پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشرق نوشت: حجت الاسلام علی سعیدی در ابتدای این گفتگو درباره نامگذاری روز عقیدتی و
سیاسی در سپاه همزمان با روز شهادت شهید مطهری گفت: شهید مطهری نماد اندیشه
دینی، تفکر دینی و یک نظریه پرداز و ایدئولوگ همه جانبه دینی بود که در
عصر خود توانست تأثیر بسیاری در دو عرصه معرفی همه جانبه گفتمان دینی مبتنی
بر گفتمان نبوی و علوی و عرصه مقابله با گفتمانهای انحرافی و التقاطی
بگذارد.
وی با یادآوری تعدد گفتمانها در یکصدسال اخیر افزود: یکی
از این گفتمانها گفتمان لیبرالی بود که متکی به اندیشههای غربی بود.
تفکرات اومانیستی، انسانگرایی و سودگرایی، لذتگرایی مایهها و مولفههای
گفتمان لیبرالیستی است. دومین گفتمان، چپ مارکسیستی بود که در آن دوره با
توجه به جدید بودن نظام سوسیالیستی جاذبه زیادی برای کشورهای مختلف داشت و
چپ مارکسیستی، عراق، سوریه، مصر و الجزایر را درنوردیده بود و حزب بعث
سوریه سوسیالیست بود، حزب بعث عراق مارکسیست بود، یمن، الجزایر و لیبی همه
تحت تفکر چپ مارکسیستی قرار گرفته بودند. در ایران هم خیلی تلاش کرده
بودندکه اندیشه مارکسیستی را در ایران تئوریزه کنند.
نماینده ولی
فقیه در سپاه در ادامه گفت: سومین گفتمان، گفتمان ناسیونالیستی بود چه
ناسیونالیستی دولتی که رضاخان و محمدرضا پهلوی دنبال میکردند یا
ناسیونالیتی ملی که نهضت آزادی و جبهه ملی دنبال میکرد. چهارمین گفتمان،
گفتمان التقاطی بود یعنی تلفیق بین آموزههای دینی با آموزههای مارکسیستی
یا آموزههای لیبرالیستی. پنجمین گفتمان، گفتمان دینی بود و عقبه گفتمان
دینی عصر امامت و نبوت بود.
وی اضافه کرد: در یکصد سال اخیر ما اوج
این گفتمانهای انحرافی را در ایران و منطقه خاورمیانه شاهد بودیم. گفتمان
پان عربیسم در مصر، پان ترکیسم در ترکیه و پان ایرانیسم در ایران.
سعیدی
با اشاره به نقش موثر شهید مطهری در مقابله با گفتمانهای انحرافی افزود:
شهید مطهری از کسانی بود که با همه وجود در تثبیت و تبیین گفتمان دینی تلاش
کرد و ما امروزه این مدل را دنبال میکنیم. در مدل رفتاری و عملکردی مرحوم
شهید مطهری میتوان به دو ترکیب از دو مولفه تبیین گفتمان دینی و مقابله
با گفتمانهای انحرافی اشاره کرد و در سپاه هم همین روش و شیوه را دنبال
میکنیم.
نماینده ولی فقیه در سپاه یادآور شد: روز شهادت این استاد
روز عقیدتی و سیاسی نامگذاری شده که مربیان و متربیان بدانند که باید این
شیوه را در تبیین منطقی معقول گفتمان دینی برای آشنایی مخاطبین و رد و نقد
گفتمانهای غیر دینی دنبال کنند.
سپاه پاسداران برای سختترین شرایط ایجاد شدهاست
حجت
الاسلام سعیدی درباره دلیل اهمیت روز عقیدتی و سیاسی در سپاه گفت: در
انسان باید سازهای باشد که مأموریتهای انسان متناسب با آن سازه انجام
شود. هر مقداری که آن مأموریت سنگینتر شد آن سازه باید مقاومتر باشد که
تحمل آن کار را داشته باشد. سازه یک انسان ایمان به خداست که او را در
شرایط مختلف نگه میدارد.
