها را بین نمازگزاران توزیع کرده اند.
وقتی زنان برای شوهرانشان سنگ تمام می گذارند
خبرنگاران ایرنا از برخی نقاط کشور نیز خبر می دهند که هیجان انتخابات چنان برخی خانوادهها را فراگرفته که همسران نامزدها همه توان و همت خود را به کار گرفته اند تا برای زوج خود تبلیغ و رای جمع کنند.
در این زمینه، استان مازندران شاهد صحنه مبارزات تبلیغاتی گروهی همسران نامزدها است. همسران نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران اعلام کرده اند: ما با این اقدام خود ثابت کردیم که زن ایرانی همیشه دوشادوش مرد خود در تمام عرصهها حضور می یابد.
اما مهمتر از آن، شیوه ای است که تاکنون کمتر در کشور خود شاهد آن بوده ایم و آن حضور نامزدها همراه با همسرشان هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس بوده است. ظاهرا، در این زمینه نیز مازندرانیها حضور پررنگ تری داشته اند.
برخی از زنان مذکور گفته اند: ما از تمام فرصتها برای تبلیغ همسر خود استفاده خواهیم کرد تا به این صورت شانس او را برای کسب آرا افزایش دهیم.
مجالس روضه ، باشگاههای ورزشی، سالنهای آرایش، خیاطی و مجالس عروسی از جمله فضاهایی هستند که چون امکان حضور نامزدهای مرد مجلس در آنجا فراهم نیست، زنان متناسب با ظرفیت و توانمندی خود، در آن تبلیغات می کنند.
کار در این زمینه تا آنجا پیش رفته است که با وجود بی توجهی بسیاری از نامزدها در برنامههای خود به مسائل زنان، برخی از آنها با راه اندازی ستاد تبلیغاتی ویژه بانوان و حضور در نشستهای اختصاصی زنان تلاش می کنند آرای این قشر مهم جامعه را به نفع خود جلب کنند.
علی پروین هم آستین بالا زد
حضور چهرههای ورزشی محبوب ملی بویژه فوتبالیستها هم این روزها مورد توجه برخی نامزدها قرار گرفته است. در این زمینه، خبرنگار ایرنا از یکی از شهرهای شمالی کشور خبر داد که
یکی از نامزدهای انتخابات مجلس، به تازگی میزبان علی پروین پیشکسوت تیم پرسپولیس و محمود فکری از پیشکسوتان تیم استقلال بوده است.
برخی ستادهای انتخاباتی در شهرهای دیگر نیز می گویند که در همین ایام، افرادی نظیر علی فتح الله زاده، میرشاد ماجدی و تعدادی از بازیکنان تیم استقلال تهران را به نشانه حمایت از نامزد مورد نظر خود، در جمع خویش داشته اند.
چهرههای یادشده هنوز واکنشی به اینگونه خبرها نشان نداده اند.
اینگونه تبلیغات در شرایطی رخ می دهد که نامزدهای دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در نقاط مختلف کشور با هیجان بسیار در کار تبلیغ نامزدهای خود هستند.
در این زمینه، دعوت از چهرههای ملی برای سخنرانی و حتی در حد حضور در ستاد و اعلام حمایت علنی آنها از نامزدهای موردنظر خود در تبلیغات انتخاباتی شهرستانها با حرارت تمام دنبال می شود.
چای و کیک با طعم انتخابات
شاخص ترین فعالیت تبلیغی نامزدهای انتخاباتی در برخی استانها از جمله استان سمنان نیز دیدارهای خانگی و نشستهای خودمانی همراه با پذیرایی گزارش می شود؛ به گونه ای که اینگونه تبلیغات در برخی موارد، جایگزین تبلیغات شهری و میدانی شده است.
سخنرانی در جمع نمازگزاران مساجد و جمعهای خانگی در استان سمنان و شب نشینیهای خانوادگی و طایفه ای نیز از رویکردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی این استان است.
شرکت در مراسم عمومی و مردمی نظیر مجالس ترحیم و روضههای ایام فاطمیه و حضور بر سر خاک اموات و شهدا و نماز جمعه در پنجشنبه و جمعه گذشته نیز از مواردی است که در بخش تبلیغی نامزدها مشاهده می شود . نامزدها در مجموع سعی می کنند با رصد اماکن تجمع مردم، با جمعی از طرفداران خود به این محلها رفته و مباحثههای دو یا چند نفره را به صورت سرپایی با مردم شکل دهند.
