عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ارزش قانون اساسی کشور که به امضای
رهبر و ولی فقیه است گفت: رأی مردم در طول رأی معصوم و ولی فقیه است و این
یک نوع دموکراسی یا همان مردمسالاری دینی است یعنی شرایط رهبر توسط اسلام
تعیین شده ولی تشخیص آن با مردم است.
به گزارش فارس ؛ محمدتقی مصباحیزدی عصر امروز در جمع گروهی از دانشجویان
بسیجی دانشگاه تهران اظهار داشت: اختلافات میان انقلابیون از جمله آفات
محسوب میشود که موجب فاصلههای زیاد میان گروهها میشود.
وی
افزود: برای حل اینگونه مسائل و حواشی آن باید بر زیربناهای فکری روشن،
ثابت و محکمی تکیه کنیم یعنی آنچه براساس بینش اسلامی به ما القاء شده
است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خدای متعادل به ما توفیق
داده که به این باور برسیم راه صحیح سعادت در دنیا و آخرت پیروی از اسلام
است، گفت: شما بسیجیان این موضوع را درک کردهاید و مبنای زندگی قرار
دادهاید ولی هستند کسانی که مسلمانند و نماز میخوانند و بسیاری از احکام
دین را انجام میدهند ولی اینکه راه زندگی فقط اسلام است را هنوز باور
نکردهاند.
وی ادامه داد: شاید در دهه اخیر از برخی شخصیتهای
مشهور که تاثیری هم داشتهاند سخنانی شنیده باشید که محور آنها پلورالیزم
بوده است و گاهی سوال مطرح میشود که آیا خداوند فقط شیعیان را به بهشت
میبرد؟ یا اندکی وسیعتر فقط مسلمانان را به بهشت خواهد برد؟
آیتالله
مصباح یزدی با بیان اینکه اینگونه سئوالات در حقیقت استفهام انکاری هستند
گفت: این حرفها یعنی اینکه باور نداریم سعادت انسان در اسلام منحصر است؛
کسانی که عنوان اسلامشناس را یدک میکشیدند هم میگفتند هر کس خدمت به
انسانها میکند خوب است خواه مسلمان باشد یا خیر و این مطالب را صریحا در
نوشتههایشان عنوان میکردند و میگفتند حتی ممکن است دیگران ارجحیت
داشته باشند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شاید برای ما طرح
این سئوال هم خندهدار باشد که غیر از راه اسلام و سیدالشهداء هم راهی
باشد؛ برخی جرأت میکنند و این سئوال را مطرح میکنند و بسیاری هم در
دلشان همین است هرچند نمیگویند.
وی بیان داشت: حقیقت آن است که هر
کس تلاش کند تا راه صحیح را بشناسد ولی اگر موفق به این کار نشد معذور
است؛ باید تلاش کرد تا حق را شناخت و حق هم یکی بیشتر نیست ولی اگر کسی حق
را به هر دلیل نشناخت و در محیط فرهنگی خاصی پرورش یافته باشد که نتواند
این امر را تشخیص دهد و احتمال اینکه غیر از ادیان دیگر را ندهد معذور
است.
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه وقتی گفته میشود راه حق
یکی است به این معنا نیست که دیگران همه جهنمی هستند گفت: اگر کسی کمبود
عقل داشته، مدارک در اختیارش نبوده یا شرایط اجتماعی به گونهای بود که
راه غیر حق را به یقین درست میشمرده و احتمال خلاف هم نمیداده معذور
است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: اصل نخست
آن است که بپذیریم و باور کنیم راه سعادت حقیقی منحصر در اسلام است؛ دیگر
اینکه آیا اسلام با این همه مجاهدت و فداکاری مخصوص 1400 سال پیش است یا
اینکه امروز هم همان احکام جاری و مفید هستند یعنی استمرار تاریخی آن را
بررسی کنیم؛ برخی میگویند اسلام خوب بوده و در مرحلهای تاریخی هیچ کس
نمیتوانست نقش اسلام را ایفا کند ولی امروز نیاز به اسلامی دیگر یا مکتبی
دیگر یا همان نسخهای دیگر از اسلام داریم.
وی افزود: برخی بر این
عقیدهاند که اسلام هم نوعی دموکراسی در همان شرایط بوده و هر کس
میتواند نسبت به انتخاب آنچه میخواهد اقدام کند و به این ترتیب به نوعی
مسئله سقیفه و مباحث بعد از آن را هم مورد تایید قرار میدهند به اینگونه
که حضرت علی(ع) توسط پیامبر(ص) معرفی شده ولی مردم او را نخواستهاند و
این را در نوشتههای خود عنوان میکنند.
آیتالله مصباح یزدی با
بیان اینکه امام عصر(عج) احکام اسلام را اگر متروک هم شده باشند اجرا
میکند گفت: شاید گیرهایی که در دولتهای مختلف پس از انقلاب پیش آمده بر
اثر این باشد که ته دلشان باور ندارند که باید احکام اسلام را اجرا کنند؛
نمونه آن رباست که خداوند میگوید جنگ با من محسوب میشود ولی میگویند
بدون ربا نمیشود جامعه را اداره کرد و با دنیا هم ارتباط داریم و
جریمههای تاخیر را باید پرداخت و دریافت کرد و در داخل کشور هم باید
وامهایی گرفت و بهره لازم است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره
به مخالفت برخی افراد با اجرای حدود الهی عنوان داشت: عدهای از ابتدا این
شهامت را داشتند که این باور ذهنی را بگویند، مجاهدین از این دسته بودند
که میگفتند احکام اسلام تاریخمند است و در عین حال که مسلمانان را
میکشند حجاب را هم رعایت میکنند.