وی اضافه کرد: چون مسئولیت و رسالت
پاسداران، پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است پس باید شناخت
مناسب از اسلام و ایمان قوی داشته باشند.
نماینده مقام معظم رهبری
در سپاه افزود: سپاه و پاسداران برای سختترین شرایط ایجاد شدهاند، شرایطی
مانند مقابله با تهاجم سختافزاری و نرمافزاری و هر پاسداری متناسب با
افزایش درجه، رتبه، جایگاه، پست، مأموریت و اختیارات باید ایمان به خدا و
تقوا قویتری داشته باشد که بتواند این مسئولیت را حفظ کند. بنابراین تمام
اهتمام ما روی تقویت ایمان و تقوای پاسداران است.
وی با اشاره به
کسب تقوا و ایمان پاسداران از طریق آموزش عقیدتی افزود: یک روز را به عنوان
روز عقیدتی قرار دادهاند که به معنای اهتمام به این امر است. اهمیت این
مسئله از آنجا مشخص میشود که عنصر عقیدتی در تحکیم سازه فرد در سختیها و
شرایط پر نوسان تأثیر گذار است و روز عقیدتی در واقع به معنای اهمیت این
موضوع است و آثار و برکاتی را هم به دنبال دارد. از کارهای مهم در این روز
میتوان به معرفی و گزارش کار و همچنین بیان آخرین تحولات و تقدیر از
مربیان و اساتیدی که در این امر نقش مهمتری را داشتهاند اشاره کرد.
سپاه و عقیدتی - سیاسی از هم جدا شدنی نیستند
وی
با اشاره به جداناپذیری سپاه و عقیدتی و سیاسی گفت: ایمان و بصیرت چراغ
راه هر انسانی است. اگر ایمان سطحی باشد اما بصیرت نباشد نتیجهای جز امثال
انجمن حجتیه نمیدهد و اگر فردی دارای تحلیل سیاسی باشد اما ایمان نداشته
باشد نتیجهای جز امثال منافقین نمیدهد.
سعیدی یادآور شد: این دو
عنصر باید متوازن باشد و هر پاسدار باید هم از نظر ایمانی قوی باشد و هم
چشم بصیرت داشته باشد. همانطور که چشم سر برای حرکت کردن نیاز است چشم
بصیرت نیز برای رویت حقایق نیاز است که بتوان جریان سالم را از غیرسالم،
جریان انحرافی را از حق، حق را از باطل تشخیص داد و موضعگیری درستی را
داشت.
علاقه مردم به سپاه به دلیل پاسداری از انقلاب است
نماینده
ولی فقیه در سپاه پاسداران در تشریح اهمیت عقیدتی - سیاسی در سپاه گفت:
برای موفقیت یک فرد در مأموریت مولفهها و عناصر زیادی لازم است. برای
پیروزی در یک جنگ و مأموریت، بحث توانایی جسمی، تجهیزات، مهارتها، آشنایی
با منطقه هرکدام از اینها مولفههای مهمی هستند ولی اگر آن عنصر اصلی که
به این فرد انگیزه بدهد نباشد که در این شرایط بایستد و مقاومت کند، مجموعه
آن عوامل هیچگونه کارایی ندارد.
وی اضافه کرد: اگر سپاه فاقد ایمان
و بصیرت بود مبدل به نیرویی میشد که هویت پاسدار انقلاب اسلامی را نداشت و
به انقلاب و خودش لطمه وارد میکرد. اگر بنا بر این باشد که سپاه رسالتش
را به نحو احسن انجام دهد، باید عنصر معنویت، ایمان و تقوا در حد بسیار
بالایی فراهم شود.
