صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۸۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسعود جعفری جوزانی گفت: «هر چیزی می‌تواند بشود و هر چیزی هم می‌تواند نشود، بستگی دارد با فتح‌الله خان صحبت کنید یا با امرالله خان.»

 نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «ایران برگر» با حضور مسعود جعفری جوزانی کارگردان، فتح‌الله جوزانی تهیه‌کننده، اصغر نژاد ایمانی طراح صحنه، تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، حسن زاهدی صدابردار، محمد هادی کریمی نویسنده، سحر جعفری جوزانی و حمید گودرزی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود جعفری جوزانی نویسنده و کارگردان «ایران برگر» اظهار کرد: « «ایران برگر» فیلم ساده‌ای درباره مردمی است که می‌خواهند دموکراسی به وجود آورند و از هیچ نماد و سمبلی هم استفاده نکرده‌ام.»

وی ادامه داد: «من فیلمسازی هستم که تدریس و فیلم ساختن بلدم و فقط همین کار را انجام می‌دهم. درباره کار و سختی آن باید از فیلمبردار، صدابردار و بازیگران پرسید، چراکه من تنها یک روستایی هستم که به دوستانم می‌گفتم چه کنند و چه نکنند، در واقع من فقط فیلمساز هستم و بلدم درس بدهم چراکه ابزار سینما را به خوبی می‌شناسم.»

تورج منصوری مدیر فیلمبرداری «ایران برگر» درباره سختی‌های کار در این فیلم گفت: «ما همه سعی کردیم یک کار تیمی را تا آنجا که می‌شود تیمی انجام دهیم، فکر می‌کنم هیچ کس دراین فیلم تلاش نکرد خودنمایی کند و ساز ناکوک بزند.»

وی افزود: «زمانی که فیلمنامه را خواندم علیرغم اینکه خوشم آمد ترسیدم که آیا می‌شود همانطور که نوشته شده اجرا کرد یا نه!»

وی ادامه داد: «سابقه همکاری من با مسعود از فیلم «با من حرف بزن» شروع شده و تا الان ادامه پیدا کرده است. این آشنایی و شناخت باعث شد که بعد از حرف زدن با مسعود به این نتیجه رسیدم که می‌توانیم این فیلم را بسازیم. گمانم این است که اگر الان این فیلم دیده می‌شود فقط برای این است که راهنمایی‌های مسعود باعث کوک شدن سازهایمان شد.»

محمد هادی کریمی یکی از نویسندگان فیلمنامه درباره شکل‌گیری فیلمنامه «ایران برگر» گفت: «مسعود جعفری جوزانی در سال ۸۰، زمانی که مشغول بازنویسی سریال «در چشم باد» بود، ایده «ایران برگر» را با من مطرح کرد. این ایده منجر به نوشتن فیلمنامه شد و در بازنویسی‌ها قرار بر این شد که سال ۸۴ و در صدمین سال مشروطه روی پرده بیاید که به دلیل ساخت سریال «در چشم باد» با این که برای این فیلم پروانه ساخت داشتیم، فرصت ساخت آن را از دست رفت.»

وی دلیل مطرح شدن چنین ایده‌ای از سوی جوزانی که همواره به ساخت فیلم‌های حماسی تمایل داشته است را تحقیقات سریال «در چشم باد» دانست و افزود: «جوزانی زمانی که طرح این فیلمنامه کمدی را تعریف می‌کرد، درگیر مطالعه و تحقیق درباره سریال «در چشم باد» بود و این تحقیقات به قدری تراژیک بود که حالت کمدی پیدا می‌کرد، اما چون جوزانی می‌خواست حاصل یک قرن مبارزه مردم را به تصویر بکشد، بخش کمدی آن تحقیقات به ایران برگر منتقل شد. به همین دلیل من «ایران برگر» را دوقلوی «در چشم باد» می‌دانم.»

حسن زاهدی صدابردار این فیلم کار در کنار جعفری جوزانی را سخت توصیف کرد و گفت: «متاسفانه سالن‌های ما صدای خوبی ندارد و به همین دلیل فعالیت و کار صدابردارها به خوبی دیده نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «در سینماها شاهد خرید ابزار و وسائل گران قیمت هستیم، اما متخصصی در این زمینه نیست تا شرایط را بررسی و بهترین وسیله‌ها را برای هر سینما معرفی کند.»

