پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عباس آخوندی در نشست تخصصی شورای هماهنگی تشکلها و در تشریح برنامههای
وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: با خود عهد کردم تا هیچ پروژهای را خارج
از رقابت به نهاد دیگری واگذار نکنم.
وی با اشاره به حجم سرمایهگذاری ملی که در ایران کم نیست، گفت: وجود 180
هزار کیلومتر انواع راه، 56 فرودگاه و ظرفیت تخلیه و بارگیری 186 میلیون تن
بار در بنادر رقم کمی در سرمایهگذاری کشور نیست. همچنین میزان
سرمایهگذاری در راهآهن کشور بالاست اما مهمترین موضوع میزان بهرهوری از
زیرساختها و ناوگان حمل و نقل ریلی، دریایی، هوایی و زمینی است که نیازمند
ارزیابی مجدد است.
آخوندی با اشاره به اینکه به جای ایجاد بهرهوری، بیشتر به فکر ساخت
زیرساختهای جدید هستیم، گفت: باید به مفهوم افزایش بهرهوری در قالب
نوسازی ناوگان و
به گفته وزیر راه و شهرسازی کنشگران اقتصادی خارج از حوزه فعالیت و اینکه
چه تخصصی دارند، باید در ابتدا به عنوان یک شهروند وارد فعالیت شوند و این
حق ملی و شهروند است.
آخوندی با اشاره به اینکه اساس توسعه به سرمایههای اجتماعی برمیگردد،
اظهار کرد: بنیان اصلی فعالیتهای اقتصادی اعتماد بخش خصوصی و دولتی است و
این اعتماد باید به گونهای باشد که از مشکلات عبور کنیم و همدلی و
همصحبتی به گونهای شود که ارتباط در این سطح منجر به اقدامی مشترک برای
حمایت از بخش خصوصی شود.
وی با بیان اینکه بدون اعتماد این دو بخش کاری انجام نمیشود، گفت: باید حاصل کار این دو بخش به رفاه شهروندی منجر شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رفاه شهروندی و توجه ویژه به آن تصریح کرد:
دغدغه ذهنی در این باره دارم اما باید بیشتر به موضوعی از جمله رفاه حال
مردم در کلانشهرها پرداخت.
وی با بیان نقدی از تهران و ظاهر فوقالعاده آن گفت: مجموعه اقدامات و
امکانات در این شهر منجر به آلودگی بیش از اندازه شده به طوری که 280 روز
سال هوا آلوده است؛ بنابراین باید به این فعالیتها تردید داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه پایدار و بنیانهای محکم در کشور
گفت: نباید توسعه لرزان باشد بلکه باید به گونهای باشد که بتوانیم در محیط
جهانی ماندگار شویم نه اینکه دیواری بدون ارتباط با دیگران دور کشور بکشیم
و با سطح بینالمللی و توسعه پایدار ارتباط برقرار نکنیم.
وی افزود: باید سیستم باز در محیط جهانی تعریف شود و اگر فعالیت در چارچوب
جهانی پذیرفته شود، مهندسی پایدار و توسعه پایدار نیز محقق میشود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی اینکه نظام حرفهای ایران باید بتواند با سطح
فناوری، فرآیندها و روشهای جهانی رقابت کند، بدین گونه است که مهندس
حرفهای ایرانی باید توانایی رقابت و فعالیت در سطح بینالمللی را داشته
باشد اما این سوال مطرح است که راهکار مهندسان برای رقابت با سطح جهانی
چیست که بنده معتقدم باید در این زمینه با بخش خصوصی گفتوگو شود.
آخوندی با اشاره به سند 2023 توسعه ترکیه و همزمانی آن با سند چشم انداز
1404 کشور گفت: یکی از اهداف عمده این سند افزایش استانداردهای فعالیتهای
حرفهای در حوزههای مالی بانکداری، خدمات پزشکی و مهندسی و... است.
وی تاکید کرد: این هدف براساس نظام یکپارچه مهندسی محقق میشود و مفهوم
صلاحیت و مسئولیت از منظر عرضهکنندگان خدمات و بهرهبرداران باید به
گونهای باشد که حق انتخاب مطرح شود.
آخوندی با اشاره به وجود گرفتاری های جدی در بخش مهندسی کشور گفت: مهندسی
در حال حاضر به یک امر فنی و تکنیکی تنزل یافته است و حق انتخاب شهروندان
در این حوزه بسیار ناچیز است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه باید مشخص شود چقدر از
پروژههای وزارت راه و شهرسازی براساس ارزشهای اقتصادی تعریف شده است،
اظهار کرد: فکر اقتصادی کشور همچنان به صورت «از خرس دولت باید مویی بکنیم»
است و بلکه باید کل توسعه راه و شهرسازی براساس منطق اقتصادی دولتی پایدار
باشد، است.