این مسئول ارشد سپاه تاکید کرد: مردم به دلیل
نقشی که سپاه در پاسداری از انقلاب داشته، به این نیرو و اعضای آن علاقه
دارند. برای اینکه ما از تضییع جایگاه سپاه و تخریب فعال، نشاط و پیشتاز
بودنش جلوگیری کنیم، باید علاوه بر ویژگیهایی که در سپاه باشد دو عنصر
معنویت و بصیرت را در سپاه دنبال کنیم.
وی در تشریح کارهای انجام
شده برای تبیین ویژگیهای عقیدتی و سیاسی در سپاه خاطرنشان کرد: یکی از
جاهایی که از 20 سال قبل نظام مناسبی داشت، عقیدتی - سیاسی بود که هم بخش
سیاسی و هم بخش عقیدتی از یک نظام خوب برخوردار بود که این نشان از میزان
اهتمام نماینگان امام به مسئله عقیدتی دارد.
طبیب معنوی پاسدارها هستیم
به
گفته وی، این نظام در روند تحولات، چند بار بازسازی شده است و متغیرهایی
که با آنها روبرو هستیم در نظام آموزش عقیدتی ما تأثیر گذار است. به طور
مثال یکی از این متغیرها تغییر نسلهاست.
سعیدی با بیان اینکه اکنون
ما با جوانهایی روبرو هستیم که جنگ را ندیدهاند یا امام را در سنین
کودکی فقط دیدهاند، گفت: این نسل جدید نیازمند آموزش دیگری است.
وی
افرود: متغیر دیگری که ما با آن روبرو هستیم بحث ارتباطاتی است که در
گذشته نبوده. شبهاتی که امروزه متوجه ذهن مردم است در گذشته به نوع دیگری
نمود میکرد یعنی همیشه باید در مورد محتوا، متغیرهای لازم را مد نظر قرار
بدهیم که از پویایی و تأثیرگذاری بهینه برخوردار باشد. نظام آموزش عقیدتی
مانند نظام بهداشت و درمان است و ما در حقیقت طبیب معنوی پاسدارها هستیم.
باید هر تحول و تغییری را رصد کنیم و متناسب با آن متغیرها پیش بینیهای
لازم را اعمال کنیم.
سعیدی با اشاره به دیگر تحولات صورت گرفته گفت:
ما به این نتیجه رسیدیم که اگر هر 3 سال یکبار بخواهیم یک پاسدار را تحت
پوشش قرار دهیم، جوابگو نیست و به جای اینکه هر پاسدار هر 3 سال، یک ماه
آموزش ببینید ما این فرآیند را به سالی یک هفته تغییر دادهایم. همچنین
دیدیم اگر این آموزش را در شهرهای مقدس برگزار کنیم تأثیر بهتری خواهد داشت
لذا یکی از طرحهای ما در سالهای اخیر این بود که پاسداران را به مشهد و
یا قم ببریم.
وی در تشریح ثمرات این موضوع گفت: انگیزه بسیار زیادی
را در متربیان در قم و مشهد میبینیم که به دلیل اینکه هم آموزش، زیارت و
دیدار با علما تأمین میشود و این کار اهداف متعدد و جذابی را در خود جای
داده است.
نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه این گفتگو به سایر
تحولات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: سومین تحولی که ما در این مسئله به
وجود آوردیم، استاد محوری به جای متن محوری بود چراکه قبلاً متن به استاد
ارائه میشد و خواسته میشد این آموزش داده شود ولی اکنون موضوعات به استاد
ارائه میشود و درخواست میشود که روی این موضوعات کار کند.
سعیدی
در خصوص بهره گیری از روش های مناسب تعلیم و تربیت در حوزه های عملیه گفت:
یکی از روشهای خوب که در حوزه علمیه وجود دارد این است که تربیت اخلاقی با
تربیت علمی همزمان است یعنی استاد در کلاس هم درس فقه میگوید هم درس
اخلاق، هم فلسفه میگوید و هم با رفتار و گفتارش متربی را تربیت میکند،
لذا ما نیز به سمتی رفتیم که ببینیم چطور میتوان تربیت با تعلیم را ادغام
کرد و به دنبال این هستیم که به راهکارهای بهتر برسیم.
