صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۱۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس اعلام سازمان آتش‌نشانی، روزانه ۱۰ تا ۱۵ مورد حادثه حریق خودرو فقط در پایتخت کشورمان اتفاق می‌افتد. به همین دلیل هم معاون آموزش سازمان ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: «عمده‌ترین دلایل حریق خودرو نقص فنی در سیستم‌های برق و سوخت‌رسانی خودروهاست و با توجه به آمار و اطلاعات موجود، به نظر می‌رسد تهران رکورددار آتش‌سوزی وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتور در دنیاست.»

به نوشته روزنامه بهار آتش‌سوزی خود به خودی خودروها به دلیل نقص‌های فنی‌ای که داشتند، همیشه مطرح بوده است ولی صحبت‌هایی که تا به حال مطرح بوده، بیشتر درباره معذرت‌خواهی مدیران کارخانه‌های تولیدی این خودرو‌ها و بحث‌های فنی درباره آن‌ها بوده است. ولی حالا صحبت از رکورد‌شکستن درباره این آتش‌سوزی‌هاست؛ آتش‌سوزی‌هایی که به گفته کارشناسان به دلیل نقص‌های فنی بوده است و خبر آن‌ها به تیترهایی مانند «داستان تکراری سوختن خودرویی دیگر» منتشر شده است.

به این ترتیب، شهرام جباری‏زادگان، معاون آموزش سازمان ترافیک شهرداری تهران گفت: آگاهی دادن به مردم نسبت به مسئولیت شرکت‌های سازنده خودرو درباره ضرورت رعایت نکات ایمنی در ساخت خودرو اهمیت ویژه‏ای دارد. البته وضع و اعمال قوانین و مقررات سخت‏گیرانه به منظور وادار کردن شرکت‌های خودروساز به رعایت استاندارد‌ها و افزایش ایمنی خودروهای تولیدی در کاهش تصادفات رانندگی و تلفات و صدمات ناشی از آن نقش بسزایی داشته است. همین‌طور به گفته معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، سالانه حدود ۲۰‌هزار نفر در کشورمان بر اثر تصادفات رانندگی کشته و حدود ۲۰ برابر این تعداد هم بر اثر حوادث و سوانح رانندگی مجروح و مصدوم می‌شوند. البته براساس صحبت‌های او، علاوه بر عوامل انسانی و معابر ناایمن، نقص ایمنی در تولید بخشی از خودروهای ساخت داخل نیز نقش بسزایی در بروز تصادفات رانندگی و صدمات جانی و خسارات مالی ناشی از آن دارد.

شهرام جباری‏زادگان با اشاره به مواردی مانند نقص در سیستم سوخت‏رسانی بعضی خودرو‌ها که منجر به آتش‏ سوزی آن‌ها می‌شود یا نقص در پولوس بعضی خودرو‌ها که به علت استحکام پایین حین رانندگی ناگهان می‌‏شکند و باعث بروز حادثه می‌شود، گفت: نقایص فنی هنگام رانندگی و به صورت آنی در وسیله نقلیه به وجود می‌آید و موجب وقوع سانحه می‌شود.

او تجهیز خودرو به ترمز ضد قفل را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: در بسیاری از تصادفات، وجود خط ترمز طولانی نشان می‌دهد که راننده به رغم این‌که متوجه حادثه‌شده اما عملکرد ضعیف ترمز موجب وقوع سانحه بوده در صورتی که تجهیز خودرو به سیستم قوی ترمز با عملکرد به موقع، می‌تواند هم جان راننده و سرنشینان خودرو و هم جان دیگران را نجات دهد.

جباری‏زادگان با بیان این‌که تجهیز خودرو به کیسه هوای ایمنی از شدت صدمات بدنی ناشی از تصادف می‌‏کاهد، تصریح کرد: این وسیله ضروری هنگام بروز هرگونه اتفاق ناگوار و توقف ناگهانی خودرو، از برخورد سر و بدن راننده و سرنشینان با سقف و شیشه جلو خودرو جلوگیری کرده یا از شدت برخورد می‌‏کاهد. او با اشاره به این‌که در این‌گونه حوادث مطمئنا شرکت‌های سازنده خودرو مسئول هستند و باید پاسخگو باشند،اضافه کرد: این شرکت‌ها موظف هستند مطابق با استانداردهای روز دنیا و پس از نصب تجهیزات کامل ایمنی تولید و از جمله به منظور حفظ جان راننده و سرنشینان خودرو نسبت به نصب ترمز ضد قفل و  کیسه هوای ایمنی در خودرو اقدام کنند.