شهرگردی و تبلیغ چهره به چهره در بین بازاریان، مسافران ایستگاههای تاکسی و اتوبوس با همراهی هواداران نوع دیگر تبلیغ نامزدها است.
بعضی از مناطق شهری و روستایی هم به خاطر جذابیت تعطیلی روز جمعه با ترافیک ورود و خروج نامزدها مواجه بود تا از شیوه سنتی تبلیغات انتخاباتی مانند سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره هم بهره کافی گرفته شود.
حضور نامزدها همراه با تعدادی از طرفداران در روستاها و دیدارهای مردمی، دیدار با بزرگان و شرکت در نماز جمعه اهل سنت یا شیعیان و انتشار اطلاعاتی از سابقه فعالیتهای اجرایی خود در رسانههای مکتوب نیز بخشی از تبلیغات نامزدها در استان خراسان جنوبی گزارش شده است.
جلسات پیاپی احزاب سیاسی
در این میان، احزاب و تشکلهای سیاسی از جمله در استان خراسان شمالی به تبعیت از احزاب مادری کشور، بر فعالیتهای خود افزوده اند.
اگرچه شمار زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس به گفته خود،به طور مستقل در این انتخابات شرکت کرده انداما از مدتها قبل گروههای سیاسی متشکل از دو طیف عمده اصلاح طلبان و اصولگرایان با راه اندازی شوراهای مشورتی و هماهنگی، در صدد معرفی گزینههای منتخب خود به جامعه بودند.
جلسات مکرر اصلاح طلبان و اصولگرایان در استان کرمانشاه هم به انتخاب نامزدهای موردنظر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی منجر شده و تبلیغات انتخاباتی این دو جناح به صورت آشکار (بنر، پوستر، کارت و سخنرانی ها) و نامحسوس (جلسات محفلی، همفکری، هماهنگی نامزدها، رایزنیهای پشت پرده و...) در حال پیگیری است.
با این حال، اختلافاتی هم در میان این گروهها مشاهده می شود که خود را به صورت لیستهای انتخاباتی متفاوت نشان داده است.
تخریب و انتقاد همچنان ادامه دارد
همزمان با تبلیغات سالم، متاسفانه خبرهایی از وجود تخریب رقبا از سوی برخی نامزدها در نقاط مختلف کشور می رسد. بطور مثال، از یکی از شهرهای استان گیلان خبر می رسد که در روزهای اخیر، اکثر نامزدها بیش از پرداختن به تشریح برنامههای خود، به تخریب رقبا پرداخته اند.
در این میان، برخی از هواداران از تخریب رقبا خوشحال شده و دست به تشویق آنها می زنند و برخی دیگر نیز منتظر ارائه برنامه از سوی نامزدهای مورد نظرشان هستند.
انتقاد از سرعت کند پیشرفت پروژهها و نیز نبود فرصتهای شغلی مناسب از جمله بحثهایی است که در سخنرانی بسیاری از نامزدها با هدف زیرسوال بردن عملکرد نمایندگان کنونی یا مسئولان اجرایی کاملا نمایان است.
برخی از نامزدها نیز پیش از سخنرانی و پس از آن، با راه انداختن کارناوالهای مختلف باعث ایجاد ترافیک در خیابانهای اصلی شهرها می شوند.
میوههای تازه درختان بی برگ
تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر خلاف نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان، بسیار انبوه است و نه تنها چهره اغلب خیابانهای شهرها و فضای بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی تدارک شده از سوی شهرداریها را پر کرده، بلکه به میوههای درختان بی برگ در فصل زمستان نیز تبدیل شده است.
به رغم اعلام ممنوعیت نصب پوسترها و تراکتهای تبلیغاتی بر روی در و دیوار اماکن عمومی و خصوصی و آویزان کردن آنها روی درختان، از بسیاری شهرها از جمله شهرهایی نظیر تهران و مشهد گزارش می رسد که درختان این شهرها نیز از تبلیغات نامزدهای مجلس مصون نمانده و پوسترها، پلاکاردها و تصاویر آنها بر شاخههای درختان گوناگون در حال اهتزاز و تکان خوردن است.