ترسیم ویژگی های خانواده مطلوب در حال تحقیق و پژوهش است
حجت
الاسلام سعیدی در ادامه مصاحبه خود با مشرق در تبیین اقداما انجام شده
برای ترسیم ویژگیهای یک پاسدار انقلاب اسلامی گفت: همانطور که هرچیزی
استاندارد دارد، انسان هم دارای استانداردی است که آن را دین تعیین میکند.
حدودی که دین تعیین کرده در قالب اخلاقیات، اعتقادات و احکام است که حدود
انسان نیز هست. دومین کار الگو است که انبیا و ائمه معصوم الگوی ما هستند.
ما میخواستیم استانداردهای اسلام را برای پاسدار مطلوب بنویسیم که یک
پاسدار مطلوب در سن جوانی خود فکر، عقیده، عملکرد و مدیریتش چگونه باشد که
مانیفست انسان مسلمان یک چیز است و مانیفست انسان پاسدار غلیظ تر که
مانیفست انسان مطلوب در حدود 800 صفحه منتشر شد.
وی در توصیف
استانداردهای انسان مسلمان تعیین شده در این کتاب شیعه، انقلابی، تابع ولی
فقیه و منتظر امام زمان بودن را ذکر کرد و افزود: فاز بعدی پاسدار مطلوب
است که مراحل پایان کار خود را سپری میکند. انسان مطلوب دارای منابع قرآن و
سنت و پاسدار مطلوب دارای منابع قرآن، سنت، فرمایشات حضرت امام و رهبری،
قانون اساسی و قانون عادی است.
سعیدی اضافه کرد: ما قصد جمع آوری
این شش منبع را داریم تا بگوییم یک پاسدار مطلوب اینگونه باید باشد وهر
پاسداری این کتاب را به عنوان یک مانیفست در منزل داشته باشد. اگر اسم این
کتاب را بخواهیم در یک کلام خلاصه کنیم "نقشه کمال و تکامل انسان" مناسب
خواهد بود و از این کتاب طرحها و برنامههایی میشود استخراج کرد که این
کار در 3 فاز در حال اجرا است. فاز اول چاپ و منتشر شده، فاز دوم پاسدار
مطلوب و فاز سوم خانواده مطلوب است که خانواده مطلوب بدست پژوهشکده
نمایندگی ولی فقیه در سپاه در حال تحقیق و پژوهش است.
عنصر سیاسی برای پاسدار بسیار اهمیت دارد
حجت
الاسلام سعیدی در توضیح اهمیت رکن سیاسی در مباحث مربوط به عقیدتی و سیاسی
نیز گفت: امکان دارد انسان نابینا باشد اما همه چیز را درست ببینید و در
مقابل انسانی دیگر چشم داشته باشد اما منحرف شده و در چاله سیاسی سقوط و
دچار انحراف شو لذا عنصر سیاسی برای پاسداران بسیار اهمیت دارد.
وی
با بیان اینکه برای یک مسلمان در نظام دینی برخورداری از فهم، بینش، درک و
بصیرت سیاسی بسیار ضروری است، گفت: بسیاری از خواص که به چالش افتادهاند
به خاطر فقدان بصیرت است. ابوموسی اشعری و یا بلعم باعورا به دلیل عدم فهم
سیاسی سقوط کردند. در عصر نبوت و امامت خیلی از خواص سقوط کردند به خاطر
اینکه فهم سیاسی نداشتند.
نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: در
سپاه به دلیل داشتن مأموریت های مختلفی چون مقابله با ضدانقلاب، جریان
انحرافی و دشمن، اهمیت بصیرت افزون است. چون دشمن از شیوههای مختلف برای
ضربه زدن به انقلاب استفاده میکند، پاسداران باید در اوج بصیرت باشند که
بتوانند در شرایط لازم با هر نوع فتنه و انحرافی مقابله کنند.
یکی از قویترین بخشهای سیاسی کشور بخش سیاسی سپاه است
نماینده
ولی فقیه در سپاه در توضیح کارهای انجام شده برای بصیرت افزایی در سپاه
خاطر نشان کرد: ما در این زمینه کارهای زیادی را انجام دادهایم چراکه یکی
از قویترین بخشهای سیاسی کشور بخش سیاسی سپاه است که از قدیمالایام این
فعالیت را داشته است.
وی در تشریح اقدامات انجام شده گفت: ما در
مرحله اول خبررسانی میکنیم چون خبر یکی از راهکارهای ورود انسان به تحلیل
است و دوم اینکه راهکارهای تقویت بنیه تحلیل را هم پیشبینی کردهایم. به
عنوان مثال جریان شناسی تاریخ معاصر که کمک به بصیرت انسانهاست، جریان
شناسی اندیشههای تاریخ معاصر که بسیار کمک میکند به بصیرت پاسداران و
ارائه تحلیل که کمک میکند به بازپروری ذهن فرد.
برگزاری 80 تا 100 هزار نشست سیاسی در طول سال
وی
همچنین افزود: یکی دیگر از کارها، برگزاری نشستهای سیاسی است. به طور
میانگین ما در سال 80 تا 100 هزار نشست سیاسی برگزار میکنیم و اکنون نیز
بر حسب اقتضا این کار را برای اینکه بتوانیم مجموعه پاسداران و بسیج فعال و
ویژه را در شرایط مختلف از آخرین تحولات سیاسی مطلع کنیم انجام میدهیم.
سعیدی
با یادآوری اینکه پاسداران باید نسبت به دشمن داخلی و خارجی هوشیار و آگاه
باشند، گفت: برنامههای ما شامل خبررسانی، تحلیل، نشست سیاسی و عرضه
کتابهایی است که نوشتهایم. به طور مثال درمورد حادثه سال 88 دو کتاب قوی
نوشتهایم با نامهای عبور از فتنه 88 1 و 2.
سپاه از هیچ نامزد انتخاباتی جانبداری نمیکند
حجت
الاسلام سعیدی در تشریح برنامههای سپاه برای برای هرچه باشکوهتر برگزار
شدن انتخابات گفت: هر پاسداری به عنوان شهروند جمهوری اسلامی و وفادار به
آرمانهای نظام وظیفه شرکت در انتخابات را دارد. از دیگر وظایف سپاه امنیت
در انتخابات است که اگر نیروی انتظامی درخواست کند، سپاه دریغ نخواهد کرد
اما در رابطه با رأی دادن، فقط پاسداران را ارشاد میکنیم و معیارها،
ضوابط، تدابیر رهبری و حضرت امام را بیان میکنیم اما ابداً وارد مصداق
نمیشویم و به خود پاسداران واگذار میکنیم.
وی اضافه کرد:
پاسداران ما از فهم و درک بالایی برخوردار هستند که وقتی معیارها، ضوابط و
رهنمودهای رهبری را میبینند خودشان به سمت انتخاب اصلح و بهینه برای
پاسداری از انقلاب خواهند رفت.
تدابیر رهبر انقلاب چراغ راه هر فرد مسلمان است
این
مسئول عالی رتبه سپاه همچنین درمورد انتخابات پیش رو گفت: ما تجربیات تلخ و
شیرینی را پشت سر گذاشتهایم، جامعه ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار
کند. رهبر معظم انقلاب فرمودند: "رئیس جمهور آینده باید مزایای دولتهای
پیشین را داشته باشد اما معایبش را نداشته باشد." این تدبیر چراغ راه و
نقشهای است برای هر فرد مسلمانی که خودش را پیرو ولایت میداند. راه صحیح
این است که ما تدابیر رهبری را دیده و مسیری که ایشان انتخاب کرده را ادامه
بدهیم و معایب و محاسنش را مقایسه کنیم.