وی تاکید کرد: متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون 10 درصد از اعتبارات عمرانی
یعنی 500 میلیون تومان به پروژهها تخصیص یافته در صورتی که برای اجرای
همه پروژههای این بخش به 100 هزار میلیارد تومان نیاز داریم یعنی باید
حداقل 40 سال برای تحقق آنم فعالیت کنیم.
وی با اشاره به حرکت به سمت آزادسازی قیمت در حوزه حمل و نقل گفت: بدون
آزادسازی و بر مبنای مداخله دولت منجر به پشیمانی سرمایهگذاران بخش خصوصی
از حضور در پروژههامی شود چرا که این حوزه نیازمند بازتعریف رابطه دولت و
بخش خصوصی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با خود عهد کرئه است تا هیچ پروژه ای
خارج از رقابت واگذار نشود، تصریج کرد: هر لحظه از رقابت عبور کنیم، بذری
از فساد میکاریم، به عنوان یک مهندس متاسفم که بگویم هزاران میلیارد تومان
پروژه عمرانی خارج از حوزه رقابت عرضه شده است.
وی با تاکید بر صدور خدمات فنی و مهندسی افزود: در نهایت این مهندسان
هستند که برای رقابت در بازار جهانی آماده شوند و این کار نیازمند آموزش
تکمیلی، حرفهای حقوقی و بازاریابی در سطح بینالمللی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بارها گفته شده باید با کریدور
جنوب- شمال و یا شرق - غرب به کشورهای دیگر متصل شویم، اظهار کرد: با وجود
زیرساختهای بسیار زیاد در بندرعباس اما سهم این بندر در تخلیه بار کمتر از
20 درصد است.
آخوندی با تاکید بر اینکه حمل و نقل هوایی شایسته هیچ مهندسی نیست، گفت:
آیا این حمل و نقل مدرن، ایمن و به موقع است و یا تامین کننده رفاه
شهروندان است.
وی با بیان اینکه به تازگی یکی از وزرای خارجی به وی نسبت به افزایش
پروازها به ایران پشینهاد داده است، گفت: وی خواستار دوبرابر کردن پروازها
به ایران بود و بنده نتوانستم درباره مشکلات حل و نقل کشور صحبتی داشته
باشم.
آخوند همچنین درباره مطالبات پیمانکاران درکشور گفت: مطالبات حق پیمانکاران
است و مطمئن هستم با کمک بخش خصوصی راهحلهایی برای این مشکل پیدا می
شود.
وزیر راه و شهرسازی ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی را اینگونه عنوان کرد
که نه مدافع و نه مخالف هستم تنها میتوان به نکته مثبت آن هم توسعه سکونت
حاشیه شهری به مفهوم سکونتهای حاشیههای کلانشهرها که سازماندهی شد اشاره
کرد.
وی افزود شاید هماهنگی برای این سکونتگاه ها و راه دسترسی به آنها از جمله نکات مثبت باشد.
به گفته آخوندی مترو تهران از ابتدا تحت عنوان "تهران و حومه" بیان می شد اما پس از مدتی نام حومه از آن حذف شد
وی افزود: باید زیرساختهای حمل و نقل به شهرهای حاشیهای کلانشهرها مانند
هشتگرد، اندیشه، قرچک، ورامین، پردیس و پرند مهیا شود تا حجم ترافیک و حضور
در تهران بیش از اکنون نشود.
آخوندی از جمله مزایای ادغام این دو وزارتخانه را توسعه شهری با توسعه حمل و
نقل در یک راستا اعلام کرد .و گفت: حومه نشینی و مشکلات راه و درسترسی به
این مناطق درشهرهای اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز نیز دیده می شود.
به گفته وی، اگر این مساله برطف نشود، حاشیهنشینی به عنوان باری بر دوش
مرکز شهرها می شود و سطح زندگی مردم دچار مخاطرات زیادی میشود.
وی دربارهمسکن مردم معتقد است: دولت نمیتواند برای 75 میلیون نفر
تصمیمگیری کند، چرا که بخش مسکن هزاران سال است که در اختیار مردم و بخش
خصوصی بوده و دولت نمی تواند مسکن بسازد و مردم در ان زندگی کند.
آخوندی افزود: معتقد به واگذاری شهرهای جدید، شهرکها و مسکنسازی به بخش
خصوصی هستم که شرط واگذاری ورود سرمایه و تجهیز این مناطق با منابعمناسب
توسط بخش خصوصی باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بودجه سال 92 تمام اعتبارات مسکن مهر متوقف شده
است و بانک مرکزی حق اعطای خط اعتباری مسکن مهر به هیچ بانکی را ندارد،
معتدم توسعهای که با یک تصمیم بالا و پایین برود پایدار نیست.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، وضعیت کنونی حمل ونقل هوایی شایسته کشور و هیچ مهندسی نیست .