صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۲۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گفته می‌شود با گران شدن دوباره شیر پس از یک سال، 15درصد از مردم از خوردن شیر صرف نظر کرده‌اند که این رقم را باید به کاهش تعداد مشتری‌ها در طول دو سال گذشته افزود.

به گزارش ایسنا، قیمت شیر خام که با اعتراض دامداران به علت عدم تخصیص نهاده‌های دامی به نرخ دولتی با هزار اما و اگر گران شد، به رشد قیمت انواع لبنیات پاستوریزه و غیر پاستوریزه و سایر کالاهای وابسته به شیر نیز ختم شد تا بار دیگر ریزش مصرف کننده اتفاق بیفتد.

مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان به خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان گفت: هنوز آماری از ریزش مشتری در سال جاری نداریم، اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با گران شدن شیر در طول سالهای اخیر، 22درصد کاهش فروش شیر برای کارخانه‌ها رقم خورده است.

هومان امیری تصریح کرد: کارخانه‌جات تولید لبنیات و محصولات پاستوریزه با گران شدن شیر آسیب می‌بینند چرا که هر چقدر قیمت شیر افزایش یابد توان مردم برای خرید نیز کاهش می‌یابد که این مساله برای تولیدکنندگان بازخورد منفی و کاهش فروش را به همراه دارد.

وی ادامه داد: کاهش 22درصدی فروش از سال 84 به بعد و به خصوص با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاد و این مساله نشان می‌دهد که نگاه مسوولان در سالهای گذشته به مقوله لبنیات و شیر به کاهش یا حذف شیر از سبد کالای خانوار منجر شده است.

امیری در ادامه سخنانش به میزان سرانه شیر در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: در پایان این برنامه سرانه مصرف شیر باید به 168 کیلوگرم در سال برای هر نفر می‌رسید که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف شیر از 84 کیلوگرم در سال برای هر نفر به 68 کیلوگرم کاهش یافت.

مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان از کاهش توزیع شیر در مدارس خبر داد و گفت: توزیع شیر در مدارس از 70 نوبت به 30 نوبت رسیده است.

وی تصریح کرد: این به معنای آن است که کارخانه‌ها باید خط تولید خود را کاهش دهند که این مساله در اصفهان اتفاق افتاده است.

امیری با بیان اینکه دامداران به نرخ فروش شیر اعتراض داشتند، گفت: در حال حاضر نرخ خرید هر کیلو شیر خام ممتاز هزار و110تومان است که به رشد 15درصدی قیمت محصولات لبنی منجر شده است.

وی تصریح کرد: افزایش 15درصدی قیمت محصولات لبنی نیز نمی‌تواند زیان کارخانه‌جات را پوشش دهد و رشد قیمت باید حداقل به 25 درصد می‌رسید تا حاشیه سود اندکی به تولید کنندگان می‌رسید.

امیری با تاکید بر این نکته که اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا می‌شد مصرف لبنبات افزایش می‌یافت، گفت: در صورتیکه یارانه به جای مصرف کننده به کارخانه دار تعلق می‌گرفت، قیمت تمام شده کاهش می‌یافت و مردم به مصرف شیر ترغیب می‌شدند.