وی تاکید کرد: بنده نظرم
این است که خطری که در کمین همه انقلابها بوده رجعت است. یعنی بازگشت به
عقب، بازگشت به قهقرا؛ همان اتفاقی که در انقلاب موسی بن عمران و پیامبر
افتاد. بعد از پیامبر جامعه برگشت به عصر جاهلیت. درست است که یک سری
شاخصههای عصر جاهلیت را نداشت ولی محتوا، محتوای عصر جاهلی بود.
در دولت دهم شاهد یک سری واخوردگی، انحراف از شعارهای اصلی و ارزشی بودیم
حجتالاسلام
سعیدی با اشاره به سه دوران کارگزاران، اصلاح طلبان و اصولگرایان گفت: در
دولت نهم ما امتیازات بسیار خوبی را شاهد بودیم اما در دولت دهم بود که ما
شاهد یک سری واخوردگی، انحراف از شعارهای اصلی و ارزشی بودیم.
وی
اضافه کرد: مردم ما باید به جلو بروند و به عقب برنگردند. یعنی رئیس جمهور
بعدی باید از توان بالای مدیریتی، ظرفیت ولایتمداری بالا، از ظرفیت ارزشی
بالایی برخوردار باشد. بتواند کشور را از این مرحله عبور، مسئله تورم و
معیشت مردم را حل و گامهای بلندی را برای اتمام پروژههایی که زمین مانده
است بردارد.
تفکر کارگزاران ضربات زیادی به حرکت انقلاب وارد کرد
نماینده
ولی فقیه در سپاه اضافه کرد: بازگشت به زمان دولت کارگزاران و اصلاح طلبان
رجعت است و این با حرکت یک ملت انقلابی پیشرو سازگاری ندارد. زمان
کارگزاران، تفکر آنها ضربات زیادی به حرکت انقلاب وارد کرد.
وی
ادامه داد: بخشی از محسنات دوره کارگزاران، سازندگی بود ولی خلاء فرهنگی
مشهود بود. اصلاح طلبان زاویههای زیادی با تفکرات حضرت امام داشتند. در
روزنامهها، مجلات و صحبتهایشان ما نسبت به آزادی، جامعیت دین زاویههای
زیادی را شاهد بودیم.
نماینده ولی فقیه در سپاه پیرامون معضلات
دولتهای پیشین گفت: ما باید جبهههایی که در برابر تفکر امام و رهبری
زاویه دارند را به طور متوازن ببینیم. بزرگ کردن یک جریان و ندیده گرفتن
جریان دیگر به ما ضربه میزند.
حرفهایی که آقایان آن روزها زدهاند هنوز در ذهن بسیاری هست
سعیدی
با بیان اینکه از ورود مجدد تفکر تکنوکراتی کارگزاران به قوه مجریه نگرانی
داریم ، گفت: حرفهایی که آقایان آن روزها زدهاند هنوز در ذهن بسیاری
هست، تورم 50٪ دوران آقای هاشمی، تبدیل شدن دوران خدمتگزار به دولت کاسب که
هر وزیری خودش پول درمیآورد و خودش خرج کند با هیچ منطق سازگاری ندارد.
وی
اضافه کرد: اقتصاد آزاد جزء برنامههای آن روز بود در برابر آزادی
اقتصادی. حضرت امام و رهبری معتقدند به آزادی اقتصادی بودند. دولت موسوی
میگفت اقتصاد دولتی، دولت آقای هاشمی میگفت اقتصاد آزاد، عرضه و تقاضا؛
تز آدام اسمیت. این با آزادی اقتصادی که مقام معظم رهبری می فرمایند تفاوت
دارد.