صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۱۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد: چین امروز تقریبا به مهم‌ترین بازار سازندگان اروپایی خودروهای لوکس تبدیل شده است.

هونگ‌کی 7 (Hongqi 7)، محصول جدیدترین تلاش چینی‌‌ها برای رقابت با خودروهای لوکس آئودی، کادیلاک و بی‌ام‌و در بازار این کشور است؛ اما کریس یین، شهروند 32 ساله چینی که هونگ‌کی را اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای در آوریل گذشته دیده، می‌گوید: «این خودرو بیش از حد گردن‌كلفت است.» او که اخیرا یک بی‌ام‌و 320 آی خریده است، اضافه می‌کند «فکر می‌کنم فقط مقامات رسمی کشورهای چین و کره شمالی سوار چنین خودرویی می‌شوند.»

هونگ‌کی، به معنای پرچم سرخ، برندی 55 ساله و نشانی است از آرزوها و دشواری‌های صنعت خودرو در بزرگ‌ترین بازار دنیا. چین در مسیر توسعه صنعت داخلی خودرو قرار دارد و برای رقابت با خودروسازان دنیا ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد.

با این وصف خودروسازان چینی هنوز نتوانسته‌اند خودروی لوکس محبوب سیل خریداران چینی را بسازند و از این خوان پرنعمت بهره‌ای نبرده‌اند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی LMC نمونه‌های لوکس چینی با قیمتی بیش از 200 هزار یوآن، معادل 32 هزار و 600 دلار، طی سال گذشته تنها 2/0 درصد از بازار خودروی این کشور را در اختیار داشته‌اند، اما تلاش همچنان ادامه دارد.

Zhejiang Geely Holding Group از جمله شرکت‌های چینی است که سعی کرده‌اند با خریدن برندهای لوکس خارجی راهی متفاوت برای ارتقای کیفی خودروهای ساخت داخل در پیش بگیرند. این گروه در سال 2012 ولوو، خودروساز سوئدی را در ازای یک میلیارد و 800 میلیون دلار خرید، اما پس از 3 سال ناظران و تحلیلگران هنوز مطمئن نیستند که این سرمایه‌گذاری سهم بزرگ‌تری از بازار وسیع خودروی چین را برای صاحب تازه ولوو به ارمغان آورده باشد.

اچ 7، با قیمت پایه 49 هزار دلار، سیاستمداران و بیزنس‌من‌های ثروتمند چینی را هدف گرفته است که فعلا آئودی A6 و مرسدس بنز کلاس C می‌رانند. مدیران گروه FAW، مالک اصلی سازنده این خودرو در جریان پرده‌برداری از آن در روز 30 ماه می در پکن بر کیفیت و امنیتش تاکید کردند و اچ 7 را مناسب مدیران و تجار موفقی خواندند که «خرد چینی را دریافته‌اند». آنها می‌گویند از همان آغاز تحقیقات و مراحل ساخت، هونگ‌کی به عنوان رقیبی برای خودروهای لوکس بازار مدنظر بوده و امروز «مَرکب رویای صنعت خودروی چین است».

هونگ‌کی اولین بار در سال 1958 ساخته شد تا هم‌عرض قدرت چین، سیاستمداران چینی و ميهمانان بلندپایه خارجی‌شان را در دوران مائو جابه‌جا کند. در پی شوک نفتی آغاز دهه 80 میلادی تولید این لیموزین پرمصرف گازوئیلی متوقف و سپس در سال 1992 از سر گرفته شد، فروش؛ اما همچنان پایین بود. اچ 7 به گفته سازندگانش ترکیبی از قدیم و جدید است و مدل تازه آن به سیستم کنترل سه نوع آب و هوای متفاوت، گیرنده دیجیتال تلویزیون، سیستم دید در شب و 13 بلندگوی پخش مجهز است.

FAW از ماه جولای سال گذشته این خودرو را به بخش‌ها و مقامات دولتی پیشنهاد و تا به حال 900 سفارش برای ساخت آن دریافت کرده است.

گوردون ژیه، یکی از شرکای FAW می‌گوید در کشور چین، آنچه مقامات رسمی سوار می‌شوند بر سلیقه و انتخاب مشتریان تاثیر می‌گذارد و بنابراین مجاب کردن قدرتمندان و دولتمردان برای سازندگان خودروهای لوکس اهمیت بسیاری دارد.

دولت چین در ماه مه 20 دستگاه اچ7 را به کشور فیجی اهدا کرد و در ماه آوریل لیموزین هونگ‌کی L5 به استقبال فرانسوا اولاند، ريیس‌جمهور فرانسه در آغاز سفرش به چین شتافت. FAW برای اینکه اچ 7 را در معرض دید مشتریان بگذارد در پکن، شانگهای، ژی‌آن، ‌هانگژو و چند شهر بزرگ چین نمایشگاه‌هایی دایر کرده است. اچ 7 به مدت 3 سال ضمانت شده است و رفع هر نقص و ارائه خدمات فنی در این مدت رایگان خواهد بود. FAW می‌گوید این توان را دارد که در سال 30 هزار دستگاه اچ 7 تولید کند.

اما مقامات چینی فعلا ترجیح می‌دهند خودروی پرزرق و برقشان خارجی باشد. در سال گذشته فروش خودروهای هونگ‌کی از 127 دستگاه فراتر نرفت؛ درحالی‌که این رقم در سال 2006 بیش از 6 هزار بوده است.

شی‌جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست چین که به تازگی و با وعده تحقق «رویای چینی» قدرت را در دست گرفته از مقامات کشورش خواسته خودروی وطنی سوار شوند؛ چرا که نشستن آنها پشت فرمان خودروهای ساخت خارج «وجهه خوبی ندارد.»

دولت چین به سختی در تلاش است تا این خودرو را به عنوان جنبه‌ای موفق از تحقق رویای چینی تبلیغ و به خودروی محبوب هواداران ثروتمندش تبدیل کند، اما حقیقت این است که از نظر چینی‌ها ابهت، قدرت و زیبایی خودروهای مرسدس بنز، بی‌ام‌و و آئودی و ستایشی که ناظران رژه خیابانی آنها نثارشان می‌کند، چیزی نیست که فعلا با احتمال تحقق رویای چینی عوض‌کردنی باشد.

بقیه خودروسازان چین هم آهسته‌آهسته سهمی از بازار را مطالبه می‌کنند. گروه خودروسازی گوانگژو برنامه‌ای دارد برای اینکه فروش خودروهایش را از 33 هزار دستگاه در سال گذشته به 80 هزار خودرو برساند. گروه SAIC که پرفروش‌ترین خودروساز در بازار چین است، اعلام کرده قصد دارد فروش سالانه خودروهایش تا سال 2015 را به 450 تا 50 هزار خودرو در سال برساند. محصولات این گروه بین 160 تا 320 هزار یوآن قیمت دارند، رقمی نزدیک به قیمت آئودی A6.