وی افزود: گروهی هم در دلشان
چنین چیزهایی هست ولی مصلحت نمیبینند که عنوان کنند ولی در گوشه و کنار
گاهی اوقات این امور را نشان میدهند.
آیتالله مصباح یزدی با
تاکید بر اجرای احکام اسلام در همه جا خاطرنشان کرد: اگر در شرایط نشد که
یک قانون را اجرا کنیم معذوریم ولی این یک قانون جدید نیست؛ گاهی در اسلام
واجب شده که اگر بر اثر گرسنگی خطر مرگ باشد میتوان گوشت مردار خورد ولی
باید دید اصل در اسلام چیست.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان
اینکه زندگی اجتماعی بدون حکومت امکانپذیر نیست افزود: گروهی از فیلسوفان
معتقد بودند که با اخلاقیات میتوان جامعه را اداره کرد ولی امروز این
مبحث مطرح نیست اما اینکه حکومت چه سلسله مراتبی باید داشته باشد و واجد
چه ویژگیهایی، جای بحث است.
وی با بیان اینکه دیکتاتوری محض در
هیچ جا شاید وجود نداشته باشد تصریح کرد: بالاخره در هر حکومتی نوعی
پایبندی به قانون هست و در شرایط امروز همه پذیرفتهاند که حکومت باید توسط
مردم انتخاب شود؛ در اسلام میگوییم خداوند ولی و حاکم جامعه را تعیین
میکند هر چند پس از امام حسن(ع)، مردم هیچ یک از معصومان(ع) را به عنوان
حاکم نپذیرفتند؛ به عقیده ما در دوران غیبت نیز آنکه اشبه به معصوم یعنی
ولایت فقیه است باید حاکم جامعه باشد، این اصول باید باور ما باشد نه
اینکه وقتی با 500 هزار رأی بیشتر مردم رای آورد خیال کند مالک کشور است و
اختیار همه چیز به دستش است بلکه تازه نیاز به نصب رهبر و ولی فقیه دارد.
آیتالله مصباح یزدی اضافه کرد: مشروعیت حکومت به نصب ولی فقیه و مشروعیت خود ولی فقیه هم به طور عامل به نصب امام معصوم(ع) است.
رئیس
موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ارزش قانون اساسی کشور که
به امضای رهبر و ولی فقیه است گفت: رأی مردم در طول رأی معصوم و ولی فقیه
است و این یک نوع دموکراسی یا همان مردمسالاری دینی است یعنی شرایط رهبر
توسط اسلام تعیین شده ولی تشخیص آن با مردم است.
وی افزود:
چگونگی تشخیص شرایط رهبر و ولی فقیه هم آن است که مصلحت جامعه را بهتر از
دیگران درک کند، علم بیشتر داشته باشد و دیگر شرایطی که برای ولی فقیه ذکر
شده بنابراین لازم نیست امام زمان(عج) اسم کسی را به عنوان ولی فقیه
ببرد.
آیتالله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان
اینکه همه مردم ایران این تفکر را ندارند خاطرنشان کرد: آنها که مسلمان
نیستند را کنار میگذاریم و در میان مسلمانان هم غیر شیعیان را در نظر
نمیگیریم و در میان شیعیان هم گروهی که معتقد به انقلاب و ولایت فقیه
نیستند باز هم به کنار ولی میبینیم شیعه انقلابی معتقد به ولایت فقیه در
همه مراحل ضعف دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قضایای صدر
اسلام و عدم قبول ولایت امیرالمومنین(ع) از سوی دست پروردگار حضرت
محمد(ص) گفت: این مسائل از ابتدا وجود داشته و نمیتوانیم ایدهآل
بیندیشیم که چون انقلاب رخ داده همه باید علی و مالک اشتر شوند زیرا
خداوند در هیچ زمانی چنین جامعهای نیافریده و همواره مردم در فهم، تشخیص و
هوی نفس اختلاف داشتهاند و آنها که در همه موارد خواسته خدا را مقدم
داشتهاند در اقلیت بودهاند.
آیتالله مصباح یزدی بیان داشت: باید
ببینیم در هر زمان از چه راهی و با چه برنامهای میتوان اهدافی را که
ابتدا بر اساس اسلام تدوین شده اجرایی کرد؛ آقایی که روزی برای اسلام خدمت
کرده و امروز معاف است را نداریم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با
اشاره به اینکه با اسلام نمیسازد کسی از همه امتیازات برخوردار باشد و
نتوان به او گفت بالای چشمت ابروست گفت: ابتدا باید جامعه را شناخت؛ کسانی
که دست اندرکاران مسائل سیاسی و اجرایی هستند را باید شناخت و به دیگران
معرفی کرد و آنجایی که نوبت تصمیمگیری ماست ببینیم کدام راه به حقیقت
اسلام نزدیکتر است زیرا شکل ایدهآل محقق نخواهد شد.
وی تصریح
کرد: شعارهایی مطرح کردهاند که مزاحمت دارد مانند ملیگرایی که با اسلام
نمیخواند؛ اگر بگوییم عزت اسلامی که شایسته است ولی ناسیونالیسم متعلق به
اسلام نیست.
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه اگر مسئلهای با
اسلام تزاحم یافت نمیتوان گفت دوره اسلامگرایی گذشته و نوبت به
انسانگرایی رسیده است افزود: هیچ ارزشی جایگزین ارزشهای دینی و اسلامی
نخواهد شد.