پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امین نقی زاده: اخیرا نتایج مالی و میزان سود حاصل از فروش تلفن های هوشمند سامسونگ منتشر شد که نشان از کاهش سودآوری این کمپانی بزرگ داشت، اکنون همگان منتظر هستند تا ببینند گوشی هوشمند جدید این شرکت یعنی گلکسی اس 6 می تواند بحران به وجود آمده برای سامسونگ را پایان دهد یا نه.
به گزارش «انتخاب»، اگر سامسونگ همان طراحی قدیمی و پلتفرم همیشگی خود را در ساخت این گوشی هوشمند به کار بسته باشد می توان گفت که سامسونگ دست به خودکشی زده است زیرا که بسیاری از فعالان تلفن های همراه و هواداران این برند همواره از طراحی های یک نواخت و پلاستیکی سامسونگ انتقاد داشته اند.
با این حال منابع متعدد خبری عنوان می کنند که سامسونگ طراحی و ایده های جدیدی را برای گلکسی اس 6 در نظر دارد و می خواهد بازگشت با شکوهی به بازار تلفن همراه داشته باشد.
در این سال ها کمتر شاهد استفاده از فلز در تلفن های سامسونگ بوده ایم. این شرکت پس از مدتی خطر را احساس کرده و دست به تولید گسترده تلفن هایی با قاب فلزی زد اما باز هم نتوانست به جایگاه همیشگی خود از نظر میزان سود دهی و محبوبیت دست پیدا کند.
سامسونگ زمانی محبوب ترین برند در تلفن های همراه بود اما حالا تعداد اندکی هوادار وفادار دارد و بازارهای تلفن همراه را یک به یک از دست می دهد که این موضوع در رابطه با بازار پرسود تلفن های هوشمند در ایران نیز صدق می کند.
در بازار ایران شرکت هایی مانند هوآوی و الجی ، بازار گوشی های میان رده را از دست سامسونگ ربوده اند. از سوی دیگر، در دسته تلفن های پرچم دار نیز سونی ، الجی ، اچ تی سی و سرانجام اپل فعالیت را برای سامسونگ دشوار کرده اند.
سامسونگ بازی را در چین و بازار پر سود آن نیز باخته است ؛ هوآوی و غول تازه شرق آسیا یعنی شیائومی بازار را به تصاحب خود در آورده اند. در اروپا و آمریکا اپل یکه تازی می کند و به شدت سامسنوگ را با بحران روبرو کرده است.
پیش از این همه فعالان تکنولوژی و فناوری علت پیشتازی سامسونگ را در سال های 2010 تا 2013 بزرگ بودن صفحه نمایش های تلفن های هوشمند آن و قیمت ارزان و کیفیت مطلوب آن می دانستند. اما حالا چه؟! اپل که از نظر کیفیت عملکرد بهتری نیست به سامسونگ دارد، آیفون 6 را با صفحه نمایش بزرگتر و سخت افزار قوی تر رونمایی کرده است و شرکت های دیگر نیز تلفن های هوشمندی با همان کیفیت همیشگی سامسونگ و در اندازه های مختلف تولید کرده اند. در حقیقت سامسونگ آن تازگی گذشته را ندارد و فقط دست به تکرار محصولات پیشین خود با اندکی تغییر می زند و همین عامل سرانجام مرگ سامسونگ را به همراه خواهد داشت.
عملکرد نامناسب مدیران سامسونگ فقط به بازار های خارجی این شرکت لطمه نزده و در بازار کره جنوبی نیز مردم بیشتر به سمت خرید تلفن های هوشمند الجی متمایل شده اند.
علاوه بر مسائل پیش گفته، سالهاست که سامسونگ متهم به کپی برداری از شرکت اپل در ساخت تلفن همراه است اما حالا ظاهرا این شرکت کاری جزء کپی برداری از محصولات خود ندارد و حتی تلفن های هوشمند سامسونگ با صفحه نمایش منحنی، با وجود فروش قابل قبول نتوانسته هواداران این برند را راضی کند.
این عملکرد ضعیف سامسونگ دیگر سازندگان تلفن همراه را امیدوار کرده است تا شاید برند دیگری مانند نوکیا ، غول سالهای دور تلفن همراه کنار برود.
به عنوان مثال ریک اوسترلو مدیر عملیات موتورولا در مصاحبه با فوربس گفت که رقبای آینده بازار تلفن همراه ؛ اپل، شیائومی و موتورولا خواهند بود و سامسونگ سومین سقوط کننده سازنده موبایل بعد از نوکیا و بلک بری نام خواهد گرفت. از طرفی مدیر عامل هوآوی بیان کرده بود که رقیب اصلی ما در بازار تلفن همراه سامسونگ است نه شیائومی که این نشان از متحد شدن پنهانی برند های جهان برای نابودی سامسونگ دارد.
شاید سامسونگ آرزو داشت این کابوس در همین حد و اندازه بماند، اما بدبختانه این رویای سیاه در تمام زیر شاخه های سامسونگ گرد خود را افراشته است.
در بخش لوازم خانگی ، سامسونگ توان رقابت با رقیب داخلی خود یعنی الجی را از دست داده و با کاهش شدید فروش لوازم خانگی نسبت به الجی مواجه شده و بازی تلویزیون های هوشمند را نیز به رقبای همیشگی خود باخته است.
سامسونگ دست به هر کاری می زند تا از سقوط و خودکشی ناخواسته خود جلوگیری کند ؛ به این منظور فناوری جدید اینترنت اشیاء را در نمایشگاه ces2015 به همگان معرفی کرد.
با این تکنولوژی می توانیم تمام اشیاء الکتریکی خانه و پیرامون خود را به اینترنت متصل کرده و توسط تلفن همراه آنها را کنترل کنیم چیزی که سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری سامسونگ را در پی خواهد داشت. همچنین پس از ناکام ماندن سیستم عامل بادا از سوی سامسونگ این شرکت رو به سیستم عامل جدید تایزن آورده تا در کنار آندروید از آن استفاده کند و قرار را بر این نهاده که در آینده تمام چیپست های تلفن های هوشمند خود را تولید کند.
سامسونگ مخاطبان و هوادارانش را فراموش کرد؛ آنهایی که مدام از این شرکت بابت طراحی های تکراری شکایت داشتند ، آنهایی که به قیمت های گران تلفن های همراه این شرکت اعتراض داشتند اما با این وجود جانانه از آن هواداری می کردند. حالا دیگر خبری از آنها نیست و همه آن هواداران دیروز دیگر چیزی برای فخر فروشی ندارند. سامسونگ دیر یاد مخاطبان و هوادارانش افتاد و دیر متوجه شد که باید به نظر کاربران محصولاتش احترام بگذارد. اکنون ادامه یافتن این روال به ضرر هیچ کس جزء سامسونگ نخواهد بود، این کمپانی ممکن است در نهایت همه چیز را از دست بدهد و مجبور به فراموشی رویای بازگشت به امپراتوری گذشته خود شود.
باید منتظر ماند و دید که آیا سامسونگ راه فرار از بحرانی که تمام زیر ساخت های این کمپانی ارزشمند شرقی را در بر گرفته و آن را با خطر مواجه کرده، پیدا می کند یا نه؟
1.نباید با این نظری که دوستمون دادن بگیم که ایشون ذهن بازی ندارن و...این درست نیست
2.اینکه بگیم گوشی های اپل از هر لحاظ از گوشی های سامسونگ بهتره هم درست نیست
نمیدونم چرا ما همیشه 0 یا 100 فکر می کنیم