صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۷۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی گفت: تعریف فناوری و انتقال پیام آن امر بسیار دشواری‌ست، اما سینما می‌تواند به بهترین شکل به انتقال مفهوم و فرهنگ‌سازی فناوری بپردازد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ دکتر محمود شیخ زین الدین، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عصر روز گذشته با حضور در جمع سینماگران حاضر در نشست تخصصی "نسبت هنر-صنعت-رسانه سینما با علم و فناوری" به بیان اهمیت انتقال اهمیت اقتصاد مبتنی بر فناوری با استفاده از توانمندی‌های سینما پرداخت.

وی گفت: در کشور به 80 سال در حوزه آموزش عالی، حدود 40 سال در پژوهش و ده سال در حوزه فناوری و نوآوری البته به صورت سامان‌دهی شده سابقه داریم. اما در همین ده سال حدود سه هزار و ششصد شرکت دانش‌بنیان یا واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری مستقر شده‌اند که بیش از بیست‌هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی را به اشتغال گرفته‌اند.

دکتر شیخ زین الدین از سینماگران خواست تا فرهنگ اقتصاد فناوری و نوآوری، با گویاترین زبان که هنر سینماست به مردم منتقل کنند و ادامه داد: واقعیت این است که چون طی سال‌ها به منابع نفت دسترسی داشته‌ایم، با صرف هزینه پنج دلار یک بشکه نفت استخراج کرده و به قیمت صد دلار به فروش برسانیم. این امر بلای جان اقتصاد شده و اقتصاد کشور نیاموخته است بدون تکیه بر درآمدهای نفتی روی پای خود بأیستد.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری همچنین اظهار کرد: امروزه درآمد کشور بدون احتساب درآمدهای نفتی، از درآمد کشورهای بدون نفت و فقیر همسایه، مثل پاکستان کمتر است. همچنین درآمد کشور ایران با احتساب درآمدهای نفت، از برخی کشورهای بدون نفت همسایه به طور خاص کشور ترکیه کمتر است. این موضوع نشان می‌دهد تا چه میزان به درآمدهای نفتی وابسته هستیم و نتوانسته ایم روی پای خود بایستیم.

وی با بیان اینکه معاونت علمی از سینماگران درخواست انعکاس فعالیت‌های علمی و فناوری این معاونت را ندارد، اظهار کرد: مسأله مهم‌تری وجود دارد و آن ایجاد اراده ملت برای ایستادن روی پای خود است. باید ممر درآمد کشور چیزی باشد که از همه ابعاد قوی‌تر، ارزشمند و فعال‌تر است و آن منابع روی زمین یعنی قوه تفکر، تعقل و خلاقیت انسان‌هاست.

دکتر شیخ زین الدین اضافه کرد: در جامعه علمی کشور مثل دانشگاه‌ها عناوین بسار بزرگ و جایگاه‌های نامی دارند، اما طیف بزرگی هم هستند که وارد این حوزه نمی‌شوند، اما با زحمت و تلاش بسیار، محصولاتی به بازار کشور عرضه می‌کنند که تا قبل از این هیچ‌گاه در بازار وجود نداشته و اغلب وارداتی بوده‌اند. سالانه حدود 80 میلیارد دلار واردات داریم و عادت کرده‌ایم نیازهای کشور به فناوری را با واردات بیرون ایران و خارج از مرزها تأمین کنیم. این دغدغۀ بسیار بزرگ و جدی است.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی با اشاره به اینکه تا کسی که بتواند به زبان مردم صحبت کند و مفهوم اقتصاد مبتنی بر دانش را منتقل نسازد این مشکل حل نخواهد شد، بیان کرد: رسانه از جمله سینما می‌تواند به گویاترین شکل، با زبان مردم مفاهیم را انتقال دهد. برای این منظور دغدغه دانش و فناوری، همچون دیگر دغدغه‌های سینماگران از جمله مسائل اجتماعی، مسائل خانواده، باید مورد توجه قرار بگیرد. تعریف فناوری و انتقال پیام آن امری بسیار دشواری‌ست، اما سینما می‌تواند به بهترین شکل به انتقال مفهوم و فرهنگ‌سازی فناوری بپردازد. بهترین ابزار انتقال پیام در حوزه فرهنگ‌سازی علم و فناوری رسانه است و این موضوع نقطه اشتراک معاونت علمی و فناوری با اصحاب رسانه است.

وی همچنین با بیان اینکه علیرغم وجود قرابت‌ها و اشتراکاتی که در حوزه فناوری با هنر و سینما وجود دارد، اما طی سال‌های اخیر این دو حوزه به شدت از هم فاصله گرفته‌اند، افزود: خوشبختانه امروز دولت و مردم به این نتیجه رسیده‌اند مسیری که تا سال‌های اخیر برای حرکت اقتصاد و طی شده دیگر قابل ادامه نیست و باید به فکر منابع دیگری برای کسب درآمد باشیم. برای تحقق این امر باید تصمیم‌های سختی بگیریم ولی هنوز این آمادگی در مردم ایجاد نشده است. ثبت نام اخیر یارانه‌های نقدی این موضوع را ثابت کرد که هنوز آمادگی ایستادگی روی پای خودنداشتیم و آسان‌ترین راه را انتخاب کردیم. برای اتخاذ تصمیم‌های دشوار در جهت پیشرفت، به کمک سینما نیاز داریم تا آمادگی گرفتن این تصمیم‌ها در مسئولین و مردم ایجاد شود.

دکتر شیخ زین الدین در پایان گفت: اگر بتوانیم یک چهارم چیزی که از مرزهای خارجی تأمین می‌کنیم در داخل کشور تولید کنیم، هیچ‌یک از دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور نیازی به بودجه دولتی ندارند و به طبع آن سینما هم همین طور خواهد بود. نیاز به فناوری دو مشکل دارد. اولا این که در بعضی موارد نیاز به فناوری احساس نمی‌شده است. چون قدر منابع طبیعی و بین نسلی را نمی‌دانیم. دوم آنکه نیاز به فناوری حس می شود اما این نیاز از خارج از مرزها رفع می شود. توجه به منابع بین نسلی و اتکا به منابع خلاقیتی و فکری جزو مسائل مهمی است که می‌تواند توسط سینماگران محقق شود.