صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۸۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  معاون سابق سازمان خصوصي‌سازي جزئيات نحوه قيمت‌گذاري سهام سرخابي‌ها را تشريح و اعلام کرد که بهترين قيمت و روش واگذاري براي واگذاري استقلال و پرسپوليس در نظر گرفته شده است.

اسماعيل غلامي به جزييات قيمت‌گذاري باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس اشاره کرد و گفت: قيمت 290 ميليارد توماني براي هر يک از اين دو باشگاه بسيار معقول بوده و روش و نحوه واگذاري که توسط هيات واگذاري به تصويب رسيد، بهترين روش واگذاري براي اين دو باشگاه است.

وي افزود:منابع درآمدي باشگاه‌ها شامل اسپانسرها، حق پخش تلويزيوني، تحقق تبليغات دور زمين و درآمد روز بازي بوده که اين موارد در قيمت گذاري لحاظ شده و تقريبا از نظر قانوني در حال اجرا است؛ هميچنين باشگاه هاي استقلال و پرسپوليس قرارداد حق پخش تلويزيوني داشته که از نظر قانوني مشکلي ندارد زيرا اين قراردادها در سال هاي گذشته نيز برقرار بوده و باشگاه ها مي توانستند با صدا و سيما با رقم جزئي کوتاه نيايند و يا حداقل قرارداد محکمي با صدا و سيما امضا کنند.

غلامي با بيان اينکه سازمان ليگ بايد به عنوان مدافع از موضع باشگاه‌ها و گرفتن حق و حقوق آن‌ها دفاع کند،يادآور شد:‌درآمد روز بازي در همه جاهاي دنيا وجود دارد، اما چون باشگاه ها استاديوم ندارند درآمدشان کمتر مي‌شود. اما با توجه به واگذاري مجموعه هاي ورزشي به اين دو باشگاه،آنها توانستند درآمدي براي خود ايجاد کنند که اين منبع درآمد در قيمت گذاري برند ديده شده است.

وي به واگذاري اين دو باشگاه بدون لحاظ کردن بدهي آنها اشاره و عنوان کرد: بهترين راه براي واگذاري اين باشگاه‌ها به دليل ايرادات صورت هاي مالي اين بود که باشگاه هاي بدون بدهي واگذاري شوند يعني براساس ماده 17 قانون سياست هاي اصل 44 هرکسي از اين دو باشگاه طلب دارد از طريق مراجع قضايي اقدام کند. بنابراين خريداراين دو باشگاه از پرداخت بدهي آنها معاف بوده و باشگاه ها را با مجموعه هاي ورزشي دريافت مي کند لذا مي تواند خودش بازيکن جديد گرفته و به مديريت باشگاه بپردازند.

معاون سابق سازمان خصوصي سازي عنوان کرد: بنابراين قيمت گذاري اين دو باشگاه براساس ارزش برند و مجموعه‌هاي ورزشي انجام شده و کارشناسان رسمي دادگستري به همراه شرکت ارزش گذاري برند در داخل و يک موسسه بين المللي، قيمت گذاري اين دو باشگاه را انجام داده‌اند و چون صورت هاي مالي دو باشگاه مشکل داشت ،دارايي ها و بدهي‌ها در اين قيمت گذاري لحاظ نشد.

وي با بيان اين‌که بيشترين قيمت تصويب شده ،مربوط به ارزش برند اين دو باشگاه است، خاطرنشان کرد: باشگاه ها مي توانند براساس اسپانسر، حق پخش تلويزيوني ، تبليغات دور زمين و درآمد روز بازي درآمدزايي کنند.

غلامي ياد آور شد: در قيمت گذاري اين دو باشگاه تمام باشگاه هاي دنيا مورد مقايسه قرار گرفته و برند اين دو باشگاه با 170 باشگاه دنيا مقايسه شده است. همچنين در گزارش ارزشيابي ، فلسفه فوتبال و ورزش در ايران در نظر گرفته شده است به طوري که اگر 10 ميليون هوادار براي هر يک از باشگاه‌ها در نظر گرفته شود و از هر نفر درخواست شود که 10 هزار تومان به حساب اين باشگاه ها واريز کنند، رقمي ميلياردي به دست مي آيد در حالي که چنين پتانسيلي در هيچ جاي دنيا براي باشگاه ها وجود ندارد.

معاون سابق سازمان خصوصي سازي تصريح کرد: بنابراين قيمت گذاري اين دو باشگاه بسيار معقول بوده و روش واگذاري بهترين روشي است که توسط هيات واگذاري به تصويب رسيده است، زيرا در غير اين صورت سهام اين دو باشگاه تا 10 سال آينده قابل واگذاري نبود و آنها تا سال‌هاي آينده هم نمي توانستند صورت هاي مالي شفافي ارائه کنند.

وي با بيان اين‌که ارزش گذاري برند اين دو باشگاه توسط يک موسسه خارجي انجام شده است، گفت: قيمت‌گذاري برند سرخابي‌ها از سوي کارشناسان رسمي دادگستري، موسسه ارزش گذاري برند در داخل و خارج بيش از 200 ميليارد تومان تعيين شد و مابقي ارزش مجموعه‌هاي درفشي فر و مرغوبکار بود که به اين دو باشگاه واگذار شد.

معاون سابق سازمان خصوصي سازي با بيان اين‌که قيمت گذاري نحوه واگذاري و نقد و اقساط بهترين روش واگذاري اين دو باشگاه بود، عنوان کرد:قيمت 290 ميليارد توماني قيمت پايه بوده و اگر خريدار برنامه بلند مدت داشته باشد، ممکن است در روز مزايده قيمت آن افزايش پيدا کند.

وي يادآور شد: در حال حاضر به غير از باشگاه هاي رئال مادريد، منچستر، بارسلونا و بايرن مونيخ ، استقلال و پرسپوليس از نظر ارزش برند جزو 50 باشگاه هاي برتر دنيا هستند.
منبع: ایسنا