البته، این تبلیغات بیشتر انفرادی است و لیستهای انتخاباتی ائتلافها کمتر در میان آنها به چشم می خورد، اگرچه نامزدهای یادشده به برخی جناحها نیز تعلق دارند.
گفته می شود در مشهد در میان همین تبلیغات انفرادی، اکثر چهرههای نامزدهای یک جناح دیده می شود اما در مقابل، تبلیغات چهرههای جناح دیگر اعم از گروهی و انفرادی در شهر به ندرت دیده می شود جز در مقابل ستادهای انتخاباتی نامزدها و بیشتر تبلیغات آنان به صورت اینترنتی و با استفاده از شبکههای مجازی مانند تلگرام است.
حتی شعار برخی از این نامزدها تبلیغات بدون پوستر و کاغذ است.
علاوه بر این، آنچه یشتر به چشم دیده می شود اغلب تبلیغات خیابانی و سنتی است و علاوه بر خیابانها در پشت شیشههای مغازهها و برخی دیوارهای شهر هم محسوس است و با توجه به وجود حدود 300 نامزد مجلس شورای اسلامی در مشهد، هر نامزد از هر فضایی برای تبلیغات خود بهره برده است.
تبلیغات مجازی با اتاقهای پرسش و پاسخ
در کنار همه اینها، دامنه تبلیغات اینترنتی و شبکههای مجازی و پیامکی در سراسر کشور گسترده است؛تبلیغاتی که به صورت لحظه ای بر حجم آن افزوده می شود و گروههای متعدد اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و اشخاص مختلف، مردم به ویژه نسل جوان را مورد خطاب قرار داده اند.
در این زمینه از استان مرکزی خبر می رسد شبکههای اجتماعی و فضای مجازی این روزها جایگاه پررونق تبلیغات شده است و انواع گروهها و کانالها با القاب و محتوای تبلیغی به شیوههای گوناگون در خدمت نامزدهاست.
یکی از شیوههای تبلیغی مدرن با بهره گیری از فضای مجازی، اتاقهای پرسش و پاسخ است که به عنوان فضایی برای تضارب آرا اعضا با نامزدها طراحی شده و هر شب با آمدن یکی از نامزدها، گفتمان در حوزه نقد تفکر و دیدگاه ها، برنامهها و مطالبات انجام می شود.
یکی از این اتاقهای پرسش و پاسخ با قرعه کشی، پنج نامزد مطرح را در زمانبندی مشخص برای گفت و گو و هم اندیشی مجازی انتخاب و معرفی کرده است.
یکی از روشهای مدرن دیگر در شیوههای تبلیغی بستر مجازی، نظرسنجیهای اینترنتی و اعلام نتایج آن است که بیشتر در شبکه اجتماعی تلگرام انجام می شود.
برخی نامزدها مطرح کرده اندکه شیوههای قدیمی تبلیغ امروز کارساز نیست و نامزدها باید با ایجاد توفان فکری، تصمیم سازی گروهی، تکنیک اس آی ال و دوئل تبلیغی، اعتماد سازی، کشش و ارسال پیام، و دادوستد رفتاری و اخلاقی را چاشنی پوستر چسبانی کنند تا بلیط شان اقبالی داشته باشد.
با آغاز تبلیغات میدانی و علنی نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از روز پنجشنبه در سراسر کشور آغاز شده در جزیره کیش نیز در برخی محلهای تعیین شده در مقابل محل برگزاری نماز جمعه و سطح جزیره پوسترهای تبلیغاتی از نامزدهای انتخابات به چشم می خورد .
پخش تراکتهای انتخاباتی پس از پایان نماز جمعه نشان از آغاز تبلیغات و تلاش برای رسیدن به کرسیهای مجلس دهم دارد .
همچنین اعلام برنامههای روزانه در دنیای مجازی و شبکههای اجتماعی، نشستهای دانشجویی، دیدار با متنفذین و موثرین منطقه ای، حضور فعال و گسترده در مسجد سطح شهر و سخنرانی در مساجد پرجمعیت منطقه ، اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا در مساجدها از دیگر شیوههای تبلیغاتی است.