این صدابردار ضمن اشاره به نامزدی‌اش برای دریافت سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره اظهار کرد: «من در این سالها هیچگاه از میکروفون بی سیم استفاده نکردم. امیدوارم کاندیدا شدن من نشان‌دهنده این باشد که اگر دیگران چیز دیگری فکر کردند، اما داوران متوجه شدند که من از بوم برای صدابرداری استفاده کردم و همه اینها با همکاری و همدلی عمو جان اتفاق افتاد.»

جعفری جوزانی اشاره کرد: «فکر می‌کنم کارنامه هر کسی نشان‌دهنده هدفش برای ساخت فیلم باشد.»

وی در مورد زمان فیلم اظهار کرد: «فکر نمی‌کنم فیلم طولانی باشد. متاسفانه در ایران همه عادت به فیلم‌های نود دقیقه‌ای دارند ولی حد معمول فیلم همین صد و بیست دقیقه است.»

این کارگردان با اشاره به لهجه لُری فیلم عنوان کرد: «اگر فیلم در تهران ساخته می‌شد، لهجه تهرانی داشت، اگر در تکزاس فیلمبرداری می‌شد، لهجه آن جا را داشت. پس مشخص است که وقتی فیلم در لرستان ساخته می‌شود باید لهجه لری داشته باشد.»

وی ادامه داد: «درباره بی‌احترامی‌ها و اشتباه‌هایی که گاهی درباره برخی قوم‌ها اتفاق می‌افتد، نمی‌توان ساکت ماند. برای مثال زمانی که از لهجه نادرست استفاده می‌کنند یا به برخی بزرگان چیزهایی را که صحیح نیست نسبت می‌دهند.»

جوزانی در مورد نام فیلم توضیح داد: «ما هر اندیشه، هر پدیده و هر اعتقادی که وارد ایران می‌شود را تغییر می‌دهیم و آن را شبیه چیزی می‌کنیم که خودمان می‌خواهیم، نام «ایران برگر» هم از همین اعتقاد به وجود آمد.»

این کارگردان با بیان اینکه هر کسی می‌تواند نظر خودش درباره فیلم را بگوید، اظهار کرد: «من این فیلم را ساختم و می‌تواند موضوعات مختلفی را نشان دهد یا ندهد که بستگی به مخاطب و برداشت‌های او دارد.»

وی همچنین در مورد این که قرار بود ۵ سال پیش فیلم را بسازد، یادآور شد: «من پروانه ساخت این فیلم را سال ۸۱ گرفتم و قراردادهای ابتدایی آن را هم نوشته بودیم، اما به دلیل کار روی پروژه «در چشم باد» فرصت ساخت این فیلم را نداشتم.»

جوزانی افزود: « «ایران برگر» نمایشگر تضاد اندیشه است و امیدوارم هر ایرانی دو بار این فیلم را ببیند، یک بار بخندد و یک بار فکر کند.»

در ادامه نشست سحر جعفری جوزانی در مورد تبدیل نقش‌هایش به کلیشه اظهار کرد: «ایفای چنین نقش‌هایی خیلی سخت‌تر است. شاید در بسیاری از این نقش‌ها شخصیتی که بازی می‌کنم لهجه لری داشته باشد، اما این نقش‌ها با هم تفاوت دارند.»

وی افزود: «وقتی شما در دو یا سه فیلم از یک لهجه استفاده می‌کنید کارتان سخت‌تر می‌شود. من در فیلم دعوت کاراکترم بسیار با این شخصیت متفاوت بود فقط لهجه‌ام لری است .»

حمید گودرزی به دیگر عوامل فیلم «ایران برگر» که کاندیدای سیمرغ شده‌اند، تبریک گفت و افزود: «مدت‌ها بود منتظر همکاری با جوزانی بودم و خوشحالم در این فیلم اتفاق افتاد.»

مسعود جعفری جوزانی در پایان درمورد سیاه‌نمایی فیلم گفت: «‌هر چیزی می‌تواند بشود و هر چیزی هم می‌تواند نشود، بستگی دارد با فتح‌الله‌خان صحبت کنید یا با امرالله‌خان.»