صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۱ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۴۵۰۸۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» روز گذشته با انتشار مطلبی خبر از زیان چهار میلیارد یورویی پژوی فرانسه و همچنین اخراج هشت هزار کارگر این شرکت به‌دلیل تحریم ایران داد تا نشان دهد این خودروساز معتبر اروپایی تا چه حد بابت پشت کردن به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه، ضرر کرده است.

هرچند در اینکه پژو پس از تحریم و رفتن از ایران، زیان کرد و در کنار ضررهای مالی، بازاری بزرگ را نیز از دست داد، شکی نیست؛ اما رقمی که بابت زیان این شرکت فرانسوی مطرح شده، تا حدودی با حساب و کتاب بازار خودرو کشور جور در نمی‌آید.

شریک پژو فرانسه، ایران خودرو بود، شرکتی كه در دوران اوج تولید خود، سالانه هفت هزار میلیارد تومان فروش داشت، فروشی که البته فقط پژو را شامل نمی‌شد و محصولاتی پرتیراژ مانند وانت پیکان و سمند نیز جزو آن به حساب می‌آمدند. از طرفی، با توجه به داخلی‌سازی صورت گرفته در ایران برای محصولات پژو، به‌طور متوسط حدود 30 درصد از کل قطعات موردنیاز برای تولید این خودروها، توسط طرف فرانسوی تامین می‌شد و باقی قطعات داخل نهایتا از سورس‌هایی غیر از پژو تامین می‌شد.

با این حساب و حتی با فرض اینکه کل هفت هزار میلیارد تومان فروش سالانه ایران خودرو را محصولات پژو در نظر بگیریم، تنها 30 درصد این پول به جیب خودروساز فرانسوی می‌رفته نه همه آن.

رقمی که شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» بابت زیان پژو به‌دلیل تحریم ایران، منتشر کرده، چهار میلیارد یورو است؛ یعنی چیزی حدود 16 هزار میلیارد تومان. با توجه به آنکه حدود دو سال از تحریم ایران توسط پژو می‌گذرد و با فرض اینکه کل فروش ایران خودرو را شامل محصولات این شرکت فرانسوی بدانیم، به رقمی معادل 14 هزار میلیارد می‌رسیم که تنها 30 درصد این پول در گردش مالی پژو نقش دارد.

به عبارت بهتر، با همه فرضیات و در بدبینانه‌ترین حالت، پژو بابت تحریم خودروسازی ایران فقط چهار هزار و 800 میلیارد تومان ضرر کرده است؛ یعنی حدود یک سوم رقم منتشر شده از سوی پرس‌تی‌وی.

این شبکه خبری همچنین اعلام کرده هشت هزار نفر از کارگران پژو به‌دلیل تحریم ایران بیکار شده‌اند و در ادامه خبر از اعتصاب غذای آنها داده است.

در گزارش منتشر شده، از قول یکی از کارگران پژو آمده که «اگر پژو به جای سیاسی‌نگری، رویکرد اقتصادی در پیش می‌گرفت، من اینجا برای سی و هفتمین روز در تلاش برای نجات کارخانه‌مان دست به اعتصاب غذا نمی‌زدم.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۴
ح ع
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
خیلی جالبه ... آقایان صداو سیما ! فکر می کنین دیگران به اندازه ای که شما فکر می کنید می فهمن ؟؟؟!!! ممکنه هنوز یه عده از داخلیها که منبع اطلاعاتشون فقط همین جعبه سانسور باشه حرفاتونو باور کنن ولی لااقل مواظب باشید توی شبکه بین المللی تون ! از این سوتی ها ندین ... آبروداری کنید لطفا !
ناشناس
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
داستانهای احمدی نژاد شروع شد !!!!!!!!
amir
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
ظاهرا شما هنوز نميدونيد چطوري بايد اخبار شبكه هاي صداوسيما رو تفسير كنيد!
هرموقع ميگه روزه بدونيد شبه و هرموقع ميگه شبه بدونيد روزه.
ناشناس
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
ضمنا یک سوم که شما اشاره کردید، دقیقا نشون هنده کم شدن ارزش پول ایران است.
ناشناس
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
در مورد این صحت این مسئله نظری ندارم. ولی در محاسبات سر انگشتی شما هم یک مسئله نادیده گرفته شده و اون تغییرات قیمت ارز است. اگر قیمت یورو را در زمان اوج فروش ایران خودرو 1500 تومان در نظر بگیرید. معادل ارزی فروش ایران خودرو در دوران اوج ، می شود 5 میلیارد یورو، 30 درصد آن می شود حدود 1.5 میلیارد یورو، و با احتساب دو سال تحریم پژو 3 میلیارد یورو می شود. که به 4 میلیارد یورو خیلی نزدیک است. ضمن اینکه قیمت ارز در مواردی کمتر از این میزان بوده و با کم کردن آن به عدد 4 میلیارد یورو نزدیک می شویم.
ناشناس
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
اعتصاب نیست/غذا ندارن بخورن
مسئولین باید از این فرصت استفاده کنن
بدون باج گیری نباید بذارن پژو برگرده
ناشناس
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
اعتصاب غذا در پژو به خاطر**** پول**** ایران
binam
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
در زمانی‌ که پژو با ایران خودرو همکاری میکرد قیمت ارز (یورو) دولتی نزدیک به هزار تومان بود ، یعنی‌ ۴ میلیارد یورو معادله ۴ هزار میلرد تومن میشد ، در ضمن وقتی‌ پژو اعلام می‌کنه ۴ میلیارد یورو ضرر کرده این به این منا نیست که همهٔ این پول از ایران میومده ، ضرر شامل خیلی‌ موارد زیادی می‌شه از جمله ضرر فروش ماشین آلات
ناشناس
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
تحلیل ضعیفی بود. 1-در متن خبر گفته نشده چهار میلیارد یورو در طول یکسال بوده. 2-در زمان اوج فروش ایران خودرو که یورو 4000 تومان نبوده. 7000 میلیار تومان مربوط به 4 سال پیشه که یورو کمتر از 1200 تومان بوده.
1982
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
من عاشق تحليلهاي پوپوليستي 20.30 و صداسيما هستم
يك نقطه اي كوتاه از خبرو ميگيرن هي اونو نشون ميدن ياد روزنامه هاي زرد افتادم
ناشناس
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
"از سورس‌هایی غیر از پژو"
به انداره اون کارگر فرانسوی که به فکر کارش هست به فکر واژه هایی باشید که به کار میبرید.
با تشکر
ناشناس
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
حدود 30 درصد از کل قطعات موردنیاز برای تولید این خودروها، توسط طرف فرانسوی تامین می‌شد؟؟؟؟؟؟؟
مطمئنی؟
من قسم میخورم بالای 90% رو از پژو میخریدن
ناشناس
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
سورس رو خوب اومدی!؟
محمد
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
ایرانیها چه بازاری را برای فرانسه ایجاد کرده بودند ...